Grønlandsudvalget 2017-18
GRU Alm.del
Offentligt
1937926_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. september 2018
Nordatlantenheden
Adam Elias Fischermann
2018-0032/09-0014
834848
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 89 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. august 2018.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Søren Pape Poulsen
/
Adam Abdel Khalik
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om udfordringen med at få klarlagt ansvaret mellem Kriminalforsorgen i Grønland og de grønlandske myndigheder i forhold til eksempelvis sygdoms- og alkoholbehandling og om regeringen agter at imødegå disse, før den nye lukkede anstalt i Nuuk åbner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 89 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Der er i dag udfordringer med at få klarlagt ansvaret mellem Kri-
minalforsorgen i Grønland og de grønlandske myndigheder i for-
hold til eksempelvis sygdoms og alkoholbehandling. Ministeren
bedes oplyse, om regeringen agter at imødegå disse gråzoner, før
den nye lukkede anstalt i Nuuk åbner, og i så fald hvordan dette
vil foregå.”
Svar:
1.
Siden 1950’erne er personer, der idømmes forvaring efter kriminalloven,
og som vurderes at udgøre en sikkerhedsmæssig risiko, blevet anbragt i
Danmark, bl.a. fordi de åbne anstalter i Grønland ikke har de fornødne be-
handlingstilbud og ikke er indrettet sikkerhedsmæssigt til anbringelse af
særligt farlige personer.
Den Grønlandske Retsvæsenskommission anbefalede i 2004, at der etable-
res en forvaringsafdeling i Grønland med den fornødne psykiatriske og psy-
kologiske bistand tilknyttet, således at denne afdeling fremover vil kunne
rumme de forvaringsdømte, der ellers ville skulle anbringes i Danmark.
Ønsket om at ophøre med at anbringe forvaringsdømte i Danmark bunder i
hensynet til de dømte, herunder at de bør anbringes i deres hjemland tættere
på deres bopæl og familie.
Jeg ser derfor også meget frem til, at den nye anstalt i Nuuk, der både kom-
mer til at bestå af en almindelig åben afdeling og en lukket afdeling, der bl.a.
skal kunne huse forvaringsdømte, står færdig – forventeligt i foråret 2019.
2.
Arbejdet med at sikre, at den nye anstalt kan huse de forvaringsdømte er
ikke gjort med, at der etableres en ny anstalt i Nuuk. Det kræver også, at de
forvaringsdømte får den fornødne bistand.
Derfor arbejder Kriminalforsorgen i Grønland for, at der ansættes en psy-
kiater og to psykologer til den nye anstalt i Nuuk, der vil skulle varetage op-
gaver, som har relation til de forvaringsdømtes kriminalitet og fuldbyrdel-
sesforløb, og som vurderes at ligge ud over den sundhedsbehandling, der til-
bydes i det offentlige sundhedssystem. Det drejer sig blandt andet om sær-
lige samtaler og samtaleforløb af kortere eller længere varighed med psy-
kiater og/eller psykolog, udarbejdelse af forskellige erklæringer til for ek-
sempel retten samt risikovurderinger med henblik på at vurdere muligheden
for eventuelle frihedsgoder og for at mindske risikoen for recidiv.
2
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om udfordringen med at få klarlagt ansvaret mellem Kriminalforsorgen i Grønland og de grønlandske myndigheder i forhold til eksempelvis sygdoms- og alkoholbehandling og om regeringen agter at imødegå disse, før den nye lukkede anstalt i Nuuk åbner, til justitsministeren
3.
Det følger af kriminallovens § 209, der også omfatter forvaringsdømte, at
indsatte har ret til lægebehandling og anden sundhedsmæssig bistand.
Af de specielle bemærkninger til bestemmelsen fremgår, at der er tale om
en lovfæstelse af gældende ret, hvorefter en indsat har samme adgang til og
krav på lægebehandling mv. som borgere, der ikke er frihedsberøvede. Det
fremgår endvidere, at spørgsmålet om fri adgang til, henholdsvis betaling
for sundhedsmæssige ydelser ligeledes løses efter de almindelige regler
herom.
Justitsministeriet kan – som det fremgår af ministeriets besvarelse af 17. maj
2018 af spørgsmål nr. 55 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg – op-
lyse, at det økonomiske ansvar for sundhedsbetjening af forvaringsdømte i
Grønland for tiden drøftes med Naalakkersuisut. De involverede myndighe-
der arbejder på at finde en løsning, således at der – inden den nye anstalt i
Nuuk åbner – kan komme en afklaring på omfanget af udgifterne forbundet
med sundhedsbetjening og det økonomiske ansvar herfor.
Kriminalforsorgen i Grønland har sideløbende med disse drøftelser stort fo-
kus på, at det – uanset, hvem der har det økonomiske ansvar for sundheds-
behandling af forvaringsdømte – sikres, at der er det nødvendige samarbejde
og den nødvendige koordination mellem Kriminalforsorgen i Grønland og
det grønlandske sundhedsvæsen, hvor de indsatte vil skulle behandles efter
de almindelige regler herom.
Det kan i den forbindelse oplyses, at Kriminalforsorgen i Grønland endvi-
dere arbejder for at ansætte en sygeplejerske til den nye anstalt i Nuuk, der
vil kunne varetage dialogen med det grønlandske sundhedsvæsen. Det er
desuden tanken, at ansættelsen af en sygeplejerske vil kunne minimere be-
hovet for bemandede transporter til sundhedsbehandling uden for anstalten,
idet sygeplejersken bl.a. vil kunne tilse rifter og mindre sår samt vurdere be-
hovet for lægetilsyn.
4.
For så vidt angår spørgsmålet om misbrugsbehandling kan det oplyses, at
Justitsministeriet den 15. juni 2018 har meddelt Naalakkersuisut, at det er
vurderingen, at Grønland ved overtagelsen af sagsområderne socialvæsenet
og sundhedsvæsenet – også i forhold til indsatte i kriminalforsorgens anstal-
ter i Grønland – har overtaget ansvaret for misbrugsbehandling efter såvel
sundhedslovgivningen som sociallovgivningen. Det gælder også det økono-
miske ansvar herfor.
3