Grønlandsudvalget 2017-18
GRU Alm.del
Offentligt
1907237_0001.png
SAMRÅDSTALE
Samråd C, Grønlandsudvalget og Samråd U,
Udenrigsudvalget den 29. maj 2018
Camp Century
Det talte ord gælder
Lad mig starte med at sige tak for indkaldelsen til i dag. Vi har at
gøre med en sag med en lang historie, som handler om den
nedlagte amerikanske base Camp Century under indlandsisen. En
sag, som tiltrækker sig megen opmærksomhed
og som også er
blevet drøftet flere gange her i Folketinget.
Som bekendt udkom der i august 2016 en artikel, der peger på, at
affald ved Camp Century risikerer at blive blotlagt om cirka 150
år pga. klimaforandringer. Affaldet befinder sig pt. under 30-90
meter is. Der kan om godt 50 år være risiko for udsivning via
smeltevandet.
Det er en sag, regeringen tager meget alvorligt, og derfor udviser
vi rettidig omhu. Regeringen har i 2017 i samarbejde, med de
grønlandske myndigheder igangsat en række klima, miljø og
radiologiske undersøgelser.
Jeg sendte 1. juli sidste år [2017] et statusnotat om
undersøgelserne til Grønlandsudvalgets orientering. I dag vil jeg
give en kort opdatering, og jeg vender mig derefter mod de
konkrete spørgsmål:
1
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
I forhold til de
klimarelaterede undersøgelser
har Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet samt GEUS oplyst følgende
og jeg citerer:
”I sommeren 2017 foretog GEUS, med deltagelse
fra Grønlands Forundersøgelser ’Asiaq’, en ekspedition til Camp
Century, hvor man foretog radarundersøgelser af Camp Centurys
placering og udbredelse, iskerneboringer til klimaundersøgelser
ligesom der blev opstillet klimamonitoreringsudstyr, som løbende
sender informationer om de meteorologiske og glaciologiske
forhold. De indsamlede data bliver nu analyseret nærmere, og
resultaterne vil blive offentliggjort på hjemmesiden
”campcenturyclimate.dk”løbende.
Klimastationen har været
genbesøgt i denne måned [maj 2018]”. Citat slut.
I forhold til de
miljørelaterede undersøgelser
har Miljø- og
Fødevareministeriet oplyst følgende
– og jeg citerer: ”Der
vil
blive gennemført en vurdering af de eksisterende oplysninger om
efterladt materiale på Camp Century og en vurdering af
forureningsomfanget, når der fra undersøgelser af afsmeltningen
foreligger oplysninger om, hvorvidt der vil kunne ske frigivelse
af materiale fra Camp Century pga. afsmeltning.” Citat slut. Til
brug for disse undersøgelser har man fra dansk/grønlandsk side
anmodet de amerikanske myndigheder om historiske oplysninger
om efterladenskaber ved Camp Century. De amerikanske
myndigheder er i gang med at gennemgå materialet.
2
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
I forhold til de
radiologiske undersøgelser
har Sundheds- og
Ældreministeriet samt Strålebeskyttelse i Sundhedsstyrelsen
oplyst følgende
– og jeg citerer: ”De radiologiske undersøgelser
omfatter gennemgang af tilgængeligt arkivmateriale samt et
prøvetagnings- og måleprogram for en iskerne fra Camp Century
samt prøvemateriale fra relevante fjorde, hvor evt. smeltevand fra
Camp Century kan tænkes at have fremtidigt udløb.
Analysearbejdet blev påbegyndt i efteråret 2017 og forventes
færdiggjort i løbet af de næste måneder. Foreløbige resultater
indikerer, at aktivitetsindholdet i iskernen svarer til det
forventelige niveau af aktivitet fra omgivelserne, dvs. nedfald
såkaldt ”fallout” –
fra atmosfæriske kernevåbensprængninger i
årene 1961-62.
Dermed er de foreløbige resultater i overensstemmelse med de
rapporter om måling af aktivitetsindhold på isoverfladen omkring
Camp Century, som fra amerikansk side blev overleveret til
Atomenergikommissionen, og som har indgået i gennemgangen
af arkivmaterialet.” Citat slut.
I forhold til den
folkeretlige analyse
af et eventuelt ansvar for
USA for oprydning efter Camp Century kan jeg oplyse, at
Udenrigsministeriet er ved at lægge sidste hånd på analysen i
samarbejde med Kammeradvokaten, og den vil herefter blive
fremsendt til Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre).
3
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
***
Jeg vil nu besvare de stillede spørgsmål:
I forhold til
spørgsmål 1
om,
hvilket aftalegrundlag, der specifikt
angiver Camp Century som amerikansk forsvarsområde,
kan jeg
bemærke følgende:
Der ses ikke at være aftalegrundlag, som angiver Camp Century
som et amerikansk forsvarsområde.
Camp Century fremgår ikke af det tekniske bilag til
forsvarsaftalen, hvor forsvarsområderne har været oplistede, og
som løbende er blevet ændret.
Der er heller ikke fundet grundlag for, at Camp Century i øvrigt
skulle have opfyldt betingelserne, efter forsvarsaftalen, for at
være et forsvarsområde.
Camp Century har desuden geografisk været placeret på
indlandsisen uden for Thule-forsvarsområdet, og har derfor ikke
været en del af dette forsvarsområde.
Udenrigsministeriet har derfor ikke fundet grundlag for at
konkludere, at Camp Century har været et forsvarsområde i
forsvarsaftalens forstand.
4
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
Under
spørgsmål 2
spørges ”Idet
Camp Century blev
kategoriseret som et humanitært forskningsprojekt, hvordan kan
oprydningen på stedet så være underlagt forsvarsaftalen med
USA?”
Spørgsmålet bygger på en præmis om, at Camp Century udgjorde
et humanitært forskningsprojekt. Jeg deler ikke denne præmis.
Regeringen har givet tilladelse til den amerikanske hærs
oprettelse af Camp Century og til den amerikanske hærs
forskningsaktiviteter. I den forbindelse har regeringen været
bekendt med, at formålet var at afsøge de militære muligheder og
potentielle kapaciteter i Grønland. Desuden har regeringen og
USA's regering i notevekslinger været enige om, at
forsvarsaftalen fandt anvendelse for Camp Century. Der er derfor
ikke grundlag for at betegne Camp Century som et humanitært
forskningsprojekt.
For at opsummere: Camp Century
var ikke et ”forsvarsområde” i
forsvarsaftalens forstand, men regeringen og USA's regering har
været enige om, at forsvarsaftalen ikke desto mindre fandt
anvendelse for Camp Century.
5
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
Under
spørgsmål 3
spørges ”Vil
ministeren forklare, hvorfor den
danske regering på samråd i Grønlandsudvalget 3. november
2016 henholder sig til Atomenergikommissionens afrapportering
fra 1964, når den skal vurdere det radioaktive affalds farlighed?”
Som jeg understregede indledningsvist tager regeringen
spørgsmålet om eventuelle risici for personer og miljø som følge
af Camp Century meget seriøst.
For så vidt angår spørgsmålet om radioaktivt affald i forbindelse
med den mobile atomreaktor, som forsynede Camp Century med
energi, henviste daværende udenrigsminister Kristian Jensen på
samrådet den 3. november 2016 om Camp Century til tidligere
udvalgsbesvarelser om det lavradioaktive spildevand og
Atomenergikommissionens rapport af 2. oktober 1964.
Atomenergikommissionen var det teknisk sagkyndige organ i
Danmark, der på det pågældende tidspunkt vurderede det
radioaktive affald fra atomanlægget i Camp Century. Rapporten
fra Atomenergikommissionen fra 1964 konkluderede bl.a., at
radioaktivitetsniveauet var under de fastsatte tærskelværdier,
samt at nedtagningen af reaktoren skete på tilfredsstillende vis.
6
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
Herudover fremgår det af tidligere udvalgsbesvarelse fra januar
2014, at det ifølge Sundhedsstyrelsens generelle
strålebeskyttelsesmæssige vurdering ikke kan forventes, at udslip
af lavradioaktivt spildevand inden for den fastsatte tærskelværdi
giver skader på personer og miljø. Det var tale om en meget
forsigtig grænse.
Det kan i øvrigt fra Sundhedsstyrelsen oplyses, at den samlede
udledning af radioaktivt spildevand til den dedikerede
spildevandsbrønd i indlandsisen i arkivmaterialet er opgjort til,
hvad der svarer til 2,7 gigabecquerel, som i dag estimeres at
udgøre en aktivitet på ca. 0,39 gigabecquerel. Til sammenligning
er den tilsvarende grænse for udledning fra de nukleare anlæg på
Risø-området til Roskilde Fjord i dag fastsat af
Sundhedsstyrelsen og Beredskabsstyrelsen til 400 gigabecquerel
om året. Også i det lys er den estimerede aktivitetsmængde ved
Camp Century meget beskeden.
Det fremgår endvidere af Miljøministeriets skriftlige besvarelse
af § 20-spørgsmål nr. 992 fra 1980, hvordan
Atomenergikommissionen løbende fulgte atomanlæggets drift,
udledning og nedtagning dels gennem egne inspektioner, dels ved
gennemgang af de amerikanske logbøger. Af svaret fremgår også,
at der ikke var noget i de foreliggende oplysninger, som skulle
indikere, at der på Camp Century er efterladt radioaktive stoffer i
7
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
et omfang, der kan forventes at medføre sundhedsmæssig eller
miljømæssig risiko.
Når det er sagt, er det fortsat meget vigtigt for den danske
regering, at det grønlandske samfund ikke skal være bekymrede
for at blive påvirket af stråling fra Camp Century.
Regeringen har derfor, som jeg nævnte tidligere, i 2017 taget
initiativ til, at der i tæt samarbejde mellem grønlandske og danske
myndigheder bl.a. foretages nye målinger og vurderinger af
niveauet for radioaktivitet ved Camp Century.
De arkivstudier, jeg nævnte, da jeg gav status for de radiologiske
undersøgelser, viser, at måleresultater rapporteret i forbindelse
med driften af Camp Century er i overensstemmelse med de
foreløbige analyseresultater meddelt fra DTU.
I
spørgsmål 4
spørges ”Vil
ministeren forklare, hvorfor den
danske regering på samråd i Grønlandsudvalget 3. november
2016 hævder, at man har undersøgt, om der er ryddet
tilstrækkeligt op, når den ansvarlige for oprydningen
Povl
Ølgaard
har udtalt til KNR, at man netop ikke har undersøgt,
om der er ryddet tilstrækkeligt op?”
8
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
Interviewet i KNR med Povl Ølgaard bekræfter, at
Atomenergikommissionen har stillet skrappe krav til bl.a.
udledningen af radioaktivt spildevand til indlandsisen, og at man
har baseret sine vurderinger på inspektioner til Camp Century og
de amerikanske logbøger.
Der er ikke noget i Povl Ølgaards udtalelser til KNR, der giver
anledning til at tro, at der ikke er blevet ryddet tilstrækkeligt op i
forhold til radioaktivt affald og nedtagningen af reaktoren.
I forhold til
spørgsmål 5,
der lyder ”Vil
ministeren forklare,
hvilken vurdering af tærskelværdier den danske regering henviser
til i samråd i Grønlandsudvalget 3. november 2016?”
kan jeg
som nævnt tidligere oplyse, at den daværende udenrigsminister
på samrådet i 2016 henviste til tidligere udvalgsbesvarelser
herom og Atomenergikommissionens rapport af 2. oktober 1964.
Det fremgår bl.a. heraf, at udslip af radioaktivt spildevand inden
for den grænse, der blev sat, ikke kan forventes at give skader på
personer og miljø, samt at atomreaktoren blev fjernet på
tilfredsstillende vis.
9
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
I
spørgsmål 6
spørges: ”Vil
ministeren forholde sig til, at
Atomenergikommissionens afrapportering fra 1964 ifølge nye
oplysninger fra lektor emeritus Henry Nielsen og professor
Kristian Hvidtfelt Nielsen ikke er så uvildig som den danske
regering gav udtryk for på samråd i Grønlandsudvalget 3.
november 2016?”
Jeg har forholdt mig til, at Atomenergikommissionen var det
teknisk sagkyndige organ på daværende tidspunkt.
Atomenergikommissionen bidrog bl.a. til, at der blev sat skrappe
grænser for udledning af radioaktivt spildevand til indlandsisen.
Jeg finder ikke grund til at sætte spørgsmålstegn ved
Atomenergikommissionen i en historisk kontekst.
I
spørgsmål 7
spørges, om ”de
nye oplysninger, som er
fremkommet efter arbejde af lektor emeritus Henry Nielsen og
professor Kristian Hvidtfelt Nielsen om, at reaktoren på Camp
Century producerede langt mere spildevand end rapporteret,
(har) givet anledning til en ændring af den danske regerings
opfattelse af miljørisikoen?”
10
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
Jeg vil her henlede udvalgenes opmærksomhed på det brev, som
Henry Nielsen og Kristian Hvidtfelt Nielsen sendte til
Grønlandsudvalget den 5. december 2017 med
Udenrigsministeriet i kopi. Her står
og jeg citerer
– ”Når
det
således i Grønlandsudvalgets Samrådsspørgsmål C af 16.11.2017
med henvisning til vores bog
– bliver hævdet, at ”reaktoren på
Camp Century producerede langt mere spildevand end
rapporteret”, må vi sige fra. Det vi har skrevet er, at ifølge
amerikanske reaktoreksperter på stedet var de udledte mængder
af radioaktivt spildevand hvert år under den af de danske
myndigheder tilladte grænse på 50 millicurie. Vi har også
skrevet, at amerikanernes tabeller over de foretagne udledninger
til indlandsisen formentlig er korrekte, men vi kan naturligvis
ikke vide det med sikkerhed, for de danske inspektører fra Risø
var jo sjældent til stede, når udledningerne fandt sted. Hvilket de
gjorde rundt regnet hver 14. dag.
Citat slut.
Sundhedsstyrelsen har endvidere oplyst, at det fremgår af
arkivundersøgelserne, at det samlede udledte volumen af
lavradioaktivt spildevand ved Camp Century var betydelig højere
end forventet af amerikanske myndigheder, men at de samlede
aktivitetsmængder var som tidligere oplyst. Det vil sige: en større
mængde spildevand med en lavere aktivitetskoncentration.
11
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
Oplysninger fra Kristian Hvidtfelt Nielsen og Henry Nielsens
arbejde samt arkivundersøgelserne giver således ikke anledning
til en ændret opfattelse af miljørisikoen.
I
spørgsmål 8
spørges ”Vil
udenrigsministeren i forlængelse af
foregående spørgsmål forholde sig til, at den egentlige årsag til
nedlukningen af reaktoren på Camp Century stadig er holdt
hemmelig
herunder indikationer på, at reaktoren var tæt på
nedsmeltning?”
Årsagen til nedlukning af reaktoren er tidligere beskrevet - det
fremgår bl.a. af Miljøministeriets besvarelse af § 20 spørgsmål nr.
992 i 1980, at ”Reaktoren
var i drift på Camp Century fra
oktober 1960 til 9. juli 1963, da den efter beslutning om at
nedlægge forskningsstationen på grund af indlandsisens
bevægelser blev lukket ned.”
Jeg kan endvidere henvise til
Dansk
Udenrigspolitiske Instituts
– DUPI’s –
historiske redegørelse om
”Grønland under den Kolde Krig”
fra 1997. Her fremgår det, at
årsagen til nedtagningen formentlig var isens og sneens
manglende stabilitet, der bevirkede, at taget over reaktoren truede
med at bryde sammen.
12
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
Endelig vil jeg igen henvise til brevet fra Henry Nielsen og
Kristian Hvidtfelt Nielsen til Grønlandsudvalget den 5. december
2017, hvor det fremgår: ”Da
der i Samrådsspørgsmål C kun
henvises til vores bog og til presseartikler baseret på bogen, må
medlemmerne af Grønlandsudvalget også få det indtryk, at vi er
kilde til oplysningen om, at den egentlige årsag til nedlukningen
af reaktoren på Camp Century var, at
”reaktoren var tæt på
nedsmeltning”. Men det er ikke korrekt. Den oplysning må stå for
spørgsmålsstillerens egen regning.”
00
Efter således at have besvaret samrådsspørgsmål C fra
Grønlandsudvalget vil jeg nu besvare samrådsspørgsmål U fra
Udenrigsudvalget. Igen vil jeg adressere de forskellige
underspørgsmål hver for sig for overskuelighedens skyld.
Jeg bliver først spurgt:
”hvad
ministeren ved om de nye
oplysninger, som er kommet frem i DR’s udsendelser”.
Såfremt der med ”nye oplysninger” menes oplysninger om
personen Erik Jørgen-Jensen og hans beretning om en amerikansk
kaptajn ved navn John Page og forhøjede strålingsniveauer i
opstarten af atomreaktoren i Camp Century, har
Udenrigsministeriet siden den første radioudsendelse om
”Manden uden skygge”
igen gennemgået gamle aktpakker med
dokumenter og mikrofilm.
13
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
1907237_0014.png
Udenrigsministeriet har i det gennemgåede materiale ikke fundet
informationer om Erik Jørgen-Jensen eller fra Erik Jørgen Jensen
om disse oplysninger.
Det vi imidlertid kan se ud af Udenrigsministeriets gamle akter
er, at Udenrigsministeriet i forbindelse med opstart af
atomreaktoren i slutningen af 1960 blev gjort bekendt med, at der
blev målt høje niveauer af neutron og gamma stråling fra området
omkring reaktortoppen samt, at man derefter fra amerikansk side
afskærmede yderligere. De amerikanske myndigheder orienterede
også i brev af 11. januar 1961 de danske myndigheder om, at der
var tale om en design-mangel, men som ikke har medført unødig
eksponering for personale og aldrig har resulteret i en farlig
tilstand.
Den danske videnskabelige forbindelsesofficer har også
rapporteret, at reaktoren kort efter opstart måtte stoppes grundet
for stor lokal aktivitet, hvorefter der blev foretaget en omhyggelig
afskærmning. Reaktoren kom herefter i gang igen.
14
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
1907237_0015.png
Jeg vil derudover fremhæve, at den daværende udenrigsminister
Martin Lidegaard i 2014 oversendte en offentlig tilgængelig
rapport fra det amerikanske militær fra 1965 om Camp Century
til den daværende landsstyreformand og til Grønlandsudvalget,
der bl.a. indeholdt omfattende oplysninger om atomreaktoren.
Herunder oplysninger om mængden af udledt lavradioaktivt
spildevand fra Camp Century i 1962 samt behovet for at
forstærke afskærmningen af reaktoren.
Næste del af spørgsmålet lyder:
om oplysningerne i
udsendelsen hele tiden har været kendt viden i
udenrigsministeriet?
Som jeg har nævnt, har Udenrigsministeriet gennemgået de
gamle dokumenter, der er vurderet relevante i forbindelse med de
såkaldte nye oplysninger, og der er i de akter ikke tilgået
Udenrigsministeriet information om eller fra Erik Jørgen-Jensen
herunder oplysninger om en amerikaner ved navn John Page.
Som også nævnt har Udenrigsministeriet været bekendt med en
måling, der viste høje strålingsniveauer omkring reaktortoppen,
men som ikke medførte unødig eksponering for personale og
aldrig har resulteret i en farlig tilstand.
15
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
1907237_0016.png
Jeg bliver derefter spurgt:
hvad Erik Jørgen-Jensens præcise
opgave var i Camp Century?
I det materiale, vi i Udenrigsministeriet har identificeret som
relevant og derefter gennemgået, er der ikke fundet oplysninger
om Erik Jørgen-Jensen eller hans eventuelle opgaver.
Forsvarsministeriet er ved at undersøge de historiske forhold
vedrørende forbindelsesofficerer på Thulebasen. Det gælder også
det eventuelle ansættelsesforhold for den medvirkende i
radioudsendelsen, Erik Jørgen-Jensen. Vi afventer resultatet af
den undersøgelse.
Spørgsmålet lyder videre:
om det danske udenrigsministerium
er bekendt med den amerikanske capt. John Page og hans mulige
strålesygdom?
Igen må jeg sige, at i det materiale, vi i Udenrigsministeriet har
gennemgået, er der ikke fundet oplysninger om John Page eller
hans eventuelle strålesygdom. Jeg har ovenfor nævnt, hvad vi har
kunnet finde på akterne vedrørende forhøjede strålingsniveauer i
opstartsfasen.
De resterende spørgsmål vil jeg for overblikkets skyld gennemgå
i historisk kronologisk rækkefølge.
16
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
1907237_0017.png
Ift. spørgsmålet om,
hvornår den danske stat første gang fik viden
om atomreaktoren,
kan jeg oplyse, at ud fra de aktpakker, som
Udenrigsministeriet har gennemgået, vurderes det, at
Udenrigsministeriet med al sandsynlighed blev vidende om et
amerikansk ønske om at bygge en atomreaktor i en forsøgslejr på
Grønland ultimo 1958. Det fremgår af en notits fra
Udenrigsministeriet
ved navn ”Forsøg med atomreaktor Thule
forsvarsområde” dateret 19. november 1958.
Ift. spørgsmålet om,
hvorvidt den danske stat har givet USA
tilladelse til at etablere Camp Century og de underjordiske
aktiviteter,
kan jeg oplyse følgende:
På baggrund af notevekslinger mellem Danmark og USA har
regeringen den 10. juni 1959 givet tilladelse til, at den
amerikanske regering kunne oprette Camp Century som en del af
det amerikanske forsvars forskningsaktiviteter i Grønland.
Ift. spørgsmålet om,
hvorvidt den danske stat har givet tilladelse
til at etablere en atomreaktor på Camp Century,
kan jeg oplyse
følgende:
Regeringen meddelte ved note af 14. september 1959, at man i
princippet accepterede opstillingen af atomreaktoren. Herefter
17
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
pågik dog en forhandling med amerikanerne om betingelserne for
atomreaktoren. Disse betingelser blev forhandlet færdigt og
endeligt accepteret af begge parter ved noteveksling af 24.
september 1962. Disse noteudvekslinger er offentligt tilgængelige
gennem rigsarkivet og indgår i DUPIs historiske redegørelse.
Ift. spørgsmålet om,
hvorvidt den danske stat var vidende om
etableringen af atomreaktoren og om svagheder i reaktoren,
kan
jeg oplyse følgende:
Som allerede nævnt var Danmark i slutningen af 1958 bekendt
med de amerikanske myndigheders ønske om at opstille en
atomreaktor i Grønland.
Som også gengivet i rapporten fra DUPI fra 1997
”Grønland
under den kolde krig: Dansk og amerikansk sikkerhedspolitik
1945-68”, oplyste den amerikanske ambassadør Val Peterson i
august 1959 den danske udenrigsminister Jens Otto Krag om, at
man uden forudgående dansk tilladelse var gået i gang med at
bygge en atomreaktorstation på Grønland.
Regeringen meddelte som tidligere nævnt de amerikanske
myndigheder ved note af 14. september 1959, at man i princippet
accepterede opstillingen af atomreaktoren.
18
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
Ift. oplysningen om behovet for øget afskærmning har jeg
allerede redegjort herfor på baggrund af de akter, vi har været
igennem.
Sundhedsstyrelsen har i gennemgangen af arkivmaterialet i
forbindelse med vurdering af radioaktivitet ved Camp Century
noteret tilsvarende oplysninger i ovenfor nævnte brev dateret 11.
januar 1961 i fra Department of the Army til den danske
ambassadør i Washington.
Dernæst bliver der spurgt til:
hvor langt ministeriet og
Grønland er i registreringen og oprydningen af forurening efter
amerikanerne på grønlandske baser?
Udover Camp Century initiativerne, som jeg før beskrev status
for, er der indgået en politisk aftale om oprydning efter tidligere
amerikansk tilstedeværelse i Grønland, som ikke omfatter Camp
Century. Jeg er af Miljø- og Fødevareministeriet blevet oplyst
følgende:
19
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
Som opfølgning på statsministerens og formanden for
Naalakkersuisuts fælles hensigtserklæring fra 14. juni 2017,
underskrev formanden for Naalakkersuisut og miljø- og
fødevareministeren den 11. januar 2018 en endelig politisk aftale
om oprydning efter tidligere amerikansk militær tilstedeværelse i
Grønland. I det indgåede forsvarsforlig af 28. januar 2018 er der
afsat midler til oprydningen på i alt 180 mio. kr. over de næste 6
år.
Beslutningerne om, hvordan de afsatte midler mest
hensigtsmæssigt anvendes, vil ske i et tæt samarbejde i en dansk-
grønlandsk styregruppe.
Der er endnu ikke truffet beslutninger om at igangsætte
oprydning på konkrete lokaliteter. De lokaliteter, som aktuelt har
højst prioritet, er de to gamle landingsbaner fra 2. verdenskrig,
Marraq syd for Nuuk, og Ikkateq ved Tasiilaq på Østkysten.
Styregruppen er i færd med at planlægge, hvordan og hvornår
besigtigelse, vurderinger og det egentlige oprydningsarbejde på
lokaliteterne vil kunne gennemføres.
20
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
Styregruppen vil parallelt med at de første oprydninger
gennemføres se på, hvilke lokaliteter der bør besigtiges som de
næste, med henblik på at vurdere det faktiske behov for
oprydning.
Næste og sidste spørgsmål lyder:
om det efter ministerens
opfattelse vil være muligt at få den amerikanske stat til at betale
for oprydningen efter deres aktiviteter i Grønland?
Spørgsmålet om, hvorvidt det vil være muligt at få den
amerikanske stat til at betale for oprydningen efter aktiviteter i
Grønland må besvares fra sag til sag. Det skyldes, at svaret
afhænger af de konkrete omstændigheder, herunder evt. aftaler
vedrørende det enkelte anlæg eller den enkelte aktivitet. Det er
derfor ikke muligt at give et generelt svar, der vil være gældende
for alle anlæg og aktiviteter.
Som led i de initiativer, som regeringen har iværksat vedr. Camp
Century er Udenrigsministeriet med ekstern advokatbistand som
nævnt ved at lægge sidste hånd på den folkeretlige analyse af et
eventuelt ansvar for USA for oprydning efter Camp Century.
21
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 67: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 29. maj 2018 om Camp Century, til udenrigsministeren
Efter således at have besvaret alle del-elementerne i de to
samrådsspørgsmål vil jeg benytte lejligheden til at understrege, at
regeringen lægger stor vægt på transparens og samarbejde. Det er
netop derfor, at vi
efter aftale med den grønlandske regering
har igangsat de konkrete undersøgelser og moniteringsaktiviteter,
der skal afdække de faktiske forhold.
Generelt vil jeg til slut gerne understrege, at vi jo her afdækker en
række handlinger og beslutninger, som fandt sted for mange år
siden, og samtidig forsøger at skabe det bedst mulige grundlag
for at vurdere, hvad udviklingen bliver fremover. Det er i mine
øjne en seriøs fremgangsmåde, der understreger hvor alvorligt
regeringen tager sagen.
22