Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1849521_0001.png
Kulturministerens talepapir til samråd 15. november 2017 i
Folketingets Kulturudvalg om kultur- og sportsdelen af rådsmødet
(uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017 og
ophavsretspakke II
Ad kultur- og sportsdelen af
rådsmødet
Dagsordenen for det kommende rådsmøde har
for kultur- og sportsdelens vedkommende fem
punkter. Af disse er der to kulturpunkter og tre
punkter om idræt.
Alle punkter er til orientering.
Jeg henviser til samlenotatet og kan overordnet
nævne, at det estiske formandskab på
rådsmødet har fokus på udveksling af idéer og
erfaringer på kultur- og idrætsområdet.
Dagsordenen er med andre ord ikke tung.
[8. Rådskonklusioner om fremme af adgang til kultur gennem digitale midler
med fokus på publikumsudvikling]
I forhold til kulturdelen vil jeg med hensyn til
pkt. 8 om rådskonklusioner om fremme af
adgang til kultur gennem digitale midler nævne,
at vi også i Danmark har fokus på at fremme
borgernes adgang til kultur
digitalt såvel som
på andre måder.
Dok. nr. 17/02123-24
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
1849521_0002.png
Side 2
Det er vigtigt, at statslige og statsstøttede
kulturinstitutioner arbejder aktivt for at nå
andre og flere grupper, end de gør i dag
det
indgår i de rammeaftaler, som institutionerne
har med Kulturministeriet.
Digital teknologi giver muligheder for at nå nye
målgrupper og sammensætte kulturtilbud efter
forskellige publikumsprofiler. Samtidig må vi
ikke glemme de kulturbrugere, der ikke
benytter digitale midler. Eller de borgere som
ønsker at opleve kunsten og kulturen personligt
og direkte på et museum, et teater, et bibliotek
eller andre steder.
[9. Kulturens rolle i opbygning af sammenhængende samfund i Europa]
Der er videre under pkt. 9 lagt op til en
overordnet debat om kulturens rolle i
opbygningen af sammenhængende samfund i
Europa.
Baggrunden er de udfordringer for enhed og
fællesskab, som de europæiske samfund står
over for som følge af f.eks. migration og øget
mobilitet på tværs af landene.
I Europa er der stor kulturel mangfoldighed,
men samtidig har vi også noget til fælles
det
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
Side 3
gælder ikke mindst en fælles kulturarv og
historie, som knytter os sammen.
For mig er det i en tid med folkevandringer,
flygtningestrømme og kultursammenstød
vigtigere end nogensinde at skabe bevidsthed
om eget ståsted. Det giver en god ballast i
mødet og dialogen med andre.
Her spiller kulturen og kulturpolitikken en
central rolle.
I Danmark binder kulturen os sammen. Gennem
et aktivt foreningsliv, museer, teatre, film,
kulturarrangementer mv.
De muligheder, som kulturen giver for at skabe
identitet, bygge bro og fremme dialog kunne
bringes endnu mere i spil. F.eks. ved i højere
grad at målrette kulturpolitikken mod det, der
ryster os sammen og skaber bredt engagement
med inddragelse af civilsamfundet. Både inden
for et land og på tværs af grænserne.
Et konkret eksempel på en
grænseoverskridende indsats er
kultursamarbejdet mellem Sønderjylland og
Schleswig, hvor der i år er indgået en
kulturaftale. Med udgangspunkt i fælles
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
1849521_0004.png
Side 4
kulturprojekter har aftalen til formål at fremme
dialogen mellem forskellige kulturer og skabe
rum for kulturmøder og udveksling. Ud over
fælles nye kulturelle oplevelser er der med
aftalen skabt en grobund for at udvikle og
uddybe samarbejdet for en fælles fremtid.
[10. Udkast til konklusioner fra Rådet og fra regeringsrepræsentanter forsamlet
i Rådet, der omhandler træneres rolle i samfundet]
Med hensyn til sportsdelen vil jeg starte med
kort at nævne pkt. 10 om udkast til
konklusioner fra Rådet og fra
regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet, der
omhandler træneres rolle i samfundet.
Udkastet tager afsæt i, at trænere spiller en
vigtig rolle i samfundet, idet trænere som
positive rollemodeller, kan bibringe motivation
og selvtillid og påvirke idrætsudøvernes
værdier, adfærdsvaner og sociale færdigheder.
I regeringsgrundlaget sættes netop fokus på
vigtigheden af de frivilliges indsats og et stærkt
civilsamfund, og vi kan derfor bakke op
omkring udkastet.
[11. Resolution fra Rådet og fra regeringsrepræsentanterne forsamlet i Rådet
om videreudvikling af EU’s strukturerede dialog om sport]
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
1849521_0005.png
Side 5
I pkt. 11 lægges der med en resolution op til
videreudvikling af EU’s strukturerede dialog
om sport.
EU's strukturerede dialog om sport er en
regelmæssig dialog mellem EU og dets
medlemsstater, repræsentanterne for den
internationale, - navnlig den europæiske -
sportsbevægelse og andre relevante
interessenter på sportsområdet.
Dialogen har til formål at skabe gensidigt
samarbejde og vellykket fastlæggelse og
gennemførelse af sportspolitikker.
I Danmark har vi allerede en god dialog med
vores idrætsorganisationer og institutioner og
andre aktører på idrætsområdet. Og det er i
resolutionen navnlig værd at fremhæve fokus
på at sikre, at dialogen finder sted på alle
niveauer
herunder såvel på politisk som på
operationelt niveau.
[12. Sportens hovedudfordringer i det 21. århundrede og samarbejde mellem
Den Europæiske Union, regeringer og sportsbevægelsen]
Jeg kan endelig om pkt. 12 nævne, at
formandskabet har lavet et diskussionsoplæg
om sportens hovedudfordringer i det 21.
århundrede og samarbejde mellem Den
Europæiske Union, regeringer og
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
Side 6
sportsbevægelsen. Diskussionsoplægget
indeholder tre konkrete indsatsområder: God
forvaltningsskik, integritet og social inklusion.
Idrættens integritet og herunder særligt
bekæmpelsen af matchfixing og doping er en
meget vigtig sag for regeringen og med et klart
grænseoverskridende element. Hvis integriteten
undermineres, undermineres grundlaget for
idrætten.
Jeg har hæftet mig ved, at medlemmer af
Folketinget løbende har spurgt til fremdriften i
forhold til den europæiske matchfixing-
konvention.
Regeringen har skubbet på for at få fremdrift i
forhandlingerne i EU, så vi kan få ratificeret
konventionen. Men der er stadig et land, som er
imod ratifikation, og som lige nu gør, at EU
ikke kan ratificere.
Udfordringen er, at konventionen både
indeholder elementer, hvor EU har eksklusiv
kompetence, og elementer, der er omfattet af
national kompetence. Og regeringens
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
Side 7
loyalitetsforpligtelse i forhold til EU gør, at
Danmark i udgangspunktet ikke kan ratificere,
før EU også gør det.
Jeg synes, at situationen er uholdbar.
Jeg vil nu forsøge at få det land, der blokerer
for EU’s ratificering, i tale,
for at finde en
løsning sammen.
Og jeg vil forsøge at samle en række
likemindede lande om at lægge yderligere pres
på det pågældende land.
Og hvis sagen ikke rykker i løbet af de
kommende måneder, vil jeg undersøge
mulighederne for at bryde med principperne om
ikke at ratificere før EU.
Ad Ophavsretspakke II
Jeg skifter nu emne over til ophavsretten, hvor
forhandlingerne om Ophavsretspakke II går
rask fremad i EU. Det er en sag, hvor jeg på
fredag vil forelægge et forhandlingsoplæg for
Folketingets Europaudvalg.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
Side 8
Ophavsretspakken består af to forslag. Det ene
er et forslag til direktiv om ophavsret på det
digitale indre marked. Det andet er et forslag til
forordning om broadcasteres udsendelser på
internettet.
Begge forslag har til formål at tilpasse de
europæiske regler om ophavsret til den
teknologiske udvikling. Muligheder for at
digitalisere og bruge internettet til forbrug af
kultur er blevet en dagligdagsting, og det er
derfor vigtigt, at de reguleringsmæssige rammer
følger med tiden.
Det forhandlingsoplæg, som jeg vil præsentere
for jer, er i overensstemmelse med den
erklæring, som Kulturudvalget og
Europaudvalget offentliggjorde tidligere i år.
Der lægges fx op til, at regeringen vil lægge
afgørende vægt på at bevare vores
velfungerende aftalelicenssystem.
Regeringen støtter også forslagene om at sikre
rettighedshaverne en bedre
forhandlingsposition, når deres værker
anvendes på internettet.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
Side 9
Det gælder bl.a. de nye regler om beskyttelse af
fx dagblades udgivelser, hvor regeringen dog
finder det relevant at præcisere, at de nye regler
ikke gælder
”snippets” –
dvs. helt små
tekstbidder
i større omfang end i dag.
Snippets er en hel almindelig del af internettet,
og de bruges primært ifm. links. Under linket er
der så et kort tekstuddrag af fx den artikel, man
søger efter. Det er helt normal praksis og ikke
noget, vi bør begrænse.
En bedre forhandlingsposition for
rettighedshaverne gælder også forslaget om at
give rettighedshaverne bedre kontrol i forhold
til fx musik og film, som deles på de digitale
platforme. Der tænkes her på de tjenester, hvor
helt almindelige borgere kan uploade fx en
musikvideo, som så kan se af alle andre brugere
af tjenesten.
Jeg lægger op til, at vi støtter de nye regler.
Dvs. regeringen støtter, at sådanne tjenester
skal indføre foranstaltninger, der kan give
rettighedshaverne bedre kontrol over, hvad der
er tilgængeligt på tjenesterne. Regeringen
støtter endvidere, at det gøres klart, hvornår
sådanne tjenester skal betale penge til
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
Side 10
rettighedshaverne for brugen af det indhold, der
er på tjenesten. Når det er sagt, bør der samtidig
foretages visse tilpasninger for at værne om
ytringsfriheden og sikre, at online platforme
ikke bliver ramt urimeligt hårdt.
Endelig lægger regeringen op til, at man
stemmer imod forslaget om at indføre et
oprindelseslandsprincip for broadcastere,
medmindre der ikke længere er en realistisk
mulighed for at opnå et blokerende mindretal
imod forslaget, og oprindelseslandsprincippet
begrænses væsentligt.
Det er mit indtryk, at et oprindelseslandsprincip
kan skade rettighedshavernes muligheder for at
få et rimeligt vederlag, ligesom det kan skade
den måde, som film finansieres i dag.
Jeg mener, vi skal bakke op om dansk
filmproduktion, som gang på gang leverer film
af høj kvalitet. Derfor er den danske holdning
til oprindelseslandsprincippet udformet på en
sådan måde, at det giver Danmark størst mulig
indflydelse i forhold til at forslaget til at gå
væk.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
1849521_0011.png
Side 11
Alt i alt er der tale om et forhandlingsoplæg,
der har til formål at give rettighedshaverne en
hjælpende hånd i et dynamisk medielandskab,
hvor musik, film osv. bruges i stort omfang på
internettet, men som samtidig indeholder tiltag,
der har til formål at balancere
rettighedshavernes interesser over for dem, der
bruger deres materiale.
Regeringens forhandlingsoplæg i forhold til
ophavsretsdirektivet
går på den baggrund ud på,
at man fra dansk side:
generelt støtter
Kommissionens forslag, dog
således at der bør foretages en række ændringer
i forslaget, ligesom det er afgørende, at
muligheden for at anvende aftalelicenssystemet
på uddannelses- og undervisningsområdet
fastholdes;
arbejder for,
at de nye tiltag på
ophavsretsområdet generelt er balancerede,
tidssvarende, og at de er klare og forudsigelige
for rettighedshavere, brugere og forbrugere;
arbejder for,
at forslaget til artikel 3 om tekst-
og datamining udvides til at gælde andre
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
Side 12
aktører, som står for den offentlige forskning,
herunder kulturarvsinstitutioner, hospitaler mv.;
lægger afgørende vægt
på, at nye regler om
digital brug af værker mv. i undervisningen i
forslagets artikel 4 giver medlemsstaterne
mulighed for at begrænse en undtagelse for
undervisningsbrug i det omfang, der er
passende licenser tilgængelige på markedet, og
at denne løsning fortsat gør det muligt at
anvende aftalelicenssystemet;
arbejder for,
at det bliver yderligere afklaret,
hvad der forstås ved ”passende licenser”,
herunder at licenserne tager højde for
undervisnings- og uddannelsessektorens
skiftende behov og samtidig tilgodeser
rettighedshavernes interesser på betryggende
vis;
arbejder for,
at medlemsstaterne kan sidestille
undervisning, der sker på andre lokationer,
herunder i en virksomheds lokaler, med
undervisning i en uddannelsesinstitutions
lokaler, når undervisningen sker under kontrol
af en omfattet uddannelsesinstitution, og der
træffes passende foranstaltninger for at sikre, at
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
Side 13
kun undervisningspersonalet og deltagerne i
undervisningen har adgang til materialet;
støtter
forslaget i artikel 5 om at indføre
fælleseuropæiske regler om bevaring af
kulturarven, så længe reglerne ikke udvides til
at omfatte tilgængeliggørelse af kopierne for
almenheden;
arbejder for,
at den løsning, som foreslås i
forslagets artikel 7-9, giver
kulturarvsinstitutionerne en nem og
ubureaukratisk adgang til at anvende værker,
der ikke forhandles, og at en endelig ordning så
vidt muligt giver medlemsstaterne fleksibilitet i
forhold til implementeringen af forslaget;
støtter
forslagets artikel 10;
støtter
forslagets artikel 11 om indførsel af nye
rettigheder til udgivere af pressepublikationer;
lægger vægt på,
at forslagets artikel 11 ikke
gælder for små tekstbidder, der ikke efter
gældende ret nyder ophavsretslig beskyttelse, fx
ved at det gøres klart, at beskyttelsen ikke må
gå videre end den beskyttelse, som gælder for
journalister mv. i dag;
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
Side 14
arbejder for,
at beskyttelsestiden for de nye
rettigheder til udgivere af pressepublikationer i
forslagets artikel 11 begrænses;
støtter
forslagets artikel 12 om, at
medlemsstaterne kan fastsætte en mulighed for
kompensation til forlag;
støtter
formålet bag forslaget til artikel 13 om,
at rettighedshaverne skal have gode muligheder
for at få betaling, når deres værker anvendes på
internettet, herunder på
informationssamfundstjenester hvortil der
uploades værker af private brugere;
lægger vægt på,
at det bliver mere klart, hvilke
tjenester der bliver omfattet af forslaget til
artikel 13, og hvilke forpligtelser der pålægges
dem;
støtter
indførsel af foranstaltninger, såsom
indholdsgenkendelsesteknologier, der kan
understøtte effektiviteten af aftaler indgået med
rettighedshaverne eller i mangel af aftale
forhindre tilgængeligheden af ulovligt
materiale;
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
Side 15
arbejder for
at sikre, at forpligtelserne for de
omfattede informationssamfundstjenester bliver
proportionale, og at de tager højde for de
særlige forhold, der gælder for små- og
mellemstore virksomheder;
arbejder for
at begrænse mulighederne for
misbrug af de foranstaltninger, der omfattes af
artikel 13, bl.a. ved at tydeliggøre hensynet til
brugerne af informationssamfundstjenesterne;
arbejder for,
at det gøres klart, hvornår
informationssamfundstjenester, som medvirker
til deres brugeres tilrådighedsstillelse af
brugergenereret materiale på deres tjenester,
skal betale vederlag til rettighedshaverne;
lægger vægt på,
at e-handelsdirektivets regler,
herunder regler om ansvarsfrihed og forbud
med en generel overvågningsforpligtelse, ikke
ændres;
arbejder for,
at konsekvenserne af artikel 13
bliver evalueret efter en årrække;
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
Side 16
støtter
forslagets artikel 14 om transparens
samt, at medlemsstaterne har manøvrerum til at
justere forpligtelserne;
arbejder for,
at artikel 15 om aftaleregulering
kun sker i særlige tilfælde, og at en løsning
tager højde for de særlige risici, som forlag og
producenter løber, når de indgår kontrakter med
kunstnerne;
støtter forslaget
om indførelse af et
tvistbilæggelsesorgan, så længe forslaget ikke
kræver, at der oprettes nye organer, og at
forslaget ikke medfører væsentlige
statsfinansielle konsekvenser for Danmark;
arbejde for
at begrænse nye forslag, som ikke
er en del af Kommissionens oprindelige forslag,
medmindre de understøtter gældende dansk ret
eller vurderes kun at have uvæsentlige
konsekvenser for Danmark;
arbejder for
at begrænse de statsfinansielle
konsekvenser af forslagene; og
lægger vægt på,
at fristen for gennemførelse af
forslaget forlænges til mindst 24 måneder.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
1849521_0017.png
Side 17
Regeringens forhandlingsoplæg i forhold til
broadcasterforordningen
går ud på, at man fra
dansk side:
lægger
afgørende vægt
på, at der ikke indføres
et oprindelseslandsprincip, medmindre der ikke
længere er en realistisk mulighed for at opnå et
blokerende mindretal imod forslaget, og
Kommissionens forslag om indførelse af et
oprindelseslandsprincip begrænses væsentligt.
Selv hvis der ikke længere er en realistisk
mulighed for et blokerende mindretal imod
forslaget, og Kommissionens forslag om
indførelse af et oprindelseslandsprincip
begrænses væsentligt, vil man fra dansk side:
lægge vægt på,
at forslaget begrænses
yderligere.
Herudover indstilles det, at man fra dansk side:
støtter
forslagets regler om tvungen, kollektiv
forvaltning af ophavsret;
arbejder for,
at reglerne om tvungen, kollektiv
forvaltning af ophavsret udvides til at gælde
udsendelser over det åbne internet, der sker i et
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 21. november 2017, til kulturministeren
Side 18
kontrolleret miljø, fx til en nøje afgrænset og
identificeret brugerskare;
arbejder for
at begrænse nye forslag, som ikke
er en del af Kommissionens oprindelige forslag,
medmindre de understøtter gældende dansk ret
eller vurderes kun at have uvæsentlige
konsekvenser for Danmark; og
arbejder for,
at forslaget i sin helhed ændres fra
at være en forordning til et direktiv.