Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1924783_0001.png
Notat
4. juni 2018
Besvarelse af spørgsmål om mediestøtte
landsdækkende dagblades
egenkapital, skærpelse af krav til bredden i emneområder, omfanget af
dispensation fra kravet om tre lønnede redaktionelle årsværk og
mediestøttelovens afgrænsning af landsdækkende nyhedsmedier
Landsdækkende dagblades egenkapital
Afgrænsning
Landsdækkende dagblade er i denne sammenhæng aviser, der modtager
redaktionel produktionsstøtte og udkommer mindst én gang om ugen med et ikke-
lokalt/regionalt fokus.
Oversigten nedenfor indeholder oplysninger om egenkapitalen og
egenkapitalandelen for 2017 for de virksomheder (ikke koncerner), der i dag står
som udgiver af de enkelte dagblade. Referencetal for 2016 samt overskudsgrader
fremgår som supplement af bilag 1.
Det bemærkes i forlængelse heraf:
1) At en virksomhed
fx JP/Politikens Hus A/S
både kan være hovedselskab og
koncernselskab i regnskabsmæssig sammenhæng. Derved har virksomheden
én egenkapital i koncernsammenhæng (hvori andre selskaber, herunder
udenlandske, også indgår) og en anden i regi af hovedselskabet (hvor
udelukkende selskabets egne aktiviteter indgår).
2) At flere dagbladstitler kan indgå i samme hovedselskab. Eksempelvis indgår
Politiken, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet blandt andre i JP/Politikens Hus
A/S hovedselskab, som desuden også indeholder en lang række forlag mv. Det
betyder, at en selvstændig egenkapital for den enkelte dagbladstitel eller titler
ikke eksisterer.
Arbejderen
som udgives af Forlaget Arbejderen
indgår ikke, da der er tale om
en forening, som derfor ikke offentliggør regnskab. Ligeledes indgår BTMX P/S
som udgiver Metroxpress
heller ikke, da selskabet endnu ikke har aflagt første
regnskab (efter det blev etableret primo 2017).
Landsdækkende nyhedsmediers egenkapital
Nedenstående opgørelse indeholder egenkapitalen for de virksomheder, som
udgiver landsdækkende trykte dagblade i Danmark. I supplement til
egenkapitalen indgår desuden virksomhedernes egenkapitalandel (eller
soliditetsgraden). Egenkapitalandelen angiver egenkapitalen som andel af
virksomhedens samlede balance (aktiver) og er relevant, når forskellige
virksomheders egenkapital sammenlignes.
Dok. nr. 18/01249-50
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om, hvad der konkret menes med, at der kun kan ydes mediestøtte til nyhedsmedier, der har en almen interesse for den danske befolkning, til kulturministeren
1924783_0002.png
Side 2
Bemærk at flere af virksomhederne dels udgiver flere dagblade, ligesom flere af
virksomhederne på koncernniveau via associerede og tilknyttede selskaber også
udgiver andre medier, herunder også støtteberettigede nyhedsmedier.
Udgiver
Medie/medier
Egenkapital Egenkapital-
(mio. kr.)
andel
32
103
587
95
2.077
27
2
22
42%
61%
44%
41%
73%
63%
4%
27%
A/S Information
Aktieselskabet
Kristeligt Dagblad
Berlingske Media A/S*
Dagbladet Børsen A/S
JP/Politikens Hus A/S
Mediehuset Ingeniøren
A/S*
Nordiske Medier A/S
Weekendavisen A/S*
Information
Kristeligt Dagblad
Berlingske og BT
Børsen
Jyllands-Posten, Politiken,
Ekstra-Bladet og Finans
Ingeniøren
Licitationen
Weekendavisen
* Indgår med 2016-tal, da virksomhederne endnu ikke har aflagt 2017-regnskab.
Bemærkninger om egenkapitalen som økonomisk indikator
Egenkapitalen viser kun i forholdsvist lav grad, hvor god en virksomhed er til at
generere overskud. Således har fx Dagbladet Børsen A/S og Weekendavisen A/S
forholdsvist lave egenkapitalandele, men
i forhold til branchen
meget høje
overskudsgrader (et udbredt finansielt nøgletal, der viser hvor god virksomheden
er til at tjene penge på driften).
Derudover kan en virksomheds egenkapitalniveau i høj grad være påvirket af flere
forhold
herunder bl.a. virksomhedens koncernforhold, dens udbyttehistorik samt
dens værdiansættelser af aktiver. Af samme årsag kan sammenligninger ud fra
egenkapitalen alene være problematiske, ligesom en virksomheds egenkapital og
egenkapitalandel kan svinge meget fra år til år.
Endvidere gælder, at egenkapitalen
i modsætning til bl.a. likvide midler
ikke i
udgangspunktet er en værdi, der kan genfindes ude i virksomheden.
Skærpelse af krav til bredden i emneområder
Gældende ret
Ifølge mediestøttelovens § 3, stk. 2, nr. 6 er det en betingelse for at opnå tilskud, at
nyhedsmediet har et indhold, hvor mindst halvdelen er redaktionelt stof i form af
artikler m.v. inden for et bredt emneområde og med behandling af aktuelt
nyhedsstof. Det anføres bl.a. i lovbemærkningerne, at et nyhedsmedies
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om, hvad der konkret menes med, at der kun kan ydes mediestøtte til nyhedsmedier, der har en almen interesse for den danske befolkning, til kulturministeren
1924783_0003.png
Side 3
emneområde betragtes som bredt, hvis der behandles flere emner, f.eks. indenrigs-,
udenrigs-, kultur- og lokalstof, eller hvis ét emne behandles generelt og belyses fra
flere og brede synsvinkler (landbrugsstof, der f.eks. behandles ud fra politiske,
samfundsrelaterede, miljømæssige, sundhedsmæssige og kulturelle synsvinkler).
Betingelsen har nær sammenhæng med lovens § 3, stk. 2, nr. 3, hvorefter det er en
betingelse for at opnå tilskud, at mediet henvender sig til en bred kreds af brugere
og bl.a. ikke alene er rettet mod bestemte erhvervs- og faggrupper. Hensigten med
bestemmelsen er at sikre, at nyhedsmediet er af almen interesse og ikke alene er af
interesse for en nærmere bestemt gruppe i samfundet.
Af lovbemærkningerne fremgår dog også et ønsket om et mangfoldigt mediemarked
med mange små udbydere, herunder internetbaserede nyhedsmedier og
nichemedier, og at grænsen på tre redaktionelle årsværk for at komme i
betragtning til produktionsstøtte bl.a. er valgt med henblik herpå.
De foreslåede skærpelser
Det foreslås at ændre bestemmelsen om emneområder, så det ikke længere er
tilstrækkeligt for at opnå støtte, at et medies redaktionelle stof er inden for et
bredt emneområde, men at det redaktionelle stof skal være inden for en
flerhed af
emneområder med en vis ligelighed i behandlingen.
Forslaget betyder, at det ikke længere er tilstrækkeligt at behandle ét emne,
uanset om dette behandles generelt og belyses fra flere og brede synsvinkler.
Det foreslås at ændre bestemmelsen om brugere, så det ikke kun er medier, der
alene
henvender sig til de nævnte grupper, der er afskåret fra mediestøtte.
Fremadrettet vil medier, der
overvejende
henvender sig til bestemte erhvervs- og
faggrupper, medlemmer af arbejdsgiver-, arbejdstager- eller branche-
organisationer, politiske partier eller ansatte i offentlige institutioner m.v., ikke
kunne opnå støtte efter mediestøtteloven.
Forslaget indebærer, at der ikke vil kunne ydes mediestøtte til medier, der
henvender sig til professionelle, fx marketingprofessionelle, til en branche, fx
autobranchen eller bogbranchen, eller som omhandler interne forhold i en branche,
og som derved ikke appellerer til en almen, bred kreds af læsere.
Dispensation fra kravet om tre lønnede redaktionelle årsværk
Gældende ret
redaktionel produktionsstøtte
Det er en betingelse for at opnå redaktionel produktionsstøtte, at nyhedsmediet på
redaktionen har redaktionelle medarbejdere, som sammen med den
ansvarshavende redaktør udgør minimum tre årsværk, jf. mediestøtteloven.
Det fremgår af lovbemærkningerne, at bestemmelsen er begrundet i en antagelse
om, at der hermed skabes mulighed for et redaktionelt og fagligt fællesskab, der
kan medvirke til at sikre opfyldelse af formålet med mediestøtten. Med
redaktionelle medarbejdere menes ansatte med kreativ redaktionel slutproduktion
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om, hvad der konkret menes med, at der kun kan ydes mediestøtte til nyhedsmedier, der har en almen interesse for den danske befolkning, til kulturministeren
1924783_0004.png
Side 4
som hovedopgave. Det kan f.eks. være skrivende eller redigerende journalister,
lokalredaktører, billedjournalister, pressefotografer, bladtegnere, researchere m.v.
som arbejder med et medies redaktionelle stof.
Der er lagt vægt på, at redaktionen skal have en ansvarshavende redaktør, idet der
i det redaktionelle fællesskab bør være én, som har ansvaret for nyhedsmediets
indhold. Herudover skal redaktionen bestå af et vist antal redaktionelle
medarbejdere, hvis samlede timetal inklusiv den ansvarshavende redaktørs
timeantal skal udgøre mindst tre årsværk. I opgørelsen af antal årsværk indgår
lønnede og indholdsproducerende medarbejdere, herunder lønnede praktikanter,
samt redaktionelle ledere med kreativ redaktionel slutproduktion til det
pågældende nyhedsmedie som hovedopgave. Der er intet til hinder for, at
årsværkene deles mellem flere medarbejdere, hvis blot medarbejdernes samlede
timetal svarer til tre fuldtidsstillinger. Heller ikke den ansvarshavende redaktør
skal nødvendigvis være ansat på fuld tid, idet såvel redaktør som medarbejdere
kan være deltidsansatte. Freelancemedarbejdere tæller ikke med i de tre årsværk.
Det fremgår endvidere af lovbemærkningerne, at der i særlige tilfælde kan
dispenseres fra kravet om, at det alene er antallet af lønnede redaktionelle
medarbejdere, der medregnes til opfyldelsen af kravet.
Et nyhedsmedie, der får dispensation, kan således under visse betingelser, og når
særlige hensyn taler for det, medregne ulønnet arbejdskraft i opgørelsen af antallet
af redaktionelle årsværk. Der er således ikke tale om en generel mulighed for at
medregne ulønnet arbejdskraft, men om en dispensationsmulighed. Det vil bl.a.
betyde, at medier som primært drives af frivillige på nonprofit basis, vil kunne få
del i hovedordningen.
Det fremgår endvidere af lovbemærkningerne, at ansøgeren for at få dispensation
skal redegøre for, at nyhedsmediet medvirker til at opfylde formålet med loven,
samt at den ulønnede arbejdskraft indgår som en fast del af de redaktionelle
ressourcer tilknyttet nyhedsmediet. Det betyder, at en ulønnet medarbejder skal
påtage sig redaktionelt arbejde svarende til mindst en tredjedel årsværk for at
tælle med. Der vil i den forbindelse blive lagt vægt på, om den ulønnede
medarbejder har jævnlig kontakt med redaktionen og producerer en vis mængde
redaktionelt materiale årligt samt i det hele indgår i det redaktionelle faglige
fællesskab. Der er ikke andre dispensationsmuligheder, og et nyhedsmedie, der
opnår dispensation til at medregne ulønnede medarbejdere for at opfylde kravet
om mindst tre redaktionelle årsværk, vil således fortsat skulle opfylde de øvrige
krav for tilskud.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om, hvad der konkret menes med, at der kun kan ydes mediestøtte til nyhedsmedier, der har en almen interesse for den danske befolkning, til kulturministeren
1924783_0005.png
Side 5
Dispensation redaktionel produktionsstøtte 2014-2018
2014
Titel
Den Korte Avis
Kanal
Frederikshavn
Kjerteminde Avis
Modkraft
2015
Titel
Den Korte Avis
Filmmagasinet
Ekko
Kjerteminde Avis
Modkraft
2016
Titel
Den Korte Avis
Filmmagasinet
Ekko
Kjerteminde Avis
Modkraft
Globalnyt
2017
Titel
Filmmagasinet
Ekko
Kjerteminde Avis
Modkraft
Globalnyt
2018
Titel
Filmmagasinet
Ekko
Kjerteminde Avis
Globalnyt
Udgiver
Den Korte Avis I/S
KANAL FREDERIKSHAVN ApS
KJ.A. HOLDING APS
Foreningen Det Ny Monsun
Tilskudsbeløb
91.330,28
66.623,52
166.359,07
306.180,23
Udgiver
Den Korte Avis I/S
FONDEN FILMMAGASINET
EKKO
KJ.A. HOLDING APS
Foreningen Det Ny Monsun
Tilskudsbeløb
85.971,32
264.378,38
149.144,41
302.241,40
Udgiver
Den Korte Avis I/S
FONDEN FILMMAGASINET
EKKO
KJ.A. HOLDING APS
Foreningen Det Ny Monsun
Globalnyt
Tilskudsbeløb
150.218,53
238.832,90
155.159,76
289.196,93
147.157,41
Udgiver
FONDEN FILMMAGASINET
EKKO
KJ.A. HOLDING APS
Foreningen Det Ny Monsun
Globalnyt
Tilskudsbeløb
235.712,36
169.152,77
19.164,19
188.667,13
Udgiver
FONDEN FILMMAGASINET
EKKO
KJ.A. HOLDING APS
Globalnyt
Tilskudsbeløb -
foreløbigt
253.403,88
130.690,55
214.186,82
Gældende ret
projekttilskud til etablering og udvikling
Det er en betingelse for tilskud til etablering af et nyt selvstændigt nyhedsmedie,
at nyhedsmediet senest 6 måneder efter tilsagn om tilskud har en ansvarshavende
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om, hvad der konkret menes med, at der kun kan ydes mediestøtte til nyhedsmedier, der har en almen interesse for den danske befolkning, til kulturministeren
1924783_0006.png
Side 6
redaktør, hvis ansættelse sammen med redaktionelle medarbejdere udgør mindst
ét lønnet årsværk.
Det er en betingelse for tilskud til udvikling af et eksisterende selvstændigt
nyhedsmedie, at mediet i hele projektperioden har en redaktion bestående af en
ansvarshavende redaktør, hvis ansættelse sammen med de redaktionelle
medarbejdere udgør mindst ét lønnet årsværk.
Der findes ingen dispensationsmulighed fsva. projekttilskud.
Afgrænsning af landsdækkende nyhedsmedier i mediestøtteloven
Gældende ret
Det følger af lov om mediestøtte, at der ydes supplerende tilskud til trykte
landsdækkende nyhedsmedier, der udkommer minimum 4 dage om ugen og har et
samlet oplag på under 40.000 eksemplarer pr. udgivelse. Mediet skal opfylde
skærpede krav til andelen af redaktionelt stof og selvstændigt journalistisk
bearbejdet indhold
1
.
Ved landsdækkende forstås, at nyhedsmediet i mindst 6 af 11 bladkredse, jf.
Danske Mediers Oplagskontrols
2
inddeling af landet i geografiske områder, har en
dækningsgrad
dvs. oplag i forhold til antal husstande
på mindst 0,1 pct.
Justering af afgrænsningen
Der er siden vedtagelsen af mediestøtteloven sket flere ændringer, der har
betydning for den afgræsning, der følger af den gældende lov.
For det første overgik oplagskontrollen fra Dansk Oplagskontrol til Danske Medier
pr. 1. januar 2015. I efteråret 2016 ændrede PostNord kredsopdelingen af landet og
reducerede antallet af bladkredse fra 11 til 8. Pr. 1. januar 2018 ophørte PostNord
med at foretage en opgørelse af antal husstande i de enkelte bladkredse. Danske
Mediers Oplagskontrols grundlag for opgørelsen af oplag i forhold til antal
husstande i bladkredse er dermed bortfaldet.
Det bemærkes afslutningsvist, at alene to af de nyhedsmedier, der modtager
redaktionel produktionsstøtte i dag er tilmeldt Danske Mediers Oplagskontrol
Information og Kristeligt Dagblad.
Det er en betingelse for at opnå supplerende tilskud, at nyhedsmediet opfylder betingelserne i lovens § 3, stk. 2, nr. 1-
5, 7 og 9, og at mindst 75 procent af mediets indhold udgøres af redaktionelt stof i form af artikler m.v. inden for et
bredt emneområde og med behandling af aktuelt nyhedsstof. Endvidere skal minimum en tredjedel af mediets samlede
indhold være selvstændigt journalistisk bearbejdet mhp. offentliggørelse i det pågældende nyhedsmedie.
2
I mediestøttelovens forarbejder anvendes betegnelsen "Dansk Oplagskontrol". I bekendtgørelse nr. 480 af 17/05/2017
om mediestøtte er betegnelsen opdateret til "Danske Mediers Oplagskontrol".
1
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 288: Spm. om, hvad der konkret menes med, at der kun kan ydes mediestøtte til nyhedsmedier, der har en almen interesse for den danske befolkning, til kulturministeren
1924783_0007.png
Side 7
Bilag 1
Virksomhed
Medie/medier
Egenkapital (mio. Egenkapitalandel Overskudsgrad
kr.)
2016
A/S Information
Aktieselskabet
Kristeligt Dagblad
Berlingske Media
A/S
Dagbladet Børsen
A/S
JP/Politikens Hus
A/S
Mediehuset
Ingeniøren A/S
Nordiske Medier
A/S
Information
Kristeligt Dagblad
Berlingske og BT
Børsen
Jyllands-Posten, Politiken,
Ekstra-Bladet, Finans
Ingeniøren
Licitationen
32
88
587
102
1.884
27
20
22
2017
32
103
i.o.
95
2.077
i.o.
2
i.o.
2016
44%
59%
44%
41%
71%
63%
23%
27%
2017
42%
61%
i.m.
41%
73%
i.m.
4%
i.m.
2016
0%
8%
0%
17%
5%
i.m.
i.m.
15%
2017
-2%
11%
i.m.
18%
11%
i.m.
i.m.
i.m.
Weekendavisen A/S Weekendavisen