Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
2. marts 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 1. februar 2018, efter ønske fra Morten Marinus
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 76 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Det fremgår af ministeren svar på KUU alm. del
– spørgsmål 13, at DR ”ønsker at
implementere en ”public service-algoritme”. Ministeren bedes bekræfte, at de
private
aktører, der i dag distribuerer DR’s indhold, også får adgang til denne algoritme, så de
kan oplyse, overraske og udfordre brugerne ved at foreslå indhold, der ikke bare lægger
sig op ad det, der allerede er set
–
på tværs af indhold og genre.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra DR. DR oplyser følgende:
”Som DR også bemærker i bidrag til svar på KUU alm. del spørgsmål 67 er danskernes
tv-vaner under forandring i disse år. De yngre generationer fravælger i stigende grad
traditionel broadcasting til fordel for streaming, og de udenlandske streamingtjenester
tegner sig for en voksende andel af danskernes medieforbrug.
Hvis dansk indhold i en tid med meget stærke udenlandske aktører fortsat skal opleves
som relevant af befolkningen, er det nødvendigt med et stærkt dansk alternativ til de
udenlandske tjenester. Det ønsker DR at levere med DRTV.
Som led i arbejdet med at udvikle DRTV til et stærkt dansk alternativ til de
udenlandske streamingtilbud har DR gennemført et EU-udbud vedrørende teknologi,
der kan understøtte personalisering af DR’s digitale platforme.
På de digitale platforme tilrettelægger og vælger brugerne i høj grad deres eget
indholdsflow. DR’s arbejde med personalisering af DR’s digitale platforme skal sikre,
at
brugeren præsenteres for bredden i DR’s programmer og emner. DR bruger vendingen
”public service algoritme” som billede på DR’s ambitioner for brug af personalisering.
Dok. nr. 18/00443-8