Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1918694_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
28. juni 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 8. juni 2018, efter ønske fra Morten Marinus (DF),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 225 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare endeligt.
Spørgsmål:
Ministeren bedes oplyse, hvordan DR’s satsning på streaming tilgodeser alle målgrupper,
herunder også de ældre målgrupper?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra DR. DR oplyser følgende:
”Danskernes tv-vaner
er under hurtig forandring i disse år, hvor tv-indhold i stadig
stigende grad streames fra digitale platforme. Det er i særlig grad de yngre brugere, der
streamer tv-indhold og fravælger traditionelt broadcasting, men streaming benyttes
allerede i dag bredt i hele befolkningen. I dag streamer ca. 55% af danskerne over 12 år
film, tv-programmer eller videoindhold hver uge. For danskerne over 50 år gælder det
for ca. 23%.
DR er imidlertid fuldt bevidst om, at traditionelt tv fortsat spiller en stor rolle for
befolkningen, og særligt i de ældre målgrupper. For at sikre, at DR fortsat har public
service-tilbud til alle og afspejler danskernes mediebrug, vil DR også fremover have et
stærkt tv-tilbud på både traditionelt flow-tv og på streamingtjenesten DRTV.
Selvom DRTV i særlig grad i dag anvendes af den yngre del af befolkningen, er DR
meget bevidst om, at DRTV skal tilgodese alle målgrupper, og DR vil derfor også
udnytte de særlige muligheder, DRTV giver for at levere et streamingtilbud, der er
relevant for alle dele af befolkningen. DRTV er derfor
og vil fortsat være
karakteriseret ved en variation i indholdssammensætningen, så brugerne introduceres
for et bredt udvalg af
DR’s public service-indhold
inden for en bred palet af genrer og
temaer og med et stærkt fokus på aktualitetsstof, kultur, dokumentar samt
dansk/nordisk drama.
Dok. nr. 18/02074-38
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om hvordan DR satsning på streaming tilgodeser alle målgrupper, herunder også de ældre målgrupper, til kulturministeren
Side 2
På DRTV kan brugerne både selv finde DR’s egenproducerede programmer, der vises på
flowkanalerne, samt et udvalg af indkøbte programmer. Med brugen af
personaliseringsteknologi har DR samtidig mulighed for at præsentere forskellige
målgrupper for forskellige programmer, således at både den 65-årige og den 15-årige
oplever et public service-tilbud, der er relevant for netop dem.
Med kombinationen af det brede udbud og sammensætning af programmer og genrer,
brugerens egen mulighed for at finde de programmer, der er på flowkanalerne, samt
DR’s mulighed for at præsentere programmer, der bl.a. tager udgangspunkt
i forskellige
målgruppers behov og præferencer, har DRTV således en unik styrke ift. at skabe et
relevant tilbud, der tilgodeser alle målgrupper, herunder i de ældre målgrupper.
Samtidig fastholder DR som nævnt et stærkt flow-tilbud.”
Jeg henholder mig til det af DR oplyste.
Mette Bock