Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del
Offentligt
1924179_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
12. juli 2018
Folketingets Forsvarsudvalg har den 27. juni 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 94 til for-
svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jeppe Jakob-
sen (DF)
Spørgsmål nr. 94:
Vil ministeren redegøre for, hvilke muligheder Beredskabsstyrelsen har for at gribe
ind over for lokale beredskaber, såfremt disse planlægger et utilstrækkeligt eller uforsvarligt
beredskab?
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Beredskabsstyrelsen,
som har oplyst følgende:
”Beredskabsstyrelsen fører på forsvarsministerens vegne efter beredskabslovens § 4, stk. 2,
tilsyn med det kommunale redningsberedskab og forsvarsministeren fastsætter efter § 14,
stk. 2, regler om udarbejdelse af planer for den risikobaserede dimensionering af det kom-
munale redningsberedskab.
I den politiske aftale om redningsberedskabet efter 2002, som blev indgået af samtlige par-
tier i Folketinget, var der enighed om, at det kommunale redningsberedskab fremover burde
tilrettelægges med udgangspunkt i lokale risikovurderinger frem for statsligt fastlagte og
mindre tidssvarende regler for dimensionering af kommunens beredskab. De enkelte kom-
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 9
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm. om, hvilke muligheder Beredskabsstyrelsen har for at gribe ind over for lokale beredskaber, såfremt disse planlægger et utilstrækkeligt eller uforsvarligt beredskab, til forsvarsministeren
muner ville herved få større frihed til at tilrettelægge det daglige beredskab ud fra en vurde-
ring af lokale risici.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at kommunens redningsberedskab kan yde en for-
svarlig indsats, jf. beredskabslovens § 12, stk. 1.
Efter reglerne i bekendtgørelse nr. 765 af 3. august 2005 om risikobaseret kommunalt red-
ningsberedskab skal kommunens risikoprofil, serviceniveau, organisation, virksomhed, di-
mensionering og materiel beskrives i en plan for det kommunale redningsberedskab (dimen-
sioneringsplan). I henhold til bekendtgørelsens § 4, stk. 2, skal forslag til dimensionerings-
plan og senere revisioner heraf sendes til Beredskabsstyrelsen til udtalelse forud for kom-
munalbestyrelsens - eller i et samordnet redningsberedskab eventuelt beredskabskommissi-
onens - vedtagelse af planen.
For at Beredskabsstyrelsen kan vurdere, om det kommunale redningsberedskab kan yde en
forsvarlig indsats, skal styrelsen efter ovennævnte bestemmelse navnlig påse, om der i for-
slaget til dimensioneringsplan er sikret overensstemmelse mellem risikoprofilen og red-
ningsberedskabets organisation, virksomhed, dimensionering og materiel.
Der er ikke tale om, at Beredskabsstyrelsen skal godkende forslaget til dimensioneringsplan,
og styrelsen afgiver sin udtalelse på baggrund af en faglig og teknisk gennemgang af plan-
forslaget. Styrelsens udtalelse skal således ses som faglig rådgivning i forbindelse med
kommunernes dimensionering af redningsberedskabet.
Det skal endelig bemærkes, at Beredskabsstyrelsen i medfør af kommunestyrelseslovens §
48 har mulighed for
såfremt en vejledende udtalelse ikke efterleves
at anmode den
kommunale tilsynsmyndighed om at tage spørgsmålet om lovligheden af kommunens eller
den fælles beredskabskommissions beslutning op til behandling”.
Jeg kan henholde mig til Beredskabsstyrelsens oplysninger.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen