Grønlandsudvalget 2017-18
GRU Alm.del
Offentligt
1924169_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Grønlandsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 26100
ANA
11. juli 2018
GRU alm. del
svar på spørgsmål 79 fra Aaja Chemnitz Larsen
stillet den 20. juni 2018 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Inatsisartut skal til efterårssamlingen 2018 gennemgå en politisk
behandling og beslutning om, hvor og hvordan kommende lufthavne i
Grønland skal bygges. Det har betydning for eksisterende lufthavne,
f.eks. Kangerlussuaq og Narsarsuaq. Hvilke forsvars- og
forskningsmæssige forpligtigelser er der ved bl.a. Kangerlussuaq og
Narsarsuaq? Forudser regeringen, at der kan være udfordringer med at
leve op til disse forpligtelser og er regeringen i dialog med
Naalakkersuisut om at tænke disse forpligtigelser ind i de kommende
politiske drøftelser i Inatsisartut?
Svar
Ift. eventuelle forpligtelser i medfør af forsvarsaftalekomplekset
(overenskomst i henhold til Den nordatlantiske Traktat mellem
regeringerne i Kongeriget Danmark og Amerikas Forenede Stater om
forsvaret af Grønland af 1951 med efterfølgende tillægsaftaler) kan oplyses
følgende:
USA's regering og Kongeriget Danmarks regering indgik i 1991
"Aftalememorandum af 13. marts 1991 med Amerikas Forenede Stater
vedrørende brug af Søndre Strømfjord Luftfartsanlæg, Kulusuk
Flyveplads og andre forhold i forbindelse med De Forenede Staters
militære aktiviteter i Grønland". Aftalen indeholder i artikel XV
bestemmelser, der vedrører De Forenede Staters adgang til Sdr.
Strømfjord. Af artikel VIII fremgår, at parternes forpligtelser i medfør af
aftalen er under forbehold af, at det bevillingsmæssige grundlag er til stede
i overensstemmelse med deres respektive nationale love og procedurer.
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvor og hvordan kommende lufthavne i Grønland skal bygges, til udenrigsministeren
2
Aftalen indeholder endvidere bestemmelser om, hvordan aftalen kan
ændres eller opsiges (art XVI), skulle dette blive aktuelt.
USA og Danmark/Grønland drøfter spørgsmål om amerikansk militær
tilstedeværelse i Grønland på møder i et såkaldt amerikansk-dansk
permanent udvalg (Permanent Committee), hvor Danmark/Grønland har
orienteret de amerikanske myndigheder om de grønlandske planer for
udbygning af luftfartsanlæg i Grønland.
Ift. eventuelle forpligtelser relateret til det danske forsvars
myndighedsudøvelse har Forsvarsministeriet oplyst følgende:
Værnsfælles Forsvarskommando er anmodet om en udtalelse til brug for
Forsvarsministeriets
bidrag
til
besvarelse.
Værnsfælles
Forsvarskommando har i den anledning oplyst følgende:
”I forbindelse med udførelsen af Forsvarsministeriets opgaver i Grønland
opretholder Forsvarsministeriet en bemanding i lufthavnen i
Kangerlussuaq. Med baggrund i aftale af 21. februar 1991 mellem
Statsministeriet og Grønlands Hjemmestyre er der indgået en serviceaftale
i Kangerlussuaq mellem Forsvarsministeriet og Mittarfeqarfiit vedr.
driften af Forsvarets funktioner i Kangerlussuaq.
Af denne serviceaftale fremgår det, at Forsvarsministeriet ejer og afholder
samtlige udgifter til drift af hangar (S-518) samt værkstedsbygning (S-516).
Af aftalen fremgår desuden, at Forsvarsministeriet af Mittarfeqarfiit lejer
bygning B-660 til brug for bolig- og kontorformål.
Serviceaftalen, herunder aftale om lejemål af bygning B-660, er gældende
fra 1. januar 2000. Lejemålet er uopsigeligt fra udlejers side i 20 år, men
kan dog kræves genforhandlet, såfremt Forsvarets opgaver i Grønland
ændres væsentligt.
Af serviceaftalen fremgår det yderligere, at ved åbning af Kangerlussuaq
Lufthavn uden for annoncerede åbningstider betales der afgift til
Mittarfeqarfiit efter gældende takstregulativ. Yderligere omkostninger
forbundet hermed såsom etablering af brand- og redningstjeneste samt
flyvekontroltjeneste i lufthavnsområdet er ikke Forsvarsministeriets
ansvar.”
Forsvarsministeriet kan derudover oplyse, at der den 21. februar 1991 er
indgået aftale mellem Statsministeriet og Grønlands hjemmestyre om
overtagelse af civile opgaver i lufthavnen ved Søndre Strømfjord og på
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om, hvor og hvordan kommende lufthavne i Grønland skal bygges, til udenrigsministeren
3
forsvarsområdet ved Thule samt overtagelse af Kulusuk flyveplads. I
henhold til denne aftales § 3 skal hjemmestyret sikre, at statens
institutioner i lufthavnen ved Søndre Strømfjord, herunder Forsvarets
Luftgruppe Vest, kan udøve deres virksomhed på uændrede vilkår. Dette
gælder for såvel de serviceydelser, som institutionerne modtager med
hensyn til bolig, bespisning og tilstedeværelse i øvrigt, som for deres
opgaveudøvelse. Det fremgår endvidere af aftalen, at hjemmestyrets
varetagelse af opgaverne skal ske på en sådan måde, at udøvelsen af rigets
kompetence på det udenrigs-, sikkerheds- eller forsvarspolitiske område
ikke begrænses eller vanskeliggøres. Hver af parterne kan kræve aftalen
genforhandlet, såfremt grundlaget for varetagelsen af de overtagne
opgaver ændres væsentligt.”
Ift. eventuelle forpligtelser relateret til forskning har Uddannelses- og
Forskningsministeriet oplyst følgende:
”Uddannelses-
og Forskningsministeriet er ikke bekendt med, at danske
forskningsinstitutioner har særlige forskningsmæssige forpligtelser ved
Kangerlussuaq eller Narsarsuaq. Særligt Kangerlussuaq bruges som et
knudepunkt for en række forskningsaktiviteter, og faciliteterne ved
Kangerlussuaq International Science Support (KISS) samt et samarbejde
med det amerikanske flyvehjemmeværn (109th Airlift Wing) bruges af
danske forskningsgrupper til at gennemføre deres aktiviteter. Dog må det
antages, at brugen af disse faciliteter og fly sker på baggrund af aftaler
mellem brugeren og udbyderen, og at der derfor ikke er retlige forpligtelser
for den danske regering.
Uddannelses- og Forskningsministeriet gør i øvrigt opmærksom på, at
forskningsområdet er overtaget af Grønlands Selvstyre.”
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen