Kulturudvalget 2017-18
KUU Alm.del
Offentligt
1884713_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
Den 23. april 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 27. marts 2018, efter ønske fra Mogens Jensen (S),
stillet mig følgende spørgsmål, nr. 119 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for de samlede gevinster for grupperne i Tabel 1. i ”Faktaark
-
Virkning for familietyper”, offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside den 16.
marts 2018, hvis omlægningen af medielicens blev finansieret via henholdsvis bundskat
samt ligeligt via bundskat og reduktion af personfradraget.
Svar:
Kulturministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra
Finansministeriet, der oplyser følgende:
”Med aftalen mellem Dansk Folkeparti og regeringen, om de økonomiske rammer for
forhandlinger om en ny mediepolitisk aftale fra 2019 og frem, afskaffes licensen,
personfradraget mindrereguleres svarende til en reduktion på 2.900 kr., der indføres en
skattepligtig mediecheck til pensionister med en tillægsprocent på 100, og der
gennemføres en besparelse på DR på 20 pct. over 5 år.
Reduktionen af personfradraget med 2.900 kr. modsvarer et finansieringsbehov i
modellen på 3.930 mio. kr. Omlægningen indebærer en lempelse på 1.242 kr. for enlige
(628 kr. ved nedsat licens) og på 166 kr. for par (118 kr. ved nedsat licens),
jf. tabel 1
nedenfor.
Husstande der ikke betaler licens (sortseere), samt husstande med hjemmeboende børn
over 18 år med indkomst over personfradraget taber på omlægningen
for enlige dog
først ved mere end ét hjemmeboende barn over 18 år med indkomst over
personfradraget.
En forhøjelse af bundskatteprocenten med 0,48 pct.-point vurderes at kunne dække
samme finansieringsbehov efter tilbageløb og adfærd som en reduktion af
personfradraget med 2.900 kr.
Dok. nr. 18/01141-2
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om redegørelse for de samlede gevinster, hvis omlægningen af medielicens blev finansieret via henholdsvis bundskat samt ligeligt via bundskat og reduktion af personfradraget, til kulturministeren
1884713_0002.png
Side 2
Det skal bemærkes, at bundskattefinansiering har en negativ arbejdsudbudsvirkning,
hvor personfradragsfinansiering isoleret set har en positiv arbejdsudbuds-virkning
1
. Det
indebærer, at der skal en større bundskattestigning i umiddelbar virkning til, for at
finansiere 3,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd, end ved den umiddelbare
skattestigning ved personfradragsfinansiering. Det betyder også, at den umiddelbare
lempelse ved omlægningen, for befolkningen som helhed, bliver mindre ved
bundskattefinansiering end ved personfradragsfinansiering.
Omlægningen med personfradragsfinansiering sigter efter at afspejle den nuværende
indkomstprofil for licensbetaling (et fast kronebeløb), dog således at den nuværende
gevinst ved at være to om licensen for parfamilier fjernes. Ved bundskattefinansiering
gives finansiering af DR, ud over fjernelse af forskelsbehandlingen mellem enlige og
par, en ny fordelingsprofil i forhold til gældende regler.
Enlige med en personlig indkomst over ca. 275.000 kr. vil være bedre stillet ved
personfradragsfinansiering end ved bundskattefinansiering. Er den personlige
indkomst over 535.000 kr. vil omlægningen med bundskattefinansiering indebære et
tab.
Ved bundskattefinansiering bliver lempelsen mindre for LO-arbejderen og
funktionæren, mens den bliver større for pensionisterne (med mindre de har private
pensionsudbetalinger over et vist niveau). For LO-arbejderen falder lempelsen således
fra 1.242 kr. årligt til 983 kr. årligt og for funktionæren reduceres lempelsen med knap
1.000 kr. fra 1.242 kr. årligt til 267 kr. årligt.
1
En forhøjelse af bundskatten med 0,48 pct.-point skønnes at reducere arbejdsudbuddet svarende til ca. 1.400
fuldtidspersoner, mens en reduktion af personfradraget med 2.900 kr. skønnes at øge arbejdsudbuddet svarende til ca. 1.100
fuldtidspersoner. Udskiftning af personfradragsfinansiering med bundskattefinansiering indebærer således en reduktion i
arbejdsudbuddet svarende til ca. 2.500 fuldtidspersoner.
KUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 119: Spm. om redegørelse for de samlede gevinster, hvis omlægningen af medielicens blev finansieret via henholdsvis bundskat samt ligeligt via bundskat og reduktion af personfradraget, til kulturministeren
1884713_0003.png
Side 3
Tabel 1
Årlig gevinst ved omlægning af finansiering af DR for udvalgte familietyper og ved alternative tilgange til
finansiering, 2025 i 2018-niveau
Samlet gevinst ved finansiering gennem ændret
Personfradrag
Enlige
LO-arbejder
Funktionær
Pensionist uden nedsat licens
Pensionist med nedsat licens
1.242
1.242
1.242
628
983
267
1.380
1.117
1.119
776
1.309
863
Bundskat
Personfradrag og
bundskat
Par
LO-par
Funktionærpar
Pensionistpar uden nedsat licens
Pensionistpar med nedsat licens
166
166
166
118
-376
-1.808
810
1.461
-92
-779
476
763
Anm.: Regnet med udgangspunkt i en kommune- og kirkeskatteprocent på 37,96. I parfamilierne er kun den ene
medlem af Folkekirken og den anden har derfor en lidt lavere skatteprocent på 37,09. Pensionisten uden
nedsat licens er antaget at have en privat pensionsudbetaling på 100.000 kr. årligt. For pensionistparret uden
nedsat licens er der antaget en privat pensionsudbetaling på 200.000 kr. for parret tilsammen.
Kilde: Egne beregninger.
Personer med højere indkomst end funktionæren samt pensionister med høje private
pensionsionsudbetalinger vil således tabe på en omlægning med
bundskattefinansiering. Blandt parfamilierne vil LO-parret og Funktionærparret tabe
på omlægningen, hvis omlægningen er baseret på bundskattefinansiering.
Tabet for LO-parret og Funktionærparret gælder også (om end i mindre omfang) i det
tilfælde, hvor finansieringen alternativt bestod i en kombination af lavere
personfradrag og højere bundskat. Den kombination af lavere personfradrag og højere
bundskat, der kommer nærmest en ligelig fordeling, målt ved finansieringsbidraget
efter tilbageløb og adfærd), er en reduktion af personfradraget med 1.500 kr. og en
forhøjelse af bundskattesatsen med 0,23 pct.-point. Denne kombination af
personfradragsfinansiering og bundskattefinansiering skønnes at bidrage til en
beskeden reduktion i arbejdsudbuddet svarende til ca. 100 fuldtidspersoner, hvor den
rene personfradragsfinansiering skønnes at bidrage til en styrkelse af arbejdsudbuddet
svarende til 1.100 fuldtidspersoner.”
Jeg kan henholde mig til det af Finansministeriet oplyste.
Mette Bock