Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del
Offentligt
1852950_0001.png
Folketingets Ligestillingsudvalg
[email protected]
Julie Skovsby (S)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
5. februar 2018
Ligestillingsudvalget har i brev af 11. januar 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 11
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Julie Skovs-
by (S).
”Ministeren
bedes fremsende et notat, der redegøre for ministerens forståelse og
definition af termen ”indirekte objektivt ansvar”.”
Svar:
Spørgsmål nr. 11:
J.nr. 2018 - 328
Jeg kan oplyse, at begrebet
”indirekte objektivt ansvar”,
så vidt Beskæftigelsesmi-
nisteriet ved, ikke anvendes i dansk ret, og der foreligger derfor ikke en dansk juri-
disk definition af begrebet.
Derimod er objektivt ansvar et almindeligt juridisk begreb, som indebærer, at man
ifalder et ansvar, selv om man ikke har udvist culpa (skyld), dvs. også ansvar ved
forsvarlig adfærd.
Derudover omhandler Danske Lov 3-19-2 arbejdsgivers ansvar for skader, som
hans ansatte forvolder på tredjemand i arbejdstiden.
Hvis følgende betingelser er opfyldt, hæfter arbejdsgiveren for skaden, jf. DL 3-19-
2:
Der skal være et over-/underordnelsesforhold (instruktionsbeføjelse) mellem ar-
bejdsgiveren og arbejdstageren,
Skaden skal være forvoldt som led i arbejdets udførelse
Skaden skal have ramt en tredjemand,
Arbejdstageren skal have handlet culpøst, og
Arbejdstagerens handling må ikke være abnorm.
Terminologisk er der ikke tale om et objektivt ansvar
selv om arbejdsgiveren ik-
ke har handlet culpøst
men om et hæftelsesansvar, idet arbejdsgiveren hæfter for
arbejdstagerens culpøse adfærd.
I forlængelse af vores tidligere drøftelser
senest på samrådet den 10. januar 2018
om håndteringen af sager om seksuel chikane, herunder arbejdsgivers ansvar, er
der vedlagt et notat med en oversigt over reglerne om objektivt ansvar, ligebehand-
lingsloven og arbejdsmiljøreglerne.
Arbejdstilsynet har gjort mig opmærksom på, at Arbejdstilsynet i notatet har korri-
geret en paragrafhenvisning ift. de oplysninger, der blev sendt til Ligestillingsud-
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at få et notat, der redegøre for ministerens forståelse og definition af termen indirekte objektivt ansvar, til beskæftigelsesministeren
valget af 23. august 2017 (LIU alm del bilag 115) om, hvilke bestemmelser der
gælder for seksuel chikane begået af tredjemand (fx borgere, beboere mv.). Det
skyldes, at det tidligere er oplyst, at seksuel chikane begået af tredjemand er regu-
leret i § 9 a i bekendtgørelse om arbejdets udførelse. Seksuel chikane begået af
tredjemand er imidlertid rettelig reguleret i § 4 og § 7, stk. 1, i samme bekendtgø-
relse og betragtes retligt set som vold.
Samtidig er det vedlagte notat suppleret med en beskrivelse af det strafansvar, der
gælder for hhv. personligt ejede virksomheder og selskaber mv., afhængig af, om
seksuel chikane er begået af personer internt i virksomheden eller af tredjemand.
Jeg glæder mig til den offentlige høring, som jeg afholder sammen med ligestil-
lingsministeren den 9. april 2018, hvor vi blandt andet kommer til at drøfte ram-
merne for arbejdsgivers ansvar for og håndtering af seksuel chikane på arbejds-
pladsen.
Jeg har sendt en kopi af dette svar til Beskæftigelsesudvalget.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2