Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1920052_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
2. juli 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 7. juni 2018, efter ønske fra Mogens Jensen (S), stil-
let justitsministeren og undertegnede følgende spørgsmål, nr. 199 (Alm. del), som jeg
hermed skal besvare.
Spørgsmål:
I forlængelse af samrådet om billethajers adfærd over for danske forbrugere, jf. sam-
rådsspørgsmål J, bedes ministrene oplyse, hvad planerne er for den under samrådet
omtalte oplysningsindsats om billethajernes adfærd, og hvilke muligheder forbrugerne
har, hvis de oplever snyd med billetsalg.
Svar:
Jeg skal indledningsvis gøre opmærksom på, at jeg også besvarer spørgsmålet på
justitsministerens vegne.
Som det fremgik af samrådet den 6. juni 2018, foregår der allerede i dag en række ind-
satser, som skal gøre forbrugerne opmærksomme på ulovligt videresalg af billetter.
Det er væsentligt, at borgerne har et kendskab til de risici, der er forbundet med at
benytte billetbørser, og det er vigtigt, at forbrugere, der oplever svindel med billetter til
kultur- og idrætsarrangementer, anmelder dette politiet.
Justitsministeren redegjorde i sin tale bl.a. for, hvordan en række politikredse allerede
har særlig fokus på området. Københavns Politi, som er den kreds, der modtager flest
anmeldelser om svindel med billetter, har f.eks. afholdt dialogmøder med Forbrugerrå-
det Tænk, og Nordjyllands Politi har via de sociale medier advaret borgere mod svindel
med billetter til kultur- og idrætsarrangementer, når politikredsen har fundet anled-
ning dertil. Justitsministeren har nu bedt Rigspolitiet om, at politikredsene fremover i
deres forebyggende indsats sætter yderligere fokus på problemet og tager skridt til of-
fentligt at advare mod svindel med billetter til kultur- og idrætsarrangementer.
Justitsministeren kunne på samrådet tillige oplyse, at politiets indsats mod it-relateret
økonomisk kriminalitet fra slutningen af 2018 styrkes med oprettelsen af et nyt lands-
dækkende center, der bl.a. skal behandle sager om bedrageri i forbindelse med salg af
billetter på nettet og sager om salg af billetter til overpris på nettet.
Dok. nr. 18/02050-2
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 199: Spm. om, hvad planerne er for den under samrådet omtalte oplysningsindsats om billethajernes adfærd, til kulturministeren og justitsministeren
Side 2
Den daværende erhvervsminister kunne ligeledes berette, at der i regi af ministeriet
allerede i dag foregår en række oplysningsindsatser både på den offentlige forbruger-
portal www.forbrug.dk og på Forbruger Europas hjemmeside. På begge hjemmesider
kan man finde gode råd om køb af billetter og information om ens rettigheder som for-
bruger. Det kan eksempelvist være i forbindelse med salg af billetter til store sportsbe-
givenheder, eller når vi
som nu
er på vej ind i festivalsæsonen.
Selvom der allerede i dag er fokus på området, er det vigtigt, at vi løbende er opmærk-
somme på, hvad der kan gøres for at skærpe forbrugernes bevidsthed om de risici, der
f.eks. er forbundet med at benytte billetbørser. Det er også derfor, at jeg har skrevet til
Forbrugerrådet Tænk, at jeg selvfølgelig står til rådighed for en åben drøftelse af, hvad
branchen og Kulturministeriet i fællesskab ville kunne gøre for at øge opmærksomhe-
den hos forbrugerne om det ulovlige videresalg, der foregår.
I første omgang vil jeg invitere Forbrugerrådet samt medafsenderne af Forbrugerrådets
henvendelse til et indledende møde med Kulturministeriet, Erhvervsministeriet og
Justitsministeriet, hvor vi åbent kan drøfte problemets omfang og mulige indsatser. På
baggrund af dette møde vil vi så konkret vurdere, hvordan vi bedst tilrettelægger det
videre forløb.
For så vidt angår spørgsmålet om forbrugernes muligheder, hvis de oplever snyd, oply-
ser Erhvervsministeriet, at der som udgangspunkt ikke er fortrydelsesret, når man
køber billetter til sportsbegivenheder, koncerter og andre arrangementer. Dette gælder
også, selvom billetten er købt på nettet, hvor der ellers er fortrydelsesret i en række
andre køb.
Oplever man som forbruger snyd med billetsalg, kan man enten anmelde det til politiet
eller klage til Forbrugerombudsmanden. Dog kan Forbrugerombudsmanden ikke be-
handle sager om køb af billetter fra andre privatpersoner, da privatkøb ikke er omfattet
af markedsføringsloven. Forbrugerne kan også kontakte Forbruger Europa og få hjælp,
hvis billetudbyderen hører hjemme i et andet EU-land, Norge eller Island.
Hvis man som forbruger har købt billetter på nettet, men ikke har modtaget dem, må
man i første omgang henvende sig til sælgeren og kræve pengene retur. Hvis dette er
forgæves, kan man kontakte sin bank med henblik på at få tilbageført beløbet. Hvis
billetterne er købt af en anden privatperson, vil banken dog ikke have mulighed for at
tilbageføre beløbet. I sådanne tilfælde kan forbrugeren anmelde sælgeren for bedrageri
til politiet.
Mette Bock