Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1924739_0001.png
Notat
31. maj 2018
Samarbejde mellem DR og andre aktører om fælles universer for børn og
unge
Regeringen har i udkast til forligstekst af 7. maj 2018 foreslået følgende:
DR skal samarbejde med øvrige medieudbydere om at distribuere indhold til
børn og unge i fælles universer, herunder evt. på fælles apps eller lignende
for børn og unge. På disse universer skal der være børne- og
ungdomsindhold, der støttes via en større og bredere Public service-pulje,
sammen med DR-indhold.
Forudsætninger for samarbejde om fælles universer
Et kommende samarbejde mellem DR og andre medieaktører om fælles universer
for børn og unge vil være baseret på følgende forudsætninger:
Finansiering af fælles platform
Der forudsættes ikke opbygget nye teknologiske fælles platforme. Det er derimod
hensigten, at DR som led i et samarbejde skal stille produktioner, der er støttet af
Public Service-Puljen,
til rådighed i DR’s eksisterende
universer, herunder apps.
Det vil på børneområdet betyde, at DR vil kunne stille indholdet til rådighed på DR
Ramasjang-app’en,
DR Ultra-app’en, de afgrænsede børneområder i DRTV-app’en
samt de tilhørende websites, hvor indholdet vil optræde på lige fod med alt andet
indhold. Det forudsættes, at forpligtelsen om distribution i fælles universer ikke
betyder merudgifter for DR i forhold til de nuværende udgifter til apps mv., og at
evt. udgifter til distribution af den pulje-støttede produktion afholdes inden for
støtteprojektets rammer.
En forudsætning er desuden, at den aktør, der har ansvaret for en given
produktion, også har ansvaret for at cleare rettighederne til, at den støttede
produktion kan gøres tilgængelig på DR’s apps.
Medieretligt ansvar for indholdet på en fælles platform
Selvom det kommer til at fremgå, at indholdet er støttet af midler fra Public
Service-Puljen, vil brugerne opleve indholdet som en del af det øvrige indhold i
DR’s univers.
DR bærer det medieretlige ansvar for
alt det indhold, der publiceres på DR’s
platforme.
Medieansvaret kan ikke ”gradbøjes”, så enkelte indholdselementer,
områder, sektioner, programmer eller lignende undtages. Det betyder, at DR ved
publicering af puljestøttet indhold på DR’s platforme vil være
medieretlig ansvarlig
for dette indhold på samme måde som alt andet indhold, som DR publicerer
(egenproduceret, eksternt produceret, indkøbt mv.). DR vil således bære ansvaret
Dok. nr. 18/01252-202
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om, hvad der menes med formuleringen i medieaftalen om, at DR skal styrke sit børneunivers i samarbejde med øvrige medieudbydere, så børne- og ungdomsindhold, der støttes via en større og bredere Public Service-Pulje, kan distribueres på DR’s platforme, til kulturministeren
1924739_0002.png
Side 2
for at sikre, at indhold på DR’s platforme overholder retningslinjerne for
programetik, beskyttelse af børn mm, uanset om indholdet er puljestøttet eller er
indhold, som DR selv har produceret, bestilt eller indkøbt.
Redigeringsret
DR har i dag redigeringsretten til alt indhold, som DR publicerer
1
. I den mest enkle
form består retten i, hvorvidt DR vil publicere indholdet eller ej. Hvis DR skal stille
sine platforme til rådighed for puljestøttet indhold, er det en forudsætning, at DR
har mulighed for at sige ja eller nej til at publicere et givent indhold, idet DR i
modsat fald i praksis ikke vil kunne bære det medieretlige ansvar.
Samlet set er forudsætningerne for brug af DR’s platforme som fælles
distributionsplatforme således, at DR har ret til at sige nej til eksternt indhold,
hvis det ikke lever op til DR’s etiske retningslinjer,
at hensynet til beskyttelsen af
børn bibeholdes og endelig, at forholdene omkring rettigheder til produktionerne er
på plads.
1
Direktivet om audiovisuelle medietjenester
(”AVMS-direktivet”) fastsætter i dag minimumsregler for
audiovisuelle medietjenester
dvs. traditionelt tv eller streaming-tjenester
som en medietjeneudbyder
har det redaktionelle ansvar for, og hvis hovedformål er at udbyde informerende, underholdende eller
oplysende programme til offentligheden. ”Redaktionelt ansvar”
er i den forbindelse defineret som:
udøvelse af effektiv kontrol over både udvælgelsen af programmer og deres tilrettelæggelse, enten i en
kronologisk programflade, såfremt der er tale om fjernsynsudsendelser, eller i et katalog, såfremt der er
tale om on-demand
audiovisuelle medietjenester […]”. Det kommende revidererede AVMS-direktiv
vil
udover tv og streaming-tjenester blive udvidet til også at omfatte såkaldte videodelingsplatforme såsom
YouTube og sociale medier såsom Facebook. Udbydere af videodelingsplatforme har typisk ikke det
redaktionelle ansvar for det indhold, der ligger på platformen, men har derimod kontrol over
organiseringen af indholdet, herunder via brug af algoritmer mv. Sådanne udbydere pålægges derfor i
det kommende direktiv bl.a. at etablere brugerværktøjer til at anmelde og mærke skadeligt indhold
samt systemer til alders- og forældrekontrol.