Miljø- og Fødevareudvalget 2017-18
MOF Alm.del
Offentligt
1985280_0001.png
NOTAT
Hav og akvakultur
Ref. CFNIE
Den 7. maj 2018
Mandatnotat til OSPAR HOD 2018
Problem:
OSPAR afholder deres årlige Head of Delegation-møde (HoD) torsdag d. 17. maj 2018. Mødet afholdes
i London back-to-back med et todages koordinationsgruppemøde (særskilt mandatnotat). På mødet
deltager Christina Fevejle Nielsen fra MFVM, Vand og hav.
På HoD-mødet deltager kun delegationer fra de kontraherende lande, dvs. at observatører ikke har
adgang til mødet. På dagsordenen er bl.a. økonomiske- og personalemæssige anliggender og
diskussioner af særlig politisk/følsom karakter. Større, overordnede beslutninger træffes af OSPAR’s
øverste organ, Kommissionen. Den kommenterede dagsorden for mødet er vedlagt.
De væsentligste punkter med behov for mandat er følgende:
./.
Dagsordenpunkt 2: Geografisk afgrænsning af foreslået højsø MPA.
Baggrund:
BirdLife International har, med opbakning fra Tyskland og Frankrig, fremsat et forslag om at udpege
et nyt OSPAR Marine Protected Area (MPA) i højsøen i OSPARs region 5. Det beskyttede område skal
særligt varetage beskyttelsen af truede havfugle, hvoraf mange indgår på bl.a. OSPARs liste over
truede arter og på IUCNs rødliste.
På BDC 2018 blev det vurderet, at det faglige grundlag for at beskytte området er tilstrækkeligt solidt.
Danmark tog dog et forbehold, da Færøerne er i tvivl, om de kan støtte forslaget grundet potentielle
fremtidige fiskeriinteresser i området.
På BDC-mødet var der blandt de andre lande enighed om, at HOD2018 skal drøfte forslaget med
særligt fokus på den potentielle MPAs geografiske afgrænsning. BDC så nemlig to muligheder for
afgrænsning, den ene medtager ikke områder, hvor OSPAR-lande har indgivet kontinentalsokkelkrav,
mens den anden overlapper med eksisterende kontinentalsokkelkrav. BDC kan fagligt stå inde for
begge afgrænsninger, men det er en politisk beslutning om afgrænsningen skal undgå overlap med
kontinentalsokkelkrav eller ej.
Dansk holdning:
Færøerne har siden BDC 2018 haft MPA-forslaget i høring, men har endnu ikke haft mulighed for at
orientere os om deres resultater derfra. DK er dog nødsaget til at indgå i nærværende drøftelser, da de
er af mere principiel karakter og er tæt knyttet til den sag, der tidligere har været i OSPAR vedr. et
MPA-forslag i den arktiske højsø, hvilket dækkede ind over et dansk/grønlandsk
kontinentalsokkelkrav.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København
K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0002.png
Det er Danmarks klare holdning, at OSPAR-landene ikke bør presse på for at udpege beskyttede
områder, der dækker ind over et lands kontinentalsokkelkrav, med mindre det berørte land er
indstillet på det.
Indstilling:
Det indstilles, at Kongeriget Danmark
- tilkendegiver sin klare holdning om, at lande med kontinentalsokkelkrav skal høres og deres
holdning respekteres.
- støtter den geografiske afgrænsning, der IKKE overlapper med kontinentalsokkelkrav, med
mindre de berørte lande (i dette tilfælde IS og PT) selv ønsker det.
Dagsordenpunkt 2: Fortsat økonomisk støtte til implementeringen af OSPARs regionale
handlingsplan for marint affald
Baggrund
OSPAR godkendte i 2014 en regional handlingsplan for marint affald (ML RAP). Planen kører frem til
2021, og selvom der er god fremgang, er det en udfordring at få løftet alle de opgaver, som planen
skitserer. Derfor blev det i 2017 besluttet at ansætte en projektleder i et år og evaluere den ordning her
i 2018 med henblik på en toårig forlængelse af projektlederen. Det vurderes, at der er positive
resultater forbundet med at have en projektleder, så derfor foreslås en forlængelse af projektledernes
ansættelse. Om dette kan lade sig gøre afhænger af mulighederne for at få dækket udgifterne forbundet
med en sådan ansættelse. Der er stillet forslag om, at dette kan finansieres på samme vis som første år
har været finansieret, dvs. ved frivillige bidrag fra OSPAR-landene og den resterende udgift betalt fra
OSPARs opsparingskonto.
Dansk holdning
Danmark har stor forståelse for problemet, bl.a. i lyset af, at vi ikke har ressourcer til at påtage os at
løfte de mange opgaver forbundet med ML RAP. Vi tilkendegav på HOD 2017, at vi desværre ikke
havde mulighed for at tilbyde et frivilligt bidrag, men at vi ikke modsatte os den model, hvis andre
lande havde mulighed for at give bidrag. Det havde de, og størstedelen af projektledernes løn har været
dækket af nationale bidrag, og resten dækket af OSPARs opsparing. Hvis der fortsat er lande, der kan
give frivillige bidrag, ser vi gerne den ordning fortsætte, og MFVM kan undersøge muligheden for, om
der er ubenyttede midler sidst på året, så DK også kan give et bidrag til denne ordning. Da dette er så
usikkert, vil det dog ikke blive nævnt på mødet.
Indstilling
Det indstilles, at Danmark
forholder sig lyttende til de andre landes tilkendegivelser om, hvorvidt de kan donere frivillige
bidrag
fortsat bakker op om den eksisterende løsning, hvis det er realistisk, at der kan opnås
tilstrækkelig mange frivillige bidrag
ikke lover, at DK kan give et frivilligt bidrag
Dagsordenpunkt 2: OSPAR-anbefaling om radioaktive udledninger
Baggrund:
På mødet skal en anbefaling om håndtering af radioaktive udledninger drøftes og hvis passende,
sendes til Kommissionsmødet til godkendelse. Anbefalingen er sendt til Sundhedsstyrelsens afdeling
for strålebeskyttelse til kommentering.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0003.png
Dansk holdning:
På nuværende tidspunkt har MFVM ikke modtaget tilbagemelding på anbefalingen, og derfor er den
danske holdning endnu ukendt. Retfærdigvis skal det nævnes, at de fik den tilsendt ret sent.
Indstilling:
Det indstilles at Danmark
- informerer mødet om vores situation
- aftaler at sende skriftlige bemærkninger forud for Kommissionsmødet, såfremt vi har
kommentarer til anbefalingen
- Hvis der inden mødet modtages svar fra CIS, følges deres vurdering
Dagsordenpunkt 3: Forslag om at inkludere Macaronesia i OSPAR-området
Baggrund
Portugal og Spanien ønsker at inkludere Macaronesia i OSPAR-området, for at få Madeira og de
Kanariske øer omfattet af OSPAR også. De vil på dette møde præsentere os for idéen om at flytte
OSPARs afgrænsning mod syd, og hvis de møder opbakning til forslaget, vil de tilstræbe at have alle
formalia på plads til Ministermødet i 2020.
Dansk holdning
Fra dansk side støtter vi dette forslag. Vi kan selv se et potentielt fremtidigt behov for at udvide
OSPARs afgrænsning i Kattegat mod syd, så den matcher havstrategidirektivets regionsinddeling i
Øresund. Den danske holdning er koordineret med UM, som fremhæver, at vi støtter dette forslag bl.a.
fordi det er fremsat af de berørte lande selv. Dette er i tråd med Adjacency Pricippet, som DK
vedkender sig, nemlig at der skal, forsimplet fremstillet, være særlig respekt omkring berørte landes
ønsker.
Indstilling:
Det indstilles at Danmark
- kan støtte, at PT og SP arbejder videre med deres forslag om at inkludere Macaronesia i
OSPARs havområde.
Dagsordenpunkt 7: OSPARs budget for 2019 inkl. ICES-budget
Baggrund
I OSPAR-sekretariatet er der generelt fokus på at holde omkostningerne nede, så landene ikke oplever
store stigninger på deres årlige kontingent. Der er dog varslet prisstigninger på OSPAR-sekretariatets
kontorfaciliteter, og samtidig har medarbejdernes lønninger gennem en årerække ikke været reguleret
efter britiske normer, hvorfor de nu lønmæssigt ligger langt under lønninger for tilsvarende
jobfunktioner. OSPAR varsler derfor en mindre stigning på deres generelle budget, og på mødet
fremlægges tre modeller:
1: En kontingentstigning på 5,4 % fra 2018 til 2019, hvilket er lige under 30.000 Dkk. for Danmarks
vedkommende. Dette giver mulighed for at dække de øgede omkostninger og give de ansatte i OSPAR-
sekretariatet en lønstigning på 1 %.
2: Ingen kontingentstigning, men at OSPAR i stedet hæver de manglende midler på OSPARs
opsparingskonto (General Fund), inkl. at give de ansatte i OSPAR-sekretariatet en lønstigning på 1 %.
3: Ingen kontingentstigning og ingen lønstigning til de ansatte, men OSPAR hæver de (dermed lidt
mindre) manglende midler på OSPARs opsparingskonto.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0004.png
Derudover fortsættes betaling under ”Special budget” til den kommende Quality Status Report (QSR),
som er OSPARs store tilstandsvurderingsrapport. Rapporten skal udgives i 2023, men det er normal
praksis i OSPAR, at ekstraudgifterne til disse store opgaver fordeles over en årrække.
OSPAR benytter ICES, dels til at varetage en række datahåndteringsopgaver, dels til at levere
rådgivning og kvalitetssikring på en række faglige områder. Der er lagt op til, at budgettet i 2019 skal
være det samme som i 2018. Imidlertid har OSPARs fagkomitéer spillet ind med så mange ønsker til
ICES-rådgivning i 2019, at vi ikke kan holde os indenfor budgettet, hvis det besluttes, at alle opgaverne
skal løses i 2019. Der er dog midler tilovers fra sidste år på OSPARs ICES-konto, og der er derfor lagt
op til, at disse midler kan dække en evt. merudgft til ICES i år.
Dansk holdning:
Fra dansk side sætter vi pris på, at OSPAR-sekretariatet har fokus på at holde deres udgifter nede. Vi
er dog også forstående overfor, at enkelte prisreguleringer kan være nødvendige, selvom vi overordnet
set foretrækker at kontingentet ikke stiger. Det vurderes dog, at der er tale om en relativ lille
kontingenstigning (se nedenstående skema), og derfor vil DK ikke blokere for denne
kontingentstigning (model 1), hvis alle andre lande kan støtte den, men vi vil heller ikke aktivt støtte
den. Denne linje er koordineret med MFVMs økonomiafdeling.
Vi kan fra dansk side støtte, at de ansatte i OSPAR-sekretariatet får en lønstigning på 1 % (dvs. model 1
og 2), men vil ikke blokere hvis andre lande mener, at der ikke skal gives en lønstigning (model 3).
Skema med beløb relevante for Danmark. * Beregnet ud fra kurs d. 7/5, dvs. DK betalte reelt lidt mere
i 2018.
Beløb DK skal betale i
Beløb DK betalte i
År
2019
(ifølge OSPAR-
2018
(til orientering)
budget, model 1)
Generelt budget
Specialbudget
I alt (i Dkk)
ICES
£ 58.963,26 (~498.962*
Dkk.)
£ 4.493,49 (~38.021*
Dkk.)
536.983* Dkk.
60.049,22 Dkk.
£ 62.160,15 (~526.016
Dkk.)
£ 4.493,49 (~38.021
Dkk.)
564.037 Dkk.
60.049,22 Dkk.
Fra dansk side mener vi således, at OSPAR har udarbejdet et fornuftigt og rimeligt budget for 2019,
både hvad angår det generelle budget, specialbudgettet og budgettet for ICES. Bemærk, at der pga.
kursvariationer fra nu til vi i januar 2019 skal betale regningen, vil være mindre reguleringer på de
endelige beløb.
Indstilling
Det indstilles, at Danmark
Takker for det fremlagte budget og for sekretariatets fokus på at holde omkostninger nede
Særligt støtter model 2 for det generelle budget, men står ikke i vejen for hverken model 1 eller 3.
Kan godkende Specialbudgettet og ICES-budgettet og kan støtte, at de overskyende midler fra
2018 ICES-budgettet benyttes til ICES-opgaver i 2019, hvis der er behov herfor.
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0005.png
Dagsordenpunkt 7: Skitseret budget 2020-2024.
Baggrund:
På mødet orienteres de kontraherende parter om det foreløbige budget for de kommende fem år. Det
forelagte generelle budget og ICES-budget indeholder ingen overraskelser, men viser blot udviklingen
med en 2,2 % inflationsrate. For Specialbudgettet er beløbet ikke reguleret, men er det samme som for
2018, og sidste betaling er fastlagt til 2021. Budgettet skal ikke godkendes.
Sekretariatet stiller dog det forslag, at der, for at skabe større fleksibilitet i løbet af året, afsættes et
mindre beløb på 50.000 £ på budgettet til hastende, mindre projekter. Pengene skal komme fra
OSPARs opsparingskonto, og midlerne kan kun benyttes efter skriftligt samtykke fra de kontraherende
landes HoD. Dette har været praksis de seneste år.
Dansk holdning:
OSPAR har en sund økonomi, og vi har kun grund til at have tiltro til, at dette forslag kan håndteres af
sekretariatet. Sekretariatet gør endvidere et stort arbejde, og hvis de mener, at dette kan smidiggøre
visse processer, bør Danmark ikke stå i vejen for dette.
Indstilling:
Det indstilles, at Danmark
noterer det fremlagte skitserede budget
bakker op om forslaget, således at sekretariatet årligt må afsætte et mindre beløb, som kan
disponeres over, under de ovenover beskrevne forudsætninger.
Dagsordenpunkt 10: Valg af ny formand og to næstformænd
Baggrund:
OSPAR skal på Kommissionsmødet i juni vælge en ny formand og to næstformænd. Typisk tilstræber
man at have valgt disse på HOD-mødet op til Kommissionsmødet, så ikke drøftelserne trækker ud på
Kommissionsmødet. Derfor skal der på nærværende møde drøftes og sandsynligvis også stemmes om,
hvilke af de fire kandidater, der skal tildeles de tre poster for de kommende to år.
De fire kandidater er fra hhv. Sverige, Irland, Storbritannien og Frankrig.
Dansk holdning:
Med vores eksisterende kendskab til de fire kandidater, kan vi ranke dem som følger (hvor 1 er vores
mest ønskede kandidat og 4 vores mindst ønskede):
1: Irland
2: Storbritannien
3: Sverige
4: Frankrig.
Der er ikke nogen kandidater, vi har behov for at blokere imod, uafhængigt af hvilke poster de måtte
blive tilbudt.
Indstilling:
Det indstilles, at Danmark
indgår i drøftelser og afstemning med udgangspunkt i den ovenstående ranking af kandidater
ikke blokerer for nogle af de opstillede kandidater
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0006.png
NOTAT
Hav og akvakultur
Ref. CFNIE
Den 8. maj 2018
Mandat til OSPAR CoG(1) 2018
Problemstilling
Den 15.-16. maj 2018 afholdes det 1. årlige møde i OSPARs Koordinationsgruppe, CoG. Mødet afholdes
i London, og på mødet deltager Christina Fevejle Nielsen fra MFVM, Vand og hav. På mødet
koordineres en stor del af det arbejde, der foretages i OSPAR, idet de fem underliggende fagkomitéer
såvel som arbejdsgrupperne modtager styring fra CoG-gruppen. Større, overordnede beslutninger
træffes af OSPARs øverste organ, Kommissionen. Den kommenterede dagsorden for mødet er vedlagt.
Nedenfor gennemgås mødets væsentligste punkter, som afføder mandat fra afdelingschefen.
./.
Dagsordenpunkt 2.1: Vurdering af strategi-opfyldelse
Baggrund
OSPARs overordnede strategi, North East Atlantic Environment Strategy (NEAES) udløber i 2020, og
derfor er der igangsat et arbejde med at få fagkomiteerne til at vurdere i hvilket omfang, de er nået i
mål med at implementere strategien.
Fagkomiteerne har på nuværende tidspunkt foretaget en foreløbig, lidt overordnet analyse på deres
forårsmøder, og nu skal der sættes retning for det videre arbejde med denne vurdering. På
nærværende møde er der derfor lagt op til, at det skal besluttes, at mandatet for det videre arbejde
samt vejledning til komiteerne skal opdateres, og at dette skal gøre intersessionelt frem til OSPAR
Kommissionsmødet i juni, hvor dokumenterne så kan godkendes og det videre arbejde dermed holde
tidsplanen.
Dansk holdning
Fra dansk side har vi fra start støttet denne vurdering af strategiopfyldelsen og har spillet aktivt ind i
arbejdet på forårets fagkomitémøder. Vi ser det derfor gerne fortsætte og følge tidsplanen. Vi kan
derfor støtte, at mandatet og vejledningen udarbejdes frem mod årets Kommissionsmøde. Af
personalemæssige årsager kan vi dog ikke tilbyde at bidrage til udarbejdelsen af dokumenterne.
Indstilling
Det indstilles at Danmark
- Støtter, at mandatet og vejledningen udarbejdes frem mod årets Kommissionsmøde
- ikke tager aktiv del i arbejdet frem mod Kommissionsmødet
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0007.png
Dagsordenpunkt 2.3: Udkast til skitse af OSPARs opdaterede NEAES (strategi)
Baggrund
OSPAR besluttede på CoG(2)2017, at OSPARs strategi, som udløber i 2020, skal opdateres, så den
opdaterede version ligger klar til at udgives på et ministermøde i 2020.
Der er derfor nedsat en arbejdsgruppe, Strategy Task Group (STG), som skal håndtere dette arbejde.
STG mødtes i januar 2018 og udarbejdede et udkast til en skitse for den opdaterede strategi. Det er
hensigten, at den opdaterede strategi skal være kortere end den nuværende og være opdateret på
relevant internationalt samarbejde, hvilket har udviklet sig meget siden den nuværende strategi blev
udarbejdet i 2010. Derudover er der mange ligheder mellem den eksisterende strategi og udkastet til
skitsen for den nye strategi.
På mødet skal udkastet til skitsen for den kommende strategi drøftes, og der skal gives mandet til at
STG må arbejde videre med at udarbejde indhold til strategien.
Dansk holdning
Danmark deltager i STG og følger dermed arbejdet med den nye strategi. Overordnet set er vi tilfredse
med det foreliggende udkast til skitsen for strategien. Der spørges ind til, hvordan landene ser
detaljeniveauet og elementer for de strategiske mål, der skal sættes i strategien. Dansk holdning hertil
er, at det er en balancegang, idet der er behov for en strategi med lidt tyngde, men som indeholder
realistiske mål, der kan nås indenfor den 10-års periode, som strategien dækker over. Et fornuftigt
udgangspunkt kan derfor være at skæve til, hvordan de strategiske mål ser ud i den eksisterende
strategi og lægge sig op ad det ambitionsniveau men med skarpt blik for, at målene er realistiske at
opnå.
Indstilling
Det indstilles at Danmark
- indgår i drøftelserne om strategiens struktur med udgangspunkt i, at det foreliggende udkast
er fornuftigt
- kan støtte, at de strategiske mål lægger sig op ad de eksisterende i ambitionsniveau, og at de
konkret skal være realistiske at opnå indenfor den 10-års periode, som strategien er gyldig.
- Støtter at STG bliver givet mandat til at fortsætte udarbejdelsen af strategien
Dagsordenspunkt 3.8: Næste skridt i udviklingen af en indikator for
havforsuring
Baggrund
Sidste år traf OSPAR beslutning om at sætte arbejdet i gang med at udvikle en indikator for
havforsuring. På dette møde orientere vi om drøftelserne, der har været i den relevante fagkomité, der
skal håndtere den kommende indikator (HASEC), og der skal tages stilling til, hvordan det videre
arbejde skal forløbe. Derudover skal et datablad til OSPAR Coordinated Environmental Monitoring
Program(CEMP) godkendes.
Dansk holdning
Danmark har kunnet støtte op om udviklingen af en indikator for havforsuring, men har fremhævet, at
vi på nuværende tidspunkt ikke kan forpligte os til at øge vores overvågningsindsats, så den skal kunne
basere sig på eksisterende overvågning. Det videre forløb skitseres til at bygge på eksisterende
overvågningsdata, at benytte eksisterende information om vurderinger fra bl.a. HELCOM og OSPAR s
IA2017 og dække alle fem regioner. Det vurderes at være en realistisk og pragmatisk tilgang, som vi vil
følge tæt, og kan støtte her.
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0008.png
Databladet til CEMP indeholder ikke danske overvågningsinformationer, men derudover kan vi
godkende teksten. Vi kan tilbyde at opdatere med danske informationer under mødet.
Indstilling
Det indstilles at Danmark
- kan støtte den fremsatte plan for det videre arbejde med indikatoren for havforsuring
- nævner, at vi hæfter os ved, at den bygger på eksisterende overvågningsdata, og at det
er afgørende for vores støtte
- kan godkende CEMP-databladet og tilbyder at opdatere med danske
overvågningsinformationer
Dagsordenspunkt 4.1: Projektforslag til EU-call
Baggrund
EU har netop nu en pulje, der kan søges af lande og/eller regionale havkonventioner mv. til projekter,
der vil bidrage til implementeringen af GES-beslutningen.
OSPAR blev præsenteret på mødet for to projektforslag.
Det ene er udarbejdet af PT, IR og FR og omhandler Risikobaseret Tilgang. De forventer at indsende
forslaget, uanset om det opnår støtte fra OSPAR. Såfremt OSPAR støtter, er det kun en skriftlig
tilkendegivelse, der kræves. Der er ingen krav til økonomiske midler.
Det andet projektforslag stilles af OSPARs arbejdsgruppe, der koordinerer overvågning og vurdering af
biodiversitet (ICG-COBAM). Denne gruppe har tidligere søgt og fået midler fra EU til at udvikle
OSPARs biodiversitetsindikatorer. Nu ønsker de at søge midler til at fortsætte dette arbejde, jf. den
gennemgang OSPAR har foretaget af, hvor de endnu ikke har indikatorer, der matcher kravene under
GES-beslutningen.
Dansk holdning
Riskbased approach-projektet: Fra dansk side, kan vi støtte at blive klogere på, hvordan risikobaseret
tilgang kan implementeres under HSD, og derfor kan vi støtte dette projekt
dog ikke økonomisk.
ICG-COBAM projektet: Projektet vil blive nærmere præsenteret på mødet, så vi vil forholde os
lyttende. Derudover har vi brug for at forstå bedre, hvilke behov der er fra contraherende parter (CP),
hvis vi støtter projektet. Skal vi støtte med et bestemt beløb, skal vi påtage os ansvaret for en work
package, eller er det tilstrækkeligt, at vi sender vores eksperter med til workshops og møder, der
relaterer sig til projektet? Vi kan på nuværende tidspunkt ikke tilbyde økonomisk støtte.
Indstilling
Det indstilles, at Danmark
- kan støtte
Riskbased approach-projektet, dog ikke økonomisk
-
spørger ind til de konkrete forventninger til CPs i forbindelse med ICG-COBAMs
projektforslag
-
hvis relevant, tilkendegiver at vi på nuværende tidspunkt ikke kan forpligte os økonomisk
Dagsordenpunkt 5.3: Videreudvikling af OSPARs MAP
Baggrund
OSPAR MAP (Measures and Actions Programme) er gennem de seneste år blevet kontinuerligt
udviklet. Seneste udvikling er en online matrix, der giver et overblik over hvilke mål, der er sat i
OSPAR-regi, og bl.a. hvordan de spiller ind til HSD. Arbejdet er ledet af SE og DE.
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0009.png
Nu foreslås næste skridt til videreudvikling. Forslaget er inddelt i tre trin og er umiddelbart meget
ambitiøst. En del af forslaget minder dog om det setup, man har i HELCOM.
Der foreslås bl.a., at der skal foretages en statusopgørelse over, i hvilket omfang de fastsatte mål i
OSPAR er nået, og hvor langt de enkelte lande er med at implementere OSPARs actions og
målsætninger. Endvidere skal der foretages en vurdering af effektiviteten af målsætningerne, når disse
er fuldt implementerede.
Dansk holdning
Fra dansk side har vi været lidt tilbageholdende med at acceptere et værktøj, der på nettet vil give et
overblik over, hvorvidt det enkelte land har implementeret eller ej. Det er ikke typisk for OSPARs ånd
at hænge hinanden ud på den måde, og ikke overraskende at forslaget kommer fra de to mest
ambitiøse lande. Der findes dog et lignende system i HELCOM, som DK har accepteret, så det er ikke
meningsfuldt at modsætte sig den videre udvikling kategorisk. Der er dog en række spørgsmål, vi fra
dansk side har behov for at stille til forslaget, og så vil vi helst se at forslaget brudt op, så vi kan
igangsætte arbejdet ét trin ad gangen. Det vurderes nemlig at blive en meget ressourcekrævende
opgave, men forventes også at SE og DE vil stille arbejdskraft til rådighed.
Indstilling
Det indstilles at Danmark
- kan støtte fremdrift i udviklingen af MAP-matrixet
- men forholder sig kritisk til det foreslåede indhold
-
foreslår at vi fokuserer på næste foreslåede trin og ikke den fulde pakke på nuværende
tidspunkt
Dagsordenspunkt 6.6: Forslag om at danne ICG-DATA
Baggrund
Data til vurdering af havets tilstand spiller en større og større rolle i OSPARs arbejde. Det bliver
hurtigt teknisk kompliceret at håndtere for de enkelte faggrupper, og derfor er der på komitémøder og
lignende fremsat ønsker om oprettelsen af en arbejdsgruppe, der har til formål at sikre korrekt
håndtering af OSPARs data, sikre at det lever op til EU's INSPIRE-direktiv og har overblikket over de
synergier, OSPAR kan høste fra de samlede datasæt.
Dansk holdning
Fra dansk side støtter vi oprettelsen af en sådan gruppe. Datahåndtering er en videnskab for sig, og vi
er enige i, at der er behov for en sådan gruppe i OSPAR. Det er op til det enkelte land at vælge, om de
ønsker at deltage aktivt i gruppen. Der er lagt op til, at gruppen mest arbejder skriftligt, men at der kan
planlægges møder efter behov. Vi vil på mødet ikke blive afkrævet svar på, om vi ønsker at deltage i
gruppen.
Indstilling
Det indstilles at Danmark
-
kan støtte at gruppen oprettes
-
kan godkende den fremlagte Terms of Reference for gruppen
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0010.png
NOTAT
Vand og Hav
Ref. ANLRA
Den 20. juni 2018
Mandatnotat til OSPAR Kommissionsmøde 2018
Problemstilling
Den regionale havkonvention, OSPAR afholder sit årlige Kommissionsmøde d. 25-29. juni 2018 i
Paris, Frankrig. På mødet deltager Ane-Marie Løvendahl Raun fra MFVM Vand og Hav. Desuden
deltager Inge Thaulow og Josefine Duer fra det grønlandske Departement for natur og miljø som en
del af den danske delegation på OSPAR Kommisionsmødet
Kommissionsmødet er OSPARs øverste organ og mødet afholdes én gang årligt. Her drøftes alle
resultaterne fra det forløbne års arbejde i komitéer og arbejdsgrupper, og afgørende beslutninger
bliver truffet - herunder endelig godkendelse af udgivelser mv.
Forud for dette Kommissionsmøde har der være afholdt to forberedende møder, CoG
(Koordinationsgruppemødet) og HoD (Head of Delegation-mødet) med deltagelse af Christina Fevejle
Nielsen, MFVM Vand og Hav. På majoriteten af de forelagte dokumenter og berørte emner foreligger
derfor allerede godkendte mandater fra de to forberedende møder, og disse emner nævnes derfor kun
kort i anden del af dette mandat.
Nedenfor gennemgås mødets væsentligste punkter, der har behov for mandat indhentet på
afdelingschef niveau. For de fleste punkter, har der været indhentet mandat ifm. tidligere OSPAR
møder. Dette er reflekteret i parentes efter overskrift på punktet. Disse emner er opdateret/revideret
ift. nuværende status.
Supplerende mandat er indhentet hos afdelingschefen ift. genåbningen af EBSA processen i OSPAR.
./.
Til orientering er mødets kommentere dagsorden vedlagt.
Dagsordenpunkt 1 og 2
agenda and observers
Ingen dokumenter med behov for mandat.
Dagsordenpunkt 3 - Personnel matters
Barselforhold for ansatte OSPAR
Baggrund:
Mødet skal diskutere forslaget om at tilpasse lovpligtig barselsbetaling og vedtage ændring af
vedtægten på grundlag af juridisk rådgivning om barselsorlov og løn. OSPAR sekretariatet fremsat et
forslag, som også sikre ligebehandling ift barselsforhold for alle uanset statsborgerskab.
Miljø-
og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21
42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0011.png
Forslaget lægger op til, at tilbyde ansatte i OSPAR barsel i op til 52 uger og ikke som nu kun tilbyde
mulighed for barsel i 16 uger.
Dansk holdning:
Danmark har generelt den holdning, at barselsforholdene i OSPAR skal afspejle forholdene i andre
dele af erhvervslivet.
Indstilling
Det indstilles, at Danmark
- Støtter en ændring i vedtægterne.
Dagsordenpunkt 4 og 5
Financial matters and ICES work programme
OSPARs budget for 2019 inkl. ICES-budget
(rev. HOD mandat )
Baggrund
I OSPAR-sekretariatet er der generelt fokus på at holde omkostningerne nede, så landene ikke oplever
store stigninger på deres årlige kontingent. Der er dog varslet prisstigninger på OSPAR-sekretariatets
kontorfaciliteter, og samtidig har medarbejdernes lønninger gennem en årerække ikke været reguleret
efter britiske normer, hvorfor de nu lønmæssigt ligger langt under lønninger for tilsvarende
jobfunktioner. OSPAR varsler derfor en mindre stigning på deres generelle budget, og på mødet
fremlægges tre modeller. Modellerne er opdateret ift. mere præcist estimat at udgifter ift. tidligere
HOD mandat:
1: En kontingentstigning på 3,7 % fra 2018 til 2019, svarende til ca. 18.500 Dkk (kurs 853,22) (til HOD
mødet fik vi mandat fra økonomi til en stigning på 5,4 % fra 2018 til 2019, hvilket svarer til ca. 30.000
Dkk) for Danmarks vedkommende. Dette giver mulighed for at dække de øgede omkostninger og give
de ansatte i OSPAR-sekretariatet en lønstigning på 1 %.
2: Ingen kontingentstigning, men at OSPAR i stedet hæver de manglende midler på OSPARs
opsparingskonto (General Fund), inkl. at give de ansatte i OSPAR-sekretariatet en lønstigning på 1 %.
3: Ingen kontingentstigning og ingen lønstigning til de ansatte, men OSPAR hæver de (dermed lidt
mindre) manglende midler på OSPARs opsparingskonto.
Derudover fortsættes betaling under ”Special budget” til den kommende Quality Status Report (QSR),
som er OSPARs store tilstandsvurderingsrapport. Rapporten skal udgives i 2023, men det er normal
praksis i OSPAR, at ekstraudgifterne til disse store opgaver fordeles over en årrække. Denne post er
revideret ift. mandat givet forud for HOD mødet, således at der nu er en lille prisstigning fra 2018 til
2019 på ca. 1.500 Dkk. Denne lille ekstra udgift kan dog dækkes af det mandat, vi fik forud for HOD til
stigning på 30.000 Dkk til OSPAR budgettet.
OSPAR benytter ICES, dels til at varetage en række datahåndteringsopgaver, dels til at levere
rådgivning og kvalitetssikring på en række faglige områder. Der er lagt op til, at budgettet i 2019 skal
være det samme som i 2018. Imidlertid har OSPARs fagkomitéer spillet ind med så mange ønsker til
ICES-rådgivning i 2019, at vi ikke kan holde os indenfor budgettet, hvis det besluttes, at alle opgaverne
skal løses i 2019. Der er dog midler tilovers fra sidste år på OSPARs ICES-konto, og der er derfor lagt
op til, at disse midler kan dække en evt. merudgift til ICES i år.
Dansk holdning:
Fra dansk side sætter vi pris på, at OSPAR-sekretariatet har fokus på at holde deres udgifter nede. Vi
er dog også forstående overfor, at enkelte prisreguleringer kan være nødvendige, selvom vi overordnet
set foretrækker, at kontingentet ikke stiger. Det vurderes dog, at der er tale om en relativ lille
kontingentstigning (se nedenstående skema), og derfor vil DK ikke blokere for denne
2
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0012.png
kontingentstigning (model 1), hvis alle andre lande kan støtte den, men vi vil heller ikke aktivt støtte
den. Denne linje er koordineret med MFVMs økonomiafdeling forud for HOD.
Vi kan fra dansk side støtte, at de ansatte i OSPAR-sekretariatet får en lønstigning på 1 % (dvs. model 1
og 2), men vil ikke blokere hvis andre lande mener, at der ikke skal gives en lønstigning (model 3).
Skema med beløb relevante for Danmark. * Beregnet ud fra kurs d. 18/6. **I mandat forud for HOD
havde Økonomi godkendt en prisstigning på ca. 30.000 Dkk.
Beløb DK skal betale i
Prisforskel fra 2018
Beløb DK betalte i
År
2019
(ifølge OSPAR-
til 2019
2018
(til orientering)
budget, model 1)
Generelt budget
Specialbudget
I alt (i Dkk)
ICES
£ 58.963,26
(~503.086* Dkk.)
£ 4.493,49 (~38.339*
Dkk.)
541.425* Dkk.
60.049,22 Dkk.
£ 61.127,24 (~521.550*
Dkk.)
£ 4.647,55 (~39.654*
Dkk.)
561.204 Dkk.
60.049,22 Dkk.
Ca. 18.500 Dkk**
Ca. 1.500 Dkk
Ca. 20.000 Dkk
Der blev forud for HOD indhentet mandat i MFVM økonomiafdeling til en budgetstigning på ca.
30.000 Dkk. OSPAR sekretariatet har siden HOD haft mulighed for at bliver mere præcise ift. estimat
af husleje for sekretariatet. Denne regulering samt den lille stigning på specialbudgettet resulterer i et
revideret samlet budget som har en prisstigning på ca. 20.000 Dkk fra 2018 og 2019. Dette ligger altså
inden for det mandat vi fik forud for HoD-mødet.
Fra dansk side mener vi således, at OSPAR har udarbejdet et fornuftigt og rimeligt budget for 2019,
både hvad angår det generelle budget, specialbudgettet og budgettet for ICES. Bemærk, at der pga.
kursvariationer fra nu til vi i januar 2019 skal betale regningen, vil være mindre reguleringer på de
endelige beløb.
Indstilling
Det indstilles, at Danmark
- Takker for det fremlagte budget og for sekretariatets fokus på at holde omkostninger nede
- Særligt støtter model 2 for det generelle budget, men står ikke i vejen for hverken model 1 eller
3.
- Kan godkende Specialbudgettet og ICES-budgettet og kan støtte, at de overskyende midler fra
2018 ICES-budgettet benyttes til ICES-opgaver i 2019, hvis der er behov herfor.
Skitseret budget 2020-2024
(HOD mandat - samme indstilling)
Baggrund:
På mødet orienteres de kontraherende parter om det foreløbige budget for de kommende fem år. Det
forelagte generelle budget og ICES-budget indeholder ingen overraskelser, men viser blot udviklingen
med en 2,2 % inflationsrate. For Specialbudgettet er beløbet ikke reguleret, men er det samme som for
2018, og sidste betaling er fastlagt til 2021. Budgettet skal ikke godkendes.
Sekretariatet stiller dog det forslag, at der for at skabe større fleksibilitet i løbet af året afsættes et
mindre beløb på 50.000 £ på budgettet til hastende, mindre projekter. Pengene skal komme fra
OSPARs opsparingskonto. De seneste år har det dog været praksis at disse midler kun kan benyttes
efter skriftligt samtykke fra de kontraherende landes HoD. I fremlagte dokument lægges der ikke op
til, at dette vil indgå i den fremadrettede proces.
Dansk holdning:
3
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0013.png
OSPAR har en sund økonomi, og vi har kun grund til at have tiltro til, at dette forslag kan håndteres af
sekretariatet. Sekretariatet gør endvidere et stort arbejde, og hvis de mener, at dette kan smidiggøre
visse processer, bør Danmark ikke stå i vejen for dette.
Indstilling:
Det indstilles, at Danmark
- noterer det fremlagte skitserede budget
- bakker op om forslaget, således at sekretariatet årligt må afsætte et mindre beløb, som kan
disponeres over, under de ovenover beskrevne forudsætninger
- gør opmærksom på at det de seneste år har været praksis at midlerne afsat til hastende mindre
projekter kun kan benyttes efter skriftligt samtykke fra de kontraherende landes HoD.
Fortsat økonomisk støtte til implementeringen af OSPARs regionale handlingsplan for
marint affald
(opdateret HOD mandat)
Baggrund
OSPAR godkendte i 2014 en regional handlingsplan for marint affald (ML RAP). Planen kører frem til
2021, og selvom der er god fremgang, er det en udfordring at få løftet alle de opgaver, som planen
skitserer. Derfor blev det i 2017 besluttet at ansætte en projektleder i et år og evaluere den ordning her
i 2018 med henblik på en toårig forlængelse af projektlederen. Det vurderes, at der er positive
resultater forbundet med at have en projektleder, så derfor foreslås en forlængelse af projektledernes
ansættelse. Om dette kan lade sig gøre afhænger af mulighederne for at få dækket udgifterne forbundet
med en sådan ansættelse. Der er stillet forslag om, at dette kan finansieres på samme vis som første år
har været finansieret, dvs. ved frivillige bidrag fra OSPAR-landene og den resterende udgift betalt fra
OSPARs opsparingskonto.
Dansk holdning
Danmark har stor forståelse for problemet, bl.a. i lyset af, at vi ikke har ressourcer til at påtage os at
løfte de mange opgaver forbundet med ML RAP. Vi tilkendegav på HOD 2017, at vi desværre ikke
havde mulighed for at tilbyde et frivilligt bidrag, men at vi ikke modsatte os den model, hvis andre
lande havde mulighed for at give bidrag. Det havde de, og størstedelen af projektledernes løn har været
dækket af nationale bidrag, og resten dækket af OSPARs opsparing. Hvis der fortsat er lande, der kan
give frivillige bidrag, ser vi gerne den ordning fortsætte, og MFVM kan undersøge muligheden for, om
der er ubenyttede midler sidst på året, så DK også kan give et bidrag til denne ordning. Da dette er så
usikkert, vil det dog ikke blive nævnt på mødet.
På seneste HOD møde blev det besluttet, at OSPAR fortsat ønsker at have en projektleder til at
håndtere OSPARs Marine Litter Regional Action Plan og dermed at forlænge ansættelsen af
projektlederen med to år. Tyskland, Holland, Norge og Irland tilkendegav, at de kan tilbyde frivillige
bidrag til støtte for ordningen. Samtidig blev andre CPs inviteret til at tilkendegive på
Kommissionsmødet, hvis de skulle have mulighed for at støtte også. Der er ingen krav om at skulle
bidrage.
Indstilling
Det indstilles, at Danmark
- forholder sig lyttende til de andre landes tilkendegivelser om, hvorvidt de kan donere frivillige
bidrag
- fortsat bakker op om den eksisterende løsning, hvis det er realistisk, at der kan opnås
tilstrækkelig mange frivillige bidrag
4
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0014.png
-
ikke lover, at DK kan give et frivilligt bidrag
Dagsordenpunkt 6 - Election of the Chair and Vice-chairs
Valg af ny formand og to næstformænd
(rev. HOD mandat)
Baggrund:
OSPAR skal på nærværende Kommissionsmødet vælge en ny formand og to næstformænd. Typisk
tilstræber man at have valgt disse på HOD-mødet op til Kommissionsmødet, så ikke drøftelserne
trækker ud på Kommissionsmødet. Det var umiddelbart hensigten på tidligere HOD, at der skulle have
været en konkret drøftelse af kandidater og en afstemning for valg af kandidat. Dette blokerede
Portugal imidlertid for, med den forklaring, at de først kan/vil afgive deres stemme til
Kommissionsmødet. I stedet drøftedes så metoder til at foretage afstemningen til Kommissionsmødet.
Det besluttedes, at alle kandidater skal være til stede på Kommissionsmødet og give en kort
præsentation af dem selv.
På seneste HOD møde stillede fire kandidater op, men kort inden nærværende Kommissionsmøde har
den Svenske kandidat trukket sin ansøgning af personlige årsager. Dette stiller os tilbage med tre
kandidater, hhv. Irland, Storbritannien og Frankrig.
Dansk holdning:
Med vores eksisterende kendskab til de tre kandidater, kan vi ranke dem som følger (hvor 1 er vores
mest ønskede kandidat og 3 vores mindst ønskede):
1: Irland
2: Storbritannien
3: Frankrig.
Der er ikke nogen kandidater, vi har behov for at blokere imod, uafhængigt af hvilke poster de måtte
blive tilbudt. Danmark er dog stærkt kritisk overfor den Franske kandidat.
Indstilling:
Det indstilles, at Danmark
- indgår i drøftelser og afstemning med udgangspunkt i den ovenstående ranking af kandidater
- ikke blokerer for nogle af de opstillede kandidater
Dagsordenpunkt 8 - Relations with other international organisations and
forums
Fremtidig konsultationsproces ift. udpegning af OSPAR
højsø MPA’er
Baggrund
På OSPAR HOD 2018 blev der drøftet, hvordan en passende proces til gennemførelse af konsultationer
i forbindelse med udpegning af OSPAR High Seas Marine Protected Area (HS MPA) kunne se ud. Den
nuværende proces med OSPAR HS MPA-udpegning omfatter konsultationer inden for de
kontraherende parter til OSPAR og med andre institutioner, der er part i OSPAR (aftale 2014-9).
Med dette punkt, beskriver Tyskland, Sverige og sekretariatet på vegne af HoD en mulig proces for
konsultation, der inkluderer stater og andre institutioner, der ikke er part i OSPAR. Mødet skal drøfte
fremlagte proces samt godkende, at den bliver forsøgt benyttet, som pilot sag, ifm. konsultationen af
det HS MPA ”North Atlantic Current and Evlanov Seamount High Seas MPA”,
der i øjeblikker er under
udvikling i OSPAR.
5
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0015.png
Dansk holdning:
Danmark ser positivt på, at OSPAR beskriver processen hvormed et muligt HS MPS skal i
konsultation. Danmark har tidligere ytret sig om vigtigheden af inddragelse af berørte kyststater,
hvilket er indeholdt i procesbeskrivelsen for kontraherede parter til OSPAR, men i ringere grad for
stater, der ikke er parter i OSPAR.
Indstilling:
Det indstilles at Danmark
- Indgår i drøftelserne omkring processen med udgangspunkt i, at det fremlagte udkast er
fornuftigt.
- Pointere vigtigheden af berørte kyststaters inddragelse, samt foreslår mindre rettelser som
styrker dette.
Dagsordenpunkt 9 - Strategic issues
Ingen dokumenter med behov for mandat
Dagsordenpunkt 10 - Strategic issues
Udkast til skitse af OSPARs opdaterede NEAES (strategi)
(rev. fra CoG mandat)
Baggrund
OSPAR besluttede på CoG(2)2017, at OSPARs strategi, som udløber i 2020, skal opdateres, så den
opdaterede version ligger klar til at udgives på et ministermøde i 2020.
Der er derfor nedsat en arbejdsgruppe, Strategy Task Group (STG), som skal håndtere dette arbejde.
STG mødtes i januar 2018 og udarbejdede et udkast til en skitse for den opdaterede strategi. Det er
hensigten, at den opdaterede strategi skal være kortere end den nuværende og være opdateret på
relevant internationalt samarbejde, hvilket har udviklet sig meget siden den nuværende strategi blev
udarbejdet i 2010. Derudover er der mange ligheder mellem den eksisterende strategi og udkastet til
skitsen for den nye strategi.
På mødet skal udkastet til skitsen for den kommende strategi drøftes, og der skal gives mandet til at
STG må arbejde videre med at udarbejde indhold til strategien. Desuden skal det godkendes, at der
benyttes en række nye overskrifter i den kommende strategi. De nye overskrifter henviser i højere grad
til hvilken tilstand vi ønsker at opnå i havmiljøet og samler flere fag-emner under samme overskrift.
Overskrifterne i den eksisterende strategi henviste direkte til de konkrete fag-emner.
Dansk holdning
Danmark deltager i STG og følger dermed arbejdet med den nye strategi. Overordnet set er vi tilfredse
med det foreliggende udkast til skitsen for strategien. Der spørges ind til, hvordan landene ser
detaljeniveauet og elementer for de strategiske mål, der skal sættes i strategien. Dansk holdning hertil
er, at det er en balancegang, idet der er behov for en strategi med lidt tyngde, men som indeholder
realistiske mål, der kan nås indenfor den 10-års periode, som strategien dækker over. Et fornuftigt
udgangspunkt kan derfor være at skæve til, hvordan de strategiske mål ser ud i den eksisterende
strategi og lægge sig op ad det ambitionsniveau men med skarpt blik for, at målene er realistiske at
opnå.
Indstilling
Det indstilles at Danmark
- indgår i drøftelserne om strategiens struktur med udgangspunkt i, at det foreliggende udkast
er fornuftigt
6
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0016.png
-
-
-
kan støtte, at de strategiske mål lægger sig op ad de eksisterende i ambitionsniveau, og at de
konkret skal være realistiske at opnå indenfor den 10-års periode, som strategien er gyldig.
støtter at STG bliver givet mandat til at fortsætte udarbejdelsen af strategien
godkender brugen af de nye overskrifter
Deltagelse i diverse arbejdsgrupper
Baggrund:
OSPAR opretter i den kommende periode en række nye arbejdsgrupper, der skal levere materiale til
brug for OSPAR Kommissionens videre arbejde. Mange frø bliver sået i disse arbejdsgrupper og for
sikre danske interesser, ønsker vi fra dansk side at deltage og følge arbejdet. På nuværende tidspunkt
drejer det sig om følgende grupper:
Strategy Task Group (STG)
arbejdet med udvikling af OSPAR nye strategi
OSPAR Ministerial Meeting 2020
Ad Hoc arbejdsgruppe til forberedelse af OSPAR
Ministermøde i 2020.
Governance Task Group (GTG)
aspekter relateret til bedre styrring og performance i OSPAR
OSPAR Task Group on Measures and Actionprogram
udvikling af oversigt over CPs
implementering samt en evaluering af OSPAR anbefalinger og afgørelser.
Indstilling
Det indstilles at Danmark
- kan deltage i arbejdet i de opgældende grupper
Dagsordenpunkt 11 - Coordination of OSPAR activities
Analyse af hvor godt OSPARs arbejde matcher kravene i GES-beslutningen.
(rev. ift. ICG
MFSD mandat)
Baggrund:
De faglige arbejdsgrupper under OSPARs komitéer har foretaget en analyse af, i hvilket omfang deres
eksisterende indikatorer matcher de krav, der ligger i den reviderede GES-beslutning. På baggrund af
denne analyse, har de præsenteret komitéerne for en række forslag til, hvordan det videre arbejde med
at tilrette OSPAR-indikatorerne til de nye behov kan foretages og prioriteres. På seneste ICG-MFSD
møde blev disse forslag drøftet. På baggrund af disse drøftelser, har gruppen oplyst OSPAR CoG(1) om
deres ønsker til prioritering af det videre arbejde med implementeringen af GES-beslutningen.
Denne prioritering skal nu diskuteres og godkendes på OSPAR kommissionsmødet.
Dansk holdning
Fra dansk side støtter vi stærkt op om arbejdet med at tilrette eksisterende og fremtidige indikatorer til
de nye GES-krav, så det sikres, at vi i næste generation basisanalyse under Havstrategidirektivet kan
gøre mest muligt brug af det regionale arbejde, jf. kravene i havstrategidirektivet.
Den overordnede danske holdning er:
-
arbejdet er vigtigt
-
vi arbejder ud fra en minimumstilgang
herunder at der skal være prioriteret fokus på at
indlede med at dække de primære kriterier i GES-afgørelsen og efterfølgende, hvis nødvendigt,
de sekundære kriterier.
-
Samarbejde og særligt koordination med HELCOM bør søges, hvor det vurderes
relevant/synergier at høste
-
De OSPAR-indikatorer, som vi har en fælles forståelse af ikke foreligger i sin endelige form,
bør videreudvikles.
7
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0017.png
-
-
Positiv overfor at ekspertgrupper genoprettes til at varetage arbejdet. Vi tilstræber at deltage i
så mange af grupperne som muligt, uden her at love noget konkret.
OSPAR ”assessment values” bør genbesøges, hvis disse skal fremgå som regionalt koordineres
tærskelværdier i medfør af havstrategidirektivet.
Indstilling
Det indstilles, at Danmark
arbejder for at få ovenstående synspunkter reflekteret i den videre proces.
Videreudvikling af OSPARs MAP
(rev.fra CoG mandat)
Baggrund
OSPAR MAP (Measures and Actions Programme) er gennem de seneste år blevet kontinuerligt
udviklet. Seneste udvikling er en online matrix, der giver et overblik over hvilke mål, der er sat i
OSPAR-regi, og bl.a. hvordan de spiller ind til HSD. Arbejdet er ledet af SE og DE.
Nu foreslås næste skridt til videreudvikling. Forslaget er inddelt i tre trin og er umiddelbart meget
ambitiøst. En del af forslaget minder dog om det setup, man har i HELCOM.
Der foreslås bl.a., at der skal foretages en statusopgørelse over, i hvilket omfang de fastsatte mål i
OSPAR er nået, og hvor langt de enkelte lande er med at implementere OSPARs actions og
målsætninger. Endvidere skal der foretages en vurdering af effektiviteten af målsætningerne, når disse
er fuldt implementerede.
På Kommissionsmødet skal der tages stilling til, om der skal nedsættes en arbejdsgruppe, som skal
arbejde videre med udviklingen af dette værktøj, og ToR for gruppen skal godkendes.
Dansk holdning
Fra dansk side har vi været lidt tilbageholdende med at acceptere et værktøj, der på nettet vil give et
overblik over, hvorvidt det enkelte land har implementeret eller ej. Det er ikke typisk for OSPARs ånd
at hænge hinanden ud på den måde, og ikke overraskende at forslaget kommer fra de to mest
ambitiøse lande. Der findes dog et lignende system i HELCOM, som DK har accepteret, så det er ikke
meningsfuldt at modsætte sig den videre udvikling kategorisk. Det er vigtigt at Danmark sidder med i
den foreslåede arbejdsgruppe, men kan dog ikke tilbyde at lede arbejdet.
Indstilling
Det indstilles at Danmark
- kan støtte fremdrift i udviklingen af MAP-matrixet
- men forholder sig kritisk til det foreslåede indhold
- foreslår eventuelt at vi fokuserer på næste foreslåede trin og ikke den fulde pakke på
nuværende tidspunkt
- tilkendegiver at det er vigtigt at der er de fornødne konsultationsprocesser, så de enkelte lande
får mulighed for at godkende indhold, inden det offentliggøres
-
støtter etableringen af en arbejdsgruppe og tilkendegiver at DK ønsker at sidde med i en sådan
gruppe
.
Ændring af OSPAR-grænsen mellem region II og III I den franske EEZ.
(rev. fra EIHA mandat)
Baggrund:
Frankrig ønsker en ændring af afgrænsningen mellem OSPARs region 2 og 3 i fransk farvand. Årsagen
er, at de ønsker, at OSPARs afgrænsning skal stemme overens med afgrænsningen i
havstrategidirektivet og direktivet for havplanlægning. Dermed bliver det lettere at forvalte deres
8
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0018.png
havområder. Kommissionsmødet i 2016 godkendte denne ændring i afgrænsning til brug for IA2017.
En mere permanent løsning var dog ønsket inden kommende QSR.
Frankrig har derfor fremlagt et dokument om implikationer af en eventuel grænseændring for
Decisions, recommendations and agreements”
under de relevante komitéer. Mindre issues afstedkom
under komitéerne EIHA og HASEC, som Frankrig er villig til at håndtere.
Dansk holdning:
Danmark har hidtil støttet Frankrig i deres ønske om at flytte deres OSPAR-grænse i deres nationale
farvand. Dog er det afgørende for DK, at en procedure ikke forløber hurtigere, end at eventuelle andre
berørte lande får tid til at undersøge, hvad det betyder for dem, hvis en art eller et habitat bliver tilføjet
beskyttelse i deres region, hvor den hidtil ikke har været omfattet af OSPAR-anbefalingen. Der skal
også tænkes over, hvordan vi håndterer situationer, hvor lande evt. ikke kan godkende, at beskyttelsen
udvides til den region, de er omfattet af. I dette aktuelle tilfælde vil DK ikke blive berørt af de
foreslåede ændringer.
Indstilling:
Det indstilles, at Danmark
- kan støtte Frankrig i deres ønske om grænseændring
Dagsordenpunkt 12 - Hazardous substances and Eutrophication
Ingen dokumenter med behov for mandat
Dagsordenpunkt 13 - Environmental impact of human activities
OSPARs støtte til GGGI og GPML
Baggrund:
På EIHA 2018 blev det diskuteret om OSPAR kunne deltage i eller støtte to initiativer indenfor marint
affald, hhv.
“the Global Partnership on Marine Litter”
(GPML) samt
”the
Global Ghost Gear Initiative”
(GGGI).
På mødet skal det godkendes at OSPAR støtter organisationen GGGI ved at sende et “letter of support”
samt støtter organisationens mål om at forbedre tilstanden i det marine økosystem. Der er ingen
finansielle omkostninger forbundet med denne støtte. Mødet skal desuden godkede af OSPAR bliver
medlem af organisationen GPML. Der er ligeledes ingen finansielle omkostninger forbundet med dette
og OSPARs rolle vil være, at dele viden, ekspertise og best practice.
Dansk holdning:
Danmark er positiv overfor OSPARs støtte til de to organisationer
Indstilling:
Det indstilles, at Danmark
- godkendet OSPARs støtte til GGGI og GPML
Event til orientering af EU Parlamentet
Baggrund:
OSPAR ønsker at holde et event for at orientere Europa Parlamentet om relevant OSPAR arbejde forud
for revisionen af direktiv om modtagefaciliteter i havne.
Dansk holdning:
9
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0019.png
Danmark ser ingen problemer i, at OSPAR informerer EU Parlamentet om deres relevante arbejde, så
længe OSPAR ikke kommer med forslag til konkrete ændringer i direktivet. Det er dog ikke en dansk
prioritet, hvorfor vi kan være kompromissøgende om nødvendigt.
Indstilling:
Det indstilles, at Danmark
- accepterer at OSPARs arrangerer et event, hvor de kan informere EU Parlamentet om relevant
OSPAR arbejde.
Dagsordenpunkt 14: Biodiversity issues
Proposal for listing of
Haploops
communities
(Mandat fra BDC, emnet har ikke været diskuteret på HoD eller CoG).
Baggrund:
Formålet med OSPARs liste over truede arter og habitater er at guide OSPAR-kommissionen i
prioritering af det videre arbejde om bevarelse og beskyttelse af den marine biodiversitet. Inklusionen
af en art eller en naturtype på denne liste fører typisk til, at der udarbejdes et fagligt
baggrundsdokument og efterfølgende en anbefaling. Anbefalingen fremsætter forslag til indsatser, som
landene bør følge. Der er ingen sanktioner, hvis anbefalingerne ikke følges, men landene skal med års
mellemrum indrapportere til OSPAR, hvordan de selv mener, at de lever op til anbefalingen. Det er
ordlyden i selv anbefalingen, der er afgørende for, hvilke indsatser der kan blive behov for.
Forslaget om at tilføre haploops på OSPARs liste blev fremsat på BDC-møde 2017. Her var forslaget
udarbejdet, så det omfattede region 2 (den region DK ligger indenfor) og region 1 (den arktiske
region). På mødet blev det godkendt at gå videre med arbejdet for region 2 men ikke for region 1, hvor
det ikke kunne påvises, at arten er i tilbagegang. Derfor er forslaget nu omskrevet, så det er målrettet
region 2.
På mødet skal det godkendes at, haploops-samfund tilføjes OSPARs liste over truede arter og
habitater.
Dansk holdning:
Fra dansk side har vi hidtil anerkendt, at haploops-samfundet har en vigtig funktion i økosystemet
bl.a. i forhold til at opretholde biodiversiteten i det samlede økosystem. Af den årsag kunne DK også
støtte forslaget på BDC 2017 om at tilføje haploops på listen i region 2, mens vi ikke kunne støtte, at
tilføje den i region 1. Arten/habitatet er også listet på HELCOMs rødliste, så Danmark er derfor
allerede underlagt beskyttelseskrav for haploops i HELCOM-området gennem en HELCOM
anbefaling, selvom haploops ikke indgår i Habitatdirektivet.
I forbindelse med implementeringen af Havstrategidirektivet blev 311 km2 af denne dybe, bløde
havbund i Kattegat udpeget som beskyttet område. Beskyttelsen er målrettet nogle af de områder, hvor
man ved, at de sårbare arter findes, herunder haploops. De beskyttede områder er (snart) lukket for
fiskeri med bundslæbende redskaber, råstofindvinding og klapning af oprenset havbundsmateriale.
Vi kan fra dansk side derfor sige, at vi allerede har gjort en del for haploops-samfund i Kattegat, hvilket
dermed også gør det svært at argumentere fagligt for, at vi ikke mener, at samfundet hører til på listen.
Hvis haploops tilføjes listen, kan der arbejdes for at udarbejde en anbefaling, som lægger et
ambitionsniveau, som DK allerede opfylder via de beskyttede områder.
10
MOF, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1002: Spm. om ministeren vil fremsende kopi af instruks til den danske delegation til politiske og tekniske møder i regi af HELCOM og OSPAR i 2015, 2016, 2017 og 2018, til miljø- og fødevareministeren
1985280_0020.png
Indstilling:
Det indstilles, at DK
- godkender at haploops tilføjes på listen over truede arter og habitater i region 2
- deltager aktivt i forhandlingerne om ordlyden af baggrundsdokument og anbefaling, hvis dette
arbejde på et senere tidspunkt påbegyndes.
Dagsordenpunkt 15: Offshore industry issues
Ingen dokumenter med behov for mandat.
Dagsordenpunkt 16: Radioactive substances issues
Revision af anbefaling om radioaktive udledninger
(rev. HOD mandat)
Baggrund:
På mødet skal en anbefaling om håndtering af radioaktive udledninger drøftes og hvis passende,
1
godkendes. Der er tale om en opdatering af en eksisterende PARCOM anbefaling fra 1991.
Anbefalingen er sendt til Sundhedsstyrelsens afdeling for strålebeskyttelse til kommentering.
På seneste HOD var det kun DK, der endnu ikke kunne godkende opdateringen af anbefalingen og vi
bliver derfor, til kommende Kommissionsmøde, bedt om at fortælle, om vi kan løfte vores forbehold.
Dansk holdning:
På nuværende tidspunkt har MFVM ikke modtaget tilbagemelding på anbefalingen, og derfor er den
danske holdning endnu ukendt.
Indstilling:
Det indstilles at Danmark
- Hvis der inden mødet modtages svar fra CIS, følges deres vurdering
- Hvis ikke der modtages afklaring fra CIS, informeres mødet om vores situation og fastholder
forbeholdet.
- Der foreslås mulighed for skriftlig afklaring efter mødet, så snart DK har en endelig afklaring
på plads.
Dagsordenpunkt 17: Programmes of work
Arbejdsprogrammer for 2018/2019 Komitéerne samt for CoG
Baggrund:
På OSPAR kommissionsmødet skal alle komitéers samt CoGs arbejdsprogram godkendes.
Arbejdsprogrammerne for udarbejdet i de enkelte komitéer og er allerede der håndteret af DK således
at de er i overensstemmelse med eventuelle nationale ønsker. Kun i arbejdsgruppen om radioaktive
stoffer sidder der ikke en dansk repræsentant.
Dansk holdning:
Arbejdsprogrammerne ser fornuftige ud og vi kan støtte de foreslåede leveringer.
Indstilling:
Det indstilles at Danmark
- Godkender fremlagte arbejdsprogrammer for; BDC, EIHA, HASEC, OIC, RSC og CoG
1
PARCOM står for Paris Konventionen. I 1992 blev Paris Konventionen lagt sammen med Oslo Konventionen og
belev til OSPAR Konventionen.
11