Kirkeudvalget 2017-18
KIU Alm.del
Offentligt
1817034_0001.png
Rådgivende Udvalg vedr. Trossamfund
Kirkeministeriet
Kontorchef Pernille Esdahl
Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
den 3. november 2017
Vedr. Dansk Islamisk Trossamfund
Udvalget har den 26. oktober 2017 modtaget en henvendelse fra ministeriet (dok.nr. 130628/17),
med en forespørgsel vedrørende en artikel i
Kristeligt Dagblad
af 25. oktober 2017, hvor
undertegnede formand for Det Rådgivende Udvalg vedrørende Trossamfund er blevet citeret.
Ministeriet anmoder om en redegørelse for, om undertegnede vurderer, at udvalgets behandling
af sagen “har været behæftet med sagsbehandlingsfejl og i givet fald, hvori disse består”. Hvis
der foreligger sagsbehandlingsfejl, anmoder ministeriet desuden om undertegnedes vurdering, om
disse har en sådan karakter, “at det kan have betydning for den indstilling om godkendelse af
Dansk Islamisk Trossamfund, som Det Rådgivende Udvalg vedrørende Trossamfund har afgivet
til ministeriet”.
Ministeriets henvendelse sker på baggrund af et citat fra undertegnede:
“Vi undersøgte ikke, hvad IGMG var for en bevægelse, fordi vi ofte ser, at trossamfund
samarbejder med internationale grupper. Set i bakspejlet burde vi have undersøgt det og
skrevet i vores indstilling, at vi ville have en redegørelse [fra trossamfundet] om samarbejdet
med IGMG, og så burde vi have gjort ministeriet opmærksomme på bevægelsen, og hvad de
står for. Men der er også grænser for, hvor meget vi kan lave af efterforskning af de
ansøgninger, vi får.”
Udvalget har drøftet artiklen og de henvendelser undertegnede har fået fra journalisten Christian
Birk. Udvalget har vurderet, at udvalgets behandling af sagen ikke har været behæftet med
sagsbehandlingsfejl.
Det Rådgivende Udvalg vurderer ansøgningerne på grundlag af det materiale, udvalget har fået
tilsendt. Hvis udvalget skønner, at der er uafklarede punkter eller manglende oplysninger, har
udvalget i flere tilfælde bedt om supplerende oplysninger. I enkelte tilfælde har udvalget også
gjort ministeriet opmærksom på, at der kunne være problematiske aspekter forbundet med en
godkendelse, også selv om de formelle krav var overholdt. I de tilfælde hvor udvalget mente, at
der kunne næres betænkeligheder ved at godkende en gruppe, er udvalget gået ganske langt med
og brugt megen tid på at indhente oplysninger fra anden side end ansøgeren selv.
Professor, dr.phil. Armin W. Geertz (formand), Institut for Kultur og Samfund, Det Kulturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet, Jens Chr.
Skous Vej 3, 8000 Aarhus C, tlf. 8716 2473, e-mail: [email protected]
Lektor, PhD Marie Vejrup Nielsen, Institut for Kultur og Samfund, Det Kulturvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet, Jens Chr. Skous Vej
3, 8000 Aarhus C, tlf. 8716 2506, e-mail: [email protected]
Professor, PhD Jens Elo Rytter, JUR Forskningscenterområdet, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet, Studiestræde 6, 1455 København
K, tlf. 35 32 31 01, e-mail: [email protected]
Professor, dr.phil. Margit Warburg, Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, Karen
Blixens Vej 4, Bygning 10, 2300 København S, tlf. 51 30 29 35, e-mail: [email protected]
KIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om godkendelse eller anerkendelse af »Dansk Islamisk Trossamfund Milli Görüs« som et trossamfund i Danmark, til kirkeministeren
1817034_0002.png
Vedr. Dansk Islamisk Trossamfund – side 2
Udvalgets arbejde med at vurdere nødvendigheden af at indhente supplerende oplysninger
adskiller sig i princippet ikke fra andre professionelle vurderinger, for eksempel i skattesager.
Ligesom disse er der ingen garanti for en 100 procent tilbundsgående vurdering hver eneste gang.
Det er således noget helt andet end en “sagsbehandlingsfejl”, som jo drejer sig om, hvorvidt
udvalget ikke har fulgt god forvaltningsmæssig praksis.
Udvalget får mange ansøgninger fra muslimske, kristne, buddhistiske og hinduistiske grupper
som nævner, at de har et samarbejde med eller er tilknyttet en international organisation.
Samarbejde har som regel at gøre med udlandshjælp og andre samfundsnyttige aktiviteter,
herunder også assistance i forbindelse med valfart og besøg af ansøgernes hellige steder. I
tilfælde, hvor der er tale om en “tilknytning”, plejer udvalget at undersøge den internationale
organisations formål og virke.
Dansk Islamisk Trossamfunds ansøgning var en relativ kompliceret sag. Udvalget har afgivet tre
detaljerede indstillinger (18. september 2015, 24. maj 2016 og 28. november 2016). Den endelige
godkendelse blev meddelt den 13. januar 2017 af ministeriet.
Dansk Islamisk Trossamfund anførte i ansøgning af 18. september 2015, at “DIT samarbejder
med IGMG ... ved internationale projekter og aktiviteter som pilgrimsrejse”. Dette samarbejde
nævnes i udvalgets indstilling af 28. februar 2016 sammen med en lang række andre oplysninger.
Som ovenfor nævnte citat i
Kristeligt Dagblad
noterer, ville udvalget i bagklogskabens lys og i
dagens politiske og mediemæssige klima have spurgt til samarbejdet med IGMG også selvom
IGMG ikke er en forbudt organisation.
Dansk Islamisk Trossamfund har i e-mail af 25. oktober 2017 henvendt sig til undertegnede med
kopi af et brev af 24. oktober 2017 til ministeriet. Det fremgår af brevet af 24. oktober 2017 til
ministeriet, at:
“Dansk Islamisk Trossamfund er en selvstændig organisation uden nogen påvirkninger fra
andre organisationer eller personer. Vi samarbejder med 23 andre nationale og internationale
foreninger, organisationer. Christian Birk forsøger blot som sine tidligere artikler, at binde
moskéerne med Milli Gorus bevægelsen, AKP, Erdogan mv. Alle vores menigheder arbejder
selvstændigt uden politisk påvirkning. Vi driver moskéer, hvor folk kan bede deres bønner.”
Det fremgår yderligere af brevet, at man arbejder inden for lovens rammer og gennem
identitetsaktiviteter via lokale menigheder, at “udvikle borgere, der er indforstået med, at de er
danske muslimer”.
I bogen
Moskeer i Danmark
af 2006, udarbejdet af professor Lene Kühle på Aarhus Universitet,
fremgår følgende:
“I Danmark findes Milli Görüs ikke som en officiel betegnelse for en organisation. Til
gengæld findes der en organisation dannet i 1986, som kalder sig DMGT. Forkortelsen står
ifølge organisationens hjemmeside for Danimarka Müslüman Göcmenler Teskilati, hvilket
betyder Sammenslutning af Muslimske Indvandrer Foreninger. Mange oversætter imidlertid
DMGT til Danimarka Milli Görüs Teskilati, og indplacerer dermed DMGT som en danske
afdeling af Milli Görüs i Tyskland … Det er indlysende, at DMGT og Milli Görüs er tæt
forbundne, men Milli Görüs i Danmark fremtræder som et netværk snarere end en organisation
… Det er værd at bemærke, at DMGT ikke blot er en religiøs organisation. Den hævder at
KIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om godkendelse eller anerkendelse af »Dansk Islamisk Trossamfund Milli Görüs« som et trossamfund i Danmark, til kirkeministeren
1817034_0003.png
Vedr. Dansk Islamisk Trossamfund – side 3
organisere 42 foreninger, herunder 13 kvindeforeninger … og kun et fåtal af disse er moskeer.”
(s. 90-92)
I e-bogen
Religion i Danmark 2017
udgivet af Center for Samtidsreligion, Aarhus Universitet,
rapporterer Lene Kühle og cand.mag. Malik Christian Reimer Larsen, at moskéerne “tilknyttet
DMGT (Milli Görus) ... nu benytter navnet Dansk Islamisk Trossamfund” (s. 25) og yderligere,
at Dansk Islamisk Trossamfund og menighederne er “en del af den internationale religiøse
organisation Milli Görus” (s.25).
Undertegnede har været i kontakt med Lene Kühle, som er i gang med et større projekt for
Kirkeministeriet om moskéerne i Danmark med henblik på en præcisering af begreberne
“tilknytning” kontra “samarbejde med”. I e-mail af 2. november 2017 forklarer Lene Kühle at:
“IGMG betegnes ofte af forskere som en paraplyorganisation, hvor man jo kan sige, at de
samarbejder, men jo også sige, at man er tilknyttet uden at det betyder, at man nødvendigvis
er indforstået med alt hvad de andre organisationer står for. Hvis du ser på IGMGs
hjemmeside, på kortet her:
https://ajanda.igmg.org/placecategory/places/
så er der vist ni
danske steder med, hvorunder moskeerne i DIT er. Det er derfor jeg siger tilknytning. Men der
er ikke meget andet på den side, der indikerer at disse menigheder i Danmark opfattes som en
integreret del af IGMG. Fx kan man ikke finde danske bedetider (men bedetider for alle tyske
steder) og de nyheder der angår menighederne i Danmark har alle en form, der passer med
ordet samarbejde.
Som sagt er forskerne meget enige om at se menighederne tilknyttet eller samarbejdende i
IGMG som ret uafhængige. Dette er en historisk udvikling, da organisationen startede med at
være hierarkisk, men at udviklingen de forskellige steder har gjort at menighederne er blevet
forholdsvis forskellige. En vigtig faktor i dette har været om myndighederne har været
samarbejdsvillige eller ej (som i Tyskland).
Der er også stor enighed om at begrebet islamisme måske er knap så dækkende for Milli Görüs
som en overordnet beskrivelse. Milli Görüs startede jo som et politisk parti, som arbejdede for
en islamisering af politik, men bl.a. Werner Schiffauer, som er den helt stor autoritet på feltet,
argumenter for, at begrebet postislamisme er mere dækkende, da den islamiske stat ikke
længere er på programmet. Så selve præmissen at MG (stadigvæk) er islamistisk er således
skæv fra et forskningssynspunkt.
Jeg ved ikke om der stadig er fokus på Tysklands håndtering af MG, men Samim Akgönül,
“Milli Görüs in France”, s.139-143 i
Islamist Movements of Europe
… (2014) skriver at “for
a decade (approximately 1985-95) Turkey pressured its European partners, and particularly
Germany, to label Milli G a dangerous if not ‘terrorist’ organisation, and to limit its activities.”
Det er jo svært ikke at se en sammenhæng her, da Diyanet, den officielle repræsentant for
islam i Tyrkiet, både er en meget nær samarbejdspartner med den tyske stat og har været meget
negativt indstillet over for MG (men er det ikke mere). I Tyskland har konflikten mellem MG
og Diyanet været stærk, mens den næsten har været ikke-eksisterende i DK.”
Sagen er tilsyneladende ikke så enkelt som
Kristeligt Dagblad
gør det til. Udvalget konkluderer,
at DIT har et samarbejde med IMGM og er tilknyttet i vag forstand. Det kan være forklaringen
på, at DITs officielle twitter-side tilsyneladende sidestiller DIT med IMGM.
Det afgørende er naturligvis, hvorvidt DITs aktiviteter og imamer har holdt sig inden for lovens
KIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om godkendelse eller anerkendelse af »Dansk Islamisk Trossamfund Milli Görüs« som et trossamfund i Danmark, til kirkeministeren
1817034_0004.png
Vedr. Dansk Islamisk Trossamfund – side 4
rammer og ikke så meget om, hvordan den tyske stat har håndteret IMGM. Organisationerne i
henholdsvis Danmark og Holland har udviklet sig meget anderledes end og har været
selvstændige i forhold til IMGM. Milli Görüs i Holland, som ligesom DIT har samarbejdet med
hollandske myndigheder med integrationen af muslimer, har ifølge Dutch News i marts måned
taget afstand fra den tyrkiske præsident Recep Tayyip Erdogan (http://www.dutchnews.nl/news/
archives/2017/03/dutch-turkish-mosque-groups-criticise-erdogans-latest-comments-trouw/). For
at understrege deres pro-integrations aktiviteter og at imødegå misforståelser har DIT den 31.
oktober 2017 meddelt, at de vil udgive imamernes prædikener på dansk, således at offentligheden
kan få indsigt i deres indhold og budskab.
Udvalget mener således ikke at der er grundlag for at revurdere godkendelsen af Dansk Islamisk
Trossamfund. For at imødekomme kritik anbefaler udvalget, at ministeriet retter en henvendelse
til DIT med anmodning om en redegørelse for forholdet mellem DIT og IMGM og eventuelt
hvordan deres twitter-side skal fortolkes.
Med venlig hilsen
Armin W. Geertz
formand