Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del
Offentligt
1845740_0001.png
TALE
16-01-2018
J.nr. 2017 - 8359
CAL
Talepapir til samråd i LIU den 10. januar 2018 om
seksuel chikane
sammen med ligestillingsministe-
ren
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål B er stillet den 4. december 2017.
Samrådsspørgsmål B
Med afsæt i de seneste måneders debat om seksuel chikane og seksuelle overgreb
bedes ministrene i et åbent samråd redegøre for, hvilke initiativer regeringen agter
at tage for at bekæmpe seksuel chikane og seksuelle overgreb generelt og på ar-
bejdsmarkedet.
[Ligestillingsministeren taler først]
[Indledning]
Tak til ligestillingsministeren.
Og også tak for invitationen til det her fælles
samråd om regeringens initiativer til bekæmpel-
se af seksuel chikane og seksuelle overgreb.
Allerførst vil jeg gerne sige, at jeg er helt enig
med ligestillingsministeren: Seksuelle overgreb
og seksuel chikane er aldrig i orden
uanset
hvor det foregår.
MeToo-bevægelsen har givet os alle et wake-up
call.
Selvom fokus i MeToo-bevægelsen har været på
forhold i kultur- og mediebranchen, så er jeg ik-
ke i tvivl om, at problemet desværre også findes
i andre brancher.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 10/1-18 om hvilke initiativer regeringen agter at tage for at bekæmpe seksuel chikane og seksuelle overgreb generelt og på arbejdsmarkedet, jf. LIU alm. del - samrådsspm. B, til beskæftigelsesministeren
Derfor vil jeg også sige noget generelt om sek-
suel chikane på arbejdspladsen.
Jeg er også enig med ligestillingsministeren i, at
det er afgørende, at vi får brudt med det tabu, der
stadig er omkring seksuel chikane på arbejds-
pladsen.
Seksuel chikane er ødelæggende for den, der ud-
sættes for det, men vi må ikke kun se det som et
problem for den enkelte.
For sandheden er, at hvis ikke arbejdspladsen
det vil sige ledere, tillidsrepræsentanter eller kol-
leger
skrider ind og siger fra over for seksuel
chikane, så er det med til at skubbe grænserne
for, hvad der er acceptabel adfærd.
Der er brug for, at seksuel chikane bliver taget
alvorligt, og for:
o
At seksuel chikane bliver sat på dagsor-
denen ude på den enkelte arbejdsplads,
og at både arbejdsgiver- og lønmodta-
gerorganisationer hjælper med det.
o
At arbejdspladsen selv aktivt forebygger
seksuel chikane og løbende sikrer sig, at
det ikke finder sted.
o
At virksomhederne har de rette redska-
ber til at håndtere seksuel chikane, hvis
den opstår.
2
[Indsatsen på arbejdspladsen]
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 10/1-18 om hvilke initiativer regeringen agter at tage for at bekæmpe seksuel chikane og seksuelle overgreb generelt og på arbejdsmarkedet, jf. LIU alm. del - samrådsspm. B, til beskæftigelsesministeren
1845740_0003.png
Jeg tror, at både arbejdsgivere og medarbejdere
kan blive bedre til at understøtte en arbejds-
pladskultur, hvor alle bliver mere bevidste om,
hvad der en ordentlig omgangstone.
Og hvor man sammen
fx i samarbejdsudvalget
sikrer, at der er klare, kendte og tidssvarende
retningslinjer for håndtering af uacceptabel ad-
færd
og at de også håndhæves.
For
forebyggelse
er nøglen: Vi skal være op-
mærksomme ledere og gode kolleger, som hjæl-
per hinanden med holde en ordentlig tone.
Og jeg er glad for, at Dansk Arbejdsgiverfor-
ening deler den opfattelse, at den generelle om-
gangstone på en arbejdsplads aldrig må være en
undskyldning for ikke at gribe ind.
For vi har faktisk
lovgivning,
der klart fastslår, at
seksuel chikane er forbudt.
Seksuel chikane er allerede forbudt i ligebehand-
lingsloven
uanset om der er tale om et enkelt-
stående tilfælde eller en mere systematisk ad-
færd. Det er der ikke nogen tvivl om.
Derudover er der i ligebehandlingsloven
delt be-
visbyrde
i sager om seksuel chikane, så det også
3
[Lovgivning]
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 10/1-18 om hvilke initiativer regeringen agter at tage for at bekæmpe seksuel chikane og seksuelle overgreb generelt og på arbejdsmarkedet, jf. LIU alm. del - samrådsspm. B, til beskæftigelsesministeren
påhviler arbejdsgiveren at godtgøre, at der ikke
er begået seksuel chikane.
Samtidig vil jeg gerne se på en forhøjelse af
godtgørelsesniveauerne - ligesom justitsministe-
ren jo har foreslået i forhold til seksuelle kræn-
kelser efter straffeloven. Det er et lovforslag,
som Folketinget er ved at behandle.
Og endelig er der klare regler i
arbejdsmiljølov-
givningen
om arbejdsgivers pligt til at sikre et
sundt og sikkert arbejdsmiljø for deres ansatte.
Reglerne omfatter fysiske, ergonomiske og psy-
kosociale forhold i arbejdsmiljøet
herunder
mobning og seksuel chikane
som på kort eller
lang sigt kan udgøre en risiko for medarbejde-
rens fysiske eller psykiske sundhed.
Regelgrundlaget er altså klart, men det er afgø-
rende, at vi på tværs af aktører har et fælles fo-
kus på emnet.
Derfor inviterede jeg i maj også Ligestillingsud-
valget og Beskæftigelsesudvalget til en teknisk
gennemgang af undersøgelsen ’Arbejdsmiljø og
Helbred i Danmark
2016’, som
jo desværre pe-
ger på, at problemet opleves som stigende.
[Opfølgning på møde i maj og august 2017]
4
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 10/1-18 om hvilke initiativer regeringen agter at tage for at bekæmpe seksuel chikane og seksuelle overgreb generelt og på arbejdsmarkedet, jf. LIU alm. del - samrådsspm. B, til beskæftigelsesministeren
Samtidig er det vigtigt, at vi på tværs af aktører
arbejder målrettet med at forebygge, at de situa-
tioner, vi taler om i dag, finder sted ude på ar-
bejdspladserne.
Her spiller Arbejdstilsynet en rolle i arbejdet
med at understøtte virksomhedernes egen ind-
sats. Ligesom Arbejdstilsynet også i sit tilsyn
skal sætte ind, hvis de konstaterer problemer
med seksuel chikane på arbejdspladsen.
Jeg lovede derfor på mit møde med Ligestil-
lingsudvalget den 25. august sidste år, at Ar-
bejdstilsynet ville gå aktivt ind i arbejdet mod
seksuel chikane på arbejdspladsen.
Seksuel chikane kan være svært at tale om på
arbejdspladsen. Det gør det desværre også van-
skeligt for Arbejdstilsynet at få kendskab til på
tilsynsbesøgene.
Derfor er jeg også tilfreds med, at Arbejdstilsy-
net fremover får udtrykkelig hjemmel til at gen-
nemføre uovervågede samtaler med ansatte
det
tror jeg alt andet lige vil gøre det lettere at få
problemer med seksuel chikane frem i lyset.
Jeg vil også gerne fremhæve, at vi styrker Ar-
bejdstilsynets muligheder for at træffe afgørelse
om seksuel chikane internt på arbejdspladsen.
5
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 10/1-18 om hvilke initiativer regeringen agter at tage for at bekæmpe seksuel chikane og seksuelle overgreb generelt og på arbejdsmarkedet, jf. LIU alm. del - samrådsspm. B, til beskæftigelsesministeren
I dag kan der træffes afgørelse om seksuel chi-
kane, når den samme person eller gruppe af per-
soner regelmæssigt og over længere tid, eller
gentagne gange på grov vis, er blevet udsat for
uønskede seksuelle krænkelser.
Fremover får Arbejdstilsynet yderligere mulig-
heder for at reagere. Det kan fx være, hvis der er
tale om en arbejdspladskultur, hvor tonen er
præget af ydmygelser eller diskriminerende ud-
sagn af seksuel karakter eller ved enkeltstående
grove seksuelle krænkelser.
Ændringerne sker som led i en kommende poli-
tisk justering af Metodeudvalgets anbefalinger
om tilsynet med det psykiske arbejdsmiljø.
Når det er sagt, så er der nok ingen tvivl om, at
seksuel chikane er vanskeligt at afdække gen-
nem et tilsyn.
Derfor tror jeg også, vi skal derhen, hvor vi
spørger os selv, om der er andre virkemidler, der
er mere egnede til at forebygge denne slags pro-
blemer på arbejdspladsen?
Netop den slags spørgsmål behandles af ekspert-
udvalget, der skal gentænke hele arbejdsmiljø-
indsatsen
herunder om vi kan blive bedre til at
forebygge, men også om vi har den rigtige form
for tilsyn i dag.
6
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 10/1-18 om hvilke initiativer regeringen agter at tage for at bekæmpe seksuel chikane og seksuelle overgreb generelt og på arbejdsmarkedet, jf. LIU alm. del - samrådsspm. B, til beskæftigelsesministeren
Ekspertudvalget forventes på nuværende tids-
punkt at komme med deres anbefalinger til
sommer.
Men vi går selvfølgelig ikke bare og venter i
mellemtiden. Arbejdstilsynet har siden vores
møde igangsat en
synliggørelse
på alle deres
platforme af den viden og værktøjer, som faktisk
allerede er til rådighed for virksomhederne.
Som eksempel kan jeg nævne de anbefalinger til
at forebygge og håndtere seksuel chikane på ar-
bejdspladsen, der er udarbejdet i fælleskab af ar-
bejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet.
Arbejdstilsynet vil herudover lave en proaktiv
kommunikationsindsats, når justeringerne af
Metodeudvalgets anbefalinger er implementeret
i lovgivning og bekendtgørelser. Målet er at ska-
be bred opmærksomhed om, hvordan arbejds-
pladserne kan forebygge problemerne.
Derudover vil vi
som ligestillingsministeren
allerede har været inde på
afholde en offentlig
høring den 9. april, hvor vi blandt andet vil invi-
tere repræsentanter for arbejdsmarkedets parter
til at drøfte udfordringer og løsninger i forhold
til seksuel chikane på arbejdspladsen.
[Offentlig høring]
7
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om talepapir fra det åbne samråd den 10/1-18 om hvilke initiativer regeringen agter at tage for at bekæmpe seksuel chikane og seksuelle overgreb generelt og på arbejdsmarkedet, jf. LIU alm. del - samrådsspm. B, til beskæftigelsesministeren
For som jeg også tidligere har påpeget, så er ar-
bejdsgivere, medarbejdere og deres repræsentan-
ter helt afgørende spillere, når vi taler om, hvor-
dan vi sikrer en ordentlig og acceptabel adfærd
ude på danske arbejdspladser.
Tak for ordet.
8