Kirkeudvalget 2017-18
KIU Alm.del
Offentligt
1817026_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 24. oktober 2017 (KIU alm. del – spørgsmål 6)
bedt om min besvarelse af spørgsmål:
”Kan ministeren redegøre for, om der i forbindelse med en ansøgning om
godkendelse eller anerkendelse af trossamfund, sker en vurdering ud over det
”trosmæssige”, f.eks. om ansøger står anført på indenlandske eller udenlandske
lister med interesse for landenes efterretningstjenester? Det forlyder i
medierne, at trossamfundet ”Milli Görüs” er opført på en liste hos det tyske
efterretningsvæsen. Er det et forhold, der har været med i behandlingen af den
danske godkendelse eller anerkendelse?”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
Telefax 3392 3913
e-post [email protected]
Dokument nr.: 137190/17
Dette dokumentnr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 13. november 2017
Svar:
Spørgsmålets anden del vedrørende ”Milli Görüs” er identisk med
kirkeudvalgets spørgsmål 5 (KIU alm. del – spg. 5), og der henvises derfor til
min besvarelse af dags dato af dette spørgsmål.
For så vidt angår spørgsmålets første del om de generelle kriterier for
godkendelse af trossamfund uden for folkekirken kan jeg oplyse følgende:
Religionsfriheden er beskyttet af grundlovens § 67, som betyder, at alle
trossamfund har ret til at eksistere i Danmark, uanset om de godkendes eller
anerkendes fra officielt hold.
Der er lang tradition for officiel anerkendelse og godkendelse af trossamfund
bl.a. med henblik på, at et trossamfunds forkyndere kan få vielsesret. Senere er
der indført mulighed for, at trossamfund kan opnå skattefradrag for donationer
som almennyttige foreninger. Officiel anerkendelse eller godkendelse som
trossamfund i Danmark giver imidlertid ikke automatisk adgang til
skattefradrag eller vielsesbemyndigelse til en konkret forkynder.
I forbindelse med den politiske aftale mellem V, S, DF og KF fra maj 2016 om
initiativer rettet mod religiøse forkyndere er der således indført krav om, at
foreninger og trossamfund ikke må have et formål eller en adfærd, der
modarbejder eller underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og
menneskerettigheder, for at kunne godkendes som almennyttig og
almenvelgørende forening m.v. og dermed få skattefradragsret for donatorer
og adgang til at søge folkeoplysningsmidler efter ligningslovens og
folkeoplysningslovens regler.
Hvis trossamfundet søger om vielsesbemyndigelse til en konkret forkynder, er
det en betingelse, at vedkommende lever op til dekorumkravet i
ægteskabslovens § 16, stk. 3, som indebærer, at vedkommende skal udvise en
adfærd, der ikke gør den pågældende uegnet eller uværdig til at udøve offentlig
myndighed. Dekorumkravet blev som følge af den nævnte politiske aftale
lovfæstet ved en ændring af ægteskabsloven i december 2016, men var inden
da gældende på ulovbestemt grundlag. Det er desuden en forudsætning for, at
KIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om der i forbindelse med en ansøgning om godkendelse eller anerkendelse af trossamfund, sker en vurdering ud over det trosmæssige, til kirkeministeren
1817026_0002.png
forkynderen kan få vielsesbemyndigelse, at vedkommende taler dansk eller går
på danskkursus og benytter medhjælp, og at vedkommende har opholds- og
arbejdstilladelse.
Den nuværende godkendelsespraksis er baseret på forarbejderne til lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning (ægteskabsloven).
Før ægteskabsloven af 1969 fulgte det af en førkonstitutionel retssædvane, at
trossamfund kunne anerkendes ved kongelig resolution, jf. herved også § 29 i
lov nr. 276 af 30. juni 1922 om Ægteskabs Indgaaelse og Opløsning”.
Efter ægteskabslovens ikrafttræden den 1. januar 1970 kan andre trossamfund
end folkekirken godkendes af den ressortansvarlige minister. Det fremgår
således af § 16 i ægteskabsloven, at kirkelig vielse bl.a. kan finde sted inden for
andre trossamfund end folkekirken, når en af parterne hører til vedkommende
trossamfund, og trossamfundet har præster, som af kirkeministeren er
bemyndiget til at foretage vielser.
I praksis er det antaget, at § 16 i ægteskabsloven til at meddele
vielsesbemyndigelse i realiteten indeholder hjemmel til en bredere
godkendelse af en sammenslutning (forening) som et religiøst trossamfund
med retsvirkninger i relation til en række andre forhold end
vielsesbemyndigelse.
Det juridiske grundlag for godkendelse af nye trossamfund er således først og
fremmest – bl.a. på grund af den manglende samlede regulering af
trossamfundenes forhold – forarbejderne til ægteskabsloven af 1969, her § 16.
Retsgrundlaget består yderligere af grundlovens bestemmelser om
religionsfrihed og af de relevante internationale konventioner, som Danmark
har tiltrådt, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, som er
inkorporeret ved lov nr. 285 af 29. april 1992, samt FN’s Konvention om
Borgerlige og Politiske Rettigheder.
Herudover indgår kirkeministerens svar i forbindelse med Folketingets
behandling af ægteskabsloven (Folketingstidende 1968-69, tillæg B, spalte
1927-30).
I de vejledende retningslinjer til godkendelse som trossamfund eller menighed
– udarbejdet af Det Rådgivende Udvalg vedrørende Trossamfund, 6. reviderede
udgave, der findes på Kirkeministeriets hjemmeside – henvises der til disse
svar til Folketinget.
Af vejledningen fremgår bl.a.:
”I kirkeministerens svar på spørgsmål fremsat i forbindelse med
Folketingets behandling af ægteskabsloven (Folketingstidende 1968-69,
tillæg B, sp. 1927-30) blev fremlagt en fortolkning af ‘trossamfund’, som har
dannet præcedens. I forbindelse med svaret (spørgsmål 11), blev det
fremhævet, at anerkendelse af trossamfund (jf. Kirkeministeriets skrivelse
af 1. juni 1929):
“‘...i første række [vil] afhænge af samfundets størrelse, og om dette har
en så fast organisation, derunder også uddannelsesanstalter for præster,
at der kan haves sikkerhed for samfundets fortsatte beståen og forsyning
med præster, hvem det kan overdrages at udføre kirkelige handlinger,
Dokument nr.: 137190/17
Side 2
KIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om der i forbindelse med en ansøgning om godkendelse eller anerkendelse af trossamfund, sker en vurdering ud over det trosmæssige, til kirkeministeren
1817026_0003.png
navnlig dåb og ægtevielse, med borgerlig retsvirkning.’ Her vil det som
anført i en tidligere skrivelse fra kirkeministeriet ‘navnlig være af
betydning, om vedkommende trossamfund tilhører et af de store
verdenssamfund’.” (sp. 1927-28)
Disse bemærkninger drejer sig om anerkendte trossamfund, dvs.
trossamfund, som er blevet anerkendt ved kongelig resolution. Denne form
for anerkendelse er ophørt i 1969.
Udvalget forstår ovenstående svar som udtryk for, at organisationssiden er
af central betydning, herunder at der er tale om en fast organisation af en vis
størrelse. Endvidere skal ministeriet have sikkerhed for et
religionssamfunds fortsatte beståen, dels gennem præsteuddannelse og dels
gennem medlemstallet. Det er organisationen, som opnår offentlig
godkendelse. Hvad medlemstallet angår, skal ansøgere have en størrelse på
minimum 150 myndige medlemmer (fyldt 18 år) for et trossamfund og 50
for en menighed.
Desuden tillægges tilknytning til de store verdensreligioner speciel
betydning. Verdensreligioner forstås som de store verdensomspændende
religioner: kristendom, jødedom, hinduisme, buddhisme og islam. Grupper,
der bredt forstået kan falde ind under disse religioner, vil være omfattet af
begrebet menighed og kan derfor søge om godkendelse som menighed i
stedet for som trossamfund.
I forhold til bestemmelsen om minimum 50 medlemmer for menigheder
inden for verdensreligionerne kan minimumsgrænsen undtagelsesvis
fraviges i forbindelse med mindre menigheder i tyndtbefolkede områder
som f.eks. i Grønland.
I kirkeministerens svar på spørgsmål 12 fremsat i forbindelse med
Folketingets behandling af ægteskabsloven, blev begrebet ‘trossamfund’
præciseret, og derudover blev der formuleret en række krav, som et
trossamfund skal opfylde:
“... at det vil være en forudsætning for at meddele... bemyndigelser, at der
er tale om et egentligt trossamfund i dette ords sædvanlige betydning –
altså ikke blot en religiøs ‘bevægelse’ eller en religiøs eller filosofisk
forening, men en sammenslutning eller forsamling (et religionssamfund),
hvis primære formål er gudsdyrkelse (kult) efter en nærmere udformet
lære og ritus. Dette vil blive påset, første gang en præst eller
menighedsforstander inden for et ikke-anerkendt trossamfund søges
bemyndiget til at forrette vielser. Det vil naturligvis tillige blive påset, at
der i trossamfundet intet læres eller foretages, som strider mod
sædeligheden eller den offentlige orden, samt at trossamfundet har en
sådan organisation, at der findes lovligt valgte repræsentanter, som på
trossamfundets eller de enkelte menigheders vegne kan fremsætte
begæring om, at en eller flere af samfundets præster eller
menighedsforstandere bemyndiges til at forrette vielser. Ligeledes vil det
ved henvendelse til politiet blive søgt oplyst, om der foreligger
ufordelagtige oplysninger om den foreslåede vielsesforretters vandel.
Eventuelt vil der også kunne blive tale om at fordre tilvejebragt
vandelsattester og om at søge attestanternes troværdighed bekræftet af
politiet. Det må endvidere godtgøres, at den pågældende, hvis han ikke er
Dokument nr.: 137190/17
Side 3
KIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om der i forbindelse med en ansøgning om godkendelse eller anerkendelse af trossamfund, sker en vurdering ud over det trosmæssige, til kirkeministeren
1817026_0004.png
dansk, har lovligt ophold her i landet, og at han – af hensyn til afgivelse af
pligtmæssige indberetninger til myndighederne – er det danske sprog
mægtig i skrift og tale.
Ordningen indebærer altså kort sagt, at visse krav såvel til trossamfundet
som til dets vielsesforrettere skal være opfyldt. Der vil her – ligesom med
hensyn til anerkendelse af trossamfund – være tale om udøvelse af et vist
skøn. Eventuelle tvivlsspørgsmål, som ikke kan forudses på indeværende
tidspunkt, må finde deres løsning i forbindelse med behandlingen af de
enkelte andragender, hvorved der antagelig ret hurtigt vil danne sig en
fast praksis på dette område.” (Folketingstidende 1968-69, tillæg B, sp.
1929-30)
Begrebet ‘trossamfund’ består således af to dele, nemlig ‘tro’, som er
specificeret som ‘gudsdyrkelse ... efter en nærmere udformet lære’ og
‘samfund’, som er nærmere bestemt som en sammenslutning eller
forsamling (og hverken en ‘bevægelse’ eller ‘filosofisk forening’), hvis
primære formål er ‘gudsdyrkelse (kult) efter en nærmere udformet lære og
ritus’.
Sammenfatning vedr. betegnelsen ‘et trossamfund’
Med udgangspunkt i den skildrede retstilstand har udvalget udformet
følgende sammenfatning:
Begrebet ‘gudsdyrkelse’ er et teistisk begreb, som er for snævert i et
moderne, religiøst pluralistisk samfund. Derfor er det nødvendigt at
anvende et mere abstrakt ‘gudsbegreb’ som dækkende ‘opfattelsen at
mennesker er afhængige af en (eller flere) transcendent(e) magt(er)’.
Gudsdyrkelsen foregår på basis af en nærmere udformet lære, dvs.:
At der må foreligge en trosbekendelse eller anden tekst, som
opsummerer og henviser til religionens læregrundlag og/eller
læretradition.
At der må være tale om en fælles tro, som giver retningslinjer for
menneskers handlinger, dvs. etik, moral og adfærd.
At der må være tale om en fælles tro, som udtrykkes gennem vielses- og
andre ritualer.
At der må foreligge en forskrift for eller en beskrivelse af de
væsentligste ritualer.
At vielsesritualet må opfylde kravene i dansk ægteskabslovgivning (jf.
ovennævnte bekendtgørelse).
Begrebet ‘religionssamfund’ forstås således:
At samfundet har en sådan organisatorisk struktur, at det kan danne et
tilgængeligt grundlag for offentlig kontrol og godkendelse. Der skal
foreligge vedtægter, som kan gøres til genstand for vurdering efter
dansk retsopfattelse.
At der er tale om vedtægtsmæssigt udpegede repræsentanter, som kan
stå til ansvar over for myndighederne.
Dokument nr.: 137190/17
Side 4
KIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om der i forbindelse med en ansøgning om godkendelse eller anerkendelse af trossamfund, sker en vurdering ud over det trosmæssige, til kirkeministeren
1817026_0005.png
At der er tale om formelt medlemskab med retningslinjer for såvel
optagelse af medlemmer som for såvel frivilligt som ufrivilligt ophør af
medlemskab.
Dokument nr.: 137190/17
Side 5
I forbindelse med ansøgere, som har en esoterisk (hemmeligholdt) tradition
eller praksis, forekommer en særlig hindring for samfundets ret til
aktindsigt. For det første er der kravet om, ‘at der i trossamfundet intet
læres eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den offentlige
orden’ og for det andet er der kravet om, at alle medlemmerne har adgang
til religionens lære, bl.a. fordi der forudsættes en fælles tro.
Men kravet om sædelighed og offentlig orden rummer andet og mere end
esoterikkens udfordring. Udvalgets primære interesseområde er det
religiøse indhold. Hvis der er anledning til det, kan udvalget inddrage
rapporter, domme o.l., som omhandler en ansøgers adfærd i forhold til
sædelighed og den offentlige orden. Såfremt sådanne kilder indgår i
udvalgets overvejelser, vil ansøgeren blive gjort bekendt hermed. Eventuelle
overtrædelser af lovgivningen vurderes af domstolene.
Selv om ansøgere opfylder retningslinjernes bogstav, kan man ikke forvente
en automatisk godkendelse. Det er ikke alt, der ligner religion, der er
religion. Det gælder f.eks. totalitære politiske systemer, sportsklubber,
virksomheder, soldaterforeninger eller lignende. Sådanne kan rumme
religiøse træk som ritualer (militære parader), apokalyptiske forventninger
(Vestens fald), frelsestanker (arbejderklassens befrielse), heltedyrkelse
(Mao Zedung, Kim Il Sung eller Diego Maradona), etik og moral (man må
ikke snyde i skat), dogmer (lederen eller staten er ufejlbarlig, visse etniske
grupper er statsfjender, eller vi omgives af en international
sammensværgelse) samt transcendente størrelser (nationen, flaget,
klubben, lederen). Sådanne religionslignende organisationer vil ikke kunne
forvente godkendelse som trossamfund.”
Ved godkendelse af trossamfund lægges der således først og fremmest vægt på,
at der er tale om et egentligt trossamfund, hvis primære formål er
gudsdyrkelse efter en nærmere udformet lære og ritus.
Samtidig bliver det påset, at der er tale om en fast organisation af en vis
størrelse og dermed sikkerhed for trossamfundets fortsatte beståen.
Det er endvidere en betingelse, at trossamfundet ikke lærer eller foretager
noget, der strider mod sædeligheden eller den offentlige orden. Det betyder
grundlæggende, at trossamfundets lære og aktiviteter skal overholde gældende
lovgivning. Dette gælder også med hensyn til eventuelle ikke-religiøse
aktiviteter.
Mette Bock
KIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om der i forbindelse med en ansøgning om godkendelse eller anerkendelse af trossamfund, sker en vurdering ud over det trosmæssige, til kirkeministeren
1817026_0006.png
/ Pernille Esdahl
kontorchef
Dokument nr.: 137190/17
Side 6