Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del
Offentligt
1864428_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
LIU samrådsspm. D
28. februar 2018, kl. 14-15
9-10 minutter
Folketinget
Det talte ord gælder
Samrådsspørgsmål D
”Ministeren bedes redegøre for sine overvejelser i relation til, at
mange voldsramte kvinder afvises på landets krisecentre pga.
pladsmangel, herunder om ministeren agter at tage initiativer, der
sikrer, at krisecentrene har den nødvendige kapacitet samt
ressourcer til at hjælpe kvinderne og deres eventuelle børn, samt
hvilke initiativer ministeren påtænker at iværksætte.”
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 28/2-18 om voldsramte kvinder der afvises på landets krisecentre pga. pladsmangel, til børne- og socialministeren
[Indledning]
Tak for invitationen til samråd i dag.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for mine overvejelser i relation
til, at mange kvinder afvises på landets krisecentre på grund af
pladsmangel. I den forbindelse er jeg også bedt om at redegøre
for, om jeg agter at tage initiativer til at sikre, at krisecentrene har
den nødvendige kapacitet og ressourcer til at hjælpe kvinderne og
deres eventuelle børn og til sidst hvilke initiativer, jeg påtænker at
iværksætte.
Jeg vil gerne indlede med at slå helt fast, at vi ikke skal acceptere
vold mod kvinder. Og enhver kvinde, der er udsat for vold
derhjemme, skal kunne finde et trygt tilflugtssted på et krisecenter.
Hun skal have omsorg og støtte til at komme på benene igen,
ligesom der skal tages godt vare på hendes eventuelle børn.
Det afspejler sig også i lovgivningen. Kommunerne skal tilbyde
ophold på krisecenter til kvinder, der er udsat for vold i den nære
relation. Kvinderne skal udover den umiddelbare omsorg og støtte
tilbydes indledende- og koordinerende rådgivning om bolig,
arbejdsmarked, uddannelse osv.
1
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 28/2-18 om voldsramte kvinder der afvises på landets krisecentre pga. pladsmangel, til børne- og socialministeren
[Om antallet af kvinder, der afvises på grund af pladsmangel]
I slutningen af december udgav Socialstyrelsen den årlige
kvindekrisecenterstatik med tallene for 2016. Nogle af tallene har
givet anledning til misforståelser. Jeg vil derfor gerne benytte
anledningen til at gøre det klart, hvad der er op og ned i tallene
omkring henvendelser og pladsmangel.
Lad mig først og fremmest slå fast, at årsstatistikken ikke siger
noget om, hvor mange kvinder, der afvises på kvindekrisecentre.
Årsstatistikken opgør antallet af henvendelser om ledig plads til
krisecentre. Det kan være kvinden selv, en sagsbehandler eller en
pårørende, der henvender sig. Den samme kvinde kan henvende
sig til flere krisecentre, hvilket betyder, at samme kvinde kan tælle
flere gange i statistikken. Hvis en sagsbehandler ringer til fem
kvindekrisecentre, som ikke har plads, betyder det ikke, at fem
kvinder er blevet afvist.
Det er ikke altid, at der er plads på netop det krisecenter, som
kvinden henvender sig til. Når det sker, vil kvinden typisk blive
henvist til et andet krisecenter eller et andet relevant tilbud.
At der ikke er plads på det første sted, betyder altså ikke, at
kvinden afvises fra landets krisecentre. Det kan betyde, at hun får
plads et andet sted.
2
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 28/2-18 om voldsramte kvinder der afvises på landets krisecentre pga. pladsmangel, til børne- og socialministeren
Socialstyrelsen har oplyst, at der ved 81 pct. af de afviste
henvendelser bliver henvist til et andet kvindekrisecenter.
Herudover har kvindekrisecentrene også mulighed for at henvise
til kommunen eller et andet relevant tilbud. Statistikken viser dog
ikke, om kvinden tager imod tilbuddet om henvisning til fx et andet
krisecenter eller andet relevant tilbud.
Årsstatistikken viser, at belægningsprocenten på
kvindekrisecentre samlet set er steget fra 89 pct. i 2015 til 93 pct. i
2016. Tallet viser den gennemsnitlige belægningsprocent for alle
krisecentre i hele 2016. Der tages derfor ikke højde for regionale
forskelle eller udsving i løbet af året. Der er aktuelt ikke noget, der
tyder på, at der er et generelt pladsproblem på krisecentrene. Det
er også den melding, jeg og Børne- og Socialministeriet får fra
flere organisationer på området.
De fremhæver, at der er særlig høj belægningsprocent på
kvindekrisecentrene i hovedstadsområdet, men at pladsmangel
ikke er et problem på landsplan. Hvis man ikke lige kan få plads i
København, er der altså mulighed for at få plads et andet sted i
landet.
Jeg følger området tæt, og Børne- og Socialministeriet er i dialog
med KL om udfordringerne i hovedstadsområdet.
3
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 28/2-18 om voldsramte kvinder der afvises på landets krisecentre pga. pladsmangel, til børne- og socialministeren
[Om oprettelse af nye pladser]
Det er som sagt kommunernes ansvar at sørge for, at der er
pladser nok. Hvis der mangler pladser kan enten kommunen eller
private leverandører udvide eksisterende tilbud eller oprette nye.
Hvis krisecentrene oplever problemer med pladsmangel, vil jeg
opfordre til, at de drøfter de lokale behov med kommunerne.
Kvindekrisecentrene finansieres gennem en kommunal
takstbetaling pr. kvinde, der opholder sig på centret. Det er
kvindens handlekommune, der betaler udgifterne, uanset hvor i
landet krisecentret ligger, men staten refunderer 50 pct. af
udgifterne til kvindens handlekommune.
Der er i øvrigt heller ikke noget, der tyder på, at der er færre
pladser på kvindekrisecentrene. Antallet af godkendte pladser er
steget fra 374 i 2015 til 476 i 2017. Alene i Region Hovedstaden
er der på den tid kommet 66 nye pladser, og flere er på vej. Det er
ret markant, synes jeg.
[Hvilke initiativer agter ministeren at tage]
Det skal også nævnes, at partierne bag satspuljen med
satspuljeaftalen for 2017-2020 afsatte 65,6 millioner kroner til en
samlet indsat mod vold i nære relationer. Med initiativet blev der
4
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 28/2-18 om voldsramte kvinder der afvises på landets krisecentre pga. pladsmangel, til børne- og socialministeren
bl.a. afsat penge til udbredelse af Mødrehjælpens ambulante
tilbud til voldsramte, og der blev etableret en ny national enhed
mod vold i nære relationer. Enheden har videreført den juridiske
rådgivning og nationale hotline til voldsramte, og opstarter
efterværnsaktiviteter for voldudsatte kvinder og mænd her i
foråret. Desuden har de oprettet en elektronisk oversigt over
ledige pladser. Pladsoversigten skal gøre det nemmere for ledere
og medarbejdere at henvise til et ledigt kvindekrisecenter, så
kvinden hurtigere finder en plads, og så kapaciteten på landets
krisecentre udnyttes bedst muligt.
2017 har været et opstartsår for enheden, så vi kommer fremover
til at se enheden sætte tydeligere spor på området. Det glæder jeg
mig til at følge.
Det er ikke ubetydelige forandringer, vi har sat i gang.
[Mere viden på området]
Det er vigtigt, at vi styrker vidensgrundlaget på voldsområdet, så
vi kan kvalificere en målrettet indsats. Indtil nu har vores viden
primært været baseret på frivillige indberetninger fra
kvindekrisecentrene til årsstatistikken.
5
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 28/2-18 om voldsramte kvinder der afvises på landets krisecentre pga. pladsmangel, til børne- og socialministeren
Når vi i foråret får nye tal fra Danmarks Statistik bliver
datagrundlaget væsentligt forbedret. Med den nye statistik er det
obligatorisk for kvindekrisecentrene at indberette cpr.-numre på
kvinder og børn på krisecentre til statistisk brug. Det betyder, at vi
fremover får viden om fx forsørgelsesgrundlag og eventuelle
behandlinger, som kvinderne modtager i sundhedsvæsenet, og
hvordan de klarer sig i forhold til uddannelse og beskæftigelse.
Det er vigtig viden.
Med den nye statistik er der samtidig behov for at se nærmere på
Socialstyrelsens årsstatistik, så vi undgår overlap mellem
statistikkerne og generelt set får styrket vidensgrundlaget på
området. Derfor vil jeg præsentere en ny model for årsstatistikken,
som jeg vil drøfte med partierne bag satspuljen.
Herudover fremgår det af satspuljeaftalen for 2017, at den
nationale enhed skal fungere som videnscenter på voldsområdet,
og den nye elektroniske pladsoversigt bidrager selvfølgelig også
til, at vi får et mere aktuelt og reelt billede af kapaciteten på
landets kvindekrisecentre. Børne og Socialministeriet er i dialog
med enheden om, hvornår og hvordan tallene skal offentliggøres,
så det times bedst muligt med de andre tal på området.
6
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om at sende talepapir fra det åbne samråd den 28/2-18 om voldsramte kvinder der afvises på landets krisecentre pga. pladsmangel, til børne- og socialministeren
De nye tal fra Danmarks Statistik, den elektroniske pladsoversigt
og Socialstyrelsens fremadrettede årsstatistik skal samlet set
bidrage til et bedre datagrundlag på voldsområdet.
Når alle de initiativer, jeg har nævnt, tages i betragtning, så tror
jeg, at det står klart, at vi står et andet sted og med et stærkere
afsæt, og dermed ser jeg ingen grund til at tage nye initiativer nu.
[Afslutning]
Som jeg sagde i starten af talen, skal enhver kvinde, der lever i
vold, kunne finde tryghed på et krisecenter, hvis hun ønsker det.
Og det er som sagt kommunernes ansvar at sikre det nødvendige
antal pladser.
Organisationerne på området melder, at der er stor efterspørgsel
på krisecentre i hovedstadsområdet, men at der ikke er
pladsmangel på landsplan. Jeg hæfter mig ved, at antallet af
pladser faktisk er steget, og at der er endnu flere på vej.
Derfor ser jeg ingen grund til at foretage væsentlige ændringer på
nuværende tidspunkt.
Tak for ordet.
7