Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
2. marts 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 1. februar 2018, efter ønske fra Morten Marinus
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 75 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Det fremgår af ministerens svar på KUU alm. del
– spørgsmål 14, at formålet med DR’s
tilstedeværelse på sociale medier er at sikre danskernes adgang til uafhængig
samfundsinformation m.m. DR oplyser i samme svar, at DR primært bruger de sociale
medier som en markedsføringsplatform. Ministeren bedes redegøre for sammenhængen
mellem de to udsagn, samt hvorvidt ministeren finder det rimeligt, at DR
–
grundet sin
særlige finansiering
–
stiller alt indhold til rådighed for alle platforme på lige og ikke
diskriminerende vilkår.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra DR. DR oplyser følgende:
”Formuleringen i KUU alm. del
-
spørgsmål 14 lyder i sin helhed ”formålet med DR’s
tilstedeværelse på de sociale medier er at sikre alle danskere adgang til uafhængig
samfundsinformation og stimulere til deltagelse i den offentlige debat og demokratiske
proces”. DR finder ikke, at der er uoverensstemmelse mellem dette og DR’s oplysning
om, at de sociale medier bruges som markedsføringsplatform. Sidstnævnte skal forstås
således, at DR på de sociale medier gør - ikke mindst de yngre målgrupper
–
opmærksom på public service-indhold, der netop er karakteriseret ved at være
uafhængig samfundsinformation, som har til formål at stimulere til deltagelse i den
offentlige debat.
DR bemærker desuden, at de sociale medier giver brugerne direkte mulighed for at
kommentere på og engagere sig i DR’s programmer og dermed deltage i debatten om
DR’s programmer og i samfundsdebatten i bredere forstand.
Dok. nr. 18/00443-7