Notat
2. maj 2018
Notat om betydningen af delvis reklamefinansiering af Radio24syv og de
nye radio- og tv-kanaler for reklamemarkedet
Det fremgår af regeringens medieudspil, at når den gældende tilladelse til
Radio24syv på FM4 udløber ved udgangen af oktober 2019, genudbydes FM4 bl.a.
med en reduktion på 33 pct. i kombination med adgang til reklameindtægter.
Endvidere igangsættes udbud af en ny tv-kanal og en ny radiokanal, der begge
udbydes med offentligt tilskud i kombination med adgang til reklameindtægter.
Betydningen for reklamemarkedet af den forudsatte delvise reklamefinansiering af
FM4 og de nye radio- og tv-kanaler vil afhænge af en række forskellige faktorer.
Kanalernes nærmere programkrav, kanalprofiler og overordnede målgrupper vil
have afgørende betydning for, hvor attraktive de er for kommercielle annoncører i
markedet, og i hvor høj grad de vil være i konkurrence med eksisterende aktører på
radio- og tv-markedet. En række af disse faktorer vil konkret afhænge af de
igangværende medieforhandlinger, den konkrete udmøntning i
udbudsbekendtgørelserne og de modtagne tilbud.
Betydningen af den forudsatte delvise reklamefinansiering vil til dels også
afhænge af, om nye eller eksisterende markedsaktører vinder de pågældende
udbud. Konsekvensen for radiomarkedet skønnes eksempelvis at være afhængig af,
om udbuddet af FM4 vindes af en ny aktør eller en kendt aktør, som eksempelvis
Radio24syv, der driver radio på FM4 i dag. Indtræden af en stærk aktør med et
kendt brand og delvis public service-finansiering på det kommercielle radiomarked
må forventes at have negative konsekvenser for de nuværende kommercielle
radiokanalers indtægtsmuligheder og fortsatte mulighed for at sikre sig
annonceandele.
Radio24syv har en lytterandel (share) på 3,1 pct. i 2017.
DR’s andel af
radiolytningen udgjorde 72 pct., mens de kommercielle kanaler stod for en
lytterandel på omkring 25 pct. Radio24syv har imidlertid ikke konkret undersøgt
potentialet i radioreklamemarkedet, herunder i hvilket omfang lytterandelen kan
omsættes til indtjening via udsendelse af reklame, da det i dag ikke er tilladt at
finansiere radioen igennem reklameindtægter i henhold til den nuværende
sendetilladelse. Dog er det Radio24syvs vurdering, at det ikke vil være muligt at
fuldfinansiere en radiokanal som Radio24syv med reklameindtægter.
En ny radio- og tv-kanal må forventes at konkurrere med eksisterende kanaler og
medietilbud om lytternes og seernes tid. Af regeringens medieudspil fremgår dog,
at der på tv-området
lægges op til, at antallet af DR’s flow-kanaler
reduceres fra
seks til fire, hvilket er en reduktion i forhold til det nuværende tv-udbud.
Dok. nr. 18/01252-102