Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1900687_0001.png
Det talte ord gælder
Kulturministerens talepapir vedr. kultur- og
sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur
og sport) den 22.-23. maj 2018
Kultur- og sportsdelen af rådsmødet den 23. maj
Dagsordenen for det kommende rådsmøde har for kultur- og sportsdelens
vedkommende fire punkter. Af disse er der to kulturpunkter og to punkter om idræt.
Alle punkter er til orientering.
Jeg henviser til samlenotatet og kan generelt om dagsordenen nævne, at det
bulgarske formandskab har foreslået at vedtage to sæt konklusioner og gennemføre
to drøftelser. Der er med andre ord ikke er lagt op til store beslutninger på
rådsmødet.
[Pkt. 8. Udkast til rådskonklusioner om behovet for at sætte fokus på kulturarven på
tværs af politikker i EU]
Med hensyn til
kulturdelen
vil jeg først nævne
punkt 8
om rådskonklusioner om at
sætte fokus på kulturarven i EU’s politikker. Her opfordres der til at tænke
kulturarven sammen med andre områder som f.eks. uddannelse, turisme, miljø og
social inklusion og borgerinddragelse.
Regeringen kan støtte opfordringerne i konklusionsudkastet, som ligger i god
forlængelse af vores egne tanker på kulturområdet.
Inddragelse af borgerne ser jeg som en helt uomgængelig forudsætning for
kulturarvsinstitutionernes arbejde.
F.eks er vores museer helt afhængige af frivillige ildsjæle. Jeg kan også nævne det
stærke samarbejde, som Rigsarkivet har med forskellige grupper af entusiaster, som
beriger arkivalier med oplysninger.
Jeg vil også gerne fremhæve de sociale og uddannelsesmæssige aspekter i
kulturarvsinstitutionernes arbejde. Vi lægger stor vægt på, at institutionerne får fat i
hele befolkningen, ikke mindst de unge. Og jeg tror meget på, at bevidsthed om
vores fælles kulturarv er en forudsætning for at føle ejerskab til vores fælles
samfund.
Det er samtidig relevant også at se kulturarven i et turisme- og vækstperspektiv.
Initiativet om styrket kulturturisme i hele Danmark er et eksempel. Her er
kulturinstitutioner og turistaktører gået sammen om at støtte projekter, der skal få
Dok nr. 17/04331-71
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23. maj 2018, til kulturministeren
1900687_0002.png
Side 2
flere udenlandske og danske turister til at besøge de danske kulturinstitutioner i hele
landet.
Rådskonklusionerne skal ikke mindst ses i sammenhæng med det fokus, der er i EU
at diskutere EU’s fremtid.
F.eks. grundlæggende spørgsmål som, hvordan man styrker sammenholdet i EU?
Hvad der binder borgerne sammen på tværs af EU’s grænser? Hvordan EU bliver
mere vedkommende for borgerne? mv.
EU’s fremtid er også et spørgsmål, vi er
optaget af i regeringen. Med den styrkede
EU-debat, som regeringen lige har lanceret, håber jeg, at vi får en bred debat med
borgere i hele landet om, hvilke forventninger danskerne har til EU og Danmarks
placering i EU.
EU’s stats-
og regeringschefer udpegede sidste år kultur og kulturarven som
områder, der kan bidrage til en forståelse af, hvad der knytter os sammen i EU
f.eks. i form af fælles værdier og historie.
[Uformelt topmøde i Göteborg 17.11.17
og konklusioner fra Det Europæiske Råds møde 14. 12.17]
Bl.a. har EU’s ledere opfordret medlemslandene og EU til at bruge det europæiske
kulturarvsår 2018 som anledning til at øge bevidstheden om kulturens og
kulturarvens bredere sociale og økonomiske betydning.
Som forberedelse af kulturarvsåret har der i efteråret 2017 været gennemført en
undersøgelse blandt borgere i hele EU om deres syn på kulturarven.
[Eurobarometer
sept.-okt. 2017
27.881 adspurgte i EU, heraf 1.002 adspurgte i DK].
Undersøgelsen viser bl.a., at danskerne ligger langt over EU-gennemsnittet, når det
gælder om at bruge kulturarven (DK: 49 % mod EU: 31 %). Danskerne er også mere
involveret i frivilligt arbejde på kulturarvsområdet end EU-gennemsnittet (DK: 10 %
mod EU: 5 %).
Undersøgelsen peger samtidig på, at danskerne i højere grad end EU-gennemsnittet
mener, at beskyttelse af kulturarven er et anliggende for de nationale myndigheder
(DK: 61 % mod EU: 46 %) og lokale og regionale myndigheder (DK: 47 % mod
EU: 39 %).
Vi må vente med at gøre status på kulturarvsåret indtil næste år. Vi har i den danske
opfølgning på året bl.a. taget udgangspunkt i den interesse, som civilsamfundet har
vist for initiativet.
Samlet set er jeg er enig i, at kultur og kulturarven er væsentlige områder, som yder
et positivt bidrag til borgere og samfundet.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23. maj 2018, til kulturministeren
Side 3
Jeg kan også bakke op om, at kulturarven som en ”underligger” kan bidrage til en
større bevidsthed om det fælles i EU. Og til en dialog om baggrunden for, at EU
overhovedet er blevet sat i verden.
Jeg mener samtidig ikke, at kultur og kulturarven skal gøres til et af EU’s
kerneområder. Det er i øvrigt også i overensstemmelse med traktaten, der fastslår, at
kultur er national kompetence. Og at EU i forhold til kultur kun skal have en
understøttende og supplerende rolle.
[Pkt. 9. Politisk drøftelse om en langsigtet vision for kulturens bidrag til EU efter
2020]
Punkt 9
om den politiske drøftelse om en langsigtet vision for kulturens bidrag til
EU efter 2020 hænger tæt sammen med det foregående dagsordenspunkt om
kulturarven.
Det bulgarske formandskab inviterer til en debat om, hvilke nye EU-initiativer, der
bør sættes i søen for at koble kultur og andre sektorpolitikker tættere sammen
og
dermed sætte et højere ambitionsniveau for kulturområdet. Formandskabet ønsker
også at få et bud på, om der i fremtiden skal være et selvstændigt EU-støtteprogram
for kulturen.
Målet er ifølge det bulgarske oplæg, at kulturområdet skal løftes, udvides og
udvikles i EU-regi
gennem en ”passende finansiering”.
Emnet for debatten hænger tæt sammen med forhandlingerne om Kommissionens
forslag til EU’s næste flerårsbudget for 2021-2027.
Og til de kommende forslag fra
Kommissionen til nye sektorprogrammer
f.eks. efterfølgeren til det nuværende
kulturstøtteprogram ”Et Kreativt Europa”, som vi regner med bliver offentliggjort i
slutningen af måneden.
Regeringen finder principielt, at forhandlingerne
om EU’s næste flerårsbudget ikke
skal tages af de enkelte fagministre, men ske samlet i Rådet for økonomi- og
finansministre.
I forhold til EU’s samlede budget prioriterer regeringen andre områder som
migration og vækstskabende initiativer. Regeringens fokus vil derfor f.eks. ikke
være på at få et selvstændigt kulturprogram.
Jeg vil følgelig på rådsmødet ikke gå ind i kroner, euro og konkrete fremtidige
støtteprogrammer, men fokusere på kulturens rolle i EU og bredere bidrag til EU-
samarbejdet.
Hvad angår det kommende udspil om fremtidig EU-støtte til kulturområdet, vil
Folketinget blive orienteret om forslaget efter vanlig procedure.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om talepapir fra det lukkede samråd om ministerens indstilling til kulturdelen af rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23. maj 2018, til kulturministeren
Side 4
[Pkt. 10 Udkast til konklusioner om fremme af EU’s fælles værdier gennem sport]
Også på
sportsdelen
er der
fokus på EU’s værdier.
Punkt 10
om udkast til
konklusioner om fremme af EU’s værdier gennem sport tager således afsæt i, at
fælles værdier og principper er kernen i EU. Og at EU’s værdier og principper i høj
grad flugter med idrættens værdier.
Formandskabet har med sit udkast til konklusioner ønsket at sætte fokus på idrættens
bidrag til at styrke fællesskabet og den gensidige forståelse gennem værdier.
Idræt har en række iboende positive værdier, som samler os, danner os og lærer os
om tolerance over for andre mennesker m.m. Idrætten udøves bedst, når vi mødes og
er lige, frie og har respekt for hinanden. Og idrætten kan samle os om det, der
normalt skiller os ad.
Idrætten har derfor et stort potentiale til at skabe forståelse mellem mennesker og til
at fremelske fælles værdier, og derfor kan vi bakke op om konklusionsudkastet.
[Pkt. 11. Politisk drøftelse om kommercialisering af elitesport og den europæiske
idrætsmodels bæredygtighed]
Til sidst vil jeg om
punkt 11
nævne, at formandskabet har lavet et diskussionsoplæg
om kommercialisering af elitesport og den europæiske idrætsmodels bæredygtighed.
I oplægget tegnes et billede af, at den kommercielle professionelle idræt som
overbygning på breddeidrætten truer breddeidrætten på dens eksistens.
Formandskabets argument er, at midlerne ikke flyder nedad mod bredden, men
derimod koncentreres i toppen på få sportsgrene.
Fra dansk side har vi noteret os formandskabets ønske om at drøfte emnet. Det er
dog ikke en problemstilling, som i dansk optik er fremherskende. Breddeidrætten
finansieres i Danmark primært af offentlige midler og er dermed mere eller mindre
uafhængig af eventuel tilførsel af midler fra den professionelle idræt.
På den baggrund vil Danmark deltage i drøftelsen med udgangspunkt i nationale
erfaringer og bidrage med nuancering af de udfordringer, som idrætten står over for,
set med et dansk perspektiv.