Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del
Offentligt
1895274_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 1361
Doknr.
555107
Dato
16-05-2018
Folketingets Ligestillingsudvalg har d. 27. februar stillet følgende spørgsmål nr. 34
(alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares endeligt. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 34:
Er ministeren indstillet på at oprette en pulje, så de opsøgende indsatser i forhold til
thailandske kvinder kan hjælpe til repatriering, så dem der måtte ønske det, kan hjæl-
pes hjem?
Svar:
Til brug for besvarelsen har Børne- og Socialministeriet anmodet Udlændinge- og
Integrationsministeriet om bidrag.
Udlændinge- og Integrationsministeriet oplyser:
"Formålet med repatrieringsordningen er at give udlændinge det bedst mulige grund-
lag for at tage stilling til og træffe beslutning om repatriering samt få økonomisk støtte
til repatriering og dermed vende permanent tilbage til sit hjemland eller tidligere op-
holdsland.
Repatrieringsloven gælder for en bred persongruppe, herunder flygtninge, familie-
sammenførte til flygtninge og for andre familiesammenførte udlændinge, jf. repatrie-
ringslovens § 3. Er en udlænding som udgangspunkt ikke omfattet af repatrieringslo-
ven, kan den pågældende ansøge Udlændinge- og Integrationsministeriet om at blive
anset som omfattet af repatrieringsloven.
Udover grundbeløbet til repatriering på 136.543 kr. for en udlænding over 18 år, inde-
holder repatrieringsloven en lang række andre muligheder for fx at få støtte til trans-
port af personlige ejendele, sygeforsikring samt køb af erhvervsudstyr i hjemlandet.
Det er en klar prioritet for regeringen, at støtte til repatriering skal være en attraktiv
mulighed for de udlændinge, der ønsker at vende tilbage til deres hjemland eller tidli-
gere opholdsland. Og det er afgørende, at den enkelte udlænding er klar over mulig-
hederne for støtte til at vende tilbage.
Derfor har regeringen allerede iværksat flere initiativer, der skal udbrede kendskabet
til repatrieringsordningen.
M
ed lovforslaget L 196, forslag til lov om ændring af repatrieringsloven, integrations-
loven, lov om sygedagpenge og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Styrkede inci-
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om at oprette en pulje, så de opsøgende indsatser i forhold til thailandske kvinder kan hjælpe til repatriering, så dem der måtte ønske det, kan hjælpes hjem, til børne- og socialministeren
tamenter til at repatriere og systematisk kommunal vejledningspligt) har regeringen
foreslået at indføre en systematisk vejledningspligt, så kommunerne løbende og kon-
sekvent gør opmærksom på mulighederne for repatriering i samtaler med flygtninge
og andre udlændinge, der har mulighed for at få støtte til repatriering.
Og med aftalen om finansloven for 2018 af den 8. december 2017, er der afsat 2,6
mio. kr. i 2018 og 5,0 mio. kr. årligt i 2019-2021 til konkrete initiativer, der understøtter
repatrieringsordningen.
Formålet er at understøtte konkrete repatrieringsprojekter, herunder i form af rekogno-
sceringsrejser til hjemlandet eller modtagelsesaktiviteter i hjemlandet, samt igangsæt-
te offensive informations- og rådgivningsindsatser om repatriering målrettet kommuna-
le sagsbehandlere og repatrieringslovens målgruppe.
I satspuljeaftalen for 2018, blev der afsat en reserve til repatriering til brug for igang-
sættelse af yderligere tiltag, der skal støtte frivillig hjemrejse. Reserven udgør i alt 15
mio. kr. i perioden 2019-2021. Udmøntningen aftales i forbindelse med forhandlinger-
ne om satspuljen for 2019. Midlerne skal bl.a. understøtte en styrket opsøgende vej-
ledningsindsats.
Udover ovennævnte initiativer til styrkede vejledningsindsatser og opsøgende indsat-
ser, varetager Dansk Flygtningehjælp (DFH) på vegne af Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet den generelle informationsindsats og den individuelle rådgivning efter
repatrieringsloven. Dette indebærer, at DFH arbejder for at fremme, at alle aktører på
repatrieringsområdet, herunder udlændinge, kommuner, relevante foreninger og orga-
nisationer, relevante ministerier, danske virksomheder og offentligheden i relevant
omfang arbejder og samarbejder konstruktivt og er velinformerede på repatrieringsom-
rådet.
Som led i informationsindsatsen gennemfører DFH opsøgende arbejde i kommunerne
for de relevante persongrupper i repatrieringsloven og udarbejder informationsmate-
riale, herunder også materiale målrettet udlændinge fra Thailand.
Der er derfor allerede inden for rammerne af lovgivningen og de af regeringen iværk-
satte indsatser på repatrieringsområdet mulighed for at hjælpe thailandske kvinder til
repatriering."
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2