Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1868510_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
Den 15. marts 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 26. februar 2018, efter ønske fra Mogens Jensen (S),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 96 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål
På baggrund af en henvendelse fra repræsentanter fra Filmskolens tidligere
og nuværende elever bedes ministeren redegøre for overvejelserne om ændringer
af Filmskolen til en 5-årig bachelor/kandidatuddannelse. Herudover
bedes ministeren kommentere medsendte spørgsmål fra de tidligere og nuværende
elever:
1. Ved ministeren, at der er bred enighed blandt tidligere og nuværende filmskoleelever,
samt branchefolk og lærere, om at en omlægning af Filmskolen
til 5-årig bachelor/kandidat vil føre til en forringelse af Filmskolens kerneværdier,
hvis ændringerne foretages?
2. Kan ministeren beskrive, hvordan der ses på Filmskolen som kulturinstitution,
og hvordan Kulturministeriet ønsker at Filmskolen skal fremstå nationalt
og internationalt?
3. Hvilke politiske overvejelser ligger til grund for beslutningen om at gøre
Filmskolen til 5-årig bachelor/kandidat?
Svar:
Den Danske Filmskole har igennem det seneste halvandet års tid på møder og i
indsendte dokumenter tilkendegivet overfor Kulturministeriet, at skolen ønsker, at alle
de nuværende fireårige uddannelser udvikles til et kunstnerisk bachelor- og
kandidatniveau. Det kunstneriske bachelor- og kandidatniveau er ikke det samme som
det akademiske bachelor-og kandidatniveau, idet vidensgrundlaget for de kunstneriske
uddannelser primært er kunstnerisk praksis og kunstnerisk udviklingsvirksomhed - og
kun på relevante fagområder udgør forskning en del af vidensgrundlaget.
Som et første skridt mod en bachelor/kandidatstruktur ønsker skolen, at de nuværende
4-årige uddannelser forlænges med et år og gøres 5-årige. Dette for at kunne
Dok. nr. 18/00732-2
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om overvejelserne om ændringer af Filmskolen til en 5-årig bachelor/kandidatuddannelse, til kulturministeren
Side 2
imødekomme et behov for at give de studerende kompetencer i forhold til den øgede
kompleksitet i de filmiske udtryk, formater og platforme, som er et resultat af den
teknologiske udvikling.
I maj 2017 gav Kulturministeriet en principiel godkendelse til at arbejde videre med de
overfor beskrevne planer, under forudsætning af, at der blev udarbejdet både en
økonomisk og en faglig plan for ændringerne. Rammevilkårene for såvel den faglige som
den økonomiske plan er Kulturministeriet stadig i dialog med Filmskolen om. Der er
således ikke truffet nogen endelig beslutning, hverken om hvilke ændringer, der skal
foretages, eller hvornår det skal ske.
Kulturministeriet ser principielt en fordel i, at alle uddannelserne under ministeriet
følger samme system, da det fremadrettet giver de bedste muligheder for samarbejde på
tværs mellem uddannelserne samt med udenlandske uddannelsesinstitutioner.
Overgangen til kunstneriske bachelor og kandidat uddannelser er en udvikling, der har
fundet sted både på konservatorierne, på Kunstakademiets Billedkunstskoler og senest
på Scenekunstskolen, ligesom det er en udvikling, som også enten har fundet sted -
eller er ved det - på de filmskoler i udlandet, som Filmskolen normalt sammenlignes
med
jf. også mit svar på spørgsmål 2 nedenfor.
Til de tre konkrete spørgsmål vil jeg bemærke følgende:
Ad
1. ”Ved ministeren,
at der er bred enighed blandt tidligere og nuværende
filmskoleelever, samt branchefolk og lærere, om at en omlægning af Filmskolen til 5-årig
bachelor/kandidat vil føre til en forringelse af Filmskolens kerneværdier, hvis
ændringerne foretages?”
Det ikke er min opfattelse, at der er en bredt funderet modstand mod Filmskolens
planer. Filmskolens uddannelsesvision har således været forelagt for aftagerpanelet og
skolerådet i slutningen af 2016, hvor begge organer udtrykte opbakning. Derudover har
Filmskolens rektor Vinca Wiedemann efterfølgende præsenteret visionen for branchens
organisationsformænd: Danske Filminstruktører, Biograferne, Dramatikerforbundet,
Producentforeningen samt Film- og TV-arbejderforeningen, og har ligeledes fået positiv
feedback.
Jeg er klar over, at der blandt nogle tidligere og nuværende elever på Filmskolen er
skepsis over for Filmskolens planer. Jeg havde selv et møde med dem for nylig, hvor de
gav udtryk for, at de var bange for en akademisering af uddannelsen, og for at
ændringerne ville gøre det vanskeligere at lave produktionshold på den enkelte årgang.
Omvendt mener rektor Vinca Wiedemann, at ændringerne er nødvendige for at ruste
eleverne til fremtiden, hvor de tekniske muligheder og de indholdsmæssige platforme er
under stadig udvikling.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om overvejelserne om ændringer af Filmskolen til en 5-årig bachelor/kandidatuddannelse, til kulturministeren
Side 3
Ad 2.
”Kan ministeren
beskrive,
”hvordan
der ses på Filmskolen som kulturinstitution,
og hvordan Kulturministeriet ønsker at Filmskolen skal fremstå nationalt og
internationalt?”
Den Danske Filmskole fremhæves internationalt som en af Europas førende filmskoler.
Det skulle den gerne blive ved med at være. Efter det jeg har fået oplyst fra Den
Danske Filmskole, så er Den Danske Filmskole i dag den eneste nordiske filmskole, der
endnu ikke er indplaceret i Bologna-strukturen. På europæisk plan er de uddannelser,
som Filmskolen normalt sammenlignes med, alle indplaceret
eller er i gang med at
blive det
i Bolognastrukturen. Jeg mener, at Den Danske Filmskole - som alle andre
filmskoler - skal tænke fremad og udvikle sig for at ruste skolen til en fremtid, hvor
filmproduktion på grund af den medieteknologiske udvikling bliver mere kompleks og
differentieret med mange forskellige formater og dertil hørende brancher.
Ad 3. Hvilke politiske overvejelser ligger til grund for beslutningen om at gøre
Filmskolen til 5-årig bachelor/kandidat?
For mig er det afgørende ikke, om det skal hedde bachelor/kandidat - eller f.eks.
professionsbachelor. Det handler heller ikke om at akademisere uddannelserne. For
mig er det helt centrale at få rustet uddannelserne til fremtidens arbejdsmarked, hvor
der konstant opstår nye formater på tværs af de filmiske udtryksformer, hvor der
lægges vægt på interaktivitet og samskabelse med brugerne og på entreprenørskab og
iværksætteri.
I en tid, hvor filmmediet udvikler sig hastigt, må filmuddannelserne ikke hænge fast i
fortidens måder at producere film på. De skal udvikles og gøres mere fleksible, mere
moderne og mere internationale.
Som nævnt ovenfor er der ikke truffet endelig beslutning om at gøre Filmskolens
uddannelser til 5-årige bachelor og kandidatuddannelser, men jeg ser frem til at
modtage Filmskolens konkrete faglige og økonomiske plan, som skal danne grundlag for
at beslutningen kan træffes.
Mette Bock