Dato 22-05-2015
Sagsnr. 1-1011-27/1
7222 7815
Udtalelse vedrørende diagnosticering af analfabetisme
Justitsministeriet har i brev af 13. april 2015 anmodet Sundhedsstyrelsen om en udtalelse til
brug for Indfødsretsudvalgets behandling af sager vedrørende ansøgere, der efter det oplyste er
analfabeter.
Sundhedsstyrelsen er blevet bedt om særligt at forholde sig til følgende:
A. Kan en læge diagnosticere analfabetisme, og hvilke(n) diagnosekode(r) er i bekræftende
fald relevante?
B. Kan analfabetisme udgøre en langvarig fysisk, psykisk, sensorisk eller intellektuel funk-
tionsnedsættelse?
C. Kan man lægefagligt sondre mellem sygdomsrelateret analfabetisme, eksempelvis på
grund af mental retardering, og analfabetisme grundet manglende skolegang?
D. Kan der anføres noget generelt om sammenhængen mellem analfabetisme og en persons
indlæringsevne?
Nedenfor følger Sundhedsstyrelsens udtalelse.
Begrebsafklaring og definitioner
En analfabet er jf. Nudansk ordbog
’en
person, der ikke kan læse og skrive’.
Om analfabetisme:
Begrebet giver ikke en forklaring på årsagen til, at personen ikke kan læse og skrive. Der kan så-
ledes som udgangspunkt være både helbredsmæssige og ikke helbredsmæssige årsager til, at en
person ikke kan læse og skrive. Det kan fx dreje sig om:
At personen ikke har haft adgang til relevant undervisningstilbud.
At personen på grund af mental retardering eller en psykisk udviklingsforstyrrelse ikke
er i stand til at indlære i tilstrækkeligt omfang trods tilstrækkeligt undervisningstilbud.
At personen har en medfødt eller erhvervet hjerneskade, som påvirker evnen til at kun-
ne indlære læse- og skrivefærdigheder. Hvis hjerneskaden er medfødt eller erhverves
som barn, kan den betyde, at personen aldrig kan lære at læse og skrive. Hvis hjerneska-
den erhverves som voksen, kan den betyde, at tidligere færdigheder i forhold til at læse