Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tel
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
6. december 2017
Folketingets Kulturudvalg har d. 8. november 2017, efter ønske fra Morten Marinus
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 29 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes give en status på kulturarvsprojektet om digitalisering af
Danmarks Radios arkiver, herunder besvare følgende spørgsmål:
- Hvor stor en del af Danmarks Radios arkiver er p.t. digitaliseret, og hvad
mangler?
- Er der aktuelle planer for digitalisering af resten af arkiverne, og i givet fald
hvilke, hvad forventes det at ville koste, og hvad vil tidshorisonten være?
- Hvem skal varetage arkivforpligtelsen fremover, og hvordan stilles det
digitaliserede materiale til rådighed for borgerne?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra DR, der oplyser
følgende:
”Af
DRs public service-kontrakt for 2007-2010 fremgik det, at DR skal blandt andet af
kulturarvsmæssige hensyn bevare sine programarkiver. DR skal fremme
digitaliseringen af programarkiverne for bl.a. på denne måde at give borgerne adgang
til sine programarkiver, dog med de begrænsninger, der følger af lovgivningen mv.,
herunder ophavsretsloven. DR skal aktivt arbejde for i videst muligt omfang at kunne
gøre DRs programarkiver tilgængelige for befolkningen og forskermiljøerne.
Formuleringen er videreført i de efterfølgende public service-kontrakter.
I forbindelse med indgåelsen af medieaftalen for 2007-2010 modtog DR 75 mio. kr. af de
overskydende licensmidler til dette formål. Ved udgangen af 2016 har DR anvendt
denne bevilling med det resultat, at ca. 70 % af DRs samlede tv- og radioarkiv er
digitaliseret. Ved projektets begyndelse var det forventningen, at bevillingen ville
kunne finansiere digitalisering af i størrelsesorden en fjerdedel af arkivet.
Dok nr.
17/03748--2