Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1909965_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
6. juni 2018
Samråd i KUU den 6. juni 2018
Spørgsmål J stillet efter ønske fra
Mogens Jensen (S) på vegne af kulturudvalget
Ad spørgsmål [J]: Ministrene bedes kommentere hen-
vendelsen af 6. april 2018 fra Forbrugerrådet Tænk, jf.
KUU alm. del - bilag 141, og redegøre for hvad mini-
strene, indenfor de respektive ressortområder og på EU
niveau, vil gøre for at stoppe de klondike-agtige tilstan-
de uden for dansk lov og ret, når det gælder billetbør-
ser/billethajers adfærd overfor danske forbrugere.
[Kulturministeren taler først. Herefter taler justitsministe-
ren. Erhvervsministeren taler sidst.]
Erhvervsministerens tale
Tak for ordet og for invitationen til også at deltage i samrå-
det i dag om billetbørsernes adfærd over for danske forbru-
gere.
Jeg vil nu besvare spørgsmålet for min del. Det drejer sig
om forbrugernes rettigheder, Forbrugerombudsmandens
muligheder og reguleringen på EU-niveau om billetbørsers
vildledende adfærd.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om billetbørser/billethajers adfærd overfor danske forbrugere, til erhvervsministeren
Forbrugerinformation til borgerne
Kulturministeren har lige fortalt om, at det i Danmark er
ulovligt at udbyde eller videresælge billetter til en højere
pris, end de er købt for.
Forbrugerrådet henviser til erfaringer fra et stigende antal
koncert- og sportsbegivenheder, som tegner et billede af, at
et forbud alene ikke er nok.
Jeg tager helt fundamentalt afstand fra de svindlere, som
bryder loven og udnytter forbrugernes tillid
også i forhold
til Mogens Jensens eksempler.
Og jeg er enig i Forbrugerrådets synspunkt om, at forbuddet
ikke kan stå alene. Et forbud står nu engang stærkere, når
forbrugerne kender til deres rettigheder og siger fra, hvis de
støder på svindel hos billetbørserne.
Det er også derfor, at vi allerede i dag kører oplysningsind-
satser både på vores offentlige forbrugerportal og på For-
bruger Europas hjemmeside. Her oplyser vi løbende om
forbrugernes rettigheder og faldgruber på området.
På begge hjemmesider kan man altid finde gode råd om køb
af billetter og information sine rettigheder som forbruger.
Det kan eksempelvis være i forbindelse med salg af billetter
til store sportsbegivenheder, eller når vi
som nu
er på
2
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om billetbørser/billethajers adfærd overfor danske forbrugere, til erhvervsministeren
vej ind i festivalsæsonen. Det kan fx være ift. den udsolgte
Roskilde Festival.
Man kan bl.a. læse, at man som dansk forbruger kan få sin
bank til at tilbageføre pengene, hvis man ikke har modtaget
de billetter, man har købt via en hjemmeside, og folkene
bag hjemmesiden ikke vil give pengene retur.
Forbrugerombudsmandens muligheder
Bliver man som forbruger alligevel narret af billethajerne,
kan man klage til Forbrugerombudsmanden.
Og Forbrugerombudsmanden har oplyst mig, at hun løben-
de modtager henvendelser fra forbrugere, der er blevet
snydt eller vildledt, når de har købt billetter.
Man skal dog være opmærksom på, at Forbrugerombuds-
manden ikke har hjemmel til at behandle sager om ulovligt
videresalg til overpris. Her henviser Forbrugerombudsman-
den forbrugerne til, at de skal melde sagen til politiet.
Forbrugerombudsmanden kan gribe ind med markedsfø-
ringsloven i hånden. Her fører Forbrugerombudsmanden
tilsyn med, om virksomhederne i strid med sandheden mar-
kedsfører sig som officielle udbydere af billetter. Og griber
ind, hvis de ikke er det.
3
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om billetbørser/billethajers adfærd overfor danske forbrugere, til erhvervsministeren
Forbrugerombudsmanden fører også tilsyn med, om der
sker en såkaldt
”drypvis prisforøgelse”, hvor prisen på bil-
letterne bliver ændret i løbet af bestillingsprocessen.
Derudover kan Forbrugerombudsmanden gribe ind, hvis
priserne vises uden moms. Eller hvis forbrugerne presses til
at købe billetterne, fordi virksomhederne oplyser, at der kun
er få billetter tilbage til et event, når det ikke er tilfældet.
Forbrugerrådet nævner også billetbørsernes placeringer på
søgemaskiner på nettet.
Det ligger ikke inden for Forbrugerombudsmandens reakti-
onsmuligheder at begrænse den måde, som en hjemmeside
fx ved en Google-søgning kan placere sig. Forbrugerom-
budsmanden kan heller ikke lukke for adgangen til hjem-
mesider. Sådanne tiltag kræver en dommerkendelse.
Særligt om e-handelsdirektivet
Ud over markedsføringslovens regler om vildledning, så
gælder reglerne om såkaldt formidleransvar efter e-
handelsdirektivet også. De regler er gennemført i dansk ret i
e-handelsloven. Forbrugerrådet henviser også til disse reg-
ler i sin henvendelse.
Formidler-reglerne siger noget om, hvornår en tjenesteud-
byder
det kan fx være en platform på nettet
kan blive
4
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om billetbørser/billethajers adfærd overfor danske forbrugere, til erhvervsministeren
ansvarlig for det indhold, som andre deler på platformen.
Formidler-reglerne siger
ikke
noget om, hvornår indhold er
ulovligt. Det kommer an på den øvrige lovgivning. Det kan
for eksempel være ophavsrets-lovgivningen, straffeloven el-
ler loven om videresalg af billetter.
Som justitsministeren nævnte tidligere, så følger det af for-
midler-reglerne, at en tjenesteudbyder som udgangspunkt
ikke er ansvarlig for, hvad andre anvender platformen til.
Udbyderen er således ikke ansvarlig for et ulovligt indhold,
hvis udbyderen kun er kontaktpunktet mellem køber og
sælger, dvs. kun videreformidler information på platformen
uden at kende til en konkret ulovlig aktivitet.
Der gælder dog også en undtagelse, hvor tjenesteudbyderen
alligevel kan være ansvarlig for indholdet på platformen.
Så snart en tjenesteudbyder får kendskab til, at fx en dom-
stol eller en administrativ myndighed har afgjort, at noget
indhold på platformen ulovligt, så skal tjenesteudbyderen
fjerne informationen eller blokere for adgangen via plat-
formen.
Ellers kan tjenesteudbyderen blive medansvarlig for det
ulovlige indhold på lige fod med den, der deler indholdet på
platformen.
5
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om billetbørser/billethajers adfærd overfor danske forbrugere, til erhvervsministeren
Det betyder, at en internetplatform, som er
”markedsplads”
for erhvervsdrivende i Danmark, der fx sælger koncertbil-
letter, ikke automatisk går fri, hvis det er ulovlige koncert-
billetter, der bliver solgt. Internetplatformen kan blive an-
svarlig og blive idømt bøde på lige fod med den erhvervs-
drivende, hvis platformen ikke reagerer på besked om, at
billetsalget er blevet dømt ulovligt.
I forhold til videresalg af billetter skal man dog være op-
mærksom på, at området ikke er EU-harmoniseret. I Dan-
mark er det forbudt efter lov om videresalg af billetter til
kultur- og idrætsarrangementer, som kulturministeren har
fortalt om. I flere andre EU-lande er det fuldt lovligt at vi-
deresælge billetter med fortjeneste.
Der er altså forskel på, hvad der i dag er lovligt og ulovligt
EU-landene imellem. Det betyder også, at de situationer,
hvor en platform kan ifalde ansvar efter formidler-reglerne
som gælder på tværs af EU
ikke vil være de samme, når
billetkøbet sker i de forskellige EU-lande. Det afhænger
nemlig af, hvad der er ulovligt efter den øvrige lovgivning i
de enkelte lande.
Derfor vil fx en ændring i formidler-reglerne i e-
handelsdirektivet heller ikke løse problemet på EU-niveau.
Det er den nationale, bagvedliggende lovgivning, der er af-
gørende.
6
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om billetbørser/billethajers adfærd overfor danske forbrugere, til erhvervsministeren
Som kulturministeren også nævnte, så vil Kulturministeriet
og Erhvervsministeriet derfor se nærmere på, om vi kan ud-
brede det danske forbud i de øvrige EU-lande. Jeg mener, at
det vil være til stor gavn for forbrugerbeskyttelsen.
Om Viagogo
Jeg vil også kort komme ind på Forbrugerrådets henvisning
til virksomheden Viagogo, som ifølge Forbrugerrådet bi-
drager til ulovligt videresalg og vildledning af forbrugerne.
Jeg kan som minister selvfølgelig ikke gå ind i konkrete
sager om virksomheder.
Jeg har dog noteret mig, at Forbrugerombudsmanden oply-
ser, at de netop har indledt en sag mod Viagogo om over-
trædelse af markedsføringsloven på baggrund af de seneste
klager.
Om nødvendigt kan Forbrugerombudsmanden anmelde
virksomheden til det danske politi for overtrædelse af den
danske markedsføringslov med henblik på at få selskabet
idømt en bøde.
Da Viagogo har hjemme i Schweiz, har Forbrugerombuds-
manden også orienteret de schweiziske myndigheder om de
modtagne klager. Det er oplyst, at de schweiziske myndig-
7
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om billetbørser/billethajers adfærd overfor danske forbrugere, til erhvervsministeren
heder har indledt en sag mod Viagogo om vildledende mar-
kedsføring.
Den schweiziske sag vedrører dog ikke spørgsmålet om vi-
deresalg af billetter til overpris, da dette ikke er forbudt ef-
ter schweizisk lov.
Afslutning
Afslutningsvis vil jeg sige, at jeg - ikke så overraskende - er
enig med kulturministeren og justitsministeren i forhold til,
hvad vi kan gøre for situationen fremadrettet.
I disse digitale tider med øget handel på tværs af grænserne
er det vigtigt, at vi sikrer forbrugerbeskyttelsen på tværs af
EU. Det kan vi netop gøre ved at forsøge at få et ensartet
forbud på europæisk plan efter den danske model. Om end
det er en løsning, der vil have et lidt længere sigte.
I mellemtiden skal der også herfra lyde en opfordring til
forbrugerne om, at være yderst opmærksomme, hvis man
køber fx koncertbilletter fra andre steder end arrangørens
officielle salgskanaler.
Og skulle man alligevel ende i den situation, at man bliver
snydt, må man ikke tøve med at politianmelde de personer
og distributører, der overtræder loven.
8
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om billetbørser/billethajers adfærd overfor danske forbrugere, til erhvervsministeren
Vi bidrager selvfølgelig også meget gerne i Erhvervsmini-
steriet til en eventuel fælles løsning for at øge opmærksom-
hed om det ulovlige videresalg sammen med branchen og
Kulturministeriet.
Tak for ordet.
9