Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Danmarks forpligtelser på indfødsretsområdet i henhold til FN’s konvention af 13. de-
cember 2006 om rettigheder for personer med handicap
1. Indledning
Regeringen indgik den 5. oktober 2015 en aftale om indfødsret med Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti. Indfødsretsaftalen er
optrykt som bilag til cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om naturalisation
(cirkulæreskrivelsen) og trådte i kraft den 15. oktober 2015.
I forbindelse med forhandlingerne om indfødsretsaftalen drøftedes Danmarks forpligtelser
på indfødsretsområdet i henhold til FN’s konvention af 13. december 2006 om rettigheder
for personer med handicap (handicapkonventionen). Særligt blev det drøftet, i hvilket
omfang handicapkonventionens forpligtelser bør inddrages i Folketingets Indfødsretsud-
valgs behandling af konkrete dispensationssager på indfødsretsområdet.
Nedenfor gennemgås handicapkonventionens betydning for behandlingen af ansøgninger
om erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation.
2. Betydningen af Danmarks internationale forpligtelser for indfødsretsområdet
Højesteret har i dom af 13. september 2013 (gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2013, s.
3328-3336) taget stilling til omfanget af domstolenes ret til efterprøvelse af øvrigmyndig-
hedens grænser i medfør af grundlovens § 63 på indfødsretsområdet. Højesteret fastslog i
sin afgørelse bl.a.:
”Danmark har tilsluttet sig den europæiske menneskerettighedskonvention
og en række andre internationale konventioner, der kan have betydning for
behandlingen af ansøgninger om eller for tildeling af statsborgerskab (ind-
fødsret). Danmark har herved påtaget sig en række folkeretlige pligter, som
også i forarbejder til indfødsretsloven forudsættes efterlevet ved Folketin-
gets og Indfødsretsudvalgets udøvelse af skønnet over, om dansk indfødsret
skal meddeles en ansøger, jf. herved lovforslag L 69, Folketingstidende 1998-
99, tillæg A, s. 1794. En ansøger, der ikke er blevet medtaget i en lov om ind-
fødsret, kan derfor ved domstolene få prøvet, om folkeretlige forpligtelser
er krænket, og om ansøgeren i den anledning har krav på erstatning eller
godtgørelse. En sådan domstolsprøvelse vil ikke være i strid med regerin-
gens eller Folketingets kompetence efter grundlovens § 21 og § 41, stk. 1,
vedrørende lovforslags fremsættelse eller grundlovens § 44, stk. 1. Disse be-
stemmelser udelukker derimod f.eks. domstolsprøvelse af påstande om, at
24. februar 2017
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsretskontoret
Slotsholmsgade 10
Post
1216 København K
Tel.
7226 8400
Mail
Web
www.uibm.dk
CVR-nr.
Sagsnr.
Akt-id
36977191
2016-2647
56888
Side
1/5