Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1924847_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
16. juli 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 5. juli 2018, efter ønske fra Mogens Jensen (S),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 314 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, om danskerne - som følge af Medieaftalen for perioden
2019-2023, hvor der er aftalt en liberalisering af reklamereglerne
vil opleve, at der
sendes flere reklamer pr. time om aftenen.
Svar:
Det fremgår af medieaftalen, at det kommende AVMS-direktiv vil indeholde mere
fleksible minimumsregler om reklamer, sponsorering, produktplacering mv., og at der
tages stilling til de fremtidige reklameregler, når AVMS-direktivet skal gennemføres i
dansk lovgivning. Aftalepartierne er dog enige om, at der fremover skal være større
frihed for tv-stationerne til at vælge, hvornår reklamer vises i løbet af dagen, og at der
fortsat skal være forbud mod reklameafbrydelser og produktplacering i danske
programmer. Implementeringen af reklamereglerne i AVMS-direktivet vil ske efter
aftale med partierne bag medieaftalen.
Det er på denne baggrund ikke muligt at besvare det stillede spørgsmål på nuværende
tidspunkt. I sidste ende vil besvarelsen af spørgemålet afhænge af, i hvilket omfang tv-
stationerne udnytter de nye muligheder for frit at kunne vælge, hvornår reklamerne
vises i løbet af dagen.
Mette Bock
Dok. nr. 18/02573-2