Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1918696_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
28. juni 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 8. juni 2018, efter ønske fra Morten Marinus (DF),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 223 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare endeligt.
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere oplysninger i pressen om, at DR poster millioner i digital
personalisering, og om denne strategi er i overensstemmelse med regeringens ønske om
at fokusere og begrænse DR, når brugerne, hvis regeringens medieudspil bliver
vedtaget, vil få adgang til en masse indhold, som i dag udbydes af private aktører i
direkte konkurrence med DR på nettet.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra DR. DR oplyser følgende:
”DR bemærker indledningsvist, at personaliserede tilbud i dag er en markedsstandard,
som benyttes af alle større streamingtjenester (fx Netflix, Youtube, BBC, YLE, NRK),
og brugerne har i dag en klar forventning om, at digitale tjenester leverer
personaliserede tilbud med høj relevans.
Målet med DR’s kuratering af indhold på DRTV er at skabe et sammensat tilbud, der
samler, oplyser og udfordrer. Personalisering er et redskab til netop det. DR’s brug
af
personalisering adskiller sig fra den måde, som de kommercielle tjenester bruger
redskabet på, idet DR ikke blot vil bruge personalisering til at give brugerne mere af
det indhold, de allerede er interesserede i. Derimod vil DR både præsentere indhold, der
tager udgangspunkt i brugernes præferencer, og samtidig oplyse, overraske og udfordre
brugerne ved at foreslå indhold, der ikke bare lægger sig op af det, brugeren allerede
har set. På den måde vil DR præsentere brugerne for bredden af DR’s public service-
indhold, og DR’s redaktionelle valg vil således fortsat fylde meget i forhold til det
indhold, brugerne præsenteres for.
Dok. nr. 18/02074-38
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 223: Spm. om at kommentere oplysninger i pressen om, at DR poster millioner i digital personalisering, til kulturministeren
Side 2
DR bemærker afslutningsvis, at DR’s investering i, at brugerne får en mere
personaliseret og relevant oplevelse af DR’s digitale
tilbud ikke ændrer på det udbud af
programmer og indhold, brugerne har adgang til. Det er præcis det samme indhold, der
vil ligge på DRTV, uafhængigt af om DR investerer i at øge den personlige oplevelse for
brugerne eller ej. Investeringerne skal imidlertid sikre, at DR følger med
medieudviklingen og kan levere et mere relevant public service-tilbud til den enkelte
dansker, som imødekommer brugernes forventninger.”
Jeg henholder mig til det af DR oplyste.
Mette Bock