Indfødsretsudvalget 2017-18
IFU Alm.del
Offentligt
1873146_0001.png
Folketinget
Indfødsretsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
23. marts 2018
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Rebekka Bormann
Thorn
Sagsnr.: 2018-0032/10-0001
Dok.:
671101
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 35 (Alm. del), som Folketingets
Indfødsretsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. februar 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Casper Grue Jensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
IFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om en mulig spærring således, at det er umuligt at udstede pas til en person, der ikke er registreret i CPR-registeret som dansk statsborger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 35 (Alm. del) fra Folketingets Indfødsretsudvalg:
”Ministeren
bedes oplyse - eventuelt med bidrag fra økonomi-
og indenrigsministeren - om det vil være muligt at sætte en
spærring ind således, at det er umuligt at udstede pas til en per-
son, der ikke er registreret i CPR-registeret som dansk statsbor-
ger, og uden at denne har væsentlige negative konsekvenser,
herunder en væsentlig længere sagsbehandling i forbindelse
med pasudstedelsen, for borgeren, hvis det viser sig, at registre-
ringen i cpr-registeret er ukorrekt, og borgeren burde have været
registeret i cpr-registeret som dansk statsborger.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at kommunernes og ambassadernes
pasbestilling sker via bestillingssystemer, der foretager opslag i
Rigspolitiets pasregister. Pasregisteret henter stamoplysninger
om personer (via politiets Index system) i CPR.
Systemet er i dag således indrettet, at der er indarbejdet en tek-
nisk advarsel i selve pasregisteret, når der oprettes pas til en per-
son, der ikke er registreret som dansk statsborger.
Rigspolitiet har i løbet af efteråret 2017 været i dialog med
Kommunernes Landsforening om kommunernes pasbestillings-
systemer. Kommunernes Landsforening har i den forbindelse
oplyst, at advarslen er blevet udbygget i de tre bestillingssyste-
mer, som kommunerne benytter. Ud over en tydelig advarsel
om, at medarbejderen er i færd med at bestille pas til en ikke-
dansk statsborger, oplyser Kommunernes Landsforening, at
medarbejderen nu også bliver spurgt udtrykkeligt, om denne vil
fortsætte med pasbestillingen.
Rigspolitiet har endvidere igangsat et arbejde med at få etableret
en teknisk spærring i enten selve pasregisteret eller i bestillings-
systemerne, således at der her kan blokeres helt eller delvis for
bestilling af et dansk pas, hvis statsborgerskabet ifølge CPR ikke
er dansk. Rigspolitiet har i den forbindelse drøftet fordele og
ulemper ved en hel eller delvis blokering med Udenrigsministe-
riet, Kommunernes Landsforening og enkelte kommuner. Hvis
der bliver tale om en delvis blokering, overvejer Rigspolitiet at
etablere en ordning, hvor kun særligt udpegede medarbejdere i
kommunerne og på Udenrigsministeriets område får it-rettighe-
der til at gennemføre pasbestillingen, hvis pasansøgeren ifølge
CPR ikke er dansk statsborger.”
2
IFU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om en mulig spærring således, at det er umuligt at udstede pas til en person, der ikke er registreret i CPR-registeret som dansk statsborger, til justitsministeren
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere ind-
hentet en udtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
”Udenrigsministeriet
arbejder med at skabe en it-løsning, der på
den ene side vil hindre fejludstedelser og på den anden side vil
imødegå, at danske statsborgere i udlandet påføres uhensigts-
mæssige hindringer.
Såfremt der indsættes en fuldstændig spærring i pas-registret,
som forhindrer, at en pasbestilling kan gennemføres, hvis bor-
geren ikke er registreret med dansk statsborgerskab i cpr-regi-
stret, vil nogle borgere kunne opleve betydelige negative konse-
kvenser.
Et eksempel vil være en ældre borger, som har haft dansk pas
hele sit liv, og hvor man ikke er i tvivl om, at borgeren er dansk.
Indføres der en total spærring, vil borgeren ikke kunne få udstedt
et pas på baggrund af de foreliggende oplysninger. Borgeren vil
i en længere periode ikke kunne rejse og i nogle tilfælde ikke
have lovligt ophold i sit bopælsland. Man må i stedet henvise
borgeren til at vente med at få udstedt et pas, til han har frem-
fundet sin fødselsattest og eventuelt sine forældres fødselsatte-
ster/vielsesattest som dokumentation, for at få ændret sine data
i cpr-registret således, at en spærring kan ophæves. Afhængigt
af hvilken myndighed der skal foretage en omregistrering, og
hvor svært det er for borgeren, at fremskaffe den nødvendige
dokumentation, kan der gå måneder før et pas kan udstedes.
Borgere, som erfaringsmæssigt bliver ramt af en forkert regi-
strering i cpr-registret, er f.eks. borgere med bopæl i udlandet,
der af forskellige årsager (skattebetaling, dåb mv.) er blevet op-
rettet i cpr-registret med en såkaldt
”administrativ registrering”.
En del administrative cpr-registreringer oprettes fejlagtigt med
borgerens udenlandske bopælsland som angivelse af statsbor-
gerskab, eller med angivelse af statsborgerskabet som ”ukendt”,
hvilket ofte først opdages i forbindelse med en pasansøgning.
Det er derfor nødvendigt, at en teknisk spærring i særlige til-
fælde kan løftes manuelt af bemyndigede medarbejdere efter en
konkret, individuel vurdering, hvis de beskrevne negative kon-
sekvenser skal undgås.”
3