Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1912106_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
18. juni 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 8. juni 2018, efter ønske fra Morten Marinus (DF),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 228 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Anders Blauenfeldt, digital direktør, TV 2 DANMARK har skrevet på Altinget "I
debatten om det danske medielandskab, public service og de store internationale
teknologiaktørers indvirkning på det hjemlige mediemarked møder man samtidig
jævnligt det synspunkt, at de traditionelle medier har tabt så meget terræn, især i
forhold til de unge, at man bør tilstræbe at udkomme med indholdet "der, hvor
danskerne er", underforstået på Facebook, Youtube, Netflix med flere ... I realiteten gør
man ikke danskerne - eller vores alles fremtidige adgang til dansk kvalitetsindhold -
nogen tjeneste ved systematisk at lægge større mængder dansk indhold hos Facebook,
YouTube eller andre store internationale platforme. Tværtimod styrker man derved
internationale platforme, der trækker reklamekroner og abonnementsomsætning ud af
det danske marked, som kunne have finansieret produktion af nyt dansk indhold."
Ministeren bedes kommentere synspunkterne.
Svar:
Jeg tillader mig at henvise til mine svar af 2. marts 2018 på spørgsmål nr. 73 (Alm. del)
og nr. 75 (Alm. del) stillet af Kulturudvalget den 1. februar 2018.
Mette Bock
Dok. nr. 18/02074-29