Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del
Offentligt
1919107_0001.png
Arbejdsgruppen vedr. udarbejdelse af beslutningsoplæg for Hjemmeværnet
OMSTILLING OG UDVIKLING
AF
HJEMMEVÆRNET
2. marts 2016
1
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0002.png
1
Indholdsfortegnelse
Indhold
1 Indholdsfortegnelse...................................................................................................................................2
2
3
4
Sammenfatning .........................................................................................................................................3
Indledning..................................................................................................................................................6
Hjemmeværnets omstilling .......................................................................................................................8
4.1
4.2
4.3
Myndigheder og værngrensstruktur..................................................................................................8
Analyse af kapaciteter .....................................................................................................................10
Effektiviseringsanalyser ...................................................................................................................12
Information, kommunikation og rekruttering .........................................................................12
Hjemmeværnets logistikstruktur .............................................................................................13
Uddannelsesstrukturen ...........................................................................................................14
Administration .........................................................................................................................15
4.3.1
4.3.2
4.3.3
4.3.4
4.4
4.5
5
Udvalgets egne analyser ..................................................................................................................17
Økonomi ..........................................................................................................................................18
Hjemmeværnets udvikling.......................................................................................................................20
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
Styrkelse af havmiljøindsatsen i kystzonen .....................................................................................20
IT-system .........................................................................................................................................21
Opbygning af kapacitetsopbygningsenhed......................................................................................21
Styrkelse af Hjemmeværnets støtte til Forsvaret ............................................................................21
Analyse forud for en kommende forsvarsaftale ..............................................................................23
Bilag 1. Etablissementsplan for myndigheder og enheder ..............................................................................26
Bilag 2. Regionale årsværksreduktioner i forbindelse med Hjemmeværnets omstilling.................................27
2
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0003.png
2 Sammenfatning
På baggrund af Hjemmeværnets budgetanalyse, som tidligere er blevet udarbejdet, blev der ned-
sat en arbejdsgruppe, der fik i opdrag at omdanne budgetanalysen til konkrete tiltag.
Arbejdsgruppen har således med udgangspunkt i Hjemmeværnets budgetanalyse tilvejebragt til-
tag, der reducerer Hjemmeværnets struktur med 93 årsværk, og tilvejebringer et samlet provenu
på ca. 71,3 mio. kr. (PL2013). Heraf er ca. 12 mio. kr. omkostningskroner, der ikke skal fraregnes
Hjemmeværnets budget. Herudover omlægges Hjemmeværnets ydelsessystem, hvilket omfatter
omlægningen af 5-10 mio. kr. årligt.
Hjemmeværnets omstilling
Arbejdsgruppens konkrete omstillingsforslag indebærer blandt andet en tilpasning af Totalforsvars-
regionerne, der sammenlægges fra tre til to. Der etableres således to Totalforsvarsregioner, der
omfatter henholdsvis det østlige og det vestlige Danmark. Hærhjemmeværnsstrukturen under de
to nye Totalforsvarsregioner fastholdes på de nuværende 12 hærhjemmeværnsdistrikter, dog med
en reduktion af samlet set 12 årsværk.
Hjemmeværnets værngrensstruktur forenkles ved, at Marinehjemmeværnet og Flyverhjemmevær-
net udskilles af Hjemmeværnskommandoen og oprettes som selvstændige myndigheder. Begge
myndigheder forslås placeret på Sjælland og med et element i hhv. Århus og Karup.
Arbejdsgruppen anbefaler, at Hjemmeværnskommandoens informations-, kommunikations- og
rekrutteringsstruktur justeres, hvilket medfører placering af tre stillinger ved Hjemmeværnskom-
mandoen, som skal støtte seks nye decentralt placerede kommunikationskonsulenter. Hjemme-
værnets struktur reduceres samlet set med to årsværk i forbindelse med omlæggelsen af informa-
tions-, kommunikations- og rekrutteringsstrukturen.
Hjemmeværnets logistikstruktur foreslås omlagt til to centrale depoter med ca. 17 årsværk ved
hvert depot. Initiativet medfører, at der forslås oprettet ca. 17 stillinger i henholdsvis Skalstrup og
Århus, mens de samlede ændringer i Hjemmeværnets logistikstruktur medfører en personalere-
duktion på 16 årsværk.
Antallet af uddannelsescentre foreslås reduceret fra fem til tre, idet uddannelsescentrene Nordjyl-
land og Nordsjælland fremadrettet ikke vil være bemandet med ansat personel. De tre tilbagevæ-
rende uddannelsescentre foreslås placeret i nuværende domiciler i Søgaardlejren samt på Vording-
borg og Skive kaserner.
Arbejdsgruppen foreslår endvidere, at Hjemmeværnets administrationsstruktur reduceres med 33
årsværk, idet Hjemmeværnet indtænkes i koncernfælles administrative løsninger. Det foreslås, at
der i en overgangsperiode oprettes et administrativt center med otte årsværk under Hjemme-
værnskommandoen placeret i Hjørring i tilknytning til Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse.
Det anbefales, at Hjemmeværnskommandoen i samarbejde med Forsvarsministeriets Regnskabs-
styrelse og Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse snarest muligt tilvejebringer et konso-
lideret grundlag for en digital understøttelse af administrative opgaver relateret til administration
af det frivillige personel. Dette er en forudsætning for den anbefalede omlægning af Hjemmevær-
nets administration. Der afsættes 10 mio. kr. i 2017 til investering i et IT-system.
3
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0004.png
Arbejdsgruppen foreslår, at Hjemmeværnets ydelsessystem omlægges så det i højere grad under-
støtter og tilgodeser den ekstraordinære frivillige indsats. Det medfører eksempelvis, at rådigheds-
vederlaget i endnu højere grad målrettes centrale medarbejdere i nøglefunktioner med bered-
skabsforpligtelser, samt at instruktørvederlag målrettes og omlægges til egentligt instruktørvirke.
Det fremgår af budgetanalysen, at omlægningen af ydelser vil kunne skabe et råderum på ca. 5,0-
10,0 mio. kr. Det forslås videre, at råderummet forbliver i Hjemmeværnet i indeværende forligspe-
riode med henblik på, at ydelserne kan omlægges, således at systemet endnu bedre understøtter
Hjemmeværnets virksomhed.
Hjemmeværnets udvikling
Forsvarsaftalen
Det fremgår af forsvarsaftalen, at Hjemmeværnets overordnede struktur, herunder sammenhæn-
gen mellem hjemmeværnsdistrikterne og politikredsene, og eksisterende kapaciteter til nationale
og internationale opgaver fastholdes, men løbende søges effektiviseret og udviklet. Hjemmevær-
nets rolle i forhold til at kunne støtte og bistå Forsvaret i såvel nationale som internationale opga-
ver skal styrkes. Endvidere fremgår det, at der skal ske opbygning af en kapacitetsopbygningsen-
hed og styrkelse af Hjemmeværnets havmiljøindsats i kystzoner. Udviklingen af Hjemmeværnet er
i forsvarsaftalen forudsat finansieret inden for Hjemmeværnets nuværende ramme.
Det anbefales, at Hjemmeværnets opstilling og udvikling af en førings- og kommunikationsstruktur
i forbindelse med styrkelse af havmiljøindsatsen i kystzonen fortsættes i indeværende forlig, idet
der tillige anskaffes et førings- og støttesystem til ca. 5,5 mio. kr. i 2016.
Det anbefales at Hjemmeværnet fortsætter arbejdet med kapacitetsopbygningsenheden inden for
de nuværende rammer. Der igangsættes et arbejde med deltagelse af Den Værnsfælles For-
svarskommando og Hjemmeværnskommandoen og i relevant omfang Beredskabsstyrelsen, hvis
formål er at udarbejde et fælles grundlag for etablering af en koncernfælles løsning for kapacitets-
opbygningsopgaven. Arbejdet har tillige sammenhæng med det igangværende arbejde omkring
implementering af HR-strategien, Delstrategi 9.
Som led i Hjemmeværnets udvikling i støtten til forsvaret i indeværende forlig har Hjemmeværnet
iværksat etablering af grundlaget for oprettelse af en Beredskabsstyrke. Styrken opstilles lokalt i
alle hærhjemmeværnsdistrikter, men kan indsættes nationalt ved behov. Beredskabsstyrken opstil-
les af 1.000 – 1.500 frivillige, der påtager sig en yderligere forpligtigelse til at gennemføre uddan-
nelse og indgå på et varigt beredskab. Styrkens personel vil således blive udvalgt og uddannet, så
de frivillige i styrken generelt vil være på et højere uddannelsesmæssigt niveau end traditionelle
hjemmeværnsenheder. Det er hensigten, at styrken opbygges gradvist i perioden frem til ultimo
2017, hvor styrken skal være på fuldt opstillet. Dele af Beredskabsstyrken forventes at kunne ind-
sættes allerede fra 2. halvår 2016.
Der er endvidere i rammen af HR-strategien, Delstrategi 9 iværksat et arbejde med udarbejdelse
af et såkaldt
Totalstyrkekoncept.
Konceptet har til formål at sikre den størst mulige udnyttelse af
kombinationen af fastansatte (professionelle) soldater, reserven og frivillige. Dette arbejde har
nået et niveau, hvor de principielle forhold omkring totalstyrken er afklaret, og de indledende pla-
ner for opstilling af styrken kan udarbejdes.
4
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0005.png
Det anbefales, at de allerede iværksatte projekter omkring tættere samarbejde og koordination
mellem Hjemmeværnet og Forsvaret i indeværende forlig løbende videreudvikles og evalueres i
takt med udviklingen i både efterspørgsel og de opsamlede erfaringer i rammen af HR-strategien,
Delstrategi 9. Evalueringen skal gennemføres så betids, at resultatet kan indgå i forberedelserne til
en ny politisk aftale om forsvaret.
Ydelser til frivillige
Såfremt den skitserede forøgelse af aktivitetsniveauet mv. fortsætter ind i næste politiske aftalepe-
riode, kan det medføre behov for en mere principiel stillingtagen til spørgsmålet om kompensation
til frivillige i Hjemmeværnet, der er indsat over en længere periode.
Analyse forud for en kommende politisk aftale
For at sikre strategisk sammenhæng mellem regeringens udenrigs- og sikkerhedspolitiske udred-
ningsarbejde, følgerne af terrorhændelserne i København i 2015 samt de seneste erfaringer fra
Hjemmeværnets støtte til andre myndigheder i forbindelse med bl.a. tilstrømningen af flygtninge
og migranter vurderes det relevant, at Hjemmeværnskommandoen og Den Værnsfælles For-
svarskommando analyserer Hjemmeværnets udvikling i et mere langsigtet perspektiv.
Hertil kommer at en gennemgang af Hjemmeværnets materielforhold har vist, at der er behov for
at gennemføre en række større materielanskaffelser, inklusiv udskiftning af Marinehjemmeværns-
fartøjer i årene fremover med udgangspunkt i en videreførelse af eksisterende kapaciteter.
Det anbefales, at der igangsættes en analyse snarest. Arbejdet vil tage udgangspunkt i Forsvarets
og samfundets samlede beredskabs behov for støtte, herunder Hjemmeværnets opstilling af kapa-
citeter, med respekt for, at Hjemmeværnet er en frivillig beredskabsorganisation. Formålet med
analysen er at skabe klare pejlemærker i Hjemmeværnets strategiske udvikling og dermed skabe
grundlag for, at Hjemmeværnets prioritering af opgaver, kapaciteter og materielanskaffelser kan
målrettes den forventede udvikling. Analysen skal indgå i grundlaget for de politiske forhandlinger
om en kommende forsvarsaftale.
5
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0006.png
3 Indledning
Det fremgår af ”Aftale på forsvarsområdet 2013-2017” (herefter forsvarsaftalen), at der i forligspe-
rioden skal gennemføres en række budgetanalyser indenfor Forsvarsministeriets område, herunder
en budgetanalyse af Hjemmeværnet.
Budgetanalyserne skal sikre en løbende optimering af ministerområdets myndigheder og under-
søge, hvorvidt der kan identificeres yderligere driftseffektiviseringer i bl.a. Forsvaret og Hjemme-
værnet. Dette skal ske med henblik på at frigøre midler til forsvarspolitiske prioriteringer, herunder
materielinvesteringer.
Til gennemførelse af arbejdet med budgetanalysen af Hjemmeværnet blev der nedsat et udvalg
bestående af embedsmænd fra Finansministeriet, Forsvarsministeriet, den daværende For-
svarskommando og Hjemmeværnskommandoen (herefter udvalget). Konsulentfirmaet Deloitte
Consulting (Herefter ”Deloitte”) gennemførte til brug for udvalget en række uddybende struktur-
og effektiviseringsanalyser. Udvalget gennemførte desuden selv en række analyser af ydelser til
Hjemmeværnets frivillige personel samt uddannelse i Hjemmeværnet. Udvalgets arbejde med bud-
getanalysen blev afsluttet ultimo 2014.
I udvalgets anbefalinger blev der peget på en række forslag, der primært var rettet mod den faste
struktur og i mindre grad mod det frivillige personel. Anbefalingerne bidrager til en samlet effekti-
visering af Hjemmeværnets organisation og opgaveløsning svarende til et provenu på ca. 71 mio.
kr. fuldt indfaset. Det drejer sig om effektivisering af myndigheder og værnsgrene, informations-
og kommunikationsstrukturen, logistikstrukturen, optimering af uddannelsesområdet og admini-
stration.
I effektiviseringsprovenuet indgår der både effektiviseringer, der vil optræde i Hjemmeværnets
regnskab, og effektiviseringer, der vil fremkomme i form af sparede etablissementsomkostninger,
IT-omkostninger mv. i regnskabet i Forsvarsministeriets styrelser. I forhold til udvalgets anbefalin-
ger på ca. 71 mio. kr. er ca. 12,0 mio. kr. således omkostningskroner, der ikke skal fraregnes
Hjemmeværnets budget, men tilvejebringes gennem reduktioner i udgifterne ved andre myndighe-
der inden for Forsvarsministeriets område.
Hertil kommer et yderligere muligt provenu på ca. 18,0 mio. kr., som udvalget fandt krævede poli-
tisk drøftelse. Dette vedrører en evt. nedlæggelse af en række kapaciteter, musikkorps og stillin-
gen som kommitteret. Der blev ikke afgivet anbefaling herom.
I udvalgets anbefalinger blev det ligeledes vurderet, at der via en omlægning af ydelsessystemet
kunne tilvejebringes et råderum på ca. 5,0-10,0 mio. kr. Råderummet har til formål at skabe plads
indenfor den eksisterende økonomiske ramme til en relevant understøttelse af det frivillige perso-
nels deltagelse i internationale operationer og til at håndtere den øgede støtte til Forsvaret.
Resultatet af budgetanalysen af Hjemmeværnet blev præsenteret for det politiske niveau, der i
den forbindelse besluttede:
-
At nedsætte en arbejdsgruppe, der på baggrund af budgetanalysens anbefalinger og det fast-
lagte provenuskøn på ca. 77 - 82 mio. kr. mio. kr. skulle udarbejde et beslutningsoplæg, der
6
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0007.png
-
bl.a. skulle indeholde en samlet udviklingsplan for Hjemmeværnet. På den baggrund skulle der
tages stilling til provenuets anvendelse indenfor Forsvarsministeriets område.
At der på et senere tidspunkt skulle ske en afklaring af provenuet på ca. 18,0 mio. kr. for så
vidt angår Hjemmeværnets kapaciteter, musikkorps, samt stillingen som kommitteret for
Hjemmeværnet.
Forsvarsministeriet nedsatte efterfølgende en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra hen-
holdsvis Forsvarsministeriet (formand), Hjemmeværnskommandoen og Den Værnsfælles For-
svarskommando. Finansministeriet har fulgt arbejdsgruppens arbejde, herunder at der tilvejebrin-
ges et provenu – inklusiv et evt. identificeret råderum – svarende til det tidligere anlagte prove-
nuskøn. Arbejdsgruppens faglige forslag er opstillet af Forsvarsministeriet, Hjemmeværnskomman-
doen og Den Værnsfælles Forsvarskommando.
Forsvarsministeriet har efterfølgende præciseret, at beslutningsoplægget skal indeholde en samlet
udviklingsplan for Hjemmeværnet bestående af bl.a:
Hjemmeværnets omstilling og udvikling
Forslag til implementeringsplan, herunder en tids- og procesplan samt en opgørelse over
årsværksfordelingen samt indfasningsprofil.
Forslag til en etablissementsplan for Hjemmeværnets myndigheder og enheder.
Arbejdsgruppen skulle bl.a. tage udgangspunkt i anbefalingerne fra udvalget, herunder tilveje-
bringe et provenu. Derudover kunne alternative effektiviseringsforslag inddrages, og der kunne
gives forslag til udmøntningen af provenuet i relation til arbejdsgruppens samlede udviklingsplan
for Hjemmeværnet. Hjemmeværnskommandoen skulle sikre, at det frivillige personels synspunkter
blev inddraget i arbejdet i forbindelse med udarbejdelse af beslutningsoplægget.
På den baggrund nedsatte Hjemmeværnskommandoen syv arbejdsgrupper, der fik til opgave at
udarbejde forslag til omstilling af Hjemmeværnet. Arbejdsgrupperne har haft repræsentation af
såvel frivillige som ansatte. Nedenstående omstillingsforslag er bl.a. baseret konklusionerne fra
Hjemmeværnets arbejdsgrupper, supplerende forslag fra det frivillige personel og Hjemme-
værnskommandoens vurderinger og konklusioner.
7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0008.png
4 Hjemmeværnets omstilling
For at sikre en fortsat udvikling af Hjemmeværnet er det nødvendigt at tilvejebringe et økonomisk
råderum. Råderummet skal findes, således at den operative kapacitet alene påvirkes i begrænset
omfang. Det indebærer, at den frivillige struktur i hovedsagen ikke berøres.
Arbejdsgruppen har gennemgået de opstillede forslag i udvalgets afrapportering og er på den bag-
grund kommet med anbefalinger om muligheden for at implementere de enkelte forslag. Herunder
er det undersøgt, om der måtte være alternative forslag til effektivisering. Nedenstående gennem-
gang følger kronologien fra udvalgets afrapportering.
4.1
Myndigheder og værngrensstruktur
Forslag 1A. Sammenlægning af nuværende tre totalforsvarsregioner til to.
Det følger af forsvarsaftalen, at de nuværende tre totalforsvarsregioner sammenlægges til to, hvil-
ket også er udvalgets anbefaling.
Ifølge udvalget vil sammenlægningen kunne tilvejebringe et provenu på 9 årsværk og ca. 3,9 mio.
kr. Hjemmeværnet har efterfølgende identificeret yderligere effektivisering, således at sammen-
lægningen samlet set vil medføre en reduktion i personalebehovet på 12 årsværk og et effektivise-
ringsprovenu på ca. 5,9 mio. kr. Arbejdsgruppen tiltræder denne model.
Arbejdsgruppen anbefaler endvidere, at sammenlægningen gennemføres ved en placering af de to
totalforsvarsregioner
1
i hhv. Øst- og Vestdanmark, således at Totalforsvarsregion Øst forbliver på
Kastellet i København og Totalforsvarsregion Vest placeres i Haderslev.
Forslag 1B. Sammenlægning af hærhjemmeværnsdistrikter.
Udvalget anbefaler, at de tre hærhjemmeværnsdistrikter København, Københavns Vestegn og
Nordsjælland sammenlægges til to distrikter, og at hærhjemmeværnsdistrikterne Østjylland og
Sydøstjylland sammenlægges. Sammenlægningerne vurderes at kunne reducere personalebehovet
med op til 12 årsværk og medføre et samlet effektiviseringsprovenu på op til ca. 7,9 mio. kr.
Arbejdsgruppen har overvejet et alternativt forslag, der medfører, at de 12 nuværende hærhjem-
meværnsdistrikter fastholdes, men at der gennemføres driftsmæssige optimeringer, og at den mili-
tære bemanding ved hærhjemmeværnsdistrikterne justeres med i udgangspunktet 1 årsværk per
distrikt. Dette forslag vurderes også at kunne tilvejebringe et provenu på ca. 7,9 mio. kr.
Det er Hjemmeværnskommandoens opfattelse, at den reducerede bemanding ved hærhjemme-
værnsdistrikterne bl.a. opvejes af den nye logistikstruktur.
Arbejdsgruppen bemærker, at de to forslag (udvalgets og de frivilliges) ikke udelukker hinanden,
men arbejdsgruppen anbefaler, at det alternative forslag følges. Dermed reduceres den ansatte
struktur med 12 årsværk, og der tilvejebringes et provenu på ca. 7,9 mio. kr. Arbejdsgruppen har
lagt vægt på, at forslaget tilgodeser det frivillige personels ønsker og ligger i forlængelse af for-
svarsaftalens ordlyd.
Det endelige forslag til betegnelse på de nye regioner vil blive indarbejdet i implementeringsplanen, idet den bl.a. af-
hænger af den endelige opgaveportefølje.
1
8
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0009.png
Forslag 1C. Forenkling af værngrensstrukturen for Marine-, Flyver- og Virksomhedshjemmeværnet.
Udvalget anbefaler, at Flyverhjemmeværnet og Marinehjemmeværnet organiseres i hver sin myn-
dighed med et ”element” i den landsdel, hvor myndigheden ikke er placeret. Sammenlægningerne
vil netto medføre et reduceret personalebehov på seks årsværk og en effektivisering på ca. 3,8
mio. kr.
Udvalget anbefaler videre, at Virksomhedshjemmeværnet integreres i Hærhjemmeværnet, idet det
dog bør ske på en sådan måde, at de særlige kompetencer og identiteten for det frivillige personel
i Virksomhedshjemmeværnet fastholdes. Forslaget reducerer personalebehovet med fire årsværk
og giver et effektiviseringsprovenu på ca. 2,4 mio. kr.
Arbejdsgruppen er enig i udvalgets anbefaling, og Hjemmeværnskommandoen foreslår følgende
organisering:
Omstilling af Marinehjemmeværnet:
Marinehjemmeværnsinspektoratet nedlægges
2
, og Marinehjemmeværnet udskilles af Hjemme-
værnskommandoen og etableres som én myndighed, repræsenteret i begge landsdele. Myndighe-
den foreslås placeret på Flådestation Korsør af hensyn til dels det tætte samarbejde mellem chefen
for Marinehjemmeværnet og chefen for Hjemmeværnet, dels samarbejdet med Søværnet. Desu-
den fastholdes et element i Århus med henblik på at kunne støtte det frivillige personel vest for
Storebælt i forbindelse med uddannelse, øvelser, indsættelser mv. Det frivillige personel øst for
Storebælt støttes af Marinehjemmeværnet i Korsør. Effektiviseringen tilvejebringer et provenu på
ca. 2,5 mio. kr. og reducerer den ansatte struktur med fire årsværk.
Omstilling af Flyverhjemmeværnet:
Flyverhjemmeværnsinspektoratet nedlægges
3
, og Flyverhjemmeværnet udskilles af Hjemme-
værnskommandoen og etableres som én myndighed repræsenteret i begge landsdele. Myndighe-
den forslås placeret i Vordingborg, således at det nuværende element i Jonstruplejren sammen-
lægges med myndigheden i Vordingborg af hensyn til det tætte samarbejde mellem chefen for
Flyverhjemmeværnet og chefen for Hjemmeværnet. Desuden fastholdes et element i Karup af
hensyn til dels det tætte samarbejde med flyvevåbnet, samt med henblik på at kunne støtte det
frivillige personel vest for Storebælt. Det frivillige personel øst for Storebælt støttes af Flyverhjem-
meværnet i Vordingborg. Effektiviseringen tilvejebringer et provenu på ca. 1,3 mio. kr. og reduce-
rer den ansatte struktur med to årsværk.
Omstilling af Virksomhedshjemmeværnet:
Virksomhedshjemmeværnet nedlægges som selvstændig myndighed i Hjemmeværnet, og under-
afdelingerne integreres i hærhjemmeværnsdistrikterne. Der oprettes et element på tre årsværk i
Hjemmeværnskommandoen, som skal fastholde Virksomhedshjemmeværnets identitet og særlige
kompetencer. Endvidere tilføres begge totalforsvarsregioner en forbindelsesgruppe bestående af
frivilligt personel fra Virksomhedshjemmeværnet. Omstillingen tilvejebringer et provenu på 2,4
mio. kr. og reducerer den ansatte struktur med fire årsværk.
2
3
Dette forudsætter en ændring af gældende lov om Hjemmeværnet.
Se note 2.
9
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0010.png
Arbejdsgruppen er enig i Hjemmeværnskommandoens anbefalinger. Anbefalingen reducerer sam-
let set personalebehovet med 10 årsværk og tilvejebringer et provenu på ca. 6,2 mio. kr.
Forslag 1E1. Reduktion af støttestrukturen i Hjemmeværnskommandoen
Udvalget anbefaler, at antallet af serviceårsværk i Hjemmeværnskommandoen reduceres med fire
årsværk, hvilket vil give et effektiviseringsprovenu på ca. 1,5 mio. kr.
Siden udvalget afleverede sin indstilling, er Hjemmeværnskommandoen flyttet fra København til
Vordingborg og har i den forbindelse gennemført en reorganisering af myndigheden. Med flytnin-
gen til Vordingborg Kaserne overtog Hjemmeværnskommandoen ansvaret for kasernens Garni-
sonsstøtteelement og dettes personel, i hvilken forbindelse den samlede støttestruktur i Vording-
borg blev effektiviseret og optimeret ved en sammenlægning af støttestrukturen i garnisonen og i
Hjemmeværnskommandoen. Det anbefalede provenu er således allerede udmøntet fra 2016. På
den baggrund bemærker arbejdsgruppen, at Hjemmeværnet allerede har gennemført den foreslå-
ede effektivisering, og at effektiviseringen medregnes i provenuet.
Forslag 1E2. Nedlæggelse af stillingen som Kommitteret for Hjemmeværnet
En nedlæggelse af stillingen som Kommitteret for Hjemmeværnet medfører en personalereduktion
på 1 årsværk svarende til et provenu på ca. 0,5 mio. kr.
Udvalget afgiver ikke anbefaling vedrørende forslaget.
Arbejdsgruppen lægger op til, at en beslutning om nedlæggelse af stillingen som Kommitteret for
Hjemmeværnet beror på politisk stillingtagen, idet stillingen som Kommitteret for Hjemmeværnet
går tilbage til Hjemmeværnets oprettelse og er lovbestemt.
Arbejdsgruppens samlede anbefaling for myndigheder og værnsgrensstrukturen
Den anbefalede løsning tilvejebringer et provenu på:
Årsværksreduktion: 34, herunder 12 årsværk ved omstilling af regionsstrukturen, 12 års-
værk ved omstilling af hærhjemmeværnsdistrikter og 10 årsværk ved omstilling af værns-
grenene.
Provenu: 21,5 mio. kr., herunder 5,9 mio. kr. ved omstilling af regionsstrukturen, 7,9 mio.
kr. ved omstilling af hærhjemmeværnsdistrikter, 6,2 mio. kr. ved omstilling af værnsgre-
nene samt en allerede udmøntet effektivisering af Hjemmeværnskommandoen på ca. 1,5
mio. kr.
4.2 Analyse af kapaciteter
I forbindelse med den gennemførte budgetanalyse af Hjemmeværnet fremkom Deloitte med en
række konkrete forslag til nedlæggelse af operative kapaciteter. Forslagene var et udtryk for i hvor
høj grad kapaciteterne var efterspurgt af Forsvaret og de sektoransvarlige myndigheder i samfun-
dets samlede beredskab. Deloitte vurderede på baggrund af deres analyse, at: ”…
der er visse
kapaciteter, hvor efterspørgslen er drevet af, at kapaciteten er tilstede. Deloitte vurderede derfor,
at der kunne være grundlag for at nedlægge eller undlade at opbygge kapaciteterne Maritime
10
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0011.png
Force Protection, flyvende enheder og hundetjenesten samt en afbalanceret opbygning af kapaci-
tetscentret
.”
4
Udvalget fremhæver, at Deloitte i analysen har anlagt betragtningen om, at en hjem-
meværnskapacitet først er reelt efterspurgt i situationer, hvor opgavestilleren som alternativ enten
vil skulle tilvejebringe og finansiere supplerende kapacitet i egen struktur, eller være villig til at
medfinansiere kapaciteten.
Udvalget bemærker i deres afrapportering, at forslagene om kapaciteter kan have indflydelse på
Hjemmeværnets operative evne, og at der som sådan ikke er tale egentlige effektiviseringstiltag.
Udvalget vurderede, at en ændring af Hjemmeværnets kapaciteter således er et spørgsmål om til-
eller fravalg, for så vidt angår omfanget og robustheden af Hjemmeværnets støtte til Forsvaret,
hvilket tilsiger en bredere analyse og politisk drøftelse. Udvalget afgav derfor ikke anbefaling ved-
rørende forslagene.
Deloitte vurderer, at provenuet ved nedlæggelse af Maritime Force Protection og hundetjenesten,
undladelse af opbygning af flyvende kapaciteter og balanceret opbygning af kapacitetscenteret (nu
Hjemmeværnets Center for Stabiliseringsindsatser) vil udgøre ca. 14,2 mio. kr.
Som det er omtalt tidligere, skal arbejdsgruppen bl.a. tage udgangspunkt i anbefalingerne fra ud-
valget samt inddrage alternative effektiviseringsforslag i arbejdsgruppens arbejde. Arbejdsgruppen
har på den baggrund fundet, at alle forslag fra udvalgets afrapportering skal adresseres.
Hjemmeværnskommandoen har oplyst, at Maritime Force Protection kapaciteten endnu ikke var
færdigopstillet på tidspunktet for budgetanalysen. Der var derfor ikke særligt stort kendskab til
kapaciteten. Maritime Force Protection enhederne har siden udviklet sig til at være en efterspurgt
kapacitet bl.a. på grund af, at kapaciteten indeholder føringskøretøjer på land og gummibåde ud-
styret med sidescan sonar. Politiet rekvirerer således ofte støtte til eftersøgning af personer, lige-
som kapaciteten udgør et væsentligt aktiv i terrorbeskyttelse af danske havne og ved modtagelse
af andre landes enheder fra søsiden i Danmark.
Maritime Force Protection enhederne indgår endvidere som en del af opfyldelsen af NATO Force
Goal vedr. Harbour Protection.
I relation til hundetjenesten har Hjemværnskommandoen oplyst, at denne kapacitet i udgangs-
punktet er opstillet med henblik på at løse Hjemmeværnets bevogtningsopgaver. I den sammen-
hæng er der siden budgetanalysen sket en udvikling i bl.a. Hjemmeværnets deltagelse i bevogt-
ning af militære og civile objekter. Hjemmeværnet har således omlagt dele af uddannelsen for
Hjemmeværnets hunde. Hundene opfylder derved Forsvarets krav til bevogtning af militære instal-
lationer og er indtænkt i bevogtningen af de militære objekter, som Hjemmeværnet har ansvaret
for i tilfælde af en beredskabsforøgelse.
Arbejdsgruppen kan konstatere, at der ifølge Hjemmeværnskommandoen er sket en udvikling i
brugen og indholdet af de pågældende kapaciteter siden Deloittes konklusioner. Hertil kommer at
bl.a. terrorhændelserne i København den 14. og 15. februar 2015 har aktualiseret spørgsmålet om
Hjemmeværnets bevogtningskapacitet.
4
Udvalgets afrapportering om budgetanalyse af Hjemmeværnet p. 6 og p. 15.
11
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0012.png
Forsvarets og Hjemmeværnets støtte til politiet analyseres for nærværende særskilt af Den Værns-
fælles Forsvarskommando og Hjemmeværnet i dialog med Rigspolitiet. Resultatet af dette arbejde
bør indgå som et element i et analysearbejde om Hjemmeværnets fremtidige støtte til Forsvaret
og samfundets samlede beredskab, som arbejdsgruppen anbefaler gennemført forud for indgåelse
af en ny politisk aftale om Forsvaret gældende fra 2018.
På det foreliggende grundlag er det ikke muligt for arbejdsgruppen at konkludere, om der er basis
for at justere i Hjemmeværnets kapaciteter. På baggrund heraf er det arbejdsgruppens anbefaling,
at en eventuel tilpasning af Hjemmeværnets kapaciteter, herunder Maritime Force Protection og
hundetjenesten, afventer det analysearbejde om Hjemmeværnets fremtidige støtte til Forsvaret og
samfundet, som skal gennemføres inden indgåelse af en ny politisk aftale om Forsvaret gældende
fra 2018. Der henvises herved til pkt. 5.5 i rapporten.
4.3 Effektiviseringsanalyser
4.3.1
Information, kommunikation og rekruttering
Forslag 3A1. Entydig organisatorisk forankring af Kommunikations- og Rekrutteringsafdelingen
Udvalget anbefaler, at alle kommunikations- og rekrutteringsmedarbejdere forankres organisato-
risk i Kommunikations- og Rekrutteringsafdelingen i Hjemmeværnskommandoen – selvom en del
af medarbejderne fysisk fortsat skal være placeret rundt omkring i landet. Samlingen giver ikke i
sig selv en reduktion i personaleforbrug og økonomi.
Arbejdsgruppen er enig i Udvalgets anbefaling. Anbefalingen tilvejebringer ikke i sig selv et
provenu.
Forslag 3A2. Oprettelse af en kommunikationskonsulentfunktion
Udvalget anbefaler, at den nuværende ordning med decentrale, værnspecifikke kommunikations-
medarbejdere i totalforsvarsregionerne samt Flyver- og Marinehjemmeværnselementerne erstattes
af en værnsfælles kommunikationskonsulentfunktion. Funktionen foreslås bemandet med 6 decen-
tralt placerede kommunikationskonsulenter samt et sekretariat på 3 personer, som er fysisk place-
ret i Kommunikations- og Rekrutteringsafdelingen i Hjemmeværnskommandoen til at håndtere de
administrative opgaver, der i dag løses af kommunikations- og rekrutteringsassistenterne i totalfor-
svarsregionerne. Forslaget vurderes samlet set ikke at reducere personaleforbrug eller ændre øko-
nomien.
Arbejdsgruppen er enig i Udvalgets anbefaling, idet den endelige fordeling mellem centralt og de-
centralt placerede medarbejdere fastlægges i forbindelse med implementeringen. Anbefalingen
tilvejebringer ikke i sig selv et provenu.
Forslag 3B. Nedbringelse af ressourceforbruget på centrale informations- og rekrutteringsindsatser
Udvalget anbefaler, at det centrale budget til informations- og rekrutteringsindsatser nedjusteres
med 25 pct. svarende til et effektiviseringsprovenu på ca. 2,5 mio. kr.
Arbejdsgruppen er enig i Udvalgets anbefaling. Anbefalingen tilvejebringer et provenu på ca. 2,5
mio. kr.
12
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0013.png
Forslag 3C. Nedskalering af medlemsblade
Udvalget anbefaler, at de nuværende separate medlemsblade indtænkes i ét blad – det nuvæ-
rende ”Hjemmeværnsmagasinet” – der udkommer 4 gange årligt, og at bladet udelukkende udsen-
des til de 16.000 aktive medlemmer. Forslaget vil afføde et effektiviseringsprovenu på ca. 1,5 mio.
kr. som følge af reducerede udgifter til tryk og distribution. Forslaget medfører ikke en reduktion af
årsværk.
Hjemmeværnskommandoen foreslår alternativt, at der udsendes ét samlet magasin til alle med-
lemmer af Hjemmeværnet, dvs. både til de aktive medlemmer og reserven samt de sædvanlige
relevante samarbejdspartnere m.fl. Magasinet udsendes tre gange årligt. Det alternative forslag
tilvejebringer det samme provenu.
Arbejdsgruppen er enig i Hjemmeværnskommandoens anbefaling. Anbefalingen tilvejebringer et
provenu på ca. 1,5 mio. kr.
Forslag 3D. Potentiale for tilpasset strategisk information
Udvalget anbefaler et mere strategisk fokus på information og de ressourcer, der anvendes per
frivillig. Forslaget frigør to årsværk i Hjemmeværnskommandoen svarende til et effektiviserings-
provenu på ca. 1,0 mio. kr.
Arbejdsgruppen er enig i anbefalingen og henviser herved til ovenstående forslag 3A1 om en enty-
dig organisatorisk forankring af Kommunikations- og Rekrutteringsafdelingen. Anbefalingen redu-
cerer personalebehovet med to årsværk og tilvejebringer et provenu på ca. 1,0 mio. kr.
Forslag 3E. Nedprioritering eller nedlæggelse af musikkorps
Udvalget vurderer, at der vil kunne realiseres et provenu på ca. 3,2 mio. kr. ved en nedlæggelse af
Hjemmeværnets musikkorps. Forslaget medfører ikke en reduktion af årsværk.
Udvalget afgiver ikke anbefaling vedrørende forslaget.
Arbejdsgruppen anbefaler, at en evt. nedlægges eller nedprioritering af musikkorpset afventer det
analysearbejde om Hjemmeværnets fremtidige støtte til Forsvaret og samfundet, som skal gen-
nemføres inden indgåelse af en ny politisk aftale om Forsvaret gældende fra 2018. Der henvises
herved til pkt. 5.5 i rapporten.
Arbejdsgruppens samlede anbefaling for information, kommunikation og rekruttering
Arbejdsgruppen anbefaler at følge udvalgets forslag. Dermed reduceres den ansatte struktur med
to årsværk, og der tilvejebringes et provenu på ca. 5,0 mio. kr.
4.3.2
Hjemmeværnets logistikstruktur
Udvalget anbefaler en løsning, der indebærer en nedlæggelse af de nuværende områdedepoter og
oprettelse af en logistisk støttestruktur med to centralt placerede logistikcentre i Hjemmeværnet.
13
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0014.png
Løsningen omfatter endvidere brug af centrale løsninger i form af bl.a. Forsvarets Depot og Distri-
butions munderingsdepot ved anvendelse af postordrelignende systemer. Løsningen sikrer, at de-
poterne kan servicere Hjemmeværnets frivillige og fokusere på levering på de frivilliges præmisser.
Ydermere vil alle distrikter få styrket evnen til at fokusere serviceringen af de frivillige enheder
med uddannelses- og puljemateriel. Alle myndigheder vil således blive sidestillede kunder i en
samlet logistisk støttestruktur i Hjemmeværnet.
Udvalgets forslag indebærer, at personaleforbruget kan reduceres med 14 årsværk og giver et
samlet effektiviseringsprovenu på ca. 13,5 mio. kr.
Hjemmeværnskommandoen har ved efterfølgende analyse fundet potentiale for en omstilling af
logistikstrukturen, der reducerer den ansatte struktur med 16 årsværk og tilvejebringer et samlet
provenu på 14,0 mio. kr. Løsningen forudsætter, at der oprettes et logistikcenter, der forslås sam-
placeret med Hærhjemmeværnsdistrikt Midt- og Vestsjælland på Flyvestation Skalstrup, og et logi-
stikcenter, der forslås samplaceret med Hærhjemmeværnsdistrikt Østjylland i Århus. Begge centre
får en bemanding på ca. 17 årsværk.
Den centrale placering af de to logistikcentre er valgt for at sikre den bedst mulige tilgængelighed
for det frivillige personel samt for at udnytte nuværende velfungerende og eksisterende domiciler.
Begge centre vil være placeret i nærheden af gode infrastrukturløsninger, der kan opveje den for-
øgede afstand mellem det frivillige personel og logistikstrukturen.
Det fremgår af forsvarsaftalen, at Flyvestation Skalstrup helt eller delvist skal afhændes. Arbejds-
gruppens forslag vil medføre, at Hjemmeværnets domicil på flyvestationen skal udmatrikuleres.
Forslaget kan derfor medføre et mindre provenu end oprindeligt forudsat ved salg af flyvestatio-
nen.
Arbejdsgruppens samlede anbefaling for logistikstrukturen
Arbejdsgruppen er enig i Hjemmeværnskommandoens anbefaling. Dermed reduceres den ansatte
struktur med 16 årsværk, og der tilvejebringes et provenu på 14,0 mio. kr.
4.3.3
Uddannelsesstrukturen
Forslag 5A. Optimering af holdtilrettelæggelsen
Udvalget anbefaler en mere centraliseret planlægning af holdtilrettelæggelsen og en løbende vur-
dering af, hvor mange og hvilke kurser der udbydes. Forslaget vil kunne medføre en personalere-
duktion på syv årsværk og et effektiviseringsprovenu på ca. 7,5 mio. kr., fordelt med ca. 3,5 mio.
kr. fra årsværksreduktionen og ca. 4,0 mio. kr. fra drift mv. Udvalget bemærker supplerende, at
Hjemmeværnet allerede har gennemført den foreslåede effektivisering, hvorfor effektiviseringen
medregnes i provenuet.
Hjemmeværnskommandoen foreslår, at den gennemførte optimering af holdtilrettelæggelsen tæn-
kes ind i en større justering af kursusområdet. Det medfører, at det samlede effektiviserings-
provenu bliver 11,1 mio. kr., fordelt med ca. 3,5 mio. kr. fra årsværksreduktionen og ca. 7,6 mio.
kr. fra drift mv. Effektiviseringsprovenuet findes bl.a. ved omlægning og justering af uddannel-
14
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0015.png
serne og en deraf følgende reduktion af udgifter til ydelser til de frivillige, idet dette dog ikke påvir-
ker provenuet ved omlæggelse af ydelser til de frivillige i Hjemmeværnet.
Forslag 5B. Sammenlægning af uddannelsessteder
Udvalget anbefaler, at der sker en centralisering til to uddannelsescentre, og at der oprettes en
filial af et af centrene et tredje sted i landet. Forslaget medfører en personalereduktion på fem
årsværk og et effektiviseringsprovenu på ca. 3,9 mio. kr.
Hjemmeværnskommandoen foreslår, at antallet af uddannelsescentre alene reduceres fra fem til
tre, idet uddannelsescentrene Nordjylland og Nordsjælland således fremadrettet ikke vil være be-
mandet med ansat personel. De tre uddannelsescentre placeres i nuværende domiciler i Søgaard-
lejren samt på Vordingborg og Skive kaserner. Forslaget medfører en personalereduktion på fem
årsværk og et effektiviseringsprovenu på ca. 3,6 mio. kr. årligt.
Arbejdsgruppens samlede anbefaling for uddannelsesstrukturen
Den samlede omstilling af uddannelsesstrukturen reducerer den ansatte struktur med 12 årsværk
og tilvejebringer et provenu på 14,7 mio. kr. Fire årsværk genanvendes til den lovbestemte opgave
som sikkerhedsrådgiver samt varetagelse af opgaver overført fra de tidligere Totalforsvarsregio-
ners fagcentre.
Arbejdsgruppen er enig i Hjemmeværnskommandoens forslag, der medfører en årsværksreduktion
på otte og et provenu på ca. 14,7 mio. kr.
4.3.4
Administration
Forslag 6B. Samling af administrative opgaver i regi af Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse
Udvalget anbefaler, at der overføres 20 årsværk til Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse og bibe-
holdes 26 administrative årsværk i Hjemmeværnets struktur til at varetage øvrige opgaver tæt på
de frivillige, herunder uddannelsesmæssige funktioner. Personalebehovet vurderes herved at
kunne reduceres med 46 årsværk fra 92,5 årsværk svarende til en samlet effektivisering på ca.
17,3 mio. kr.
Hjemmeværnskommandoen har under arbejdet i arbejdsgruppen gennemgået antallet af admini-
strative årsværk i den administrative struktur på ny og vurderer, at seks årsværk, som beskæftiger
sig med andet end administration, som eksempelvis lager, depot mm., bør fraregnes det samlede
antal administrative medarbejdere. Opgaveporteføljen for disse årsværk er således ikke identisk
med distrikternes administration. Ligeledes er de administrative årsværk ved Hjemmeværnsskolen
(10 årsværk) taget ud af opgørelsen, da Hjemmeværnsskolens kursusadministration blev centrali-
seret i forbindelse med uddannelsescentrenes organisatoriske samling under Hjemmeværnsskolen,
idet kursusadministrationen ikke kan sammenlignes med distrikternes administration. Udgangs-
punktet for centraliseringen af administrationen er derfor 76 administrative årsværk i strukturen.
Arbejdsgruppen har overvejet et alternativt forslag fra Hjemmeværnskommandoen, hvor der alene
overføres otte årsværk til et administrativ center som indledningsvis varetages af Hjemme-
værnskommandoen og på sigt overføres til Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse i Hjørring. Cen-
15
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0016.png
tret skal primært varetage de centrale økonomiopgaver. Der bibeholdes herudover 35 årsværk i
Hjemmeværnets struktur. Forslaget indebærer en årsværksreduktion på 33 og et effektiviserings-
provenu på 12,6 mio. kr. årligt.
Arbejdsgruppen forudsætter, at myndighederne i det videre arbejde med implementeringen tilsik-
rer, at de særlige krav til kendskabet til frivilliges vilkår, åbningstider mv. adresseres og håndteres
i regi af Forsvarets Regnskabsstyrelse. Arbejdsgruppen skal i den forbindelse bl.a. pege på udval-
gets betragtning om, at ”det i den sammenhæng er vigtigt, at den telefoniske kontakt og e-mail
korrespondance, som de frivillige kommer til at opleve fremadrettet, er lige så velfungerende, når
de ikke ringer eller sender til det lokale distrikt, men til Regnskabsstyrelsen.”
Forslag 6C. Øget IT-understøttelse og revurdering af kontrolmekanismer
Udvalget anbefaler en optimering af administrative processer, herunder ved at optimere tilrette-
læggelsen af kontroller og en digitalisering. Udvalget vurderer således, at digital understøttelse af
administrative opgaver og ændring af kontrolmekanismer er nødvendigt for, at lette de administra-
tive byrder for de frivillige. Udvikling af den øgede IT-understøttelse vurderes at beløbe sig til ca.
5,0 mio. kr., men vil kunne reducere personalebehovet med tre årsværk og tilvejebringe et
provenu på ca. 0,9 mio. kr.
Hjemmeværnskommandoen har siden gennemførelsen af budgetanalysen genberegnet projektet
og skønner umiddelbart, at udgifterne til udvikling af den nødvendige IT-understøttelse af den
administrative struktur andrager ca. 10 mio. kr. Efterfølgende afsættes ca. 2 mio. kr. årligt til drift.
Hjemmeværnskommandoen understreger, at den fulde reduktion af administrative årsværk først
kan realiseres, når den nødvendige IT-understøttelse er fuldt implementeret.
Arbejdsgruppen anbefaler, at udviklingen af den nødvendige IT-understøttelse iværksættes sna-
rest muligt, og at der afsættes de nødvendige midler til at projektet kan gennemføres inden for
det nuværende forsvarsforlig, jf. herved pkt. 5.2. Udviklingen skal ske i samarbejde med Forsvars-
ministeriets Regnskabsstyrelse.
Arbejdsgruppens samlede anbefaling for administrationsstrukturen
Arbejdsgruppen anbefaler, at der gennemføres en reduktion på 33 årsværk i Hjemmeværnets
struktur svarende til et provenu på ca. 12,6 mio. kr. Arbejdsgruppen anbefaler, at Hjemme-
værnskommandoens tidsplan følges, hvorved det fulde provenu først forventes tilvejebragt medio
2019.
Det anbefales, at implementeringen sker i følgende takt:
Fase I:
Udvikling og implementering af IT-system i samarbejde med Forsvarsministeriets
Regnskabsstyrelse.
Bemandingen i Hjemmeværnets struktur tilpasses (reduktion på 33 årsværk). Det er
en forudsætning for iværksættelse af fase II, at fase I er gennemført.
Fase II:
16
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0017.png
Fase III:
Den resterende bemanding (35 årsværk) i Hjemmeværnet tilpasses. Der oprettes i
samarbejde med Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse et administrativt center i Hjør-
ring i Hjemmeværnets regi med otte årsværk.
Det administrative center (otte årsværk) overflyttes til Forsvarsministeriets Regnskabs-
styrelse.
Der foretages en undersøgelse af mulighederne for yderligere koncernfælles løsninger.
Fase IV:
Fase V:
Forsvarsministeriet finder det hensigtsmæssigt, at der af hensyn til optimering, effektivisering og
faglige synergier overføres flest mulige årsværk til Forsvarets Regnskabsstyrelse til løsning af sam-
menlignelige økonomiske og administrative opgaver. Udvalgets løsning understøtter tillige For-
svarsministeriets koncerns vision om anvendelse af koncernfælles løsninger, samt den igangvæ-
rende implementering af ministerområdets virksomhedsmodel. Dette skal forfølges nærmere i fase
V i samarbejde mellem Hjemmeværnskommandoen og Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse.
4.4
Udvalgets egne analyser
7B. Ydelser til frivillige
Udvalget vurderer, at Hjemmeværnets ydelser til det frivillige personel kan omlægges, således, at
de i højere grad understøtter Hjemmeværnets virke og tilgodeser den ekstraordinære frivillige ind-
sats. Det medfører eksempelvis, at rådighedsvederlaget i endnu højere grad målrettes centrale
medarbejdere i nøglefunktioner med beredskabsforpligtelser, samt at instruktørvederlag målrettes
og omlægges til egentligt instruktørvirke.
Udvalget vurderer, at omlægningen af ydelser vil kunne skabe et råderum på ca. 5,0-10,0 mio. kr.,
der vil kunne anvendes til understøttelse af de frivilliges øgede støtte til Forsvaret. Det endelige
råderum afhænger af den endelige udformning af reglerne, og hvor mange frivillige der omfattes
af ændringerne.
Arbejdsgruppens samlede anbefaling for ydelsesområdet
Arbejdsgruppen er enig i udvalgets anbefaling. Der er tillige enighed om, at råderummet forbliver i
Hjemmeværnet i indeværende forligsperiode med henblik på, at ydelserne kan omlægges, således
at systemet endnu bedre understøtter Hjemmeværnets virksomhed. Arbejdsgruppen anbefaler i
forlængelse heraf, at en større omlægning af ydelsessystemet, bl.a. omfang og grundlag for udbe-
taling af ydelser, evt. kompensation mm. indgår i et samlet oplæg til et nyt forsvarsforlig, jf. også
pkt. 5.5.
Arbejdsgruppens anbefaling tilvejebringer et råderum på i alt 5,0-10,0 mio. kr.
17
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0018.png
4.5 Økonomi
I nedenstående opstilles det samlede provenu for hhv. udvalgets og arbejdsgruppens anbefalinger.
Tabel 1. Provenuer opdelt på analyseområder opdelt på udvalgets og arbejdsgruppen
anbefalinger (mio. kr., 2013-pl).
Udvalgets anbefalinger
Analyseområde
Årsværk
Provenu
Arbejdsgruppens anbefalinger
Årsværk
Provenu
Heraf skønnet
omkostnings-
kroner
1A. Tilpasning af totalforsvarsregio-
ner
1B. Sammenlægning af hærhjemme-
værnsdistrikter
1C. Forenkling af værnsgrensstruktu-
ren i alt
Marinehjemmeværnet
Flyverhjemmeværnet
Virksomhedshjemmeværnet
1E. Tilpasning af Hjemmeværnskom-
mandoen
1. Myndigheder og værngrensstruk-
tur
3. Information, kommunikation og
rekruttering
4. Logistikstrukturen
5. Uddannelsesstrukturen
6. Administration
Overhead
9
12
10
-
-
-
4
35
2
14
12
49
-
3,9
7,9
6,2
-
-
-
1,5
19,5
5,0
13,5
11,4
18,2
3,4
12
12
10
4
2
4
-
34
2
16
8
33
-
5,9
7,9
6,2
2,5
1,3
2,4
1,5
21,5
5,0
14,0
14,7
12,6
3,5
0,5
8,2
3,5
I alt
5
112
71,0
93
71,3
12,2
Bemærkninger til Tabel 1:
1. De i tabellen anførte provenuer omfatter foruden årsværksreduktion tillige driftseffektiviseringer.
2.
I udvalgets og arbejdsgruppens anbefalinger blev det ligeledes vurderet, at der via en omlægning af ydelsessyste-
met kunne skabes et råderum på 5,0-10,0 mio. kr. for at kunne skabe plads indenfor den eksisterende økonomiske
ramme til en relevant understøttelse af de frivilliges deltagelse i internationale operationer og øget støtte til Forsva-
ret.
Da indeværende forsvarsforlig udløber ultimo 2017, vurderes det ikke muligt at indhente de fulde
varige provenuer inden for indeværende forligsperiode. Det vurderes umiddelbart, at det fulde
provenu tidligst vil kunne være til rådighed ved udgangen af 2019, og dette kun, hvis der etable-
res en IT understøttelse af administration af frivillige.
I effektiviseringsprovenuerne indgår derfor både effektiviseringer, der vil optræde i Hjemmeværnets regnskab (”fi-
nanskroner”), og effektiviseringer, der vil vise sig i form af sparede etablissementsomkostninger, IT-omkostninger mv. i
regnskabet i Forsvarsministeriets styrelser. I forhold til udvalgets anbefalinger vedrører – af det samlede provenu på ca.
71 mio. kr. – skønsmæssigt ca. 12 mio. kr. ”omkostningskroner” på baggrund af de effektiviseringer, der er forslået af
arbejdsgruppen.
5
18
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0019.png
Tabel 2. Skøn for trinvis indhentning af arbejdsgruppens anbefalinger,
(mio. kr., 2013-pl).
Analyse
1. Myndigheder og værnsgrensstruktur
3. Information, kommunikation og rekrutte-
ring
4. Logistikstrukturen
5. Uddannelsesstrukturen
6. Administration
Overhead
I alt
2016
2017
2018
2019
0
4,0
0
1,5
0
0
5,5
17,5
5,0
10,5
12,5
0
2,0
45,5
21,5
5,0
14,0
14,7
7,5
3,5
66,2
21,5
5,0
14,0
14,7
12,6
3,5
71,3
Note: Indhentningstakten er under forudsætning af at der træffes beslutning primo 2016
Tabel 3. Skøn over implementeringsomkostninger (mio. kr., 2013-pl).
Implementeringsår
Skønnede implementeringsomkostninger
2016
2017
5,0-10,0
7,2
0,9-3,4
1,0
-
14,1-21,6
-
-
2018
2019
Myndigheder og værnsgrensstruktur
Logistikstrukturen
Uddannelsesstrukturen
Administration
I alt
Note: Omfanget og periodiseringen af implementeringsomkostninger vil blive endeligt fastlagt ved udarbejdelsen af de
specifikke implementeringsplaner for hvert omstillingstiltag.
19
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0020.png
5 Hjemmeværnets udvikling
Hjemmeværnet er en frivillig militær beredskabsorganisation, der er organiseret, udrustet og ud-
dannet til at støtte det militære forsvar. Hjemmeværnet støtter først og fremmest ved at opstille et
beredskab, der kan supplere og understøtte Forsvaret, samt sikre Forsvarets robusthed i løsningen
af opgaverne i fred, krise og krig. I kraft af Hjemmeværnets organisering som en militær organisa-
tion er Hjemmeværnet tillige velegnet til at understøtte aktørerne i samfundets samlede bered-
skab, hvor Hjemmeværnet i lighed med støtten til Forsvaret understøtter, supplerer de sektor-
ansvarlige myndigheder.
Det fremgår af forsvarsaftalen, at Hjemmeværnets overordnede struktur, herunder sammenhæn-
gen mellem hjemmeværnsdistrikterne og politikredsene, og eksisterende kapaciteter til nationale
og internationale opgaver fastholdes, men løbende søges effektiviseret og udviklet. Hjemmevær-
nets rolle i forhold til at kunne støtte og bistå Forsvaret i såvel nationale som internationale opga-
ver skal styrkes. Endvidere fremgår det, at der skal ske opbygning af en kapacitetsopbygningsen-
hed og styrkelse af Hjemmeværnets havmiljøindsats i kystzoner. Udviklingen af Hjemmeværnet er
i forsvarsaftalen forudsat finansieret inden for Hjemmeværnets nuværende ramme.
Udviklingen siden indgåelse af forsvarsaftalen har aktualiseret behovet for et endnu tættere sam-
arbejde mellem Hjemmeværnet og Forsvaret i forhold til den nationale opgaveløsning.
Samtidig har en gennemgang af Hjemmeværnets materielforhold vist, at der er behov for at gen-
nemføre en række større materielanskaffelser, inkl. udskiftning af marinehjemmeværnsfartøjer i
årene fremover med udgangspunkt i en videreførelse af eksisterende kapaciteter.
For at sikre strategisk sammenhæng mellem Forsvarets og øvrige beredskabsmyndigheders behov
for støtte og Hjemmeværnets opstilling af kapaciteter, vurderes det relevant, at der iværksættes
en analyse af Hjemmeværnets udvikling i et mere langsigtet perspektiv jf. pkt. 5.5.
Hjemmeværnets udvikling og herunder iværksættelse af såvel omstillings- og nedenstående udvik-
lingstiltag anbefales gennemført i indeværende forlig inden for Hjemmeværnets eksisterende ram-
mer.
5.1 Styrkelse af havmiljøindsatsen i kystzonen
Hjemmeværnet skal styrke havmiljøindsatsen i kystzonen ved dels at opstille en førings- og kom-
munikationsstruktur til støtte for beredskabets øvrige aktører samt støtte indsatsen i øvrigt, dels i
samarbejde med Beredskabsstyrelsen bemande og operere lægtvandsfartøjer i kystnært farvand,
hvor miljøskibene ikke kan operere. Flyverhjemmeværnets kapaciteter anvendes tillige i den sam-
lede havmiljøindsats i bl.a. kystzonen.
Kapaciteten forudses at kunne indsættes på stranden, på det læge vand nær kysten samt i luften.
Det er forventningen, at kapaciteten indeholder en førings- og føringsstøttekapacitet og kan bi-
drage til koordineringen af den samlede indsats.
Det anbefales, at Hjemmeværnets opstilling og udvikling af en førings- og kommunikationsstruktur
fortsættes i indeværende forlig, idet der tillige anskaffes et førings- og støttesystem til ca. 5,5 mio.
20
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0021.png
kr. i 2016. Systemet skal fungere som hjørnestenen i en samlet koordineret havmiljøindsats i et
større perspektiv.
5.2
IT-system
Det fremgår af afs. 4.3.4, at der skal investeres i et IT-system, med henblik på en digital under-
støttelse af administrative opgaver. IT-systemet er forudsætningsskabende for en udnyttelse af
koncernfælles løsninger – i dette tilfælde administration af det frivillige personel.
Det anbefales, at Hjemmeværnskommandoen i samarbejde med Forsvarsministeriets Regnskabs-
styrelse og Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse snarest muligt tilvejebringer et konso-
lideret grundlag for en digital understøttelse af administrative opgaver relateret til administration
af det frivillige personel. Der afsættes 10 mio. kr. i 2017 til investering i et IT-system som beskre-
vet.
5.3 Opbygning af kapacitetsopbygningsenhed
Hjemmeværnet opstiller en kapacitetsopbygningsenhed med henblik på at varetage Hjemmevær-
nets bidrag til militær kapacitetsopbygning, civil genopbygning samt øvrige internationale bidrag.
Enheden er pt. opbygget med otte årsværk.
Enheden blev forud for indeværende forlig oprettet som en del af Hjemmeværnsstaben og har fra
begyndelsen af forliget været opstillet som et pilotprojekt – delvis ved prioriteret udsparing af års-
værk fra andre dele af Hjemmeværnets struktur, delvis ved at anvende ikke-forbrugte midler på
lønsummen på grund af en meget stor personaleomsætning og dermed en del vakante stillinger
samt generel prioritering. Centeret benævnes Center for Stabiliseringsindsatser (CSI).
Internationale kapacitetsopbygnings- og stabiliseringsopgaver løses nu flere steder inden for For-
svarsministeriets område. Forsvarsministeriet har som konsekvens af implementeringen af koncer-
nens nye virksomhedsmodel besluttet, at indsatsen på området i endnu højere grad skal samtæn-
kes og i muligt omfang integreres. Der igangsættes derfor et arbejde med deltagelse af Den
Værnsfælles Forsvarskommando og Hjemmeværnskommandoen og i relevant omfang Beredskabs-
styrelsen, hvis formål er at udarbejde et fælles grundlag for etablering af en koncernfælles løsning
for kapacitetsopbygningsopgaven. Arbejdet har tillige sammenhæng med det igangværende ar-
bejde omkring implementering af HR-strategien, Delstrategi 9.
Det anbefales, at Hjemmeværnet fortsætter arbejdet med kapacitetsopbygningsenheden inden for
de nuværende rammer, idet en endelig dimensionering af en koncernfælles løsning først finder
sted i forbindelse med beslutningen om den fremtidige organisering i løbet af 2017.
5.4 Styrkelse af Hjemmeværnets støtte til Forsvaret
Hjemmeværnets rolle i forhold til støtte og bistand til Forsvaret i såvel nationale som internationale
opgaver skal styrkes i løbet af forligsperioden. Siden indgåelse af forsvarsaftalen har terrorhændel-
serne i København i 2015 og de seneste erfaringer med bl.a. flygtninge og migranter aktualiseret
behovet for et endnu tættere samarbejde og koordination mellem Hjemmeværnet og Forsvaret i
forhold til den nationale opgaveløsning. Samtidig har de seneste års udvikling vist, at behovet for,
at Hjemmeværnet er i stand til at løse nationale sikringsopgaver i forbindelse med konkrete trus-
21
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0022.png
ler. Eksempelvis når udenlandske enheder opholder sig i Danmark og ved deployering af danske
enheder til udlandet.
Hjemmeværnet er i den forbindelse af Forsvaret blevet anmodet om at iværksætte en række kon-
krete tiltag som led i den styrkede støtte til Forsvaret. Som en konsekvens heraf har Hjemmevær-
net iværksat en række initiativer til styrkelse af støtten til Forsvaret.
Opstilling af en beredskabsstyrke
Med henblik på at kunne støtte Forsvarets øgede nationale indsats i forhold til bl.a. terrortrussel og
håndtering af flygtningesituationen har Hjemmeværnet iværksat etablering af grundlaget for op-
rettelse af en Beredskabsstyrke. Styrken opstilles lokalt i alle hærhjemmeværnsdistrikterne, men
kan indsættes nationalt ved behov. Beredskabsstyrken opstilles af 1.000 – 1.500 frivillige, der på-
tager sig en yderligere forpligtigelse til at gennemføre uddannelse og indgå på et varigt beredskab.
Styrkens personel vil således blive udvalgt og uddannet, så de frivillige i styrken generelt vil være
på et højere uddannelsesmæssigt niveau end traditionelle hjemmeværnsenheder.
Det er hensigten, at styrken opbygges gradvist i perioden frem til ultimo 2017, hvor styrken skal
være på fuldt opstillet. Dele af Beredskabsstyrken forventes at kunne indsættes allerede fra 2.
halvår 2016.
Forsvarets Totalstyrke
Der er i rammen af den HR-strategien, Delstrategi 9 iværksat et arbejde med udarbejdelse af et
såkaldt
Totalstyrkekoncept.
Konceptet har til formål at sikre den størst mulige udnyttelse af kombi-
nationen af fastansatte (professionelle) soldater, reserven og frivillige. Dette arbejde har nået et
niveau, hvor de principielle forhold omkring totalstyrken er afklaret, og de indledende planer for
opstilling af styrken kan udarbejdes.
Sammenfattende vedrørende opstilling af beredskabsstyrke og Forsvarets Totalstyrke
Det anbefales, at de allerede iværksatte projekter omkring tættere samarbejde og koordination
mellem Hjemmeværnet og Forsvaret i indeværende forlig løbende videreudvikles og evalueres i
takt med udviklingen i både efterspørgsel og de opsamlede erfaringer i rammen af HR-strategien,
Delstrategi 9. Evalueringen skal gennemføres så betids, at resultatet kan indgå i analysen som
beskrevet nedenfor i pkt. 5.5.
Materiel
En gennemgang af Hjemmeværnets materielforhold som led i arbejdet i arbejdsgruppen har vist,
at der er behov for at gennemføre en række større materielanskaffelser, inkl. udskiftning af mari-
nehjemmeværnsfartøjer i årene fremover med udgangspunkt i en videreførelse af eksisterende
kapaciteter. Hjemmeværnskommandoen har således anbefalet fremrykning og gennemførelse af
en række materielanskaffelser inden for nuværende forligsperiode, herunder våben og radiomate-
riel. Hjemmeværnets langsigtede behov for ny- og erstatningsanskaffelser af materiel bør integre-
res i den i pkt. 5.5 anbefalede analyse af Hjemmeværnets udvikling.
22
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0023.png
Ydelser til frivillige
Erfaringerne fra den seneste tids opgaver relateret til flygtninge og migranter har givet anledning
til overvejelser, om muligheden for at kunne yde kompensation til de frivillige hjemmeværnssolda-
ter, der indsættes i længerevarende opgaver, i videre omfang end tilfældet er i dag.
Det anbefales, at det tilvejebragte råderum på 5 -10 mio. kr. vil blive genanvendt i forbindelse
med Hjemmeværnets øgede støtte til Forsvaret som beskrevet ovenfor som kompensation for det
øgede aktivitetsniveau. Det bemærkes, at den endelige tilførsel afhænger af det tilvejebragte rå-
derum fra omstillingen af ydelsesområdet.
Såfremt den skitserede forøgelse af aktivitetsniveauet mv. fortsætter ind i næste politiske aftalepe-
riode, kan det medføre behov for en mere principiel stillingtagen til spørgsmålet om kompensation
til frivillige i Hjemmeværnet, der er indsat over en længere periode.
5.5 Analyse forud for en kommende forsvarsaftale
Grundlaget for Hjemmeværnets virke er Lov om Hjemmeværnet, hvor § 1 beskriver, at Hjemme-
værnet er en del af det militære forsvar og deltager i løsningen af de opgaver, der påhviler hæren,
søværnet og flyvevåbnet. Omdrejningspunktet for Hjemmeværnets virke er støtten til og samar-
bejdet med Forsvaret om den militære opgaveløsning, og udviklingen af Hjemmeværnet er således
tæt knyttet til udviklingen i Forsvaret, herunder udviklingen i Forsvarets operative opgaveløsning.
Med udgangspunkt i den militære organisering støtter Hjemmeværnet endvidere samfundets sam-
lede beredskab.
Hjemmeværnet har gennem de seneste år øget det militære fokus og herved evnen til at under-
støtte Forsvarets virksomhed. Dette er sket ved opstilling af militære krav til de frivillige og en ge-
nerel øget fokus på de militære færdigheder og uddannelser.
Hjemmeværnet er en beredskabsorganisation baseret på frivillige, der træder til, når andre bered-
skabsmyndigheder har behov for støtte. De væsentligste aftagere af støtte fra Hjemmeværnet var
i 2014 Forsvaret med ca. 68 procent af støtten, Politiet med ca. 21 procent af støtten og andre
beredskabsaktører (SKAT, redningsberedskabet m.fl.) med ca. 11 procent. Indsættelse af Hjem-
meværnet er i hovedreglen omkostningsfrit for de myndigheder, der ønsker støtte, idet udgifterne
til indsættelse som udgangspunkt er dækket af Hjemmeværnets bevilling.
Hjemmeværnet bliver i større og større grad anmodet om støtte til at løse beredskabsopgaver af
de operative opgavestillere.
Siden indgåelse af forsvarsaftalen har terrorhændelserne i København i 2015 og de seneste erfa-
ringer med bl.a. flygtninge og migranter aktualiseret behovet for et endnu tættere samarbejde
mellem Hjemmeværnet og Forsvaret i forhold til den nationale opgaveløsning.
Hertil kommer at regeringen har iværksat et udenrigs- og sikkerhedspolitisk udredningsarbejde,
der bl.a. har til formål at præsentere et samlet bud på en stærkere koordinering og samtænkning
af Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitik, forsvarspolitik, handelspolitik og eksportfremme samt
23
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0024.png
udviklingspolitik. Udredningen vil bl.a. indgå i grundlaget for kommende forhandlinger om et nyt
forsvarsforlig efter 2017.
På det foreliggende grundlag er der således en række forudsætninger, der for nærværende ikke er
kendte eller som er under bearbejdning i et samarbejde mellem Hjemmeværnet og Forsvaret.
For at sikre strategisk sammenhæng mellem Forsvarets og øvrige beredskabsmyndigheders behov
for støtte og Hjemmeværnets opstilling af kapaciteter, vurderes det relevant, at Hjemme-
værnskommandoen og Den Værnsfælles Forsvarskommando – bl.a. med afsæt i regeringens
udenrigs- og sikkerhedspolitiske udredning – analyserer Hjemmeværnets udvikling i et mere lang-
sigtet perspektiv. I analysen inddrages alle relevante forhold, herunder også Hjemmeværnets ydel-
sessystem i relation til den frivillige struktur.
Analysen bør tage udgangspunkt i Forsvarets og samfundets samlede beredskabs behov for støtte,
herunder Hjemmeværnets opstilling af kapaciteter med respekt for, at Hjemmeværnet er en frivil-
lig beredskabsorganisation. Den ovenfor nævnte evaluering af den øgede støtte til Forsvaret kan i
relevant omfang indarbejdes som en del af analysen, ligesom analysen skal koordineres med HR-
strategien, Delstrategi 9 arbejdet. Formålet med analysen er at skabe klare pejlemærker i Hjem-
meværnets strategiske udvikling og dermed skabe grundlag for, at Hjemmeværnets prioritering af
geografi, struktur, opgaver, kapaciteter og materielanskaffelser kan målrettes den forventede ud-
vikling. Analysen skal danne grundlag for politiske forhandlinger om en kommende forsvarsaftale.
24
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0025.png
Tabel 4. Skøn for trinvis indhentning af arbejdsgruppens anbefalinger, implemente-
ringsomkostninger og investeringsbehov (mio. kr., 2013-pl)
6
.
Implementeringsår
Omstilling
Realiserbart effektiviseringsprovenu (note 1)
Myndigheder og værngrensstruktur
Information, kommunikation og rekruttering
Logistikstrukturen
Uddannelsesstrukturen
Administration
Overhead
2016
5,5
0
4,0
0
1,5
0
0
2017
45,5
17,5
5,0
10,5
12,5
0
2,0
2018
66,2
21,5
5,0
14,0
14,7
7,5
3,5
2019
71,3
21,5
5,0
14,0
14,7
12,6
3,5
Skønnede implementeringsomkostninger
Myndigheder og værnsgrensstruktur
Logistikstrukturen
Uddannelsesstrukturen
Administration
-
14,1-21,6
5,0-10,0
7,2
0,9-3,4
1,0
-
-
Investeringsbehov, udviklingsprojekter (note
2)
Førings- og støttesystem vedr. havmiljø
IT-system til digital understøttelse af admini-
strative opgaver
Fremrykning/forøgelse af materielinvesteringer
(note 3)
Secure Personal Radio effektforstærkere.
CBRN masker
Let maskingevær M/60
Våbensikkerhed
5,5
5,5
23,9-31,4
-
10,0
-
-
-
-
-
13,9 -21,4
1,0
6,8
5,0
8,6
Difference
0
0
66,2
71,3
Note: 1. Effektiviseringsprovenuet er inkl. omkostningskroner.
2. Spændet i det rådige beløb er udtryk for usikkerheden i forbindelse med fastlæggelse af de skønnede imple
menteringsomkotninger.
3. Endelige beløb og periodisering fastlægges af Hjemmeværnskommandoen i samarbejde med Forsvarsministe-
riets Materiel- og Indkøbsstyrelse.
6
Beløbene er udtryk for estimater, der først kan fastlægges endeligt i forbindelse med den afsluttende konsolidering
af implementeringen.
25
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0026.png
Bilag 1. Etablissementsplan for myndigheder og enheder
Som led i omstillingen nedlægges, sammenlægges og oprettes myndigheder, hvilket medfører, at
et antal af Hjemmeværnets nuværende myndigheder skal flytte til nye domiciler, samt at nyopret-
tede myndigheder skal garnisoneres.
Foreløbigt bud på etablissementer, der rømmes:
Odense Kaserne
Stensved Kaserne
Ringsted Kaserne
Jonstruplejren
7
Foreløbigt bud på etablissementer,
Almegaard Kaserne
Brabrand (Distriktet)
Brabrand (Sødalsparken)
Brødeskov Kaserne
Flyvestation Karup
der fastholdes/tilflyttes:
Nymindegablejren
Fredensborg
Højstrup
Kastellet
Flyvestation Skal-
strup
Skive Kaserne
Svanemøllen
Søgaardlejren
Vejle
Aalborg Kaserner
Vordingborg
Slipshavn
8
Hjørring
Haderslev
Nedenstående billede viser forslag til geografisk placering af Hjemmeværnets fremtidige myndig-
heder.
7
Rømning af Jonstruplejren er som udgangspunkt betinget af, at Forsvaret også fraflytter etablissementet.
8
Indkvarteringsfaciliteterne på Slipshavn overholder ikke de gældende krav. Der er dispenseret herfor frem til somme-
ren 2017, og der skal derfor inden da træffes beslutning om, hvorvidt der skal investeres i bygninger mv., eller om der
skal findes en ny lokalitet/alternativ løsning.
26
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 89: Spm. om redegørelse for indholdet i den reorganisering af Hjemmeværnet, som der henvises til i besvarelsen af spørgsmål 84, til forsvarsministeren
1919107_0027.png
Bilag 2. Regionale årsværksreduktioner i forbindelse med Hjemmeværnets om-
stilling
Årsværkspåvirkning, regionale konsekvenser
Årsværk, nettovirkning
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
Ikke regionsfordelte årsværk, reduktion (note)
I alt
-7
-27
-14
-11
-26
-8
-93
Note: De 8 årsværk kan først identificeres i forbindelse med den endelige konsolidering af omstillingen.
27