Om analfabetisme
Indledning
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har anmodet Styrelsen for Internati-
onal Rekruttering og Integration om at levere en udtalelse om sammenhængen mel-
lem analfabetisme og indlæringsevne til brug for sagsbehandling i Folketingets Ind-
fødsretsudvalg, idet et stigende antal ansøgere oplyser udvalget, at de er analfabeter
og derfor søger udvalget om dispensation fra betingelserne om dokumentation for
danskkundskaber og en bestået indfødsretsprøve eller statsborgerskabsprøve.
Styrelsen har til orientering modtaget
Sundhedsstyrelsens notat ’Udtalelse
vedrø-
rende diagnosticering af analfabetisme’.
Danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Styrelsen har kendskab til området analfabetisme fra danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
Danskuddannelse er inddelt i tre danskuddannelser: Danskuddannelse 1, Danskud-
dannelse 2 og Danskuddannelse 3.
Danskuddannelse 1 tilrettelægges for kursister med ingen eller ringe skolebaggrund,
som ikke har lært at læse og skrive deres modersmål samt for kursister, som ikke har
lære at læse og skrive på det latinske alfabet.
Der er med andre ord tale om analfabeter og personer, som betragtes som analfabe-
ter i Danmark, fordi de ikke læser tekst udformet på det latinske alfabet.
Danskuddannelse 2 er for kortuddannede kursister, der er i stand til at benytte sig af
latinsk tekst, og Danskuddannelse 3 er for kursister, der normalt har en gymnasial
baggrund fra hjemlandet.
Danskuddannelse 1 kan afsluttes med Prøve i Dansk 1, Danskuddannelse 2 med Prø-
ve i Dansk 2 og Danskuddannelse 3 med Prøve i Dansk 3 (eller Studieprøven). Der er
et forholdsvis stort niveaumæssigt spring mellem de krav, der stilles til læse- og skri-
vefærdigheder ved henholdsvis Prøve i Dansk 1 og Prøve i Dansk 2. Det er et særdeles
stort niveaumæssigt spring mellem både skriftlige og mundtlige færdigheder, når
Prøve i Dansk 1 sammenlignes med Prøve i Dansk 3. En kursist afslutter kun den
danskuddannelse, hvor vedkommende er indplaceret ud fra forudsætninger.
Danskuddannelsessystemet er således bygget op for at tilgodese, at de udlændinge,
der kommer hertil, har vidt forskellig skole- og uddannelsesmæssig baggrund fra
hjemlandet og derfor også vidt forskelligt indlæringspotentiale. Dette er altafgørende
for undervisningen og for indlæringen: Jo bedre skole-og uddannelsesmæssige for-
20.
januar 2016
Styrelsen for International Rekrut-
tering og Integration
Integration og Medborgerskab
Philip de Langes Palæ
Strandgade 25 C
1401 København K
www.uibm.dk
Sagsbehandler
Gitte Østergaard Nielsen
Tel. 7214 2838.
Side
1/3