Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
www.kum.dk
Den 18. april 2018
Folketingets Kulturudvalg har den 21. marts 2018, efter ønske fra Morten Marinus
(DF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 111 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
På baggrund af ministerens svar på spørgsmål nr. 81 (KUU alm. del) bedes ministeren
redegøre for, hvorledes det sikres, at den simulerede forhandlings-/markedssituation,
der er nævnt i bilag 1, sikrer, at prisen for de interne produktioner bliver på
markedsvilkår, herunder hvor ofte og i hvilke tilfælde og hvordan DR benchmarker sine
egne produktioner mod private produktioner?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen bedt DR om et bidrag. DR oplyser følgende:
"DR arbejder løbende med at sikre konkurrencedygtige priser på alle programmer. På
interne produktioner sker det bl.a. via budgetopfølgning og benchmarks til andre og
lignende programmer over tid og til dels med det private marked. Effektivitet og
konkurrencedygtighed på DR’s interne programmer understøttes helt overordnet ved et
løbende fokus på lønniveauet i DR gennem blandt andet ansvarlige overenskomster,
ved at indkøb af udstyr mv. til produktioner konkurrenceudsættes og ved fokus på
tidsforbruget på produktionerne (antal optagedage, klippedage mv.).
Derudover udbydes udvalgte programmer i direkte konkurrence mellem DR’s
indholdsproducerende områder og det eksterne marked.
Som det fremgik af svaret på spørgsmål nr. 81, er det imidlertid hovedreglen, at der på
forhånd tages stilling til, om et givent program skal produceres eksternt eller internt,
og hvilket af DR’s indholdsproducerende områder der i givet fald bedst vurderes at
kunne løfte opgaven. Det skyldes, at det oftest er producenten
–
et indholdsområde i DR
eller en ekstern producent
–
der kommer med idéen til et program.
Dok. nr. 18/01081-5