Indfødsretsudvalget 2017-18
IFU Alm.del
Offentligt
1931971_0001.png
Om analfabetisme
Indledning
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har anmodet Styrelsen for Internati-
onal Rekruttering og Integration om at levere en udtalelse om sammenhængen mel-
lem analfabetisme og indlæringsevne til brug for sagsbehandling i Folketingets Ind-
fødsretsudvalg, idet et stigende antal ansøgere oplyser udvalget, at de er analfabeter
og derfor søger udvalget om dispensation fra betingelserne om dokumentation for
danskkundskaber og en bestået indfødsretsprøve eller statsborgerskabsprøve.
Styrelsen har til orientering modtaget
Sundhedsstyrelsens notat ’Udtalelse
vedrø-
rende diagnosticering af analfabetisme’.
Danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Styrelsen har kendskab til området analfabetisme fra danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
Danskuddannelse er inddelt i tre danskuddannelser: Danskuddannelse 1, Danskud-
dannelse 2 og Danskuddannelse 3.
Danskuddannelse 1 tilrettelægges for kursister med ingen eller ringe skolebaggrund,
som ikke har lært at læse og skrive deres modersmål samt for kursister, som ikke har
lære at læse og skrive på det latinske alfabet.
Der er med andre ord tale om analfabeter og personer, som betragtes som analfabe-
ter i Danmark, fordi de ikke læser tekst udformet på det latinske alfabet.
Danskuddannelse 2 er for kortuddannede kursister, der er i stand til at benytte sig af
latinsk tekst, og Danskuddannelse 3 er for kursister, der normalt har en gymnasial
baggrund fra hjemlandet.
Danskuddannelse 1 kan afsluttes med Prøve i Dansk 1, Danskuddannelse 2 med Prø-
ve i Dansk 2 og Danskuddannelse 3 med Prøve i Dansk 3 (eller Studieprøven). Der er
et forholdsvis stort niveaumæssigt spring mellem de krav, der stilles til læse- og skri-
vefærdigheder ved henholdsvis Prøve i Dansk 1 og Prøve i Dansk 2. Det er et særdeles
stort niveaumæssigt spring mellem både skriftlige og mundtlige færdigheder, når
Prøve i Dansk 1 sammenlignes med Prøve i Dansk 3. En kursist afslutter kun den
danskuddannelse, hvor vedkommende er indplaceret ud fra forudsætninger.
Danskuddannelsessystemet er således bygget op for at tilgodese, at de udlændinge,
der kommer hertil, har vidt forskellig skole- og uddannelsesmæssig baggrund fra
hjemlandet og derfor også vidt forskelligt indlæringspotentiale. Dette er altafgørende
for undervisningen og for indlæringen: Jo bedre skole-og uddannelsesmæssige for-
20.
januar 2016
Styrelsen for International Rekrut-
tering og Integration
Integration og Medborgerskab
Philip de Langes Palæ
Strandgade 25 C
1401 København K
www.uibm.dk
Sagsbehandler
Gitte Østergaard Nielsen
Tel. 7214 2838.
Side
1/3
IFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at kommentere henvendelsen omdelt som IFU alm. del – bilag 123, til udlændinge- og integrationsministeren
1931971_0002.png
udsætninger, man har, desto lettere har man ved at lære dansk og bestå danskprøve
på et højere niveau. Jo tættere et sprogligt slægtsskab, der er mellem modersmålet og
dansk, desto lettere vil det være at lære dansk.
Indplacering på Danskuddannelse 1
En udlænding indplaceres på danskuddannelse efter en indledende samtale og
sproglig vurdering på et sprogcenter (udbyder af danskuddannelse). Hvis en udlæn-
ding ikke læser og skriver det latinske alfabet eller ikke mestrer det i tilstrækkelig
grad, indplaceres vedkommende således på Danskuddannelse 1.
Gruppen på Danskuddannelse 1 er særdeles heterogen - der kan være mange årsager
til, at man ikke læser og skriver (tiltrækkeligt). Der kan være tale om fx:
analfabeter, som aldrig har modtaget grundskoleundervisning i hjemlandet.
kortuddannede thailændere, der læser og skriver thai, eller syriske flygtnin-
ge, der kun har gået få år i skole, og derfor læser og skriver arabisk, måske
mangelfuldt
personer med op til fx 6-8 års skolegang, fx kinesere, der kun læser tekster
med kinesiske skrifttegn.
Man skelner undertiden mellem analfabeter og såkaldte funktionelle analfabeter.
Funktionelle analfabeter
’kan noget’,
men læser og skriver ikke i tilstrækkelig grad til,
at færdighederne kan bruges og slår til i hverdagen.
Hvis en udlænding har gået en del år i skole i hjemlandet, er der en chance for, at
vedkommende på et tidspunkt læser og skriver dansk så godt, at der kan finde over-
flytning til Danskuddannelse 2 sted, og som derfor kan afslutte forløbet med Prøve i
Dansk 2. Det gælder formodentlig omkring ca. 10 % af kursisterne på Danskuddan-
nelse 1.
Hvis det på forhånd er oplyst sprogcenteret, at en ikke uddannet udlænding lider af
et handicap, eksempelvis traumatisering, søger udbyder at tilrettelægge en undervis-
ning, der kan tage højde herfor, eventuelt ved at tilbyde eneundervisning eller un-
dervisning i en mindre gruppe. Undertiden lykkes en sådan undervisning - andre
gange er handicappet af en art, så undervisningen må opgives.
Analfabetisme betragtes ikke som en intellektuel funktionsnedsættelse
Udgangspunktet for indplacering på Danskuddannelse 1 og for undervisningen på
Danskuddannelse 1 er, at analfabetisme ikke er et handicap.
Analfabeter er raske og normalt tænkende individer, som blot aldrig har haft mulig-
hed for at lære at læse og skrive i barndommen og tilegne sig de øvrige basale kompe-
tencer, som skolegang medfører.
Hovedparten af de udlændinge, der indplaceres på Danskuddannelse 1, vil derfor
også have mulighed for at kunne lære dansk og afslutte Danskuddannelse 1 med
Prøve i Dansk 1.
Analfabetisme betragtes derfor ikke fra en sprogpædagogisk synsvinkel
som ’en in-
tellektuel
funktionsnedsættelse’, jf. udtalelsen fra Sundhedsstyrelsen. Oftest
er der
Side
2/3
IFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om at kommentere henvendelsen omdelt som IFU alm. del – bilag 123, til udlændinge- og integrationsministeren
tale om særdeles velfungerende personer: Mange har eller har haft arbejde, er gode
forældre for deres børn og har som andre meninger om det, der sker i og uden for
hjemmet, på arbejdspladsen og i verden. Viden er ikke opnået via egen læsning, men
via
’livets skole’
i hverdagen, i familien, i arbejdslivet, via kommunikation med andre
og via de informationsmængder af forskellig art, som medierne i dag ikke mindst
formidler i billede og mundtligt sprog.
Men der er selvsagt tale om, at social status følger med manglende skolegang og ud-
dannelse, og beskæftigelse vil derfor også være at finde inden for det ufaglærte om-
råde. Mange Danskuddannelse 1-kursister er opmærksomme herpå, og det er ikke
usædvanligt, at forældre i sådanne familier motiverer deres børn til at tage uddan-
nelse.
Opmærksomhed i undervisningen
Det er dansklærerenes fornemste opgave at sikre, at der sker en progression i under-
visningen. Hvis progressionen er særdeles langsom eller helt udebliver, kan der være
tale om, at en udlænding lider af et handicap, som endnu ikke er oplyst eller diagno-
sticeret.
I dag bliver en del udlændinge henvist til diagnosticering i ordblinderegi, når en læ-
se-/skriveprogression udebliver. Diagnosticerede ordblinde fritages ikke for at gå til
prøve, men kan, når en gyldig udtalelse fra sagkyndig foreligger, efter ansøgning
gives tilladelse til at benytte redskaber fra den såkaldte it-rygsæk i undervisningen og
ved en afsluttende danskprøve.
Der kan være andre tilfælde, hvor et handicap først opdages og efterfølgende diagno-
sticeres i løbet af undervisningsforløbet. Nogle handicap kan der kompenseres for i
undervisningen og ved prøverne, andre ikke, jf. Sundhedsstyrelsens kortlægning af
analfabetisme som resultat af et handicap.
En lille gruppe, der ikke kan lære at læse og skrive
Danskuddannelse 1 (og de øvrige to danskuddannelser) består af i alt seks moduler,
og der skal bestås en række modultest undervejs. I denne forbindelse vil det blive
klart, hvis en person ikke har den forventede progression i tilegnelsen af skrift-
sprogsfærdighederne.
I ’Vejledning om modultestning’, oktober 2014, fremgår det af afsnittet ’Særligt
svage
indlærere’, at der vil være en ganske lille gruppe personer, for hvem tilegnelse af
læse-skrivefærdigheder i dansk næppe vil være realistisk. Alle kan lære noget, men
de opstillede mål for moduler og afsluttende prøve kan tilsyneladende ikke nås. Der
henvises til ’Vejledning om visitation til danskuddannelse’, november 2003, hvor der
står (side 15):
’Der kan på Danskuddannelse 1 være en mindre gruppe af analfabeter, for hvem ind-
læring af læsning og skrivning på dansk ikke vil være realistisk eller relevant. (..) Der
vil oftest være tale om personer, som ikke har beskæftigelse som integrationsmål.
Det kan dreje sig om fx ældre kursister, som på bedste vis klarer sig i hverdagen uden
disse færdigheder
ved familie og venners hjælp’.
Side
3/3