Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1915469_0001.png
[Det talte ord gælder]
Samrådstale
Tak for samrådsspørgsmålet.
Som opfølgning på min besvarelse af
kulturudvalgsspørgsmål nr. 105 om
børneattester er jeg blevet bedt om at redegøre
for, om jeg vil tage initiativ til at præcisere
reglerne om børneattester, så der skabes bedre
rammer for at undgå overgreb mod børn i
underholdningsbranchen.
Baggrunden for dette spørgsmål er en
dokumentarserie om de meget triste og helt
uacceptable overgreb på børn i filmbranchen i
70’erne.
Det er dybt tragisk historie, og vi skal
selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan for forhindre,
at noget lignende kommer til at ske igen.
Jeg er enig i, at børneattestreglerne kan være et
redskab til dette.
Derfor har jeg også siden dokumentarserien
været i dialog med Producentforeningen om
reglerne for indhentelse af børneattester
en
Dok. nr. 18/01288-3
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om præcisering af reglerne om børneattester, til kulturministeren
Side 2
dialog, der har været koncentreret om
forholdene i filmbranchen.
Det er endnu uafklaret, om der reelt er behov
for at ændre reglerne for indhentelse af
børneattester. Årsagen til det er, at en stor del af
filmbranchen allerede er omfattet af reglerne
om indhentelse af børneattester. Ja måske endda
hele filmbranchen.
Lad mig først slå fast, at alle
erhvervsvirksomheder er omfattet af pligten til
at indhente børneattester.
Men når der ind i mellem opstår spørgsmål, om
en branche, som fx filmbranchen, er omfattet er
loven, er det på grund af lovens konstruktion.
Børneattestloven er bygget op som en lov, der
fastsætter rammerne for, hvornår der skal
indhentes børneattest - uanset ressortområde.
De relevante ressortministre udsteder så
bekendtgørelser på deres område, som præcist
definerer, hvilke myndigheder og private
fysiske og juridiske personer, der har pligt til at
indhente børneattest.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om præcisering af reglerne om børneattester, til kulturministeren
Side 3
For erhvervsvirksomheder gælder det, at de
enten er omfattet af en specifik bekendtgørelse
fx er fitnesscentre og radio- og tv-stationer
omfattet af Kulturministeriets bekendtgørelse.
Og hvis de ikke er omfattet af en sådan, er de
omfattet af Erhvervsministeriets
bekendtgørelse, der samler op på alle de
erhvervsvirksomheder, der ikke er omfattet af
en specifik bekendtgørelse. Det er for at sikre,
at der ikke er nogle typer af virksomheder, der
falder uden for reglerne.
Det vil altså sige, at når aktører i filmbranchen
er organiseret som erhvervsvirksomheder, vil
de allerede i dag være omfattet af pligten til at
indhente børneattester.
Dialogen med Producentforeningen har gjort
klart, at en del virksomheder i branchen nok
ikke er klar over, at de rent faktisk er omfattet
af børneattestreglerne.
Jeg vil derfor tage initiativ til, at det bliver
tydeligere for aktører i
underholdningsbranchen, at de er omfattet af
reglerne om børneattester.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om præcisering af reglerne om børneattester, til kulturministeren
Side 4
Det skal selvfølgelig være klart for branchen, at
reglerne også gælder for dem. Det kan vi gøre
ved at ændre vejledningen på Kulturministeriets
område, så alle aktører i branchen ved, hvor de
kan finde de regler, der er relevante for dem.
Producentforeningen har i vores dialog
tilkendegivet, at de vil sikre interne
vejledninger, der skal oplyse om reglerne
overfor deres medlemmer
og det er
selvfølgelig et initiativ, som jeg hilser meget
velkomment.
Vi er dog stadig i dialog med
Producentforeningen.
Producentforeningen har nemlig tilkendegivet,
at den mener, at de generelle regler om, at der
kun er pligt til at indhente børneattest, såfremt
ansættelses- eller beskæftigelsesforholdet har
karakter af
fast tilknytning,
efterlader et hul.
Kravet om fast tilknytning går ud på, at
myndigheder og private fysiske og juridiske
personer skal indhente børneattest på de
personer, de ansætter eller beskæftiger
personer, og som led i udførelsen af deres
opgaver skal have direkte kontakt med børn
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om præcisering af reglerne om børneattester, til kulturministeren
Side 5
eller færdes fast blandt børn under 15 år, og
derved har mulighed for at opnå direkte kontakt
med disse børn. Men det gælder kun, hvis
ansættelses- eller beskæftigelsesforholdet har
karakter af fast tilknytning.
Kravet om fast tilknytning betyder, at der skal
indhentes børneattest, hvis det
fra ansættelsens
eller beskæftigelsens begyndelse er hensigten,
at personens tilknytning til myndigheden,
foreningen m.v. skal have mere end
enkeltstående eller kortvarig karakter. I givet
fald skal en børneattest være indhentet, inden
personen tiltræder.
Men under alle omstændigheder skal en
børneattest indhentes senest 3 uger efter det
tidspunkt, hvor en person har været tilknyttet
myndigheden, foreningen m.v.:
- i mere end 3 måneder,
-
og
inden for dette tidsrum i mindst 3
tilfælde,
-
eller
i en sammenhængende periode af
mere end 1 uges varighed har fungeret som
f.eks. træner eller instruktør.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om præcisering af reglerne om børneattester, til kulturministeren
Side 6
Men producentforeningen har peget på, at den
måde, man arbejder på i filmbranchen, gør, at
de personer, der er ansatte, og har mulighed for
at få kontakt med børn, ikke i alle tilfælde er
omfattet af kravet om fast tilknytning.
Vi har brug for at se nærmere på denne
problemstilling, og undersøge om der er behov
for at skærpe reglerne.
Vi skal selvfølgelig sikre, at der ikke kan opstå
situationer, hvor et ansættelsesforhold el. lign.,
betyder, at man som ansat kan få en kontakt
med en mindreårig, uden at der er indhentet
børneattest.
Omvendt skal vi passe på med ikke at
overregulere. Kravet om fast tilknytning
skyldes, at reglerne er rettet mod de tilfælde,
hvor en person ansættes til en stilling, hvor der
er mulighed for at opbygge et tillidsforhold til
børn, fordi det er her, der er en fare for at
børnene kan blive udnyttet.
Hvis kravet om fast tilknytning helt skrives ud
af reglerne, vil der skulle indhentes
børneattester på mange flere personer, end
tilfældet er i dag. Det vil i princippet betyde, at
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om præcisering af reglerne om børneattester, til kulturministeren
Side 7
der skal indhentes en børneattest på en
glarmester, der skal skifte et vindue i en
børnehave.
Vi skal spørge os selv, om det ikke er for
vidtgående et krav.
Som sagt ser vi nærmere på det, og jeg vil gerne
orientere om mine overvejelser, når vi har
afdækket problemstillingen.
Jeg vil meget nødig på forhånd konkludere
noget
Og så vil jeg afslutningsvist understrege, at
børneattesterne aldrig kan stå alene.
Børneattesten er et redskab til at sikre, at en
person bliver ansat eller beskæftiget på et oplyst
grundlag.
Derfor er det for mig at se lige så vigtigt, at
underholdningsbranchen selv har gang i tiltag,
der skal forhindre, at noget lignende kommer til
at ske igen
og at branchen generelt har fokus
på arbejdsvilkårene for børn i branchen.
Tak for ordet.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om talepapiret fra det åbne samråd den 6. juni 2018 om præcisering af reglerne om børneattester, til kulturministeren
Side 8