Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1848395_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
22. januar 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 4. januar 2018, efter ønske fra Mogens Jensen (S),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 56 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Kulturministeren bedes, jf. medieomtale på DR.dk/nyheder/kultur henholdsvis
den 20. februar, 25. april og 24. november 2017, indhente en redegørelse fra
Det Kongelige Teater vedr. aftalen mellem teatret og Copenhagen Phil om at
medvirke ved 2017-udgaven af Nøddeknækkeren. Heri bedes der redegjort
for:
baggrunden for aftalen med orkestret, når Det Kgl. Kapel selv havde mulighed
for at spille til forestillingerne
prisen for orkestrets medvirken, herunder om det er korrekt at der med aftalen
med Copenhagen Phil er betalt 4-5 gange så stort et beløb, som hvis
Det Kgl. Kapel selv havde løst opgaven.
Endelig bedes ministeren redegøre for, hvordan ministeriet har været inddraget
i sagen, og hvordan ministeren stiller sig til redegørelsen fra Det Kgl. Teater.
Svar:
Jeg har modtaget den ønskede redegørelse fra Det Kongelige Teater.
Om baggrunden for at indgå en aftale med Copenhagen Phil om at medvirke ved 2017-
udgaven af Nøddeknækkeren skriver teatret:
"Det
Kgl. Teater har en ambition om hele tiden at kunne præsentere et varieret repertoire,
der samtidig imødekommer publikums sæsonbetingede interesse, herunder at kunne
præsentere forestillinger i både Operaen og på Gl. Scene i november-december måned.
I forbindelse med en større besparelsesrunde foranlediget af 4-årsaftalen for perioden
2016-19 blev følgende strategi besluttet i teatrets direktion i efteråret 2015 for netop at
imødekomme ovenstående problemstilling:
Dok. nr. 18/00056-5
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om en redegørelse fra Det Kongelige Teater vedr. aftalen mellem teatret og Copenhagen Phil om at medvirke ved 2017-udgaven af Nøddeknækkeren, til kulturministeren
Side 2
Antallet af titler på de store scener skulle - trods den faldende bevilling - forøges, og den
hidtidige praksis med ganske få operaopførsler i december grundet ballettens samtidige
juleforestillinger skulle ændres for at imødekomme publikums efterspørgsel.
Løsningen på den sidste problemstilling blev at vende tilbage til den hidtidige model, der
var blevet praktiseret 7 gange i årene 2000-2010, hvor et eksternt orkester blev lejet ind
for derved at løse den simultane repertoireplanlægning i december. Denne beslutning var
samtidig en af anbefalingerne fra et 2-årigt analysearbejde af økonomien i Det Kgl. Ka-
pel, et analysearbejde, der havde påpeget årsagerne til et strukturelt underskud i størrel-
sesordenen 4-5 mio. de foregående år. På denne baggrund blev der således indgået en
aftale med CPH Phil (Sjællands Symfoniorkester), ganske som det var foregået ved tidli-
gere lejligheder.
Ved aftaletidspunktet i foråret 2016 var følgende præmis gældende: Det Kgl. Kapel ville
med den ekstra operatitel og koncertaktivitet være 100% udnyttet, og den eksisterende
overenskomst med kapellet gav ikke mulighed for at spille så komprimeret et antal tjene-
ster over november-december perioden. Aftalen med CPH Phil var derfor på dette tids-
punkt den økonomisk mest attraktive model for Det Kgl. Teater, ligesom en potentiel
overbelastning af Det Kgl. Kapels medlemmer, kunne undgås."
Og teatret tilføjer om efterspillet til indgåelsen af kontrakten frem mod julen 2017:
"Efterfølgende blev operaens planlægning af sæson 17/18 forsinket med den konsekvens,
at det desværre ikke lykkedes Det Kgl. Teater at indfri ambitionen om den ekstra operati-
tel i sæsonen. En ny forhandlingsrunde i foråret 2017 med Det Kgl. Kapel medførte tilli-
ge en midlertidig lokalaftale, der opskrev det mulige antal ugentlige tjenester, og dermed
gjorde en decemberplanlægningsløsning med kapellet mulig. Dette forhold har gjort, at
det for sæson 18/19 er lykkedes at planlægge forestillinger i både Operaen og på Gl. Sce-
ne med Det Kgl. Kapel."
Om prisen for Copenhagen Phils medvirken skriver Det Kongelige Teater:
"Med hensyn til selve aftalesummen har dette tidligere været genstand for en aktindsigt,
men idet CPH Phil har vurderet denne honorering som værende en forretningskritisk
oplysning, har beløbsstørrelsen været overstreget i den udleverede aftaletekst. Det er fort-
sat Det Kgl. Teaters holdning at dette bør respekteres. Det bør dog nævnes, at der hvad
angår honorering også på dette punkt er kongruens med den historiske praksis."
Det Kongelige Teaters afgørelse i den ovennævnte aktindsigtssag resulterede i en klage
til Kulturministeriet. Ministeriet har gennemgået sagen og har givet teatret medhold i
afgørelsen om at udelade oplysningerne om kontraktsum og beregningsforudsætninger-
ne med henvisning til offentlighedslovens § 30, nr. 2, fordi disse oplysninger vurderes at
være forretningskritiske for Copenhagen Phil. Af samme grund vil jeg ikke uddybe
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om en redegørelse fra Det Kongelige Teater vedr. aftalen mellem teatret og Copenhagen Phil om at medvirke ved 2017-udgaven af Nøddeknækkeren, til kulturministeren
Side 3
spørgsmålet om prisen for ydelsen yderligere. Jeg kan oplyse, at sagen er indklaget
overfor Folketingets Ombudsmand, som ikke har afsluttet sin behandling af sagen på
nuværende tidspunkt. Kulturministeriet har ikke været inddraget i forbindelse med
Det Kongelige Teaters beslutning om at indgå aftalen med Copenhagen Phil. Drifts-
mæssige og kunstneriske dispositioner træffes af teatrets direktion.
Jeg tager Det Kongelige Teaters redegørelse til efterretning og bemærker, at jeg finder
det positivt, at teatret har øje for at vise sine forestillinger på tidspunkter, hvor borger-
ne efterspørger dem.
Mette Bock