Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1871921_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeren
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
Den 22. marts 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 5. marts 2018, efter ønske fra Mogens Jensen (S),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 99 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Med henvisning til svar på spørgsmål nr. 56, KUU alm del, om en redegørelse fra Det
Kongelige Teater vedr. aftalen mellem teatret og Copenhagen Phil om at medvirke ved
2017-udgaven af Nøddeknækkeren, bedes ministeren indhente en kronologisk oversigt
over forberedelse og beslutningsgang vedr. kontraktindgåelsen med Copenhagen Phil.
Herunder bedes teatret redegøre for
om det er korrekt, at kapellet allerede på et forhandlingsmøde i forbindelse med
implementeringen af teatres økonomi 2015
2019 gjorde opmærksom på, at de
kunne påtage sig opgaven med at spille til Nøddeknækkeren
om det er korrekt, at Operaens ledelse, bl.a. på baggrund af det 2-årige analysear-
bejde af økonomien i Det Kongelige Kapel i januar 2016, foretog en beregning på
Kapellets varetagelse af et øget aktivitetsniveau på Operaen samtidig med at skulle
spille Nøddeknækkeren på Gamle Scene, og at resultatet af beregningen blev en
anbefaling af Kapellet til begge opgaver både ud fra en kunstnerisk kvalitetsvurde-
ring og en økonomisk vurdering.
om det på den baggrund er korrekt, at Det Kongelige Teaters ledelse valgte at indgå
en langt dyrere kontrakt med Copenhagen Phil på trods af forinden at være præ-
senteret for Kapellets mulighed for at løse opgaven til en billigere pris?
Svar:
Jeg har bedt Det Kongelige Teater om den ønskede redegørelse og teatret skriver føl-
gende.
En kronologisk oversigt over forberedelse og beslutningsgang vedr. kontraktindgåelsen
med Copenhagen Phil.
"Det Kongelige Teater har en ambition om hele tiden at kunne præsentere et varieret
repertoire, der samtidig imødekommer publikums sæsonbetingede interesse, herunder
at kunne præsentere forestillinger i både Operaen og på Gl. Scene i november-december
måned.
Dok. nr. 18/00814-5
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om en kronologisk oversigt over forberedelse og beslutningsgang vedr. kontraktindgåelsen med Copenhagen Phil, til kulturministeren
1871921_0002.png
Side 2
I forbindelse med en større besparelsesrunde foranlediget af 4-årsaftalen for perioden
2016-19, blev følgende strategi besluttet i teatrets direktion i efteråret 2015 for netop at
imødekomme ovenstående problemstilling:
Antallet af titler på de store scener skulle - trods den faldende bevilling - forøges, og den
hidtidige praksis med ganske få operaopførsler i december grundet ballettens samtidige
juleforestillinger skulle ændres for at imødekomme publikums efterspørgsel.
Løsningen på den sidste problemstilling blev at vende tilbage til den hidtidige model,
der var blevet praktiseret 7 gange i årene 2000-2010, hvor et eksternt orkester blev
indlejet for derved at løse den simultane repertoireplanlægning i december. Denne be-
slutning var samtidig en af anbefalingerne fra et 2-årigt analysearbejde af økonomien i
Det Kongelige Kapel, et analysearbejde der havde påpeget årsagerne til et strukturelt
underskud i størrelsesordenen 4-5 mio. de foregående år. På denne baggrund blev der
således indgået en aftale med Copenhagen Phil (Sjællands Symfoniorkester), ganske
som det var foregået ved tidligere lejligheder.
Ved aftaletidspunktet i foråret 2016 var følgende præmis gældende: Det Kongelige Ka-
pel ville med den ekstra operatitel og koncertaktivitet være 100% udnyttet, og den eksi-
sterende overenskomst med kapellet gav ikke mulighed for at spille så komprimeret et
antal tjenester over november-december perioden. Aftalen med Copenhagen Phil var
derfor på dette tidspunkt den økonomisk mest attraktive model for Det Kgl. Teater,
ligesom en potentiel overbelastning af Det Kgl. Kapels medlemmer kunne undgås.
Med hensyn til selve aftalesummen, har dette tidligere været genstand for en aktind-
sigt, men idet Copenhagen Phil har vurderet denne honorering som værende en forret-
ningskritisk oplysning, har beløbsstørrelsen været overstreget i den udleverede aftale-
tekst. Det er fortsat Det Kongelige Teaters holdning at dette bør respekteres. Det bør
dog nævnes at der - hvad angår honorering - også på dette punkt er kongruens med den
historiske praksis.
Efterfølgende blev Operaens planlægning af sæson 17/18 forsinket med den konsekvens,
at det desværre ikke lykkedes Det Kongelige Teater at indfri ambitionen om den ekstra
operatitel i sæsonen. En ny forhandlingsrunde i foråret 2017 med Det Kgl. Kapel med-
førte tillige en midlertidig lokalaftale, der opskrev det mulige antal ugentlige tjenester,
og dermed gjorde en december planlægningsløsning med Kapellet mulig. Dette forhold
har gjort, at det for sæson 18/19 er lykkedes at planlægge forestillinger i både Operaen
og på Gl. Scene med Det Kgl. Kapel.
Afslutningsvis bør det præciseres, at ledelsen på Det Kongelige Teater til enhver tid vil
forbeholde sig muligheden for at indgå samarbejder med eksterne ensembler indenfor
alle teatrets kunstarter ud fra en kunstnerisk og økonomisk vurdering. I den kommen-
de sæson vil Concerto Copenhagen (CoCo) således være tilknyttet 2 operaproduktioner."
Om det er korrekt, at kapellet allerede på et forhandlingsmøde i forbindelse med im-
plementeringen af teatres økonomi 2015
2019 gjorde opmærksom på, at de kunne
påtage sig opgaven med at spille til Nøddeknækkeren
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om en kronologisk oversigt over forberedelse og beslutningsgang vedr. kontraktindgåelsen med Copenhagen Phil, til kulturministeren
1871921_0003.png
Side 3
"I november-december 2015 pågik vanskelige forhandlinger med alle afdelinger på Te-
atret omkring implementering af de pålagte besparelser. Besparelser, der i runde tal
skulle resultere i et samlet provenu over 4-års perioden på omkring 137 mio. kr. Ind-
holdet af disse forhandlinger vil i sagens natur have berørt mange emner, og mange
forslag kan således have været diskuteret, men af hensynet til alle parter, herunder det
fremtidige forhandlingsklima, er det Det Kongelige Teaters holdning, at indholdet i
sådanne interne forhandlingsmøder ikke offentliggøres."
om det er korrekt, at Operaens ledelse, bl.a. på baggrund af det 2-årige analysearbej-
de af økonomien i Det Kongelige Kapel i januar 2016, foretog en beregning på Kapellets
varetagelse af et øget aktivitetsniveau på Operaen samtidig med at skulle spille Nødde-
knækkeren på Gamle Scene, og at resultatet af beregningen blev en anbefaling af Ka-
pellet til begge opgaver både ud fra en kunstnerisk kvalitetsvurdering og en økonomisk
vurdering.
"Det Kongelige Teater har gentagne gange orienteret Kapellets tillidsmand omkring det
påståede notat fra foråret 2016, idet der ikke er kendskab til et sådant notat. Vi må
antage, at Dansk Musikerforbund ligeledes er blevet orienteret om dette, og er således
uforstående overfor, at denne påstand viderebringes til Kulturudvalget. Det eneste no-
tat, der reelt vedrører denne sag, er Kapelanalysen som beskrevet i det tidligere frem-
sendte notat, en analyse, der decideret anbefalede brug af eksterne orkestre."
om det på den baggrund er korrekt, at Det Kongelige Teaters ledelse valgte at indgå
en langt dyrere kontrakt med Copenhagen Phil på trods af forinden at være præsente-
ret for Kapellets mulighed for at løse opgaven til en billigere pris?
"Med hensyn til selve aftalesummen, har dette tidligere været genstand for en aktind-
sigt, men idet Copenhagen Phil har vurderet denne honorering som værende en forret-
ningskritisk oplysning, har beløbsstørrelsen været overstreget i den udleverede aftale-
tekst. Det er fortsat Det Kongelige Teaters holdning at dette bør respekteres. Det bør
dog nævnes, at der - hvad angår honorering - også på dette punkt er kongruens med den
historiske praksis."
Jeg henholder mig til Det Kongelige Teaters redegørelse, idet jeg dog bemærker, at Det
Kongelige Teaters tilkøb af orkestre vurderes at ligge inden for det ansvar, som er til-
lagt ledelsen af Det Kongelige Teater. Sagen vil derfor ikke give anledning til initiativer
fra min side. Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt oplysningerne om den pris, som
Det Kongelige Teater har betalt for tilkøbet, kan undtages fra aktindsigt, kan jeg oply-
se, at Folketingets ombudsmand har bedt Kulturministeriet genoverveje spørgsmålet
om, hvorvidt oplysningerne kan undtages i det konkrete tilfælde. Spørgsmålet derfor
behandles igen i Kulturministeriet.
Mette Bock