Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1825265_0001.png
29. november 2017
J.nr. 2017 - 7506
Til Folketinget
Kulturudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 27 af 6. november 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om, hvor stor værdien af nulmomsen for dagblade og dagbladslignende publikationer er, til skatteministeren
1825265_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvor stor værdien af nulmomsen for dagblade og dagbladslig-
nende publikationer er. Der ønskes et bruttotal, der ikke tager højde for lønsumsafgiften
på 3,54 pct., som disse publikationer betaler. Ministeren bedes desuden oplyse, om der i
beregningen af værdien af nulmoms er taget højde for, at især erhvervsrettede dagblade
har mange modtagere i virksomheder, som kan fratrække momsen. Endeligt bedes mini-
steren oplyse, hvor stor merindtægten for staten i form af moms bliver, hvis nulmomsen
for dagblade afskaffes, og den redaktionelle produktionsstøtte til trykte og skrevne inter-
netbaserede nyhedsmedier øges med et beløb svarende til værdien af nulmomsen for
dagblade og dagbladslignende publikationer.
Svar
Trykte aviser, som normalt udkommer med mindst ét nummer månedligt, er i Danmark
nulmomset. Det indebærer, at der ikke pålægges moms på salget af trykte aviser, og at der
gives fradrag for moms på indkøb knyttet til produktion af trykte aviser. Trykte aviser er
endvidere pålagt en lønsumsafgift på 3,54 pct. af værdien af avissalget. Salg af magasiner
og tidsskrifter pålægges derimod almindelig 25 pct. moms.
Det skønnes, at en afskaffelse af nulmomsen og lønsumsafgiften på trykte aviser medfø-
rer et umiddelbart merprovenu på 400 mio. kr. (2018-niveau) i 2018. Heraf udgør afskaf-
felsen af nulmomsen et merprovenu på ca. 500 mio. kr. og afskaffelsen af lønsumsafgif-
ten udgør et mindreprovenu på ca. 100 mio. kr.
Opgørelsen af provenuvirkningen ved en afskaffelse af nulmomsen og lønsumsafgiften
på trykte aviser er baseret på samme data og antagelser, som er anvendt i besvarelsen af
FIU alm. del spørgsmål nr. 350 af 19. maj 2017. Forskellen i provenuvirkningen skyldes
alene opregning fra 2017-niveau til 2018-niveau. Der er i beregningen taget højde for
afsætning til momsregistrerede virksomheder, som vil kunne fradrage momsen ved af-
skaffelse af nulmomsen på trykte aviser.
Det bemærkes, at man ikke kan gennemføre en afskaffelse af nulmomsen for trykte aviser
uden en samtidig afskaffelse af lønsumsafgiften for trykte aviser, da kun momsfritagne
aktiviteter er omfattet af lønsumsafgift. Det vil således medføre et umiddelbart mindre-
provenu på ca. 100 mio. kr. i 2018 at afskaffe nulmomsen og lønsumsafgiften kombineret
med en forøgelse af den redaktionelle produktionsstøtte til trykte og skrevne internetba-
serede nyhedsmedier med et beløb svarende til værdien af nulmomsen. Efter tilbageløb
og adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 75 mio. kr.
Det er i opgørelsen af mindreprovenuet forudsat, at nulmomsen for trykte aviser og den
redaktionelle produktionsstøtte til trykte og skrevne internetbaserede nyhedsmedier har
samme tilbageløb og adfærdsvirkning.
Side 2 af 2