Folketingets Kirkeudvalg
Kirkeudvalget har ved brev af 24. oktober 2017 (KIU alm. del – spørgsmål 6)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Kan ministeren redegøre for, om der i forbindelse med en ansøgning om
godkendelse eller anerkendelse af trossamfund, sker en vurdering ud over det
”trosmæssige”, f.eks. om ansøger står anført på indenlandske eller udenlandske
lister med interesse for landenes efterretningstjenester? Det forlyder i
medierne, at trossamfundet ”Milli Görüs” er opført på en liste hos det tyske
efterretningsvæsen. Er det et forhold, der har været med i behandlingen af den
danske godkendelse eller anerkendelse?”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
Dokument nr.: 137190/17
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 13. november 2017
Svar:
Spørgsmålets anden del vedrørende ”Milli Görüs” er identisk med
kirkeudvalgets spørgsmål 5 (KIU alm. del – spg. 5), og der henvises derfor til
min besvarelse af dags dato af dette spørgsmål.
For så vidt angår spørgsmålets første del om de generelle kriterier for
godkendelse af trossamfund uden for folkekirken kan jeg oplyse følgende:
Religionsfriheden er beskyttet af grundlovens § 67, som betyder, at alle
trossamfund har ret til at eksistere i Danmark, uanset om de godkendes eller
anerkendes fra officielt hold.
Der er lang tradition for officiel anerkendelse og godkendelse af trossamfund
bl.a. med henblik på, at et trossamfunds forkyndere kan få vielsesret. Senere er
der indført mulighed for, at trossamfund kan opnå skattefradrag for donationer
som almennyttige foreninger. Officiel anerkendelse eller godkendelse som
trossamfund i Danmark giver imidlertid ikke automatisk adgang til
skattefradrag eller vielsesbemyndigelse til en konkret forkynder.
I forbindelse med den politiske aftale mellem V, S, DF og KF fra maj 2016 om
initiativer rettet mod religiøse forkyndere er der således indført krav om, at
foreninger og trossamfund ikke må have et formål eller en adfærd, der
modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, for at kunne godkendes som almennyttig og
almenvelgørende forening m.v. og dermed få skattefradragsret for donatorer
og adgang til at søge folkeoplysningsmidler efter ligningslovens og
folkeoplysningslovens regler.
Hvis trossamfundet søger om vielsesbemyndigelse til en konkret forkynder, er
det en betingelse, at vedkommende lever op til dekorumkravet i
ægteskabslovens § 16, stk. 3, som indebærer, at vedkommende skal udvise en
adfærd, der ikke gør den pågældende uegnet eller uværdig til at udøve offentlig
myndighed. Dekorumkravet blev som følge af den nævnte politiske aftale
lovfæstet ved en ændring af ægteskabsloven i december 2016, men var inden
da gældende på ulovbestemt grundlag. Det er desuden en forudsætning for, at