Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del
Offentligt
1887338_0001.png
TALEPAPIR
24. april 2018
Samrådsspørgsmål C stillet efter ønske fra Ligestillingsud-
valget.
[Kun det talte ord gælder]
Tak, formand. Tak også til ministeren for ligestilling for
super svar.
Jeg har lyst til blot at læne mig tilbage, for jeg var jo
enig i det hele. Men så svarer jeg, for det må jeg jo hel-
lere gøre, for det var så rigtigt, det du sagde.
Jeg vil nu svare på den del af spørgsmålet, der vedrører
lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede
køn i de største danske virksomheder, som Erhvervssty-
relsen har udarbejdet. Jeg vil først redegøre for hoved-
punkterne i evalueringen. Så vil jeg redegøre de tiltag,
regeringen vil sætte i værk som opfølgning på evalue-
ringen, og mange af tingene flugter med de ting, ligestil-
lingsministeren lige har nævnt.
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med erhvervsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling om rapporterne Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder og Lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, jf. LIU alm. del – samrådsspm. C, til erhvervsministeren
[Indledning]
Som erhvervsminister er jeg ansvarlig for den del af reg-
lerne om måltal og politikker, der gælder for private
virksomheder, og Erhvervsstyrelsens evalueringsrapport
handler derfor kun om de private virksomheder. Mere
præcist omfatter erhvervsstyrelsens regler
og dermed
evalueringen
de børsnoterede virksomheder, der af-
lægger regnskab efter regnskabsklasse D, samt de store
virksomheder, der aflægger regnskab efter regnskabs-
klasse C.
Finanstilsynet, der er ansvarlig for lovgivningen vedrø-
rende de finansielle institutioner, har bidraget til evalue-
ringen vedr. de finansielle virksomheder.
Inden jeg går i gang, vil jeg først gøre opmærksom på, at
dette er et område, der er præget af mange forskellige
tal, definitioner, opgørelsesmetoder, virksomhedspopu-
lationer og så videre.
I Erhvervsstyrelsens evaluering er der en længere gen-
nemgang af de metodiske overvejelser bag opgørelserne,
og den vil jeg gerne henvise til, hvis nogen ønsker at
kigge nærmere på baggrunden for tallene.
De forskellige opgørelsesmetoder har tidligere givet an-
ledning til megen debat, og jeg vil i det følgende så vidt
muligt forsøge at holde mig til den særlige kortlægning,
Erhvervsstyrelsen har lavet specifikt til brug for evalue-
ringen.
2
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med erhvervsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling om rapporterne Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder og Lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, jf. LIU alm. del – samrådsspm. C, til erhvervsministeren
[Berigtigelse af fejl i tabel 1, 4 og 5 i evalueringen]
Når vi nu er ved de særlige udfordringer med tallene på
dette område, så måtte jeg i dag desværre oversende en
berigtigelse til udvalget, da Finanstilsynet er blevet op-
mærksom på en beklagelig fejl i evalueringen, som ud-
valget fik oversendt i december sidste år.
Der er tale om en metodisk fejl i evalueringens tabel 1, 4
og 5, der omhandler andelen af kvindelige bestyrelses-
medlemmer i finansielle virksomheder.
Fejlen betyder, at andelen af generalforsamlingsvalgte
kvindelige bestyrelsesmedlemmer er opgjort til at være
væsentligt lavere i de finansielle virksomheder, end til-
fældet i virkeligheden er.
I forbindelse med berigtigelsen har Finanstilsynet desu-
den konstateret og rettet en mindre afvigelse, hvor en
virksomhed fejlagtigt har været anført som en børsnote-
ret finansiel virksomhed, selvom den ikke var det.
Jeg skal naturligvis beklage, at tabellerne ikke har været
retvisende. Nu de jo så blevet bedre, efter vi har sendt
tabellerne igen, så det kan jo være, vi skal lave flere fejl,
så tallene bliver bedre hver gang, vi sender dem ind.
Men jeg beklager selvfølgelig, at tabellerne ikke var ret-
visende i første omgang, og på den baggrund, har jeg
bedt Finanstilsynet om at sørge for, at opgørelser vedrø-
rende den kønsmæssige sammensætning af ledelsen i de
finansielle virksomheder fremover standardiseres mest
muligt, så der ikke opstår yderligere tvivl om tallene.
3
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med erhvervsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling om rapporterne Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder og Lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, jf. LIU alm. del – samrådsspm. C, til erhvervsministeren
[Hovedpunkter
i evalueringen]
Dermed vil jeg nu gå videre med besvarelsen af dagens
samrådsspørgsmål:
Formålet med evalueringen af lovreglerne for de private
virksomheder har dels været at undersøge, om der er
sket reelle fremskridt i udviklingen af kvinder i danske
virksomheders bestyrelser, og dels om der er behov for
en revision af loven.
Erhvervsstyrelsen har derfor i evalueringen undersøgt:
1. Hvordan udviklingen i andelen af kvinder i bestyrel-
ser har været.
2. Hvor gode virksomhederne har været til at efterleve
reglerne.
3. Hvilke erfaringer virksomheder, fagforeninger, er-
hvervsorganisationer og andre har gjort med lovkra-
vet.
Jeg vil i det følgende kort redegøre for hovedbudskaber-
ne på hvert af de tre områder.
[Udviklingen i andelen af kvinder i bestyrelser]
4
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med erhvervsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling om rapporterne Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder og Lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, jf. LIU alm. del – samrådsspm. C, til erhvervsministeren
1887338_0005.png
Til brug for evalueringen har Erhvervsstyrelsen som
nævnt lavet en særlig kortlægning for årene 2008 til
2017, der følger de virksomheder, som var omfattet af
reglerne i 2016, og som har eksisteret med en bestyrelse
i alle årene. Dog indgår finansielle virksomheder, som
ikke er børsnoterede, ikke i kortlægningen af tekniske
årsager.
Dermed er populationen i kortlægningen den samme i
hele perioden 2008 til 2017, så det bliver nemmere at
sammenligne tallene fra år til år.
Kortlægningen viser, at andelen af kvinder, der er valgt
ind i bestyrelsen på generalforsamlingen, er vokset fra
9,6 procent i 2008 til 15,2 procent i 2017. Disse tal og de
følgende tal tager ikke højde for den gruppe af bestyrel-
sesmedlemmer, som medarbejderne har valgt som re-
præsentanter i bestyrelserne. Det vil jeg komme mere
ind på i det følgende afsnit.
Den årlige vækst i andelen af kvinder i de virksomheder,
der er omfattet af kortlægningen, er i gennemsnit på 0,5
procent point i årene 2008 til 2012.
Til sammenligning er den årlige vækst i kvindeandelen i
gennemsnit på 0,7 procent point i årene 2012 til 2017 .
Der kan således konstateres en svag tendens til en øget
årlig vækst i andelen af kvinder i bestyrelserne i de stør-
ste danske virksomheder, efter lovkravet trådte i kraft i
2013.
5
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med erhvervsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling om rapporterne Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder og Lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, jf. LIU alm. del – samrådsspm. C, til erhvervsministeren
Hvad angår de børsnoterede virksomheder, er andelen af
generalforsamlingsvalgte kvinder i bestyrelsen steget fra
9,6 procent i 2012 til 15,9 procent i august 2017. Fra au-
gust 2016 til august 2017 er andelen af kvinder i disse
virksomheders bestyrelser dog uændret.
Tallene for de børsnoterede virksomheder kommer fra
Erhvervsstyrelsens løbende, årlige augustopgørelse, hvor
virksomheder, der er omfattet af reglerne det pågælden-
de år, er omfattet.
Men hvordan ligger Danmark sammenlignet med andre
lande i EU?
[Hvordan ligger DK i forhold til andre lande]
For at kunne sammenligne udviklingen i Danmark med
andre EU- og EØS-lande indeholder evalueringen tal fra
det Europæiske Institut for Ligestilling.
Disse tal omfatter de største børsnoterede virksomheder
i EU og EØS-landene og inkluderer medarbejdervalgte
repræsentanter. For Danmarks vedkommende vedrører
disse tal det såkaldte C20-indeks
det der i efteråret
2017 blev udvidet til et C25-indeks.
Danmark havde ifølge det Europæiske Institut for Lige-
stilling i første halvår 2017 28 procent kvinder i besty-
relserne hos de største børsnoterede virksomheder. Tal-
let er steget til 30 procent, efter evalueringsrapporten
blev offentliggjort.
6
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med erhvervsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling om rapporterne Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder og Lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, jf. LIU alm. del – samrådsspm. C, til erhvervsministeren
Her skal jeg dog lige gøre opmærksom på, at tallene fra
det Europæiske Institut for Ligestilling også omfatter
medarbejderrepræsentanter.
Til sammenligning har det Europæiske Institut for Lige-
stilling oplyst, at EU-gennemsnittet er 24,6 procent i før-
ste halvår 2017. Tallet er steget til 25,3 procent, efter at
evalueringsrapporten er blevet offentliggjort. Så vi kan
konstatere, at det danske niveau således ligger over EU-
gennemsnittet.
Danmark ligger dermed på niveau med mange af de lan-
de, vi normalt sammenligner os med, herunder Holland,
Belgien og Storbritannien.
Det skal dog også nævnes, at Sverige i 2. halvår 2017
har ca. 36 procent kvinder i bestyrelserne i de største
børsnoterede virksomheder og ligger dermed højere end
Danmark.
Norge har, som de fleste herinde ved, et lovkrav om
mindst 40 procent af hvert køn i store selskabers besty-
relser og har blandt andet som følge heraf 42. procent
kvinder i bestyrelserne i 2. halvår 2017.
[Udviklingen i danske virksomheders efterlevelse af regler
og regnskabskontrol]
Jeg vil nu sige lidt om, hvordan det er gået med udvik-
lingen i danske virksomheders efterlevelse af reglerne
om måltal og politikker for det underrepræsenterede
køn.
7
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med erhvervsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling om rapporterne Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder og Lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, jf. LIU alm. del – samrådsspm. C, til erhvervsministeren
1887338_0008.png
Den seneste undersøgelse er fra efteråret 2017 og viser,
at ca. 94 procent af virksomhederne opfylder de regler,
der vedrører opstilling af måltal. De har enten fastsat et
måltal eller har allerede en ligelig kønsfordeling i deres
bestyrelse og skal derfor ikke fastsætte et måltal.
I forhold til den del af reglerne, der vedrører udarbejdel-
se af politikker for de øvrige ledelsesniveauer, viser un-
dersøgelsen, at 78 procent af virksomhederne opfylder
reglerne. Det betyder, at de enten har udarbejdet politik-
ker, eller at de allerede har en ligelig fordeling i den øv-
rige ledelse.
Der er endnu virksomheder, som ikke er i mål i forhold
til lovkravet om udarbejdelse af politikker. Jeg hæfter
mig dog ved den positive udvikling, der er sket fra første
år efter ikrafttrædelsen af lovkravet i 2013. Her var det
kun 54 procent af virksomhederne, der udarbejdede poli-
tikker.
Selvom det er positivt, at der har været en markant
fremgang, så er der jo plads til forbedringer for så vidt
angår udarbejdelse af politikker. Derfor har Erhvervssty-
relsen i 2017, som en del af regnskabskontrollen, også
haft øget fokus på virksomhedernes efterlevelse af reg-
lerne om måltal og politikker.
8
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med erhvervsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling om rapporterne Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder og Lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, jf. LIU alm. del – samrådsspm. C, til erhvervsministeren
Indsatsen har blandt andet bestået i gennemførte kontrol-
ler med fokus på de væsentligste overtrædelser af be-
stemmelsen
det vil sige der, hvor der helt mangler
måltal og/eller politikker i virksomhedens redegørelse,
eller hvor politikken er meget mangelfuld.
På den baggrund er cirka halvdelen af årsrapporterne
blevet gennemgået, og som følge heraf er der udstedt ca.
70 fremadrettede påbud. Det betyder, at de virksomhe-
der, der har fået et påbud, skal rette op på forholdet i de-
res næste årsrapport.
Erhvervsstyrelsen følger op på, om påbuddene bliver ef-
terlevet. I sidste ende risikerer de virksomheder, som ik-
ke følger reglerne, at blive politianmeldt. Politiet vurde-
rer, hvorvidt der er grundlag for at pålægge virksomhe-
den en bøde.
Indsatsen er desuden fulgt op af en ny digital kontrol ved
modtagelsen af årsrapporten
hvor det er muligt og re-
levant. Kontrollen betyder, at den, der indberetter års-
rapporten, bliver adviseret
advaret, om man vil - hvis
årsrapporten ikke indeholder en redegørelse for overhol-
delse af reglerne. En sådan automatisk kontrol kan ikke
ramme 100 procent, men er et nyttigt supplement til Er-
hvervsstyrelsens øvrige indsatser på området.
9
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med erhvervsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling om rapporterne Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder og Lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, jf. LIU alm. del – samrådsspm. C, til erhvervsministeren
Som supplement til kontrolindsatsen har Erhvervsstyrel-
sen også haft fokus på reglerne i forbindelse med vej-
lednings- og informationsindsatsen over for revisorer,
rådgivere og virksomheder.
[Interview-baseret undersøgelse og interessenternes hold-
ning]
Evalueringen indeholder også resultaterne af en under-
søgelse foretaget blandt virksomhedsledere og bestyrel-
sesformænd i 10 store danske virksomheder. Resultater-
ne peger på, at lovkravet har skabt opmærksomhed såvel
i virksomhedernes bestyrelser som i virksomhedernes
ledelser.
Erhvervsstyrelsen foretog desuden en høring i forbindel-
se med evalueringen. Denne viser, at der er generel op-
bakning fra erhvervslivet til reglerne, men at DI, FSR -
Danske Revisorer og Danske Rederier ønsker, at regler-
ne om rapportering om det underrepræsenterede køn be-
grænses til kun at omfatte børsnoterede virksomheder.
Institut for Menneskerettigheder og Djøf har tilkendegi-
vet, at de generelt støtter lovkravet, men ønsker blandt
andet skærpet tilsyn og sanktioner og mere ambitiøse
måltal.
[Konklusion på evalueringen]
Afslutningsvis vil jeg nu kort opsummere min konklusi-
on af evalueringen:
10
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med erhvervsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling om rapporterne Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder og Lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, jf. LIU alm. del – samrådsspm. C, til erhvervsministeren
Samlet set viser evalueringen, at der er en positiv udvik-
ling i gang i andelen af kvinder i bestyrelser.
Evalueringen har desuden vist, at der efter loven trådte i
kraft i 2013 har været en svag tendens til en øget årlig
vækst i andelen af kvinder i bestyrelserne i de største
danske virksomheder.
Der er således en proces i gang i virksomhederne for at
øge antallet af kvinder i bestyrelser.
Andelen af kvinder i bestyrelserne i de største børsnote-
rede virksomheder er som nævnt ved udgangen af 2017
på ca. 30 procent. De store virksomheder er ofte frontlø-
bere og er med til at sætte den dagsorden, der vil præge
og inspirere de mindre virksomheder.
Regeringen mener derfor ikke, at virksomhederne skal
påføres strengere krav for at fremme en udvikling, der
allerede er i gang.
Omvendt mener vi heller ikke, at evalueringen tilsiger,
at reglerne skal lempes.
Virksomhederne er næsten i mål i forhold til efterlevel-
sen af reglerne om at opstille måltal. 94 procent af virk-
somhederne opstiller måltal eller har en ligelig fordeling
i det øverste ledelseslag. Jeg tror på, at det at sætte mål
er med til at skubbe udviklingen i den rigtige retning.
11
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med erhvervsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling om rapporterne Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder og Lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, jf. LIU alm. del – samrådsspm. C, til erhvervsministeren
Helt overordnet er det regeringens holdning, at der er ta-
le om et område, hvor det tager tid at ændre holdninger
og mind-set. 4 år er derfor ikke tilstrækkelig lang tid til
at se en effekt af lovkravet. Der må længere tid til.
Som samfund er vi stadig i gang med en langsigtet ind-
sats. Det drejer sig om opbygning af en pipeline for
kvindelige bestyrelsesmedlemmer, hvor flere og flere
kvinder bliver direktører og ledere i erhvervslivet, inden
de bliver involveret i bestyrelsesarbejdet. Derfor er det
for tidligt at konkludere noget endeligt om reglernes ef-
fekt.
Når det er sagt, vil regeringen gerne se på, hvilke andre
initiativer, der kan være med til at understøtte virksom-
hederne i deres arbejde.
[Yderligere tiltag]
Regeringen er opmærksom på, at det for nogle virksom-
heder fortsat er en udfordring at få flere kvinder ind i le-
delsen. Det fremgår bl.a. af Erhvervsstyrelsens kvalitati-
ve undersøgelse fra 2016, hvor en række bestyrelsesfor-
mænd bliver interviewet.
12
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om talepapir fra det åbne samråd med erhvervsministeren og ministeren for fiskeri og ligestilling om rapporterne Evaluering af den danske model for en mere ligelig kønssammensætning i statslige institutioner og virksomheder og Lov om måltal og politikker for det underrepræsenterede køn, jf. LIU alm. del – samrådsspm. C, til erhvervsministeren
1887338_0013.png
Derfor har vi, som ligestillingsministeren også var inde
på, taget nogle initiativer. Vi har for det første taget ini-
tiativ til, at der udarbejdes inspirationsmateriale til ar-
bejdet med kønsfordelingen i ledelse og diversitet. Mate-
rialet skal indeholde konkrete eksempler på, hvordan der
kan arbejdes med kønsfordelingen i ledelsen
både i
store og små virksomheder.
Der skal også være eksempler fra statslige organisatio-
ner, der jo også er omfattet af regler om måltal og poli-
tikker.
Jeg tror, at gode råd og konkrete eksempler på initiati-
ver, der kan øge diversiteten, vil være med til at imøde-
komme mange virksomheders behov for viden og inspi-
ration.
For det andet vil regeringen sætte fokus på, hvordan di-
versitet i højere grad kan inddrages i rekrutteringsgrund-
laget til topposter, som ministeren for ligestilling allere-
de har redegjort for.
For det tredje vil regeringen undersøge mulighederne for
benchmarking af virksomhedernes rapportering om mål-
tal og politikker. Tanken er at øge fokus på virksomhe-
dernes arbejde med diversitet og ligestilling ved at sam-
menligne dem. Dermed kan benchmark give et incita-
ment til at fortsætte arbejdet for at opnå en mere ligelig
kønsfordeling i ledelse og bestyrelser.
Tak for ordet formand.
13