Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1864305_0001.png
[Det talte ord gælder]
Kulturudvalget har efter ønske fra Mogens
Jensen (S) stillet mig følgende spørgsmål:
”Med henvisning til pressemeddelelse af 22.
december 2017 bedes ministeren redegøre for
baggrunden for - og konsekvenserne af - at
Kulturministeriet og Slots- og Kulturstyrelsen
har valgt at opsige aftalerne med Dansk
Bibliotekscenter (DBC A/S) om
Nationalbibliografien og Bibliotek.dk.”
[Kort baggrund om DBC A/S]
Jeg tror, at det vil være nyttigt, hvis jeg starter
med at ridse op, hvordan DBC blev til, og
hvilke opgaver virksomheden løser.
DBC
oprindeligt Dansk Biblioteks Center
blev oprettet i al hast i 1991.
Baggrunden var, at Bibliotekscentralen, som på
daværende tidspunkt drev dele af
biblioteksinfrastrukturen, gik konkurs på grund
af nogle mislykkede internationale
ekspansionsforsøg.
Dok. nr. 18/00125-2
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om talepapir fra samråd den 7. februar 2018 om Dansk Bibliotekscenter, til kulturministeren
Side 2
Der var derfor et akut behov for at sikre en
ramme omkring videreførsel af nøgleaktiviteter
på biblioteksområdet.
Den ramme blev DBC A/S, som oprindeligt var
ejet af KL, Kulturministeriet, Københavns
Kommune og Gyldendal. De to sidste blev købt
ud i 2011, men fra starten havde KL og
Kulturministeriet tilsammen aktiemajoriteten.
Hensigten var at etablere en virksomhed med
fokus på kerneopgaverne for biblioteksvæsenet
og på stabil drift.
I dag er virksomheden så rent ejet af staten og
kommunerne. KL ejer 61,5 pct. af aktierne,
mens Kulturministeriet ejer 38,5 pct.
KL udpeger 3 medlemmer af bestyrelsen,
herunder formanden, mens Kulturministeriet
udpeger to medlemmer, herunder
næstformanden.
Jeg vil også nævne de fire hovedopgaver, som
virksomheden udfører:
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om talepapir fra samråd den 7. februar 2018 om Dansk Bibliotekscenter, til kulturministeren
1864305_0003.png
Side 3
DBC udarbejder og vedligeholder
Nationalbibliografien som er fortegnelsen over
alle udgivelser i Danmark.
De udarbejder bibliotekskatalogiseringen, som
er en række yderligere data om udvalgte
udgivelser
f.eks. emneord.
DBC driver også DanBib, som er den database,
hvor ovennævnte oplysninger samles med
oplysninger om bibliotekernes bestand af de
pågældende udgivelser.
Og endelig driver DBC portalen Bibliotek.dk,
hvor man kan søge og bestille materiale fra
både kommunale og statslige biblioteker.
Nationalbibliografien og Bibliotek.dk
finansieres af staten. DanBib finansieres af
kommuner og stat i forening, mens
bibliotekskatalogiseringen altovervejende
finansieres af kommunerne.
Ud over disse opgaver løser virksomheden i
mindre omfang andre drifts- og
udviklingsopgaver.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om talepapir fra samråd den 7. februar 2018 om Dansk Bibliotekscenter, til kulturministeren
Side 4
DBC A/S er i dag et økonomisk velkonsolideret
selskab, der har en stabil drift.
Virksomheden har ca. 150 medarbejdere, der
løser både IT-opgaver omkring de mange
forskellige systemer og biblioteksfaglige
opgaver i form af registrering i
Nationalbibliografien og
bibliotekskatalogiseringen.
Det skal også understreges, at virksomhedens
hovedopgaver fortsat er og vil være afgørende
for et velfungerende biblioteksvæsen i
Danmark.
[Statens ejerskab]
Som det fremgår af den i spørgsmålet omtalte
pressemeddelelse, så skal man se opsigelsen af
de to aftaler i det lys, at Kulturministeriet
vurderer, at staten bør afvikle sit medejerskab i
DBC.
Senere i år planlægges tilsvarende en opsigelse
af statens ejerskab i henhold til ejeraftalen
mellem KL og Staten samt aftalen om DanBib.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om talepapir fra samråd den 7. februar 2018 om Dansk Bibliotekscenter, til kulturministeren
Side 5
Svaret på samrådsspørgsmålet er således, at de
to aftaler er opsagt, fordi staten ønsker at
frigøre sig for ejerskabet til DBC.
Som det fremgik af min indledning blev DBC i
sin tid etableret som et aktieselskab med KL og
staten som hovedaktionærer. Formålet var at
skabe en stabil ramme for virksomheden.
Dette formål er for længst opfyldt og
hovedparten af virksomhedens aktiviteter retter
sig mod folkebibliotekerne, som kommunerne
har ansvaret for.
Derfor har staten ikke længere behov for at
være medejere og Kulturministeriet er da heller
ikke involveret i lignende
ejerskabskonstruktioner på andre
kulturområder.
Tværtimod er staten en besværlig ejer, da vi
ikke ønsker, at virksomheden udvider sine
aktiviteter til andre områder, som der genne en
årrække har været ønsker om.
Hertil kommer, at det er regeringens
og i høj
grad også min egen
holdning, at staten kun
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om talepapir fra samråd den 7. februar 2018 om Dansk Bibliotekscenter, til kulturministeren
Side 6
bør eje virksomheder, hvis der er en helt særlig
grund hertil.
Statens ejerskab er historisk og ikke aktuelt
begrundet og medfører, at staten og KL er i en
dobbeltrolle som ejere og stort set eneste
kunder.
Set fra et ejersynspunkt skal staten således
arbejde for at optimere indtjeningen og fra et
kundesynspunkt, skal vi arbejde for at få
ydelserne så billigt som muligt.
Den balancegang er meget svær at håndtere når
virksomheden er organiseret som et A/S.
Dilemmaet forstærkes af, at DBC næsten
udelukkende servicerer statslige og kommunale
biblioteker.
Oprindeligt var ideen bag ejerskabet som sagt,
at staten og kommunerne som ejere af
virksomheden skulle sikre fokus på stabil
opgaveløsning. Og jeg vil også understrege, at
der grundlæggende har været tilfredshed med
de ydelser, som DBC leverer.
Derfor har det været en naturlig konklusion, at
staten på den ene side bør udtræde af
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om talepapir fra samråd den 7. februar 2018 om Dansk Bibliotekscenter, til kulturministeren
1864305_0007.png
Side 7
ejerskabet, men fortsat opretholde sine
forpligtelser i forhold til et velfungerende
biblioteksvæsen.
Og det sker bedst ved at være kunder og
samarbejdspartner med KL og kommunerne
ikke som selskabsejer.
Opsigelsen af de to aftaler er en konsekvens af
denne konklusion.
[Juridisk anledning til opsigelse]
Herudover skyldes opsigelserne det formelle
forhold, at aftalerne med DBC A/S om
Nationalbibliografien og Bibliotek.dk hviler på
den forudsætning, at staten er medejer af
selskabet.
Hvis staten ikke længere er medejer, kan staten
ikke henlægge opgaverne i selskabet uden
udbud.
Vores juridiske rådgivning fortæller os i den
forbindelse, at det ikke er tilstrækkeligt, at vi
opsiger aftalerne, når vi afhænder vores
ejerandel.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om talepapir fra samråd den 7. februar 2018 om Dansk Bibliotekscenter, til kulturministeren
1864305_0008.png
Side 8
Aftalerne skal være udløbet, inden vi udtræder
af ejerskabet, ellers kan vi ende med en
konkurrencesag, som vi kan risikere at tabe.
Opsigelsen er derfor første skridt i at kunne
frigøre staten fra medejerskabet til DBC.
[Forhandlingsmæssig anledning til opsigelse]
Formålet med at udtræde af medejerskabet til
DBC er som nævnt også, at vi vurderer, at
opgaverne løses bedst, hvis vi sikrer en ny
organisering, der giver en klarere styring af den
enkelte opgave.
Det her handler ikke om, at opgaverne omkring
biblioteksinfrastrukturen ikke længere skal
løses
for det er afgørende opgaver.
Det kan gøres på forskellige måder; bl.a. ved at
omfordele opgaver
og naturligvis de
tilhørende bevillinger
mellem KL og staten.
Vi har haft gode indledende drøftelser med KL
herom, men har også måttet konstatere, at det
har været vanskeligt at nå til
realitetsforhandlinger, så længe sagen har
bevæget sig på det hypotetiske plan.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om talepapir fra samråd den 7. februar 2018 om Dansk Bibliotekscenter, til kulturministeren
Side 9
Derfor har det simpelthen været nødvendigt at
opsige aftalerne for at komme videre med de
fremadrettede drøftelser.
[Økonomisk anledning til opsigelsen]
Endelig giver opsigelsen af de to aftaler mening
i sig selv, uanset spørgsmålet om det statslige
medejerskab.
Der er simpelthen behov for at se grundigt på
de to aftaler for at sikre, at vi får den rigtige
vare til den rigtige pris.
Det skal i den forbindelse også bemærkes, som
det fremgår af pressemeddelelsen, at der endnu
ikke er truffet endelig beslutning om at afhænde
statens ejerandel.
Den beslutning skal træffes af Folketingets
Finansudvalg, som vil få beslutningen forelagt i
løbet af de kommende måneder.
[Konsekvenser af opsigelsen]
Endelig spørges der også til konsekvensen af
opsigelsen.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om talepapir fra samråd den 7. februar 2018 om Dansk Bibliotekscenter, til kulturministeren
Side 10
For det første er konsekvensen af opsigelsen at
vi kan komme videre i forpligtende drøftelser
med KL og DBC om, hvordan vi organiserer
opgaverne fremadrettet.
Derudover afhænger konsekvenserne af, hvad
vi bliver enige om i disse drøftelser. Som sagt
kan man forestille sig, at de to opgaver skal i
udbud.
Men man kunne også forestille sig at opgaverne
organiseres på helt andre måder end i dag,
således at KL overtager væsentlige dele af de
statslige opgaver sammen med de tilhørende
bevillinger. Men det afhænger selvfølgelig af en
forhandling med KL.
Det afgørende er, at der bliver etableret nogle
mere enkle relationer i forhold til løsningen af
opgaven, som vi kan sikre, at vi får den rigtige
vare til den rigtige pris.
Drøftelserne er som nævnt i gang og endnu ikke
afsluttede og jeg kan derfor ikke komme
nærmere ind på indholdet på nuværende
tidspunkt. Men når der foreligger et resultat,
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om talepapir fra samråd den 7. februar 2018 om Dansk Bibliotekscenter, til kulturministeren
Side 11
skal jeg sørge for at Kulturudvalget bliver
informeret.
Tak for ordet.