Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1920204_0001.png
Folketinget
Kulturudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. juli 2018
Strafferetskontoret
Marie Jørgensen
2018-0032/14-0004
776892
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 196 (Alm. del), som Folketin-
gets Kulturudvalg har stillet til justitsministeren den 6. juni 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Søren Pape Poulsen
/
Susanne Lehrer
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om, hvad der skal til for at myndighederne kan beslaglægge en hjemmeside, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 196 (Alm. del) fra Folketingets Kulturudvalg:
”I forlængelse af samrådet om billethajers adfærd over for dan-
ske forbrugere, jf. samrådsspørgsmål J, bedes ministeren rede-
gøre for, hvad der skal til for at myndighederne kan beslaglægge
en hjemmeside.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Hvis en hjemmeside anvendes til strafbare handlinger, kan der
efter omstændighederne ske beslaglæggelse efter retspleje-
lovens regler herom af det pågældende internetdomæne.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet (SØIK), som bl.a. har oplyst føl-
gende:
”SØIK kan oplyse, at det er muligt i medfør af retsplejelovens §
803, stk. 1, at beslaglægge et internetdomæne som led i efter-
forskningen af en overtrædelse, der er undergivet offentlig på-
tale, hvis der er grund til at antage, at det kan tjene som bevis,
bør konfiskeres eller ved lovovertrædelsen er fravendt nogen,
som kan kræve den tilbage. Beslaglæggelse af internetdomæner
anvendes i praksis i de tilfælde, hvor domænet er registreret un-
der topleveldomænet “.dk” (det vil sige danske domæner). Hvis
der skal ske beslaglæggelse af internetdomæner, som er registre-
ret i udlandet, skal en afgørelse om beslaglæggelse således sø-
ges fuldbyrdet i det pågældende land efter reglerne om interna-
tional retshjælp, der finder anvendelse.
Beslaglæggelse må dog ikke foretages, såfremt indgrebet står i
misforhold til sagens betydning og det tab eller den ulempe, som
indgrebet kan antages at medføre, jf. retsplejelovens § 805, stk.
1.
Det vil således bero på en konkret proportionalitetsvurdering,
om beslaglæggelse af et domæne (det vil sige hele hjemmesi-
den) vil stå i misforhold til sagens betydning. Som momenter i
afvejningen kan bl.a. indgå omfanget af den ulovlige handel
over for den øvrige lovlige aktivitet på hjemmesiden.”
En afgørelse om beslaglæggelse træffes af domstolene. Går af-
gørelsen ud på, at en internetdomæne kan beslaglægges overta-
ger SØIK registrantrettighederne over domænet. Gennem den
rettighed muliggøres en teknisk ordning, som dirigerer data-
2
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 196: Spm. om, hvad der skal til for at myndighederne kan beslaglægge en hjemmeside, til justitsministeren
strømmen fra brugerens computer væk fra den pågældende
hjemmeside. Dette giver SØIK mulighed for at lægge et banner
med oplysning om beslaglæggelsen på den beslaglagte domæ-
nes hjemmeside, ligesom SØIK har overtaget retten til at kunne
videreoverdrage domænet.”
3