Indfødsretsudvalget 2017-18
IFU Alm.del
Offentligt
1931972_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 25. juni 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 64 (Alm.
del) efter ønske fra Josephine Fock (ALT) til udlændinge- og integrationsministe-
ren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 64:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen omdelt som IFU alm. del
bilag 123
(fortroligt).
Svar:
1.
FN’s ko ve tio af . de e er
6 o rettigheder for
personer med handi-
cap (handicapkonventionen) forpligter medlemsstaterne til at sikre, at personer
med handicap kan nyde rettigheder på lige fod med andre, uanset at de pågæl-
dende har en langvarig fysisk, psykisk, sensorisk eller intellektuel funktionsned-
sættelse, som hindrer de pågældende i at opfylde en eller flere betingelser for
erhvervelse af dansk indfødsret.
I det omfang en person er omfattet af handicapkonventionens anvendelsesområ-
de, og betingelserne for erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation
sammenholdt med handicappet
udgør en barriere for, at den pågældende kan
opnå statsborgerskab, skal der efter handicapkonventionen være mulighed for at
dispensere fra disse betingelser.
Om Danmarks forpligtelser på indfødsretsområdet i henhold til handicapkonven-
tionen henvises i øvrigt til Udlændinge- og Integrationsministeriets notat herom,
der blev sendt til Folketingets Indfødsretsudvalg den 24. februar 2017 (Indføds-
retsudvalget 2016-17, IFU Alm. del, bilag 63).
2.
Efter § 24, stk. 4, i cirkulæreskrivelse nr. 9535 af 2. juli 2018 om naturalisation
forelægges det for Folketingets Indfødsretsudvalg, om der kan dispenseres fra
kravet om dokumentation for bestået Prøve i Dansk 3 samt Indfødsretsprøven af
2015, hvor ganske særlige forhold taler herfor. Den grundlæggende betingelse er i
den forbindelse, at ansøgeren er lægeligt diagnosticeres med en langvarig fysisk,
psykisk, sensorisk eller intellektuel funktionsnedsættelse og som følge heraf ikke
er i stand til
eller har rimelig udsigt til
at kunne opfylde kravene om dokumen-
30. august 2018
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2018 - 11520
465019
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at kommentere henvendelsen omdelt som IFU alm. del – bilag 123, til udlændinge- og integrationsministeren
tation for bestået Prøve i Dansk 3 samt Indfødsretsprøven af 2015, herunder ved
prøveaflæggelse på særlige vilkår og ved brug af hjælpemidler.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan om analfabetisme henvise til Sund-
hedsstyrelsens vedlagte udtalelse herom af 22. maj 2015, som første gang blev
oversendt til Folketingets Indfødsretsudvalg den 20. august 2015. Det fremgår
heraf bl.a., at analfabetisme efter Sundhedsstyrelsens vurdering udgør en intellek-
tuel funktionsnedsættelse uanset årsagen til funktionsnedsættelsen, men at det
altid vil bero på en konkret vurdering, om den manglende evne til at læse og skri-
ve er permanent/langvarig, eller om personen med et relevant undervisningstil-
bud kan lære at læse og skrive.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere henvise til Styrelsen For
International Rekruttering og Integrations (SIRI) vedlagte udtalelse af 20. januar
2016, der første gang blev oversendt til Folketingets Indfødsretsudvalg den 21.
januar 2016. Det fremgår heraf bl.a., at analfabeter er raske og normalt tænkende
individer, som blot aldrig har haft mulighed for at lære at læse og skrive i barn-
dommen og tilegne sig de øvrige basale kompetencer, som skolegang medfører.
Det er således
SIRI’s vurderi g, at a alfa etis e ikke ud fra e sprogpædagogisk
synsvinkel betragtes som en intellektuel funktionsnedsættelse.
3.
Hvis en ansøger er lægeligt diagnosticeret med analfabetisme, og det i øvrigt
fremgår af lægeerklæringen, at analfabetismen udgør en langvarig funktionsned-
sættelse, forelægges sagen for Folketingets Indfødsretsudvalg, forudsat at de
øvrige forelæggelsesbetingelser er opfyldt. Sådanne sager vil blive forelagt på de
almindelige sygdomslister, og analfabetismen vil fremgå som en lægeligt diagno-
sticeret lidelse under det korte resumé af sagen.
Det forekommer, at der for Indfødsretsudvalget forelægges sager, hvor ansøgeren
er lægeligt diagnosticeret med andre lidelser end analfabetisme, men hvor den
lægelige dokumentation i sagen indeholder bemærkninger om, at analfabetisme i
øvrigt kan være (medvirkende) årsag til ansøgerens manglende udsigt til at kunne
tilegne sig dansk svarende til niveauet ved danskuddannelsernes Prøve i Dansk 3
eller i øvrigt spiller en rolle i forhold til sprogindlæringsevnen. I disse tilfælde vil
analfabetismen ikke fremgå som en lægeligt diagnosticeret lidelse i den oversend-
te liste, men det vil fremgå af resuméet, at der forekommer bemærkninger om
analfabetisme andetsteds i den lægelige dokumentation end under afsnittet om
aktuelle diagnoser.
Desuden forekommer det, at der for Indfødsretsudvalget forelægges sager, hvor
ansøgeren alene er lægeligt diagnosticeret med analfabetisme, eller hvor den
diagnosticerede analfabetisme af ministeriet vurderes at være den bærende lidel-
se i forhold til ansøgerens funktionsnedsættelse. I så fald forelægges sagen på en
særlig ”a alfa et-liste”,
og ovennævnte udtalelser fra Sundhedsstyrelsen og SIRI
vedlægges som bilag til udvalget.
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at kommentere henvendelsen omdelt som IFU alm. del – bilag 123, til udlændinge- og integrationsministeren
Inger Støjberg
/
Morten Duus
Side
3/3