Grønlandsudvalget 2017-18
GRU Alm.del
Offentligt
1906991_0001.png
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. juni 2018
Nordatlantenheden
Adam Elias Fischermann
2018-0032/09-0011
752657
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 60 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. maj 2018. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Søren Pape Poulsen
/
Adam Abdel Khalik
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om, hvordan regeringen vil arbejde for, at Grønland ikke halter efter den udvikling, som der sker indenfor persondataområdet og hvordan regeringen vil sikre, at Grønland ikke længere har status som et usikkert 3. land, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 60 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Den
nye persondataforordning træder i kraft den 25. maj 2018 i
Danmark. Grønland er tidligere vurderet til at være et usikkert 3.
land for Danmark i forhold til håndtering af persondata pga. for-
ældet lovgivning på området. For nylig er en ny persondatalov-
givning dog trådt i kraft i Grønland. Hvordan vil regeringen ar-
bejde for, at Grønland ikke halter efter den udvikling, som der
sker indenfor persondataområdet og hvordan vil regeringen sikre,
at Grønland ikke længere har status som et usikkert 3. land?”
Svar:
1.
Pr. 25. maj 2018 finder forordning nr. 2016/679 om beskyttelse af per-
sonoplysninger (databeskyttelsesforordningen) anvendelse i alle EU-lande.
Databeskyttelsesforordningen gælder ikke for Grønland, der ikke er medlem
af EU.
Databeskyttelsesforordningen, der har direkte virkning i Danmark, afløser
direktiv 95/46/EF (databeskyttelsesdirektivet), som i dansk ret blev gen-
nemført ved persondataloven, jf. lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling
af personoplysninger med senere ændringer.
Persondataloven blev sat i kraft for Grønland ved anordning nr. 1238 af 14.
oktober 2016 om ikrafttræden for Grønland af lov om behandling af person-
oplysninger, der
også efter den 25. maj 2018
finder anvendelse for Grøn-
land.
I Danmark suppleres databeskyttelsesforordningen af lov nr. 502 af 23. maj
2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri ud-
veksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven).
Databeskyttelsesloven gælder ikke for Grønland og kan heller ikke sættes i
kraft for Grønland ved kongelig anordning, jf. lovens § 48.
Hvis tilsvarende databeskyttelsesregler skal gennemføres for Grønland, vil
det derfor skulle ske ved lov. Det bemærkes i den forbindelse, at Justitsmi-
nisteriet og Naalakkersuisut løbende drøfter, hvilke sager vedrørende Grøn-
land der skal prioriteres på Justitsministeriets område.
2.
Grønland er på nuværende tidspunkt ikke at betragte som et sikkert tred-
jeland i databeskyttelsesordningens forstand.
2
GRU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om, hvordan regeringen vil arbejde for, at Grønland ikke halter efter den udvikling, som der sker indenfor persondataområdet og hvordan regeringen vil sikre, at Grønland ikke længere har status som et usikkert 3. land, til justitsministeren
Hvis Naalakkersuisut ønsker, at Grønland skal betragtes som et sikkert tred-
jeland, vil Naalakkersuisut skulle rette henvendelse til Kommissionen med
anmodning om, at Kommissionen tager stilling til, om Kommissionen ved
hjælp af en gennemførelsesretsakt vil fastslå, at Grønland sikrer et tilstræk-
keligt beskyttelsesniveau, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 45, stk.
3, jf. stk. 2. Kommissionen vil i givet fald indlede en dialog med Naalak-
kersuisut, som Justitsministeriet gerne vil bidrage til, med henblik på en vur-
dering af, om Grønland kan anerkendes som sikkert tredjeland. Hvis Kom-
missionen herefter udsteder en gennemførelsesretsakt, vil overførsel af per-
sonoplysninger fra et EU-land til Grønland frit kunne finde sted.
Indtil der måtte blive udstedt en sådan gennemførelsesretsakt, må der kun
ske overførsel af personoplysninger fra et EU-land til Grønland, hvis der
afgives de fornødne garantier, og rettigheder, som kan håndhæves, og effek-
tive retsmidler for registrerede er tilgængelige, jf. databeskyttelsesforord-
ningens artikel 46.
3