Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 15. marts 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 48 (Alm.
del) efter ønske fra Stine Brix (EL) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 48:
Det fremgår af svaret på IFU alm. del - spørgsmål 54 (folketingsåret 2015-16), at
Indfødsretskontoret i 2016 havde assistance fra et konsulentfirma, der skulle
bidrage til at optimere sagsbehandlingsprocesserne. Vil ministeren redegøre for
resultaterne af konsulentfirmaets arbejde?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har i løbet af 2016 haft assistance fra et
konsulentfirma med henblik på at optimere Indfødsretskontorets
sagsbehandlingsprocesser mv.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har som følge heraf gennemgået
Indfødsretskontorets sagsgange vedrørende behandlingen af ansøgninger om
indfødsret ved naturalisation. Ministeriet har i den forbindelse bl.a. udarbejdet en
ny sagsbehandlermanual med fokus på vidensdeling og ensartet sagsbehandling.
Endvidere har ministeriet i det daglige fokus på at forbedre processer og
effektivisere sagsgange. Ministeriet har således bl.a. identificeret en række sager,
der kan behandles i en hurtigere proces end andre sager, idet de er mindre
komplicerede.
Desuden har Udlændinge- og Integrationsministeriet nu
–
i højere grad end
tidligere
–
en driftsorienteret tilgang til sagsbehandlingen. Ministeriet afholder
således til eksempel ugentlige produktionsmøder og tavlemøder med henblik på
at fastlægge kort- og langsigtede mål for sagsbehandlingen. Endvidere har
ministeriet bl.a. udviklet en detaljeret ledelsesunderstøttelse i form af bl.a.
statistikker.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har herudover indkøbt og implementeret
et nyt elektronisk sagsbehandlingssystem særligt udformet til Indfødsretskontoret
9. april 2018
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2018 - 4712
392955
Side
1/2