Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
24. oktober 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 28. september 2018, efter ønske fra Mogens Jensen
(S), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 358 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes indhente en kommentar fra TV 2 til mail af 21. september
2018 samt det medsendte materiale fra Kabelplus v/ Kennet Christensen omdelt
som KUU alm. del
–
bilag 249.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra TV 2/DANMARK A/S, som har
oplyst følgende:
”TV
2 er fuldt kommercielt finansieret via abonnements- og reklamesalg.
TV 2 har valgt en distributionsstrategi, hvor TV 2 selv varetager den overordnede
distribution samt distributionen via TV 2 PLAY, mens distribution direkte til
slutbrugerne i øvrigt sker via et velfungerende samarbejde med en række danske
distributører, der igennem distributionsaftaler med TV 2 erhverver
distributionsrettighederne til TV 2s tv-kanaler.
Som følge af denne distributionsstrategi forsynes ikke-kommercielle sammenslutninger
af slutbrugere i form af antenneforeninger og boligforeninger med TV 2s tv-kanaler via
distributører som YouSee, Stofa, Canal Digital, Viasat og Waoo. TV 2 har således ingen
direkte aftaler med antenneforeninger og boligforeninger om levering af tv-kanaler.
Da distributørerne alene skal varetage distribution direkte til slutbrugerne, indeholder
samtlige TV 2s distributionsaftaler både for så vidt angår TV 2 hovedkanalen og TV 2s
nichekanaler et forbud mod kommercielt videresalg af distributionsretten til TV 2s
kanaler (underlicens). Dette betyder, at distributørerne erhverver retten til at
distribuere TV 2s kanaler enten direkte til slutbrugerne eller via en sammenslutning af
Dok. nr. 18/03551-4