Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1920200_0001.png
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. juli 2018
Strafferetskontoret
Marie Jørgensen
2018-0032/14-0005
776908
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 197 (Alm. del), som Folketin-
gets Kulturudvalg har stillet til justitsministeren den 6. juni 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om, hvorfor det er svært for Politiet at føre bevis om ulovligt salg af billetter, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 197 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:
”I forlængelse af samrådet om billethajers adfærd over for dan-
ske forbrugere, jf. samrådsspørgsmål J, bedes ministeren rede-
gøre for, hvorfor det er svært for politiet at føre bevis om ulov-
ligt salg af billetter. I forlængelse heraf bedes ministeren rede-
gøre for, om der er behov for ændringer i dansk ret, så bevisfø-
relsen lettere kan løftes.”
Svar:
1.
Det er uacceptabelt, når der sælges ugyldige billetter til uforvarende bor-
gere, eller der ulovligt sættes billetter til salg til overpris. Dette foregår ofte
på internettet, hvor der er flere billetbørser, som efter min opfattelse burde
gøre langt mere for at hindre brugernes ulovlige salg af billetter, uafhængigt
af om disse billetbørser strafferetligt kan drages til ansvar.
Derfor har jeg som nævnt under besvarelsen af samrådsspørgsmål J den 6.
juni 2018 bedt Rigspolitiet om, at politikredsene fremover i deres forebyg-
gende indsats sætter yderligere fokus på problemet og tager skridt til offent-
lig at advare mod svindel med billetter til kultur- og idrætsarrangementer.
Det er således væsentligt at gøre opmærksom på de risici, der er forbundet
med at købe billetter ved hjælp af de pågældende billetbørser, for at undgå
situationer, hvor borgere bliver snydt.
2.
For så vidt angår vanskelighederne ved at føre bevis i forbindelse med sa-
ger om ulovligt salg af billetter har Justitsministeriet indhentet en udtalelse
fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Det følger af § 1 i lov om videresalg af billetter til kultur- og
idrætsarrangementer, at billetter til kultur- og idrætsarrange-
menter i Danmark ikke må udbydes eller videresælges til et hø-
jere beløb, end billetterne oprindeligt er erhvervet for, medmin-
dre der foreligger en aftale med arrangøren. Det beløb, som en
billet oprindelig er erhvervet for, kan foruden selve billetprisen
omfatte eventuelle administrationsgebyrer og andre udgifter for-
bundet med erhvervelsen, jf. § 1, stk. 2, i lov om videresalg af
billetter til kultur- og idrætsarrangementer. Salg af billetter til
overpris kan således være en overtrædelse af § 1 i lov om vide-
resalg af billetter til kultur- og idrætsarrangementer.
Salg af billetter kan endvidere efter omstændighederne være en
overtrædelse af straffelovens § 279 om bedrageri, hvis der ek-
sempelvis betales for en billet, der senere viser sig at være ugyl-
dig, eller som aldrig modtages af køber. For bedrageri straffes
den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget
2
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om, hvorfor det er svært for Politiet at føre bevis om ulovligt salg af billetter, til justitsministeren
vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en
vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse,
hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen el-
ler undladelsen bliver afgørende, et formuetab.
Både reglerne i lov om videresalg af billetter til kultur- og
idrætsarrangementer og straffelovens § 279 om bedrageri om-
fatter personer, som f.eks. sælger billetter til overpris via en
hjemmeside. De pågældende personer vil således kunne straf-
fes, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt, herunder at det
er muligt at identificere de pågældende personer, som står bag
f.eks. en profil på den pågældende hjemmeside.
Når det gælder hjemmesider, som f.eks. agerer billetformidling-
stjeneste, vil de efter omstændighederne være omfattet af reg-
lerne i e-handelsloven. E-handelsloven indebærer, at en billet-
formidlingstjeneste under nærmere angivne betingelser kan
være ansvarsfri. Ansvarsfriheden følger af e-handelslovens §§
14-16 og omfatter de tilfælde, hvor aktiviteten fra billetformid-
lingstjenesten kun er teknisk, automatisk og passiv.
For at hjemmesiden/billetformidlingstjenesten kan straffes, skal
det således konkret kunne bevises, at de fysiske og juridiske per-
soner, der er ansvarlige for den pågældende hjemmeside, har
medvirket til den strafbare handling på en måde, som rækker ud
over det, som er omfattet af lovens §§ 14-16. Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis det kan bevises, at personerne bag hjemmesiden
tager mere aktivt del i eller bistår med salg af billetter til over-
pris, således at hjemmesiden ikke alene er teknisk platform for
formidling af kontakt mellem køber og sælger af billetter.
Det kan tilføjes, at Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og In-
ternational Kriminalitet (SØIK) har oplyst, at SØIK er bekendt
med anmeldelser om salg af billetter til overpris på hjemmesi-
der, hvor den pågældende hjemmeside har nedtaget annoncer,
når de af politiet blev gjort opmærksomme på, at billetterne blev
solgt til overpris. Det følger bl.a. af e-handelslovens § 16, at det
er en forudsætning for tjenesteyderens ansvarsfrihed, at tjene-
steyderen straks tager skridt til at fjerne informationen, når ved-
kommende får kendskab til den ulovlige aktivitet eller informa-
tion. Det vil således indgå i vurderingen af ansvarsfriheden og
muligheden for at ifalde et strafansvar, hvorvidt personerne bag
den pågældende hjemmeside straks fjerner materialet, efter at de
er gjort opmærksomme på, at der er eller kan være tale om ulov-
lige forhold.
Der kan bl.a. henvises til dom af Retten i Viborg den 15. marts
2010 (AM2010.03.15B). Sagen omhandlede salg af ulovlig me-
dicin på en e-handelsportal. Webstedet fungerede som en elek-
tronisk opslagstavle og en handelsplatform for professionelle og
almindelige forbrugere, og der var tale om en permanent an-
3
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om, hvorfor det er svært for Politiet at føre bevis om ulovligt salg af billetter, til justitsministeren
nonce på webstedet. Alt indhold i annoncerne var brugergene-
reret, og annoncerne blev ikke forbedret eller modificeret af
virksomheden bag e-handelsportalen. Virksomheden blev fri-
fundet for overtrædelse af lægemiddelloven med henvisning til
e-handelslovens § 16, stk. 1, idet virksomheden ikke havde
kendskab til den ulovlige annonce og straks tog skridt til at
fjerne informationen, da indehaveren bag virksomheden fik
kendskab hertil.
Det skal endelig bemærkes, at efterforskning og retsforfølgning
af sager om salg af billetter til overpris vil kunne give anledning
til særlige vanskeligheder, hvis der er tale om domæner, som er
registreret i udlandet (udenlandsk hjemmeside).”
3.
Det er en betingelse for at idømme strafansvar efter straffelovens § 279,
at anklagemyndigheden kan bevise, at den person, der har solgt de ugyldige
billetter, har handlet med forsæt. Salg af billetter til overpris kan være en
overtrædelse af § 1, stk. 1, i lov om videresalg af billetter til kultur- og
idrætsarrangementer. I disse sager skal anklagemyndigheden bevise, at ved-
kommende har handlet uagtsomt, da der er tale om en overtrædelse af sær-
lovgivningen. For så vidt angår salg via internettet skal de nævnte regler
sammenholdes med reglerne i e-handelsloven.
Som det også fremgår af Rigsadvokatens udtalelse, vil fysiske eller juridi-
ske personer, der er ansvarlige for hjemmesider kunne straffes, hvis de f.eks.
har medvirket til salg af billetter til overpris på en strafbar måde. Indehave-
ren af hjemmesiden kan ifalde et strafansvar, hvis det kan bevises, at inde-
haveren har kendskab til den ulovlige aktivitet, f.eks. salg af billetter til
overpris.
Betingelserne for at idømme strafansvar for salg af ugyldige billetter eller
salg af billetter til overpris følger af de almindelige regler om bl.a. tilreg-
nelse (skyld) og de almindelige bevisregler, der som udgangspunkt finder
anvendelse i alle straffesager. Det er efter min opfattelse ikke en farbar vej
at lave særlige bevisregler for sager om ulovligt salg af billetter. I stedet har
jeg som nævnt bedt Rigspolitiet om at sætte fokus på problemet i forbin-
delse med det forebyggende arbejde.
4