Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1924797_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
16. juli 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 2. juli 2018, efter ønske fra Søren Søndergaard (EL),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 297 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, om medieaftalens ønske om at øge antallet af reklamer på de
tidspunkter, hvor programmerne er mest set, bygger på en undersøgelse af
befolkningens ønske om flere reklamer, og i bekræftende fald oversende denne
undersøgelse.
Svar:
Formuleringerne i medieaftalen om liberalisering af reklamereglerne er baseret på den
igangværende revision af direktivet om ændring af direktivet om samordning af visse
love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle
medietjenester i betragtning af de ændrede markedsforhold (AVMS-direktivet). Der er
efter regeringens opfattelse
under hensyntagen til mediesektorens konkurrenceevne
behov for mere fleksibilitet med hensyn til, hvornår der kan vises reklamer (daglige
reklamesendetid). Regeringen kan derimod ud fra forbrugerbeskyttelseshensyn ikke
støtte forslaget i direktivet om hyppigere afbrydelser af film og nyheder
(reklameblokke). Det bemærkes afslutningsvist, at direktivet er et minimumsdirektiv.
Mette Bock
Dok. nr. 18/02503-37