Ligestillingsudvalget 2017-18
LIU Alm.del
Offentligt
1840263_0001.png
22. december 2017
J.nr. 2017 - 8123
Til Folketinget
Ligestillingsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 4. december 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Horn Langhoff (S).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
LIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om hvad resultatet er af analysearbejdet vedrørende udbetaling af børne- og ungeydelsen, til skatteministeren
1840263_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvad resultatet er af analysearbejdet vedrørende udbetaling af
børne- og ungeydelsen og hvilke ændringer ministeren har besluttet, der skal foretages for
at sikre en ligestilling mellem mænd og kvinder på dette område, samt hvornår disse æn-
dringer vil blive ført ud i livet, jf. (folketingsåret 2016-17) LIU alm. del
svar på spm. 10,
hvor ministeren oplyste, at analysearbejdet ville være færdigt inden sommerferien 2017.
Svar
Skatteministeriets analyse af mulighederne for at ændre udbetalingsreglerne for børne- og
ungeydelse er beskrevet i rapporten
Model for nye regler om udbetaling af børne- og ungeydelse,
som er sendt til Ligestillingsudvalget den 22. december 2017.
Under analysearbejdet er der opstillet en model, hvorefter ydelsen, tilsvarende de svenske
regler, som udgangspunkt udbetales med halvdelen til hver af forældrene. Dette udgangs-
punkt fraviges, hvis kun en af forældrene har forældremyndigheden over barnet, eller hvis
barnet overvejende bor hos den ene forældremyndighedsindehaver. Hvis barnet bor 9 el-
ler flere dage ud af 14 dage hos en af forældrene, vil hele ydelsen således skulle udbetales
til den af forældrene, hvor barnet bor mest.
Modellens udgangspunkt om ligedeling vil sikre, at forældrene ligestilles i relation til udbe-
talingen af børne- og ungeydelsen, samt at udbetalingsreglerne i højere grad tager højde
for de familiemønstre, der er i dag. Desuden vil modellen understøtte familier, der kan
løse uenigheder selv. For forældre, der ikke længere bor sammen, men som deler de for-
pligtelser, der følger med et barn, mellem sig, vil udgangspunktet således stadig være en
ligedeling af ydelsen.
Samtidig tager modellen hensyn til, hvis barnet overvejende bor hos den ene af foræl-
drene. Her kan udbetaling ske til den forælder, hvor barnet bor mest, hvis forældrene er
enige
eller
Statsforvaltningen har truffet afgørelse om, hvor barnet skal bo. På den måde
skabes gode forudsætninger for, at forældrene selv tager ansvar for familien, men samti-
dig tages hensyn til de tilfælde, hvor forældrene ikke kan nå til enighed.
Der er endvidere ved udformningen af modellen taget hensyn til, at reglerne skal være
enkle og administrerbare, herunder at udbetalingen i videst muligt omfang skal kunne ske
automatisk.
Som det fremgår af den oversendte rapport, skal det undersøges nærmere, hvor lang tid
systemudviklingen vil tage, og det skal afklares, hvordan overgangen til nye regler skal ud-
formes. Herudover skal der selvfølgelig findes et politisk flertal og finansiering til at æn-
dre udbetalingsreglerne.
Det er derfor også for tidligt at sige, hvornår ændringerne kan føres ud i livet, da det vil
bero på,
dels
hvad der politisk kan opnås enighed om,
dels
den nærmere afklaring af, hvor-
når Udbetaling Danmarks systemer kan være klar til at understøtte de nye regler.
Side 2 af 2