Kulturministeren
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
14. september 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 5. september 2018 stillet mig følgende spørgsmål,
nr. 330 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Distributørerne har i årtier sikret, at DR kom ud til danskerne og betalt herfor. Over 50
pct. af branchens milliardomsætning geninvesteres i nyt indhold til glæde for
danskerne og den kreative industri i Danmark. Det centrale i DR’s digitale strategi er,
at DR ønsker
at gå solo med DRTV. Ministeren bedes oplyse, hvilken betydning DR’s
solo strategi forventes at få for det private marked og dermed hele det danske kreative
økosystem.
Svar:
Der blev den 29. juni 2018 indgået en medieaftale mellem regeringen og Dansk
Folkeparti for 2019-2023.
Medieaftalen fastsætter bl.a. de overordnede politiske og økonomiske rammer for DR's
virksomhed i aftaleperioden. Det fremgår bl.a. af medieaftalen: "DR varetager opgaver,
som er en kulturbærende del af det danske samfund. Men der er behov for i højere grad
at målrette DR's virke til mere grundlæggende public service inden for rammerne af
public service-definitionen i radio- og fjernsynslovens § 10. DR skal derfor fokusere på
indhold, der ikke udbydes af kommercielle udbydere samt reducere antallet af flow-tv-
kanaler. DR skal omlægges fra den brede medievirksomhed, som DR er i dag, til et
markant fyrtårn inden for bl.a. nyheder, oplysning, kultur og læring. DR skal derfor
ikke sende alt til alle. DR må i indhold og distribution ikke konkurrere med private
aktører, hvor det ikke tjener et klart public service-formål.
DR's danske kvalitetsindhold skal skærpes inden for nyheder og aktualitet, kunst og
kultur, historieformidling, børn og unge, uddannelse og læring, den kristne kulturarv,
natur samt den regionale dækning. DR skal i den nuværende transformationsfase, hvor
Dok. nr. 18/03239-2