Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del
Offentligt
1892106_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Ligestillingsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 17427
LIGE
8. maj 2018
LIU alm. del
svar på spørgsmål 49 fra Yildiz Akdogan stillet
den 20. april 2018 til ministeren for fiskeri og ligestilling og
ministeren for nordisk samarbejde.
Spørgsmål
”I
forbindelsen med ministerens besvarelse af LIU alm. del
samrådsspørgsmål C nævnte ministeren flere gange, at 60 pct. af ledere har
en uddannelsesmæssig baggrund som cand. merc., cand. oecon. eller
ingeniør. Ministeren bedes redegøre for, hvilke elementer i de tre
uddannelser og/eller i disse uddannelsers studiemiljøer, der efter
ministerens opfattelse, særligt fremmer de ledelseskvalifikationer, der fører
til lederjobs, samt om ministeren vil tage initiativer sammen med sine
ministerkolleger til at fremme disse elementer i andre
uddannelser.”
Svar
Boston Consulting Group offentliggjorde i september 2017 rapporten
”Universities
are Key in Unlocking Diversity in Denmark” som en del af
initiativet Gender Diversity Roundtable i samarbejde med UN Women i
Norden. Rapporten viser, at 60 procent af alle ledere i Danmark
rekrutteres fra tre uddannelsesretninger
nemlig cand.merc., cand.oecon.,
og ingeniøruddannelserne
og at kun 30 procent af de studerende på disse
uddannelser er kvinder.
Det fremgår ikke af rapporten, hvorfor ledere ofte rekrutteres fra netop
disse videregående uddannelser. Jeg er ikke bekendt med andre studier
eller undersøgelser, der viser, hvilke elementer i uddannelserne eller deres
studiemiljøer, som særligt fremmer ledelseskvalifikationer.
Jeg kan oplyse at jeg ikke har planer om tage initiativ til at fremme
bestemte studieelementer eller miljøer. I øvrigt mener jeg ikke, at alle
uddannelser skal indeholde samme elementer. For mig er det vigtigt, at alle
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om hvad der særligt fremmer ledelseskvalifikationer i hvis man har en uddannelsesmæssig baggrund som cand. merc., cand, oecon. eller ingeniør, til ministeren for fiskeri og ligestilling
2
unge uanset køn har mulighed for at vælge fra hele paletten af uddannelser,
så vi får alle talenter i spil.
Endelig skal jeg bemærke, at selvom der er en overhyppighed af de
nuværende ledere, der har en uddannelsesmæssig baggrund i de tre
uddannelsesretninger, er de ikke den eneste veje til en lederkarriere.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen