Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
Folketingets Kulturudvalg har den 12. oktober 2017 stillet mig følgende spørgsmål, nr.
14 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes pr. genre oplyse i hvilket omfang, at DR tilgængeliggør indhold på
YouTube, Facebook og andre sociale medier, og hvilke vilkår DR har aftalt med de
forskellige sociale medier med hensyn til brugen, dataudveksling, og hvilken betaling
DR opkræver herfor.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra DR, der oplyser følgende:
”Det
fremgår af DRs public service-kontrakt,
at ”For at sikre public service-tilbud
til
alle skal DR følge medieudviklingen og afspejle danskernes mediebrug ved at levere
programmer og tjenester af høj kvalitet på relevante kanaler og platforme, der svarer til
forskellige målgruppers behov.”
Danskerne kan møde DR på de fem mest udbredte sociale medier i Danmark: Facebook,
Snapchat, YouTube, Instagram og Twitter. Formålet med DRs tilstedeværelse på
sociale medier er at sikre alle danskere adgang til uafhængig samfundsinformation og
stimulere til deltagelsen i den offentlige debat og demokratiske proces.
DR bruger primært de sociale medier som en markedsføringsplatform, hvor DR gør
opmærksom på relevante udsendelser, artikler, temaer eller lignende, som udkommer
hos DR. Opslagene følges ofte af links, der leder brugerne ind på DRs platforme,
herunder til DRs nyhedsartikler på dr.dk samt DRs tv- og radiostreaming. Brugerne
har mulighed for at kommentere, give feedback eller stille spørgsmål til DR på de
sociale medier. DR distribuerer ikke hele udsendelser eller artikler på sociale medier,
men producerer i begrænset omfang originalt indhold målrettet de befolkningsgrupper
Dok. nr. 17/03388-8